• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


رشته کوه هیمالیا از چه کشورهایی در آسیا می گذرد؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۶/۷   تعداد بازدید : 137495   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


کشورهای هیمالیایی در آسیا

رشته کوه هیمالیا به قدری بزرگ است که در امتداد چندین کشور آسیایی قرار گرفته. بطور کلی این رشته کوه متشکل از هیمالیای غربی و شرقی است. دولت های مستقل بوتان و نپال تقریباً به طور کامل در این رشته کوه ها واقع شده اند. امتداد این رشته کوه همچنین شامل شمال پاکستان، مناطق هیمالیایی هندوستان در شمال و همچنین شمال شرق هند و منطقه خود مختار چین از تبت جنوبی می شود. 

کشور نپال
بزرگترین بخش رشته کوه هیمالیا در کشور نپال قرار گرفته است. همسایه های نپال، هند و چین هستند و این کشور به دریا راه ندارد. کشور نپال به تنهایی هشت عدد از بزرگ ترین کوه های دنیا را در خود جای داده است. ارتفاع قله اورست به 8848 متر می رسد و در نپال با نام ساگارماتا (Sagarmāthā) شناخته می شود. این کوه در ناحیه سولوخومبو (Solukhumbu) در قسمت ساگارماتا واقع شده است و بخشی از رشته کوه های هیمالیا محسوب می گردد. دیگر کوه های بلند نپال شامل کانگچنجونگا (Kangchenjunga) با ارتفاع 8580 متر، ماکالو (Makalu) با ارتفاع 8485 متر، دهالاگیری (Dhaulagiri) با ارتفاع 8197 متر و آناپورنا (Annapurna) با ارتفاع 8090 متر هستند. نپال همچنین سرچشمه رودهای مهم هیمالیا مانند کوسی (Kosi)، کارنالی (Karnali) و گانداکی (Gandaki) است. منطقه کوهستانی هیمالیا، شمال کشور نپال را در تحت پوشش خود قرار داده.

کشور نپال در آسیا


کشور بوتان
بوتان کوچک ترین کشوری است که به طور کامل در هیمالیا واقع شده است. این کشور در شرق هیمالیا قرار دارد و با هند از جنوب و چین از شمال همسایه است. کوه های هیمالیا شمال نپال را پوشش داده اند به طوری که برخی قله های این منطقه بیش از 7000 متر ارتفاع دارند. قله های گانگخار پونسوم 7600 متر ارتفاع داشته و بلندترین قله های بوتان هستند. بوتان به خاطر تنوع زیستی اش معروف است و رودخانه ها، جنگل ها و دره های بسیاری دارد. حیواناتی مثل لانگر طلایی، بز کوهی، ببر بنگال، خرس، خرگوش و پلنگ ابری در این منطقه یافت می شود.

کشور بوتان در آسیا
کشور هند
در کشور هندوستان بخشی به نام مناطق هیمالیایی هندوستان وجود دارد که رشته کوه های هیمالیا در آن واقع شده است. این بخش از کشور هند ایالات سیکیم (Sikkim)، هیماچال پرادش (Himachal Pradesh)، آروناچال پرادش (Arunachal Pradesh)، جامو کشمیر و اوتارخند (Uttarakhand) را در بر گرفته است. علاوه بر این ایالات تپه های غرب بنگال و آسام نیز در این بخش قرار دارند. همچنین باید بدانید که در حدود 86 درصد از ایالت اوتارخند را مناطق کوهستانی تشکیل داده و در شمال این منطقه یخچال های طبیعی و قله های بلندی به چشم می خورد. دو رودخانه مهم یامونا (Yamuna) و گانگس (Ganges) از هیمالیا سرچشمه می گیرند و مقصد مهمی برای پیروان مذهب هندو به شمار می آیند. این دو رودخانه در این مذهب مقدس شمرده می شوند. کوه های هیمالیا بخش بزرگی از جنوب ایالات جامو و کشمیر را در بر می گیرند. کوه نان کان (Nun Kun) در این منطقه با ۷۱۴۹ متر ارتفاع بلندترین قله منطقه می باشد. ایالت سیکیم نیز در هیمالیای شرقی است و دارای سرزمین های کوهستانی می باشد. کوه با شکوه کانگچنجونگا نیز در ایالت سیکیم قرار دارد که امتداد این کوه به کشور نپال می رسد. این ایالت ۲۸ قله و بیش از ۸۰ کوه یخی دارد. اما هیماچال پرادش در هیمالیای غربی قرار گرفته است که بیش تر آن در دامنه کوه های داهولادار واقع شده.

کشور هند در آسیا

 
کشور چین
چین به همراه بوتان، نپال و هند میزبان بخش جنوب غربی رشته کوه های هیمالیا است. فلات تبت که با نام فلات هیمالیا نیز شناخته می شود، تقریباً تمام منطقه مستقل تبت را در بر می گیرد. این فلات توسط رشته کوه های داخلی هیمالیا احاطه شده است.

کشور چین در آسیا


کشور پاکستان
بخشی از هیمالیا در شرق و جنوب رود سند در کشور پاکستان واقع شده است. آب این رود از کشورهندوستان به پاکستان وارد شده و در این کشور به سمت شمال غربی و دره اسکاردو، مسیرش را ادامه می دهد. بخش پاکستانی هیمالیا دارای چمن زارها و مراتع سرسبز وسیعی است و جنگل های کاج در آن به چشم می خورد. این مراتع سر سبز به دلیل بارش های موسمی در این منطقه به وجود آمده اند. این بخش از هیمالیا بطورکلی سه استان پاکستان را در بر می گیرد و همه ساکنان آن مسلمان هستند.

کشور پاکستان در آسیا


منبع: worldatlas




نظرها

  • 0 0

    Great Thanks for your usefull information Best

    • 0 0

      Thanks Masoud jan

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید