• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با 24 مورد از آثار باستانی دنیا که در معرض خطر هستند

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۹/۵   تعداد بازدید : 11375   گروه مطلب : دانستنیهای سفر

درگیری های نظامی، تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی برخی از بزرگ ترین دستاوردهای انسان ها را در معرض خطر قرار گذاشته است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با 24 مورد از آثار باستانی دنیا که در معرض خطر هستند آشنا کنیم.


ساختمان های شهر دهلی در کشور هندوستان
ساختمان های شهر دهلی در کشور هندوستان که در سبک پست مدرن ساخته شده اند 

بر خلاف بسیاری از دیدنی های هند، معماری دهلی پس از استقلال توسط حکومت به صورت قانونی محافظت نمی شود. بدون اینگونه محافظت ها، این بناهای تاریخی در معرض خطر هستند.


ترمینال مرکزی بوفالو (Buffalo Central Terminal) در نیویورک
این بنا در سال 1929 ساخته شده است. ترمینال مرکزی بوفالو برای آسان کردن حمل و نقل طراحی شده بود. با ساخت بزرگراه ها در سال 1950 این ترمینال به مرور بلا استفاده ماند و سر انجام در سال 1979 نیز بسته شد. این بنا بعدها توسط ستاد بازسازی ترمینال مرکزی خریداری شد، یک گروه داوطلب پیشرو که به دنبال بازسازی سایت های مختلف هستند و این بنا را احیا کردند.

ترمینال مرکزی بوفالو (Buffalo Central Terminal) در نیویورک


تبایدا لئونسا (Tebaida Leonesa)، ال بیرزو (El Bierzo) در کشور اسپانیا
برخی از مردم  به این محل دره سکوت نیز می گویند. در تبایدا لئونسا بناهایی به سبک آنچوریت و موناستیک (Anchoritic and Monastic) ساخته شده است که قدمت آن به قرن 7 میلادی باز می گردد. این بناها شامل کلیساهای قرون وسطایی نیز می باشند. با مهاجرت جوانان این منطقه به جاهای دیگر برای پیدا کردن شغل، بازمانده ها با توجه به گسترش تقاضای گردشگران برای بازدید از این بناها تمام تلاش خود را جهت نگهداری از این مناطق کرده اند. اما باید بدانید که تبایدا لئونسا همچنان در معرض نابودی است.

تبایدا لئونسا (Tebaida Leonesa)، ال بیرزو (El Bierzo) در کشور اسپانیا


آثار به جای مانده از انسان های نخستین در پارک ملی ماتوبو (Matobo) در کشور زیمباوه
در جنوب زیمباوه، سنگ های گرانیتی در تمام منطقه دیده می شوند. در پارک ملی ماتوبو برخی از ابتدایی ترین مراحل تاریخ انسان ها در میان 3500 سنگ به جای مانده، یافته شده است. نقاشی روی سنگ ها در همه جای منطقه اعم از صخره ها و غارها دیده می شود و باید بدانید که ماتوبو بیشترین تجمع سنگی را در آفریقا دارد. اما متاسفانه توسعه منطقه و منابع طبیعی آن موجب به خطر افتادن این آثار شده است. انسان هایی که درختان منطقه را قطع می کنند باعث در معرض آفتاب و باران قرار گرفتن این سنگ ها و نابودی تدریجی آنها شده اند. از طرف دیگر آتش سوزی هایی که به دست انسان رخ می دهند هم خطر بزرگی برای این سنگ ها می باشد. 

آثار به جای مانده از انسان های نخستین در پارک ملی ماتوبو (Matobo) در کشور زیمباوه


سوک آلپو (Souk of Aleppo) در سوریه
برای قرن ها گذرگاه هزارتویی مانند آلپو و دکان های سنتی آن مملو از فروشنده هایی بود که انواع شیرینی، فرش، چاشنی و سوپ مخصوص آلپو را می فروختند. در سال 2011 جنگ داخلی باعث به وجود آمدن خرابی های بسیاری شد که نه فقط مردم زیادی را به کام مرگ کشاند بلکه زندگی اجتماعی را نیز مختل کرد. سوک در شعله های آتش جنگ میان دولت سوریه و شورشیان در سال 2012 سوخت. بنابر گفته سازمان دابیلیو ام اف (WMF) بازسازی سوک یکی از کارهای مهم بعد از جنگ خواهد بود. 

سوک آلپو (Souk of Aleppo) در سوریه


شهر قدیم تعز (TA’IZZ) در کشور یمن
این شهر که به علت تاریخ غنی، مساجد و مدارس باستانی اش معروف است بین سال های 1229 تا 1454 پایتخت یمن به شمار می رفت. جالب است بدانید که سه بنای مذهبی مهم آن از گذشته های دور تا قرن حاضر تقریبا سالم به جای مانده بودند اما در سال های اخیر و پس از جنگ داخلی که بیش از ده هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره داشت این آثار در خطر نابودی قرار گرفته اند. در سال 2015 شورشیان کنترل دژ تعز را به دست گرفتند و در نتیجه آن مورد حملات هوایی قرار گرفتند که باعث تخریب دژ شد. در دو سال گذشته این جنگ ها باعث تخریب بناهای تاریخی زیادی همچون موزه ملی تعز و مجموعه کتب خطی آن و همینطور یک مسجد متعلق به قرن 16 شدند.

شهر قدیم تعز (TA’IZZ) در کشور یمن


رامال تالچا (Ramal Talca) در کانستیتوشن  (CONSTITUCIÓN) کشور شیلی
آخرین بقایای خط ریلی روستایی در شیلی که 90 کیلومتر طول دارد و شهر تالچا را به بندر کانستیتوشن وصل می کند در این لیست قرار دارد. در ژانویه سال 2017 و در جریان آتش سوزی جنگل ها به بخش هایی از این ریل آسیب رسید و این موضوع روی مردم محلی تاثیر زیادی داشت.

رامال تالچا (Ramal Talca) در کانستیتوشن  (CONSTITUCIÓN) کشور شیلی


خانه دولت در سنت جان (ST. JOHN)، جزایر آنتیگوآ (ANTIGUA) و باربودا (BARBUDA)
خانه دولت که بنایی متعلق به قرن 17 میلادی است در حقیقت دفتر رسمی ژنرال و فرماندار این کشور می باشد. بعد از سال ها خشکسالی، طوفان ها و زمین لرزه ها، بخش هایی از این ساختمان احتیاج به نوسازی دارند. البته اکنون یک گروه، بازسازی آن را به عهده گرفته است تا در آینده از آن برای گسترش فرهنگ و فعالیت های آموزشی استفاده کند.

خانه دولت در سنت جان، جزایر آنتیگوآ و باربودا


مناره ال هادبا (Al Hadba Minaret) در کشور عراق
در ماه ژوئن 2017 ستیزه جویان با کار گذاشتن مواد منفجره مسجد جامع النوری (Great mosque of Al-Nuri) و مناره های معروف آن را تخریب کردند. این مسجد در سال 1172 میلادی ساخته شده بود و یکی از مهم ترین نمادهای شهر موصل به شمار می رفت. آینده این مکان پس از پایان درگیری ها مشخص نیست. 

مناره ال هادبا (Al Hadba Minaret) در کشور عراق


محله یهودی نشین اسوریا (Jewish Quarter of Essaouria) در کشور مراکش
این محله در اواسط قرن 18 ساخته شده است و به عنوان منطقه داد و ستد میان اروپا و آفریقا شناخته شده می باشد. در گذشته های دور اسوریا به علت تنوع دینی مردمانش معروف بود. اما بعد از تشکیل کشور جدید بسیاری از یهودی هایی که در این منطقه زندگی می کردند مراکش را ترک کردند. بسیاری از ساختمان های تاریخی این محله هم اکنون رها شده و در معرض نابودی هستند.

محله یهودی نشین اسوریا در کشور مراکش


کنیسه الیاهو هاناوی (Eliyahu Hanavi Synagogue) در مصر
این کنیسه در سال 1354 میلادی احداث شده و در سال 1798 میلادی توسط نظامیان کشور فرانسه بمباران شد. البته سپس در سال 1850 مورد بازسازی قرار گرفت. کنیسه الیاهو هاناوی یکی از آخرین آثار به جای مانده از یهودیان در اسکندریه می باشد. در سال های اخیر این بنا تقریبا تخریب شد و در سال 2017 دولت مصر 2.2 میلیون دلار برای بازسازی آن اهدا کرد. 

کنیسه الیاهو هاناوی (Eliyahu Hanavi Synagogue) در مصر


بنای تئاتر بزرگ درون عمارت شاهزاده کونگ (Prince Kung’s Mansion) در کشور چین
این بنا به عنوان یکی از عمارت های پکن که از آن به خوبی محافظت شده شناخته می شود. عمارت شاهزاده کونگ در قرن 19 میلادی احداث شده و حیاط و باغ هایی به سبک سیهیوآن (Siheyuan) دارد. اما بنای تئاتر این عمارت بزرگ باید مورد بازسازی قرار گیرد و برای این منظور باید متخصصین داخلی و محلی دست به دست هم دهند. 

بنای تئاتر بزرگ درون عمارت شاهزاده کونگ در کشور چین


 مکان های دیدنی که به واسطه صنعت توریسم در خطر نابودی هستند



تکیه الگلشنی (Takkiyat of al-Gulshani) در کشور مصر
این بنا توسط یک شخص مهم در قرن 16 میلادی ساخته شده است. بنای تکیه الگلشنی متعلق به صوفی های قاهره بود و بعد از پیروزی عثمانی ها در سال 1517 در این مکان ساخته شد. جالب است بدانید که بنای این ساختمان به سبک مملوک (Mamluk) طراحی شده. اما مسجد، آشپزخانه، مغازه و دیگر بناهای ساختمان به مرور زمان و با زلزله ها و در نتیجه غارت ها تخریب شده اند و هم اکنون نیاز به بازسازی دارند.

تکیه الگلشنی (Takkiyat of al-Gulshani) در کشور مصر


پوتاگر دو روی (Potager Du Roi) در کشور فرانسه
پوتاگر دو روی یا باغ آشپزخانه پادشاه در نزدیکی کاخ ورسای قرار دارد و در گذشته های دور کاربری آن تنها در تهیه کردن میوه و سبزیجات تازه برای پادشاه لویی چهاردهم بوده است. زمین این بنا بیش از 450 نوع درخت میوه را در خود جای داده و امروزه بیش از 30 تن میوه و 20 تن سبزیجات تولید می کند. بنابر گفته سازمان دابیلیو ام اف 40 درصد درختان این بنا باید تعویض شوند. 

پوتاگر دو روی (Potager Du Roi) در کشور فرانسه


آماتریس (Amatrice) در ایتالیا
در ماه اوت سال 2016 زلزله ای بخش هایی از مرکز ایتالیا را نابود کردند که شهر آماتریس هم قسمتی از آن بود. این زلزله تلفات انسانی و آسیب های زیادی به بناهای تاریخی وارد کرد که ابعاد وسیعی داشت. تقریبا 300 نفر در این زلزله کشته شدند، 400 نفر زخمی و بسیاری از بناهای مهم نیز نابود گشتند.

آماتریس (Amatrice) در ایتالیا


ورزشگاه کاگاوا پرفکچورال (Kagawa Perfectural Gymnasium) در کشور ژاپن
این ورزشگاه در سال 1964 توسط معماری به نام کنزو تانگ (Kenzo Tange) طراحی شد. ورزشگاه کاگاوا پرفکچوال به سبک معماری زبره کاری ساخته شده و محل برگزاری ورزش های محلی در شهر تاکاماتسو (Takamatsu) بوده است. بعد از گذشت 50 سال از ساخت آن و در سال 2014، درب های ورزشگاه بسته شدند و این ورزشگاه بلا استفاده ماند. بازسازی بنا بسته به این دارد که کارکرد جدیدی برای آن پیدا کنند یا خیر!

ورزشگاه کاگاوا پرفکچورال در کشور ژاپن


مناظر فرهنگی سوکور (Sukur Cultural Landscapes) در کشور نیجریه
این بنا در کوه های ماندارا (Mandara Mountains) بین نیجریه و کامرون قرار دارد. سوکور به علت باغچه های کشاورزی و بازار آهنش بسیار معروف است. در سال 1999 میلادی سوکور اولین منطقه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در نیجریه بود. اگرچه در سال 2013 این منطقه توسط سازمان تروریستی بوکو حرام مورد حمله قرار گرفت. ستیزه جویان به خانه ها و باغ ها حمله کرده و حتی محصولات کشاورزی را نیز تخریب کردند.

مناظر فرهنگی سوکور (Sukur Cultural Landscapes) در کشور نیجریه


بخش باستانی کراچی (Historic Karachi) در کشور پاکستان
از زمان تقسیم بندی راج بریتانیا در سال 1947، جمعیت بزرگ ترین شهر پاکستان 50 برابر شده است. بنابراین و به دلیل گسترش شهرنشینی و جمعیت شهر کراچی مردم به امکانات بیشتری احتیاج دارند. بسیاری از بناهای تاریخی کراچی در معرض خطر نابودی هستند که حتما باید به آنها رسیدگی شود.

بخش باستانی کراچی (Historic Karachi) در کشور پاکستان


رودخانه چاو فرایا (Chao Fraya River) در کشور تایلند
این رودخانه که سرچشمه آن از شهر بانکوک است و به خلیج بانکوک می ریزد با نام رودخانه پادشاهان نیز شناخته می شود. اخیرا گروهی در امتداد این رودخانه در حال ساخت تفرجگاهی هستند که ممکن است محیط زیست این مکان را تحت تاثیر خود قرار دهد و آن را تخریب کند. علاوه بر آن چشم انداز رودخانه هم خراب خواهد شد. همچنین این ساخت و ساز ممکن است اثرات پیش بینی نشده دیگری هم داشته باشد، مثلا منجر به طغیان رودخانه شود. هنوز هیچ برنامه ای برای جلوگیری از این ساخت و سازها اتخاذ نشده است و رودخانه چاو فرایا یکی از مکان هایی به شمار می آید که در معرض خطر نابودی قرار دارد.

رودخانه چاو فرایا (Chao Fraya River) در کشور تایلند


کرو ده اورو (Cerro De Oro) در کشور پرو
در جنوب پایتخت این کشور یعنی شهر لیما (Lima) شبکه گسترده ای از ساختمان ها و معابد، تپه ها و منسوجات متعلق به 550 تا 850 سال قبل میلاد وجود دارد که در منطقه ای به نام کرو ده اورو واقع شده اند. اگرچه این منطقه در سال 2006 توسط وزیر فرهنگ پرو به عنوان منطقه تاریخی ثبت شد اما همچنان از اثرات تخریبی همچون غارت و ساخت و سازهای غیر قانونی در امان نیست.

کرو ده اورو (Cerro De Oro) در کشور پرو


بلکپول پیرس (Blackpool Piers) در بریتانیا
این بنا در ساحل ایرلند واقع شده است و به عنوان اولین اقامتگاه ساحلی طبقه کارگر دنیا مشهور است. این اقامتگاه برای یک قرن مقصد گردشگری محبوبی بین بریتانیایی ها بود. اما اکنون بالا آمدن سطح آب و تغییرات آب و هوایی این منطقه را تهدید می کند. علی رغم ساخت یک دیوار محافظ برای جلوگیری از طغیان آب، این منطقه همچنان در خطر است.

بلکپول پیرس (Blackpool Piers) در بریتانیا


سایت حقوق شهروندی آلاباما (Alabama Civil Rights Sites) در کشور ایالات متحده آمریکا
در آلاباما کلیساها، اقامتگاه های شخصی و اتاق های ملاقات و میتینگ درباره جنبش حقوق شهروندی آمریکا به ما می گویند که در طی سال های 1950 تا 1960 چه اتفاقاتی افتادند. به مرور بودجه برنامه هایی همچون حقوق شهروندی آمریکا ناتمام و نا مشخص ماند و شهرنشینی گسترش یافت و امنیت این بناها در معرض تخریب قرار گرفتند.

سایت حقوق شهروندی آلاباما در کشور ایالات متحده آمریکا


ساختمان سیریوس (Sirius Building) در کشور استرالیا
این بنا به سبک زبره کاری ساخته شده است و یکی از بناهای مهم شهر سیدنی محسوب می شود که در سال 1979 میلادی ساخته شده است. این ساختمان برای اسکان دادن مستاجرانی که به علت نوسازی مسکن نداشتند ساخته شده بود. در سال 2015 بسیاری از خانه های این بناها خالی از سکنه شد و در نهایت یک کمپانی تصمیم به خراب کردن آنها و ساختن بناهای لوکس در آن منطقه گرفت. این عمل با مخالفت های زیادی مواجه شد و مردم و فعالین مدنی در سال 2017 اجازه ساخت و ساز به این کمپانی را ندادند. آنها معتقدند دولت باید از این منطقه به عنوان یک میراث فرهنگی محافظت کند. 

ساختمان سیریوس (Sirius Building) در کشور استرالیا


منطقه بحران زده کارائیب (Disaster Sites of Caraibban) در خلیج مکزیک
بعد از سلسله ای از حوادث و بلایای طبیعی که در ماه های اوت و سپتامبر 2017 در کارائیب، خلیج و مکزیک رخ داد، وضعیت مناطق تاریخی منطقه احتیاج به بازبینی و مرمت پیدا کردند.

منطقه بحران زده کارائیب (Disaster Sites of Caraibban) در خلیج مکزیک


منبع: nationalgeographic





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید