• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا می دانید چند کشور، با چه مساحت و جمعیتی در آسیا وجود دارد؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۵/۲۹   تعداد بازدید : 288433   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


قاره آسیا بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره جهان

قاره آسیا در حقیقت بزرگترین و در عین حال پرجمعیت ترین قاره جهان به شمار می آید، به طور کل این قاره فضایی معادل 44.58 میلیون کیلومتر مربع را اشغال کرده است و باید بدانید که در این فضا 4 میلیارد و 164 میلیون نفر زندگی می کنند. قاره آسیا بطور کلی متشکل از 47 کشور مستقل، 6 کشور غیرمستقل و 6 کشور وابسته می باشد.

جغرافیای قاره آسیا
کیپ فِلایگلی (Cape Fligely) که در سرزمین فرانتس جوزف (Franz Josef) در کشور روسیه واقع شده است، شمالی ترین نقطه در قاره آسیا به حساب می آید. جنوبی ترین نقطه قاره آسیا را نیز می توان جزیره پاناما (Panama) در کشور اندونزی دانست و بیگ دایومید (Big Diomede) که در روسیه واقع شده است شرقی ترین نقطه قاره آسیا می باشد. کیپ بابا (Cape Baba) نیز در کشور ترکیه غربی ترین نقطه قاره آسیا است. همچنین این قاره بسیار وسیع بلندترین قله جهان، یعنی قله اورست را نیز در خود جای داده. این قله در مرز دو کشور نپال و چین قرار دارد. جالب است بدانید که طولانی ترین رودخانه آسیا رودخانه یانگ تسه چین می باشد که طول آن به 6 هزار 300 کیلومتر می رسد.

کیپ فِلایگلی (Cape Fligely) شمالی ترین نقطه در قاره آسیا

جزیره پاناما (Panama) در کشور اندونزی جنوبی ترین نقطه قاره آسیا

بیگ دایومید (Big Diomede) در روسیه شرقی ترین نقطه قاره آسیا

کیپ بابا (Cape Baba) در کشور ترکیه غربی ترین نقطه قاره آسیا


ده مورد از برترین مقاصد آسیایی برای سفر با کوله پشتی



کوچکترین و بزرگترین کشورهای آسیایی از نظر مساحت
تعدادی از وسیع ترین کشورهای جهان در قاره آسیا واقع شده اند. بزرگترین کشور جهان، روسیه است که با مساحتی معادل 17.1 میلیون کیلومتر مربع توانسته است 38.63 درصد از خاک قاره آسیا را به خود اختصاص دهد. کشور چین، دومین کشور بزرگ قاره کهن است که 9.597 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد. سومین کشور وسیع آسیایی نیز کشور هند است که مساحتی معادل 3.287 میلیون کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده. پنج کشور فلسطین، برونئی (Brunei)، بحرین، سنگاپور و مالدیو نیز کوچکترین کشورهای قاره آسیا می باشند. مالدیو، در میان این پنج کشور کوچک از همه کوچک تر است و این جزیره کوچک، مساحتی در حدود 298 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است.

روسیه بزرگترین کشور جهان

مالدیو کوچکترین کشور قاره آسیا


جمعیت کشورهای آسیایی
جمعیت کل قاره آسیا 4.516 میلیارد نفر برآورد شده است، اگر بخواهیم پنج کشور پرجمعیت آسیایی را به ترتیب نام ببریم باید به کشورهای چین، هند، اندونزی، پاکستان و بنگلادش اشاره کنیم. قاره آسیا پرجمعیت ترین کشور جهان یعنی کشور چین را در خود جای داده است. این کشور با جمعیت 1.387 میلیارد نفری 31.35٪ از کل جمعیت انسان های روی کره خاکی را در بر گرفته است. حال به سراغ کم جمعیت ترین کشورها خواهیم رفت. کشورهایی که نامشان کمتر شناخته شده است. تیمورشرقی (Timor-Leste)، بوتان، مالدیو، برونئی و ماکائو، به ترتیب پنج کشور کم جمعیت آسیایی هستند. البته باید بدانید که استقلال ماکائو هنوز رسمی نشده است اما می توان آن را به عنوان یک کشور معرفی کرد. اگر از میزان تراکم جمعیت بپرسید باید اذعان داشت که بالاترین تراکم جمعیت در میان تمام کشورهای آسیایی متعلق به سنگاپور است که تراکم جمعیت در آن به 20 هزار 194 نفر در هر 2.5 کیلومتر مربع می رسد و به دنبال آن، کشور بحرین نیز دارای 5 هزار 36 نفر در هر 2.5 کیلومتر مربع است. اما در این میان مغولستان دارای کمترین تراکم جمعیت میان کشورهای آسیایی دیگر است و تراکم جمعیت تنها پنج نفر در هر 2.5 کیلومتر مربع را شامل می شود.

چین پرجمعیت ترین کشور جهان


مرزهای آسیایی
مقوله‌ مرزهای موجود در قاره آسیا بیش از صدها سال است که مورد بحث بوده و به طور کلی از لحاظ تاریخی در مرزهای میان کشورهای آسیایی و اروپایی بارها و بارها تجدید نظر شده است. در تعاریف مدرن و جدید مرزبندی آسیا و اروپا، تغییراتی ایجاد شده و در مرز کشورهایی همچون ترکیه و روسیه شاهد تغییراتی بوده ایم. جالب است بدانید که کشور قبرس تنها کشوری می باشد که در مرزهای آسیایی قرار دارد اما عضو رسمی اتحادیه اروپا است! مرز میان قاره های آسیا و آفریقا در امتداد دریای سرخ قرار دارد و شامل کانال سوئز و شبه جزیره سینا (Sinai Peninsula) می شود که بخشی از قلمرو کشور مصر به شمار می آیند. از دریای برینگ (Bering Sea) و تنگه برینگ در شرق روسیه نیز به عنوان مرز جدایی میان آسیا از آمریکای شمالی یاد می شود، همچنین مجمع‌الجزایر مالایی (Malay Archipelago) نیز گاهی اوقات به عنوان مرز جدایی آسیا از اقیانوسیه معرفی می شود.

دریای برینگ (Bering Sea)


منبع: worldatlas




نظرها

  • 6 4

    عالییییی❤❤❤💙💙💙💙💜💜💛💛💚💚😆😆😊😊

    • 5 5

      از نظر خوبتون سپاسگذاریم

  • 4 6

    پس ایران چی

    • 1 1

      سلام طاها جان، ایران هم جزوی از کشورهای آسیا می باشد. اما این مقاله برای معرفی آسیا بود برای آشنایی بیشتر با کشور ایران می توانید جزییات و دیدنی های آن را از قسمت آشنایی با شهرها و مکان ها در توریستگاه مشاهده نمایید

  • 3 5

    benazare man etelat khobi bod mishe goft ke ieran ham az nazar jazebe hay grdeshgry jzve 10keshvare aslye🌸❤❤😘😘

  • 0 3

    خوبه ولی درباره ایران نگفته

  • 0 2

    سلام,پانیزجان بنظرمن ایران جزو ده کشورتاریخی وجذب توریست درجهان است...

  • 0 3

    تشکر از معلومات عالی شما که برای جامعه منتشر کردید سپاس گزاریم

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید