• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با 10 مورد از بزرگ ترین رودخانه ها در جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۵/۸   تعداد بازدید : 164632   گروه مطلب : ترین ها


10 مورد از بزرگ ترین رودخانه ها در جهان

رودخانه ها نقش حیاتی در شکل گیری تاریخ این جهان دارند. شکل گیری اکثر جوامع کهن و توسعه یافته و ظهور یا سقوط امپراطوری های مختلف همگی در کنار این رودخانه ها بوده است. همچنین، این رودخانه ها شاهد جنگ های زیادی در طول تاریخ بوده اند. رودخانه ها فواید بسیاری از جمله تأمین منابع غذایی و آب آشامیدنی برای بشریت دارند. همچنین از رودخانه ها جهت حمل و نقل کالا و اشیاء ارزشمند نیز استفاده می شود. رودها، زمین های کشاورزی را نیز برای کشت محصولات زراعی حاصلخیز می کنند. گفتنی است که حیوانات زیادی در رودخانه ها زندگی می کنند. در این مقاله 10 رودخانه بزرگ دنیا را از نظر طول، حوضه آبریز و نرخ متوسط خودپالایی به شما معرفی می شود. 

10. رودخانه آمور Amur
طول: 444,4 کیلومتر
حوضه آبریز: 18,55,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 11,400 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه آمور دهمین رودخانه طویل جهان و برجسته ترین آنها در کشور روسیه به شمار می رود. این رودخانه در مرز بین روسیه و چین واقع شده و طول آن  در حدود 4 هزار و 444 کیلومتر است. آمور دارای 200 شاخه می باشد. اما مهم ترین آنها رودهای بیوریا (Bereya)، زیا (Zeya)، آمگن (Amgen) و شیلکا (Shilka) می باشند. این رودخانه ها در سمت چپ رودخانه آمور قرار دارند. رودخانه های آرگون (ergune)، هوما (Huma)، سانگوآ (Songhua) و اوسوری (Ussuri) نیز از دیگر شاخه های آمور واقع در سمت راست آن هستند. این رودخانه زیستگاه پرندگان زیادی از جمله پرنده دم سفید شرقی است. همچنین، ماهی قزل آلای کالوگای این رودخانه به میزان زیادی به وسیله ماهیگیران صید می شود. بیش از 120 نوع ماهی در این رودخانه وجود دارد. 

10. رودخانه آمور Amur


9. رودخانه کنگو
طول: 4,700 کیلومتر
حوضه آبریز: 3,680,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 41,800 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه کنگو علاوه بر داشتن رتبه نهمین رودخانه بزرگ جهان، به عنوان عمیق ترین رود در آفریقا نیز شناخته می شود. عمق این رودخانه حدود 230 متر از سطح زمین می باشد. رودخانه کنگو از زمان گذشته با نام زایر (Zaire) نیز شناخته می شود. طول این رودخانه در حدود 4700 کیلومتر است و مساحت حوضه آبخیز رودخانه ریگو با احتساب آب آزاد شده آن 3 میلیون و 680 هزار کیلومتر مربع می باشد. رودخانه کنگو نهمین رودخانه طویل جهان است. این رودخانه از دل دومین جنگل بارانی بزرگ دنیا به نام جنگل کنگو عبور می کند.

9. رودخانه کنگو


8. رودخانه پارانا (Parana)
طول:4,880 کیلومتر
حوضه آبریز: 2,582,672 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 18,000 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه پارانا هشتمین رودخانه بزرگ جهان به شمار می رود. مساحت حوضه آبریز این رود برابر با  2 میلیون و 582 هزار و 672 کیلومتر مربع می باشد. همچنین، نرخ متوسط خودپالایی رودخانه پارانا 18 هزار متر مکعب بر ثانیه است. این رودخانه 4,880 کیلومتری در آمریکای جنوبی واقع شده است. نام پارانا از زبان توپی (یکی از زبان های بومیان منطقه) به معنای «به شکل دریا» گرفته شده است. این رود از میان 3 کشور پاراگوئه، آرژانتین و برزیل عبور می کند. بعد از رودخانه آمازون، پارانا دومین رودخانه بزرگ در جنوب آمریکا به شمار می رود. پارانا در ترکیب با رودخانه های پاراگوئه و اروگوئه رودخانه ریو دلا پلاتا (rio de la plata)  را در پایین رود تشکیل می دهد. سپس این رود به اقیانوس اطلس می ریزد. 

8. رودخانه پارانا (Parana)


7. رودخانه اوب (Ob)
طول: 5,419 کیلومتر
حوضه آبریز: 2,990,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 12800 متر مکعب بر ثانیه
رود اوب، هفتمین رودخانه بزرگ جهان است. طول این رودخانه در حدود 5 هزار و 419 و مساحت حوضه آبخیز آن برابر با 2 میلیون و 990 هزار کیلومتر مربع می باشد. نرخ متوسط خودپالایی این رودخانه 12 هزار و 800 متر مکعب بر ثانیه است. این رود که در سیبری واقع شده به اقیانوس اطلس می ریزد. گفتنی است که 16 متر از این رود در سرزمین آلتایی (Altai krai) واقع در جنوب غربی شهر بیسک (Biysk) روسیه قرار دارد. شهر آلتایی بر روی رودخانه بیا (Biya) و در نزدیکی محل تلاقی آن با رودخانه کاتون (Katun) روسیه واقع شده است. رودخانه اوب با توجه به ماهیت شبکه ای شاخه ها و انشعابات، جریان آب و وضعیت ذخیره آن به سه بخش تقسیم می شود. جالب است بدانید که این رودخانه از کوه ها سرچشمه گرفته است. شاخه های اصلی آن رودهای انوی (Anouilh)، الی (Aley)، سندی (Sandy)، کاتون (Katun)، بیا (Biya) و چریش (Charysh) را تشکیل می دهند.

7. رودخانه اوب (Ob)


6. رودخانه زرد (Yellow)
طول: 5,464 کیلومتر مربع
حوضه آبریز: 745,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 2,110 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه زرد، ششمین رود بزرگ جهان و دومین رود بلند چین است. طول این رود در حدود 5 هزار و 464 کیلومتر مربع می باشد و حوضه آبریز این رودخانه مساحتی بالغ بر 745 هزار کیلومتر مربع را در بر می گیرد. نرخ متوسط خودپالایی رود زرد نیز 2 هزار و 110 متر مکعب بر ثانیه تخمین زده شده است. رود زرد از کوه های کانلان (Kunlun Mountains) سرچشمه می گیرد. این کوه ها در شمال غربی استان چینگ های (Qinghai) چین واقع شده اند. رودخانه زرد با عبور از میان 9 استان چین طول دریای بوهای (yea seaBoha) را نیز طی می کند. این رود از منطقه هکوژن (Hekouzhen) واقع در استان چینگ های چین سرچشمه می گیرد. مردم این منطقه از آب این روخانه برای آبیاری مزارع استفاده می کنند. این رود در دلتایی واقع در دریای یوهای به انتهای خود می رسد. 

6. رودخانه زرد (Yellow)


آشنایی با 8 مورد از بزرگ ترین باغ وحش های جهان



5. رودخانه ینیسی (Yenisei)
طول: 5,539 کیلومتر
حوضه آبریز: 2,580,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی:  19,000 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه ینیسی با 5 هزار و 539 کیلومتر، پنجمین رود جهان از نظر طول و دومین رود چین از نظر وسعت است. مساحت حوضه آبریز این رود در حدود 2 میلیون و 580 هزار کیلومتر مربع می باشد. گفتنی است که نرخ متوسط خودپالایی این رود نیز 19 هزار متر مکعب در ثانیه است. رودخانه ینیسی به علت آب گل آلود آن که به رنگ زرد اخرایی (زرد مایل به قهوه ای) است، رود زرد نامیده می شود. هر ساله در حدود 1.6 میلیون تن سیلاب وارد این رودخانه می شود. این سیلاب ها به حاصلخیزی زمین های کشاورزی کمک زیادی می کند. نیمی از مزارع پنبه و گندم این منطقه با این سیلاب ها سیراب می شوند.

5. رودخانه ینیسی (Yenisei)


4. رودخانه می سی سی پی
طول: 6,275  کیلومتر
حوضه آبریز: 2,580,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 6,200 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه می سی سی پی چهارمین رودخانه طولانی جهان به شمار می آید. این رودخانه در سراسر ایالت متحده آمریکا از شمال تا جنوب جریان دارد. رودخانه می سی سی پی به آرامی و در مسیر پر پیچ و خمی به اندازه 3 هزار و 733 کیلومتر به سمت جنوب جریان دارد و سرعت آن در ایالت مینه سوتای (Minnesota) غربی افزایش پیدا می کند. شاخه های اصلی رودخانه می سی سی پی شامل رودخانه میسوری (Missouri) در غرب و رودخانه اوهایو (Ohio river) در شرق می شود. جریان آبی این رودخانه از 31 ایالت آمریکا و 2  استان کانادا تغذیه می شود. همچنین، این رودخانه با اعمال تغییرات بسیار و کنترل انسانی، یکی از فعال ترین آبراه های تجاری دنیا به شمار می رود.

4. رودخانه می سی سی پی


3. رودخانه یانگ تسه 
طول: 6,300 کیلومتر
حوضه آبریز: 18,000,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 31,900 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه یانگ تسه سومین رودخانه طولانی جهان و بزرگ ترین رود چین است. رود مسحور کننده یانگ تسه با جذابیت های گسترده و منحصر به فرد، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این رودخانه از لحاظ فرهنگی برای کشور اهمیت زیادی دارد. چشم اندازها و مناظر این رود  جزو بی نظیرترین مناظر چین هستند. طول این رودخانه زیبا در حدود 6 هزار و سیصد کیلومتر مربع تخمین زده شده است. مساحت حوضه آبریز این رود برابر با 18 میلیون کیلومتر مربع و نرخ متوسط خودپالایی آن 31 هزار و 900 متر مکعب بر ثانیه می باشد. رود یانگ تسه از کوه های تانگولا و استانی واقع در غرب چین به نام چینگ های سرچشمه می گیرد. این رود از 11 شهر عبور می کند که از میان آنها می توان به بندر شانگهای، شهر چویلینگ (Chongqing)، استان های یونان (Yunnan) و هونان (Hunan)، سرزمین تبت،‌ استان های جیانگسو Jiangsu، سیچوان (Sichuan)، هوبای (Hubei)، چینگ های و آن هوئی (Anhui) اشاره کرد. آب رودخانه یانگ تسه از بخشی از دریای چین شرقی تامین می شود.

3. رودخانه یانگ تسه


2. رود نیل
طول: 6,853 کیلومتر
حوضه آبریز: 3,245,555 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 2,800 متر مکعب بر ثانیه
رود نیل به عنوان طولانی ترین رود جهان شناخته می شود و طول 6 هزار و 853 کیلومتری این رود گویای این مطلب است. لازم به ذکر است که مساحت حوضه آبریز رود نیل معادل 3 میلیون و 245 هزار و 555 کیلومتر مربع می باشد. همچنین نرخ متوسط خود پالایی آن برابر با 2 هزار و 800 متر مکعب بر ثانیه در نظر گرفته شده است. این رود در امتداد  صحرای ساهارای آفریقا جریان دارد. گفتنی است که رود نیل به دریای مدیترانه می ریزد. این رود بزرگ دارای دو شاخه اصلی، رود نیل سفید در اتیوپی و نیل آبی در رواندا می باشد. در نهایت این دو رود در سودان به هم می پیوندند. شهر تاریخی لوکسور (Luxor)، خارطوم (Khartoum)، قاهره و اسوان (Aswan) مهم ترین شهرهایی هستند که رود نیل از آنها عبور می کند. همچنین، این رود از 11 کشور جهان یعنی کنیا، سودان، بروندی (Burundi)، سودان جنوبی (South Sudan)، کنگو، اریتره (Eritrea)، اوگاندا (Uganda)، رواندا، تانزانیا، مصر و اتیوپی نیز عبور می کند.
رودخانه نیل عموماً به عنوان طولانی ترین رودخانه دنیا محسوب می شود. اگرچه منابع متناقض دیگری نیز با استناد به مطالعات انجام شده در سال 2007 این عنوان را به رودخانه آمازون اختصاص می دهند. رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی جریان دارد.

2. رود نیل


1. رودخانه آمازون
طول: 6,992 کیلومتر
حوضه آبریز: 7,050,000 کیلومتر مربع
نرخ متوسط خودپالایی: 209,000 متر مکعب بر ثانیه
رودخانه آمازون از نظر طول و عرض بزرگ ترین رود جهان به شمار می رود. وسعت این رود در برخی از فصول سال با بارش باران بیشتر می شود. حتی در برخی از نقاط عرض رودخانه آمازون به حدود 55 کیلومتر نیز می رسد. آمازون زیستگاه انواع مختلفی از گونه های ماهی، درختان، گیاهان و حیوانات می باشد. طول این رودخانه بسیار زیبا در حدود 6 هزار و 992 کیلومتر تخمین زده شده است. مساحتی برابر با 7 میلیون و 50 هزار کیلومتر مربع را می توان برای حوضه آبریز این رود در نظر گرفت. گفتنی است که نرخ متوسط خودپالایی آمازون معادل 209 هزار متر مکعب بر ثانیه می باشد. ضمناً جالب است بدانید که تغییرات آب و هوایی تأثیر زیادی بر روی رودخانه های جهان دارد. این موضوع، تهدیدی جدی برای زندگی جانوران، گیاهان آبی و ذخیره آب میلیاردها نفر از مردم دنیا می باشد. گرمایش جهانی به طور قابل توجهی منجر به خشکسالی و در نتیجه کمبود آب در کل دنیا شده است. بنابراین باید اقدامات زیادی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رودخانه های با ارزش و مهم انجام شود.

1. رودخانه آمازون


منبع: wonderslist




نظرها

  • 0 0

    عالی است

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید