• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


مناظر شگفت انگیزی که در سال 2021 از دست داده ایم

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۳/۲۳   تعداد بازدید : 1309   گروه مطلب : دیدنی ها


مناظر شگفت انگیزی که در سال 2021 از دست داده ایم

بسیاری از مکان های دیدنی سال گذشته بازگشایی شدند یا شروع به پذیرایی از گردشگران کردند، اما متاسفانه این اتفاق برای همه آنها نیافتاده است. چه به دلیل فجایع شدید آب و هوایی از جمله سیل های فاجعه بار و آتش سوزی های مرگبار جنگل ها باشد، یا بازسازی هایی که بسیار پرهزینه به نظر می رسند، متاسفانه بسیاری از جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگر وجود ندارند. در اینجا به برخی از مناظر خیره کننده ای که در سال 2021 از دست رفته اند نگاه می کنیم.

طاق داروین (Darwin’s Arch)، جزیره داروین، گالاپاگوس، اکوادور
این سازند صخره ای با ارتفاع 43 متر در سواحل جنوب شرقی جزیره داروین که به نام زیست شناس چارلز داروین نامگذاری شده است، زمانی یکی از معروف ترین طاق های دریایی در جهان بود. علاوه بر اینکه یک منظره خیره کننده بود، یک مکان عالی برای غواصی هم بود.
اما یک تراژدی در 17 مه 2021 رخ داد، زمانی که طاق به طور ناگهانی از بین رفت و تنها دو ستون از آن بر جا ماند. به گفته وب سایت غواصی Scuba Diver Life، غواصان حدود ساعت 11:20 صبح به وقت محلی شاهد این اتفاق بودند. این ریزش در نتیجه فرسایش طبیعی رخ داد.

طاق داروین (Darwin’s Arch)، جزیره داروین، گالاپاگوس، اکوادور


آتش سوزی جنگل کاج، اویا (Evia)، یونان
دومین جزیره بزرگ یونان، اویا، به خاطر جنگل های کاج مدیترانه ای کهنسالش شناخته شده است. این جنگل‌ های دارای تنوع زیستی به خاطر رزینشان که در همه چیز از دارو گرفته تا لوازم آرایشی و عسل کاج استفاده می‌ شود، ارزشمند هستند. حدود 70 درصد عسل کاج یونانی از اویا جمع‌ آوری می‌ شود. معیشت صدها خانواده توسط صنایع رزین و عسل تامین می شود و جزیره اویا نیز یک مقصد گردشگری محبوب است.
با این حال، بسیاری از جنگل‌ های غنی از نظر بوم شناسی در طی آتش‌ سوزی‌ های جنگلی در آگوست 2021 کاملا سوختند که حدود 100 هزار هکتار از جنگل‌ ها و حومه‌ های جزیره را نابود کرد. موج گرمایی که جنوب اروپا متحمل آن شد، شدیدترین آن در 30 سال گذشته بوده و آتش‌ سوزی‌ های ناشی از تغییرات آب و هوایی، توسط نخست‌ وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، "یک فاجعه طبیعی با ابعاد بی‌ سابقه" نامیده شد.

آتش سوزی جنگل کاج، اویا (Evia)، یونان


گرینویل (Greenville)، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
گرینویل که در شمال کالیفرنیا قرار دارد، زمانی یک شهر پررونق تب طلا (Gold Rush) بود. این منطقه که در ابتدا محل سکونت قبیله مایدو بود، در دهه 1850 با شروع تب طلا در ایالت شروع به جذب مهاجران کرد. زمانی که از اوایل دهه 1900 چوب‌ برداری و دامداری جایگزین کار در معدن‌ شد، شهر به رونق خود ادامه داد. اگرچه سازه‌ های اصلی دوران تب طلای آن در دهه 1880 در آتش سوزی از بین رفت، اما همچنان ساختمان‌ هایی با قدمت بیش از یک قرن در آن وجود داشت.
متاسفانه، این شهر تاریخی تقریبا به طور کامل توسط آتش سوزی دیکسی که تابستان پارسال کالیفرنیا را درگیر کرد، ویران شد. به گفته کلانتر شهرستان پلوماس، در اوایل ماه آگوست، آتش سوزی بیش از 100 خانه را ویران کرد و جمعیت 1000 نفری گرینویل مجبور به تخلیه خانه های خود شدند. آتش سوزی دیکسی بزرگترین آتش سوزی در تاریخ کالیفرنیا بود.

گرینویل (Greenville)، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا


ریچ بار (Rich Bar)، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
در مدت تب طلا در کالیفرنیا، شهر ریچ بار در فیدر ریور کانیون (Feather River Canyon) یک مکان محبوب برای جستجوگران طلا بود. در واقع، تخمین زده می شود که این شهر و منطقه اطراف آن 23 میلیون دلار طلا را در چند دهه اول ارائه کردند. در حالی که قسمت اعظم شهر متروکه شده بود یا خراب شد، چندین ساختمان تاریخی از جمله خانه کلوگ که در سال 1852 ساخته شده بود دست نخورده باقی ماندند. 
یا حداقل تا تابستان پارسال وجود داشتند.  هنگامی که آتش‌ سوزی دیکسی در اواخر جولای سال گذشته به کالیفرنیا رسید، شهر سابق تب طلا در آتش سوخت. یکی از قدیمی‌ ترین ساختمان‌ هایی که تخریب شد، خانه کلوگ بود که تمام اثاثیه اصلی خود را از اواسط دهه 1800 حفظ کرده بود. به گفته اسکات لاوسون که اجدادش در زمان تب طلا به ریچ بار آمده بودند، مردم از همه جا به این شهر سفر می کردند تا بیشتر با تاریخچه استخراج معدن آن آشنا شوند.

ریچ بار (Rich Bar)، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا


یخچال طبیعی رونتی (Ronti glacier)، اوتاراکند، هند
هیمالیای هند محل حدود 10 هزار یخچال طبیعی است و ایالت اوتاراکند در غرب به تنهایی حدود 1495 یخچال طبیعی دارد. این شگفتی‌ های طبیعی با افزایش دما، با سرعتی بیشتر از همیشه در حال عقب‌ نشینی هستند. در واقع، یک گزارش مهم در سال 2019 نشان داد که یک سوم از یخچال های طبیعی در کلاهک یخی هیمالیا تا سال 2100 محکوم به ناپدید شدن هستند، صرف نظر از اینکه آیا اقدامات جدی برای متوقف کردن تغییرات آب و هوایی انجام می شود یا خیر.
در فوریه سال 2021، زمانی که یک قطعه بزرگ از یخچال طبیعی در کنار کوه دورافتاده 5600 متری رونتی شکسته شد، فاجعه ای رخ داد. این قطعه در دره پایین سقوط کرد و باعث سیل عظیمی شد که حداقل 26 کشته برجای گذاشت و بیش از 100 نفر مفقود شدند. به گفته دکتر کالاچند ساین، مدیر موسسه زمین شناسی هیمالیا وادیا، تغییرات آب و هوایی عامل اصلی فروریختن یخچال طبیعی بود.

یخچال طبیعی رونتی (Ronti glacier)، اوتاراکند، هند


فروشگاه خیاطی کارنوفسکی (Karnofsky Tailor Shop)، نیواورلئان، لوئیزیانا
فروشگاه خیاطی کارنوفسکی که در سال 1913 در نیواورلئان افتتاح شد، توسط یک خانواده یهودی به نام کارنوفسکی اداره می شد. این مکان در واقع نوعی خانه دوم برای نوازنده جاز، لوئیس آرمسترانگ بود که در همان نزدیکی خیابان پردیدو بزرگ شد و در دوران کودکی با خانواده کارنوفسکی‌ آشنا شد. این خانواده به او پول قرض دادند تا اولین کورنت (نوعی شیپور) خود را بخرد و او را استخدام کردند تا روی واگن های زغال سنگ و ضایعات آنها کار کند.
متاسفانه این اقامتگاه که در فهرست ملی مکان‌ های تاریخی ثبت شده بود، هنگامی که طوفان آیدا در ماه آگوست پارسال شهر را درنوردید، ویران شد. این ساختمان قبلا هم در وضعیت خرابی قرار گرفته بود، به همین دلیل هنگامی که طوفان سرنوشت ساز نیواورلئان را درنوردید، این ساختمان تاریخی فرو ریخت. 

فروشگاه خیاطی کارنوفسکی (Karnofsky Tailor Shop)، نیواورلئان، لوئیزیانا


 مناظر عجیب روی زمین که به نظر می رسد متعلق به سیارات دیگر هستند



قلعه بلسم (Blessem castle)، ارفستات (Erftstadt)، آلمان
در حومه شهر پر رفت و آمد ارفستات در غرب آلمان، قلعه بلسم بیش از 300 سال است که میزبان یک خانواده بوده است. این قلعه که تا همین اواخر 40 نفر را در خود جای داده بود، در حال بازسازی بود تا به شکوه سابق خود در قرن 19 بازگردد.
متاسفانه هر گونه امیدی برای بازسازی این قلعه، با اتفاقی که در تابستان گذشته رخ داد از بین رفت. در 16 جولای سال 2021 بخشی از قلعه تاریخی و همچنین سه ساختمان نیمه‌ چوبی آن در اثر سیل‌ های بی‌ رحمانه‌ ای ویران شدند که به دنبال بارندگی‌ های بی‌ سابقه غرب آلمان را فرا گرفت. بیش از 100 نفر در این سیل کشته شدند.

قلعه بلسم (Blessem castle)، ارفستات (Erftstadt)، آلمان


کتابخانه جگر و آسیاب موسترت (Jagger Library and Mostert’s Mill)، کیپ تاون، آفریقای جنوبی
در ماه آوریل، آتش سوزی مهیبی در کوه تیبل آفریقای جنوبی رخ داد و به سرعت به دانشگاه کیپ تاون سرایت کرد و چندین ساختمان تاریخی را ویران کرد. از جمله کتابخانه جگر (تصویر)، ساختمانی در دهه 1930 که بیش از 85 هزار کتاب و جزوه در مورد مطالعات آفریقا را در خود جای داده بود و آسیاب موسترت (تصویر بعدی)، آسیاب بادی که در سال 1796 ساخته شده بود.
پس از بررسی های اولیه، پارک های ملی آفریقای جنوبی اعلام کردند که آتش سوزی در نتیجه یک آتش سوزی خود به خودی شروع شده است. با این حال، رطوبت کم، بادهای شدید و دمای بالا به گسترش سریع آن کمک کرد. این آتش سوزی علاوه بر تخریب بناهای مهم، 600 هکتار از کوه تیبل و مناطق اطراف آن را ویران کرد.

کتابخانه جگر و آسیاب موسترت، کیپ تاون، آفریقای جنوبی


درختان غول پیکر سکویا (Giant sequoia trees)، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
جنگل ملی سکویا کالیفرنیا به‌ خاطر درختان باستانی و سر به فلک کشیده‌ اش معروف است و کهنسال‌ ترین آنها، ژنرال شرمن، 2 هزار سال قدمت و 83 متر ارتفاع دارد. با این حال، این شگفتی های طبیعی گرانبها در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. در آگوست سال 2020، آتش‌ سوزی قلعه (Castle fire) حدود 10 درصد از سکویاهای غول‌پیکر جهان را نابود کرد و ماه‌ ها پس از فروکش کردن شعله‌ ها، مشخص شد که یک سکویای غول‌ پیکر هنوز در حال سوختن است.
متاسفانه این ویرانی با آتش‌ سوزی‌ های سال گذشته تشدید شده است. آتش‌ سوزی شدیدی که 36249 جریب را تحت تاثیر قرار داد و تنها 6 درصد آن مهار شد، بخشی از لانگ میدو گروو (Long Meadow Grove) را فراگرفت که محل زندگی بسیاری از سکویاهای 1500 ساله بود. با این حال، برخی از تلاش ها برای حفاظت از این درختان تاریخی موفقیت آمیز بوده است. چهار نگهبان که در حقیقت چهار سکویای غول پیکری هستند که راه ورودی جنگل را تشکیل می دهند، با مواد مقاوم در برابر آتش که دور تنه آنها پیچیده شده و حذف شاخ و برگ های اطراف آن، در برابر شعله های آتش محافظت شده اند.

درختان غول پیکر سکویا (Giant sequoia trees)، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا


ساحل ژوراسیک (Jurassic Coast)، دورست (Dorset)، انگلستان، بریتانیا
ساحل ژوراسیک که به دلیل فسیل‌ های حماسی، سواحل ماسه ای و صخره‌ های چشمگیر خود از جمله درب دوردل (تصویر) شناخته شده است، یک مکان محبوب برای تعطیلات می باشد. با این حال این ساحل در معرض خطر ریزش سنگ‌ های بزرگ است. در ساعات اولیه 13 آوریل سال 2021، یک بخش 300 متری از این خط ساحلی فروریخت و بیش از 4 هزار تن سنگ را روانه پایین ساحل کرد. 
این ریزش صخره بزرگترین ریزش در بریتانیا در 60 سال گذشته بوده و ناشی از اثر عوامل محیطی و فرسایش بود. با ورود بارندگی به شکاف های سنگ ها و یخ زدن، زمین اشباع می شود، سپس دمای سرد باعث یخ زدن آب و گسترش شکاف ها می شود. تصور می‌ شود که این فرآیند با تغییرات دمایی بین روزهای گرم و شب‌ های خنک در ماه آوریل تسریع شده است.

ساحل ژوراسیک (Jurassic Coast)، دورست (Dorset)، انگلستان، بریتانیا


کلیسای جامع مقدس (Cathedral of the Blessed Sacrament)، کرایست چرچ، نیوزلند
کلیسای جامع مقدس در کرایست چرچ برای اولین بار در سال 1905 افتتاح شد و یکی از بهترین کلیساهای استرالیا به حساب می آمد. این کلیسا دارای یک طرح نئوکلاسیک بود که با یک محراب مرمری و برنزی و آثار چند هنرمند محلی در داخل آن، یادآور کلیسای جامع سنت پل در لندن بود. با این حال این مکان مقدس تا حد زیادی توسط زلزله فاجعه باری ویران شد که در سال 2011 نیوزیلند را لرزاند.
کلیسای جامع آسیب دیده تقریبا برای یک دهه پابرجا ماند تا اینکه در دسامبر 2020 عملیات تخریب آن آغاز شد. اسقف پل مارتین اظهار داشت که بازسازی ساختمان بسیار گران است، بنابراین کلیسای جامع جدیدتر با هزینه 40 میلیون دلار نیوزیلند (28 میلیون دلار ایالات متحده آمریکا) ساخته خواهد شد که به مرکز شهر کرایست چرچ نیز نزدیک تر است. در خلال تخریب گنجینه های متعددی از جمله کپسول های زمانی دهه 1980، صحنه تولد عیسی مسیح و پول قدیمی کشف شده است، اگرچه یک جفت فرشته برنزی متعلق به سال 1905 به طور مرموزی مفقود شده بودند.

کلیسای جامع مقدس (Cathedral of the Blessed Sacrament)، کرایست چرچ، نیوزلند


برج دورمن لانگ (Dorman Long tower)، تی ساید، انگلستان، بریتانیا
برج دورمن لانگ که بین سال‌ های 1955 و 1956 ساخته شد، برای ذخیره‌ سازی زغال سنگ برای کارخانه فولاد ردکار در تیساید، شمال شرقی انگلستان ساخته شد. این ساختمان به سبک بروتالیستی که ارتفاع آن 56 متر بود، برای چندین دهه استفاده نشده بود، اما به دلیل نقش مهمش در تاریخ صنعتی منطقه شناخته شده بود.
این برج پس از برنامه ریزی برای تخریب آن در فهرست درجه دوم قرار گرفت. اما در 17 سپتامبر پارسال درست یک روز پس از آنکه نادین دوریس تصدی سمت جدید خود به عنوان وزیر فرهنگ را به عهده گرفت، حفاظ ساختمان را واژگون کرد و دستور داد آن را تخریب کنند. این تخریب که در 19 سپتامبر انجام شد، با اعتراض بسیاری از مردم محلی مواجه شد، با این حال شهردار تیز والی (Tees Valley) بن هوچدن، ادعا کرد که نگهداری از این برج بسیار پرهزینه بوده است.

برج دورمن لانگ (Dorman Long tower)، تی ساید، انگلستان، بریتانیا


منبع: loveexploring





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید