• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری
  •  باداب سورت شهرستان مازندران استان ساری


باداب سورت

نام مرکز دیدنی

Badabe Surt

نوع مرکز دیدنی

فواره و چشمه

شهرستان

ساری

ناحیه

اطراف شهر

مدت زمان بازدید

2 تا 3 ساعت

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت 6:00 صبح الی 21:00

آدرس

مازندران، جنوب ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست

معرفی باداب سورت
تنوع و زیبایی جاذبه های طبیعی استان مازندران از عوامل مهمی است که باعث محبوبیت این استان در میان گردشگران شده است. در این میان چشمه های زیبا و پرآب که علاوه بر زیبایی، باعث بوجود آوردن یک محیط شگفت انگیز هم می شوند، همواره توجه بسیاری، از گردشگر گرفته تا مردم محلی را به خود جذب کرده اند. به خصوص چشمه های باداب سورت که در معدود نقاطی از کره زمین همانند آن پیدا می شود. این چشمه های پلکانی که خواص درمانی نیز دارند، بعد از کوه دماوند، دومین اثر طبیعی ملی ایران به شمار می آیند. علاوه بر این، این باداب پس از پاموک کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.
باداب سورت در مسیر جاده ساری به دامغان و در فاصله ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار گرفته است و اطراف آن را نیز درختچه های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر آن را جنگل های سوزنی احاطه کرده است که به زیبایی این منطقه می افزاید. 
باداب در گویش مازنی به معنای "آب گازدار" و سورت به معنای "شدت اثر" است. این چشمه ها در اصل چشمه های پلکانی تراورتنی هستند که توسط جریان آب های رسوبی و معدنی طی سالیان دراز (از دوره چهارم زمین شناسی) با جریان یافتن در شیب پایین دست کوهستان، طبقاتی به شکل حوضچه های پلکانی را به وجود آورده اند. یکی از ویژگی های بسیار جالب باداب سورت در رابطه با رنگ حوضچه های آن است، بطوری که برخی از آنها زرد، برخی نارنجی و برخی دیگر قرمز رنگ هستند که در اندازه های مختلف پدید آمده اند. قابل ذکر است که آب این چشمه ها نیز کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. درواقع رنگ، بو، مزه و حجم آب این چشمه ها متفاوت هستند. در اینجا دو چشمه اصلی وجود دارد که چشمه اول بسیار پرآب تر بوده و با داشتن آب شور و یک استخر به قطر 15 متر دارای عمق زیادی است و دارای خواص درمانی بسیار می باشد. چشمه دوم که در واقع مجموعه ای از 11 چشمه است در بالا و سمت شمال غربی چشمه اول قرار دارد که مزه آب آن ترش و رنگش نارنجی و قرمز است. رنگ نارنجی آب به دلیل رسوب آهن می باشد. از دیگر ویژگی های این چشمه ها این است که آنها به دلیل داشتن ساختار پیچیده زمین شناسی در بدترین شرایط خشکسالی نیز همیشه پر آب هستند.
با گذر از چشمه ها و قدم زدن در شمال و ارتفاعات مجموعه می توانید باداب سورت قدیمی را تماشا کنید. این بخش شبیه به حوضی سنگی می باشد که از حدود صدها سال پیش آب در آن جریان داشته است، این قسمت را گودال زمان نامگذاری کرده اند. نکته جالب در رابطه با این حوضچه چاه میان آن است که گازی سمی از آن متصاعد می شود. این گاز به جانوران زنده آسیب می رساند. 
اگرچه آب تنی در این چشمه ها بسیار لذت بخش است ولی متاسفانه شنای بانوان در آنها ممنوع است. 
عکاسی و تماشای آسمان پر ستاره شب از دیگر فعالیت های محبوب گردشگران در این مجموعه می باشد. به علاوه افراد می توانند با گرفتن مجوزهای لازم و همچنین هماهنگی با مسئولان از ارتفاعات و وزش باد در این بخش استفاده کنند و به کایت سواری بپردازند. 

مسیر دسترسی
بعد از رسیدن به مازنداران باید خود را به بخش چهاردانگه ساری برسانید و بعد از آن هم از دهستان پشت کوه به سمت روستای سورت بروید. باداب سورت در میان روستای اروست و مال خواست قرار گرفته است. 

بهترین زمان برای بازدید
بی شک بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از جاذبه های طبیعی آن فصل بهار است. در این فصل طبیعت زیباترین جامه خود را به تن کرده و گردشگران را به تماشای رنگ های بی نظیر خود دعوت می کند. این چشمه ها هنگام غروب آفتاب جلوه بسیار خاصی دارند و بازدید از آنها را در این زمان نباید از دست بدهید. ساعات بازدید از ۶ صبح تا ۹ شب است (ساعات ممکن است تغییر کند). اگر در فصل زمستان به این منطقه سفر می کنید از آمدن با وسایل نقلیه بدون زنجیر چرخ شدیدا خودداری کنید چراکه این منطقه برف گیر است.

نکاتی قابل توجه برای بازدید
از آنجایی که این اثر طبیعی شگفت انگیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، گردشگران و بازدید کنندگان باید در زمان حضورشان در این مجموعه رفتار مناسبی داشته باشند و از وارد کردن هرگونه آسیب به محیط زیست و رها کردن زباله در باداب شدیدا خودداری کنند. برای مثال تردد وسایل نقلیه در این مکان اکیدا ممنوع است و افراد باید از این کار خودداری کنند. راه رفتن با پوتین و کفش آجدار هم از دیگر موارد آسیب زننده به باداب هستند. روشن کردن آتش ممنوع است. از حفر کردن گودال بر روی حوضچه ها که شدیدا باعث آسیب رساندن و تخریب آنها می شود خودداری می کند. 
به علاوه در صورت هر گونه قانون شکنی با افراد خاطی شدیدا برخورد خواهد شد. از آنجایی که این اثر در سال 1387 بعد از کوه دماوند به عنوان دومین اثر طبیعی به ثبت ملی و همچنین ثبت جهانی رسیده است هرگونه آسیب به آن جرم محسوب خواهد شد. 
در صورت برخورد با هر گونه مشکلات امنیتی باید به پاسگاه روستای اروست مراجعه کنید، همچنین در صورت نیاز به درمانگاه هم می توانید از خانه بهداشت همین روستا استفاده کنید. 
هنگام رانندگی در طول مسیر آهسته و مطمئن برانید چراکه گردنه های خطرناکی در طول مسیر وجود دارد. همچنین سرعت گیرهای غیر استانداردی در ورودی های روستاهای اطراف باداب هستند که باید به آنها توجه کنید و مراقب حیوانات اهلی که در جاده حرکت می کنند نیز باشید.

جاذبه های گردشگری نزدیک به باداب سورت
روستاهای اروست و مال خواست به ترتیب در فاصله های 9.8 کیلومتر و 10.5 کیلومتر از جاذبه های دیدنی نزدیک به این باداب هستند. به علاوه از آنجایی که اقامت و کمپ در کنار چشمه ها ممنوع است خانه هایی برای اقامت گردشگران در این روستاها در نظر گرفته شده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به باداب سورت

تفریحات نزدیک به باداب سورت

نظرها

  • 1 1

    درود و سلام و تشکر از این برنامه خوب شما ,,,آیا باداب سورت در ماه ابان زیبایی دارد?

  • 1 1

    وب سایت رسمی www.BadabSoort.ir


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید