• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی پنج کوه مقدس که در چین اهمیت ویژه ای دارند

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۶/۳۰   تعداد بازدید : 10288   گروه مطلب : دیدنی ها


 پنج کوه مقدس در کشور چین

پنج کوه در چین قرار دارند که در پنج جهت اصلی از geomancy (خاک بینی یا غیب گویی از روی نقش های خاک) چینی بنا شده اند و به عنوان پنج کوه بزرگ چین شهرت دارند. این پنج کوه از نظر سنتی در چین از اهمیت ویژه ای برخوردارند چرا که طبق آیین چینی باستان هر کدام از این کوه ها نشان دهنده نظم طبیعی زمین هستند. با توجه به خاک بینی (غیب گویی از روی نقش های خاک)  چینی این کوه ها در تمام جهات شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز قرار دارند. علاوه بر آن چه گفته شد، طی قرن های متمادی امپراتورها از این مکان ها به عنوان مکان های عبادت و قربانی استفاده می کردند، حال در این مقاله قصد داریم نگاه دقیق تری به هر یک از این کوه های مقدس داشته باشیم.

5. تای شان (Tài Shān)
کوه تای شان که در ترجمه لغوی به معنای آسودگی و آرامش می باشد، در قسمت شرق واقع شده است. این کوه دقیقاً در مسیری قرار دارد که خورشید از آن طلوع می کند و به نوعی نمادی از تولد و تجدید است. این کوه در استان شاندونگ (Shandong) واقع شده است، درست در شمالی ترین نقطه شهر تای یان (Tai’an). بلندترین قله این کوه، امپراتور جید (Jade Emperor)  نام دارد و ارتقاع آن، 1.53 تا 1.54 کیلومتر می باشد.
دقیقاً در زمان سلسله ژو (Zhou) و 1000 سال پیش از میلاد مسیح از این کوه به عنوان یک مکان مقدس مذهبی یاد می شد. در کوهپایه این کوه شما شاهد معبد گاد اف ماونت تای (God of Mount Tai) خواهید بود. گفتنی است که این معبد بین سال های 221 تا 206 پیش از میلاد در جهت تحکم حاکمان سلسله چین ساخته شد و کوه تای شان نیز خانه الهه سحر آبی است.

کوه تای شان در کشور چین


4. هائو شان (Huà Shān)
کوه هائو شان که در ترجمه لغوی به معنای زرق و برق و جلال و شکوه می باشد، در قسمت غرب واقع شده است. این کوه دقیقاً در مسیری است که خورشید از پهنای آن پایین می رود (غروب می کند) و به نوعی نمادی از مرگ و وفات است. این کوه در استان شاآنشی (Shaanxi) قرار دارد و به شهر هوآیِن (Huayin) نزدیک است. بلندترین قله این کوه، قله جنوبی یا سَاوت پیک (South Peak) نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 2.1 کیلومتر می باشد. 
در دل این کوه معبد دائویست (Daoist) قرار دارد که قدمتش مربوط به 2 سال پیش از میلاد مسیح است. کوه هائو شان به دلیل مسیر صعب العبور، نتوانسته همانند معابد دیگر در کشور چین میزبان تعداد زیادی عبادت کننده باشد. بسیاری از مردم بر این باورند که این کوه به خدای عالم اموات تعلق دارد.

کوه هائو شان در کشور چین


ماجراجویی در مسیرهای صعب العبور و افسانه ای چین



3. هنگ شان (Héng Shān) هونان (Hunan)
کوه هنگ شان که در ترجمه لغوی به معنای تعادل و اعتدال می باشد، در قسمت جنوبی واقع شده است. این کوه در حقیقت در استان هونان (Hunan) قرار دارد، البته باید بدانید که کوه از این استان به اندازه 173 کیلومتر فاصله دارد. این رشته کوه بصروت کلی دارای 72 قله است و بلندترین قله آن ژورونگ (Zhurong) نام دارد که ارتفاعش 1.3 کیلومتر است.
به نوعی می توان گفت معبد ساخته شده در دل این کوه از بزرگترین ساختمان های باستانی آن منطقه به حساب می آید و این معبد برای پیروان 3 دین بودیسم، کنفوسیوس و تائوئیسم (Taoist) بسیار پر اهمیت هستند. معبد ژو رونگ گنگ (Zhu Rong Gong) و معبد ژوزنگ سی (Zhusheng Si) نیز از سایر معابدی هستند که در کوه هنگ شان به چشم می خورند.

کوه هنگ شان در کشور چین


2. هنگ شان (Héng Shān) شان شی (Shanxi)
کوه هنگ شان که در ترجمه لغوی به معنای ثبات و پایداری می باشد، در قسمت شمال واقع شده است. این کوه در حقیقت در استان شان شی (Shanxi) قرار دارد و بلندترین قله این کوه دارای ارتفاع 2016 متری نسبت به سطح دریا است.
همچنین جالب است بدانید که از میان این پنج کوه، معبد کوه هنگ شان کمترین بازدید کننده را به خود دیده است، البته فاکتورهایی مانند اندازه معبد و محل سکونت در این کمبود بازدید تاثیر گذار هستند. در طول تاریخ، این منطقه اغلب تحت کنترل کشورهای دیگر قرار داشته است که به همین دلیل بسیاری از مراجعه کنندگان توسط امپراتوران وقت خود از بازدید معبد منع می شدند. لازم به ذکر است که معبد هنگینگ (Hanging) و معبد نورترن پیک (Northern Peak) نیز در این مکان قرار دارد.

کوه هنگ شان در کشور چین


1. کوه سونگ شان (Sōng Shān)
کوه سونگ شان که در ترجمه لغوی به معنای رفیع و ارجمند می باشد، در قسمت مرکزی واقع شده است. این کوه در استان هنان (Henan) واقع شده و در جنوبی ترین نقطه رودخانه زرد قرار دارد. کوه سونگ شان دارای 36 قله است که بلندترین آن در ارتفاع 1512 متری است.
این کوه برای چندین دین و آیین مهم بودایی و تائوئیسم مقدس می باشد. جالب است بدانید که معبد شائولین که به نوعی مبدا مکتب ذن است نیز در این کوه قرار دارد. علاوه بر این کوه سونگ شان مکانی های را برای پیروان مذاهب گوناگون در خود جای داده بود. بتکده سانگی (Songyue)، معبد فوانگ (Fawang) و معبد ژانگی (Zhongyue) از جمله این مکان ها هستند.

کوه سونگ شان در کشور چین


منبع: worldatlas





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید