• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 10 مورد ارزان ترین مکان ها برای زندگی آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۱/۲۳   تعداد بازدید : 1974   گروه مطلب : ترین ها


با 10 مورد ارزان ترین مکان ها برای زندگی آشنا شوید

امسال سالی است که باید رویای خود را دنبال کنید؛ شغل خود را رها کنید و به یکی از ارزان‌ ترین (و بهترین) مکان‌ ها برای زندگی در جهان بروید، کشوری که هزینه آن آنقدر کم است که ممکن است بتوانید کار کردن را متوقف کنید.
در شش سال گذشته، من ارزان‌ ترین کشورها را برای زندگی در سراسر جهان بررسی کرده ام. برای سال 2023، من یک بار دیگر از کارشناسان در اینترنشنال لیوینگ استفاده کردم، که یک شاخص سالانه جهانی بازنشستگی از مکان های برتر برای بازنشستگی را منتشر می کند.
و نکته اینجاست: این لیست فقط برای بازنشستگان نیست. این برای هر کسی است که به دنبال یک زندگی بهتر، یک زندگی مقرون به صرفه تر یا فقط به دنبال راهی برای فرار از همه چیز از جمله سرعت دیوانه کننده زندگی، خشونت، سیاست و تفرقه می گردد.
این لیست همچنین برای افرادی است که از کار کردن از ساعت 9 تا 5 خسته شده‌ اند و می‌ خواهند ارزان‌ ترین مکان‌ های دنیا را برای زندگی پیدا کنند، کشورهایی که هزینه زندگی در آنها بسیار ارزان‌ تر از ایالات متحده است، آنقدر ارزان که ممکن است مجبور به کار کردن نباشید. 
جنیفر استیونز، سردبیر اجرایی اینترنشنال لیوینگ، می‌گوید: «گزینه‌ های خود در خارج از کشور را در نظر بگیرید و همه چیز شروع می‌ شود. «در واقع می‌ توانید از سبک زندگی روزمره خارج شوید. وقتی بتوانید هزینه های زندگی خود را به نصف یا حتی کمتر در برخی مکان ها کاهش دهید، فرصت های زیادی برای زندگی بهتر فراهم می شود. اگر مجبور نیستید خیلی زیاد یا برای مدت طولانی کار کنید، پس می توانید روزهای خود را آنطور که می خواهید با افرادی که از بودن با آنها لذت می برید سپری کنید. می‌ توانید با رفت‌ و آمد، کار، سرما و سیاست خداحافظی کنید و خود را در مکانی قرار دهید که هر روز ماجراجویی به همراه داشته باشد.»
شاخص سالانه جهانی بازنشستگی اینترنشنال لیوینگ به منظور کمک به افراد برای رفتن به نقاط خاصی که برای آنها بهترین است (با توجه به بودجه و اولویت‌ هایشان) طراحی شده است. به گفته استیونز، فهرست امسال کوتاهتر و فشرده‌ تر از سالهای گذشته است. استیونز می‌ گوید: «ما همیشه در تلاش هستیم تا این شاخص را تا حد امکان مفید کنیم. بنابراین برای سال 2023، ما برخی از مقوله‌ ها را با هم ترکیب کرده‌ ایم تا توجه مردم را بهتر بر روی عواملی که برای آنها مهمتر است، به عنوان مثال، هزینه زندگی، آب و هوا، ویزا، مسکن و مراقبت‌ های بهداشتی متمرکز کنیم.
و در حالی که اینترنشنال لیوینگ از اعداد و آمار (مانند هزینه زندگی و قیمت مسکن) استفاده می کند، قرار نیست یک نظرسنجی علمی باشد. استیونز می‌ گوید: «ارزش این شاخص از این واقعیت ناشی می‌ شود که رتبه‌ بندی‌ ها با در نظر گرفتن مفاهیم دنیای واقعی، با اطلاعات افرادی که در این مکان‌ ها زندگی می‌ کنند و حضور دارند، ایجاد می‌ شوند.» در حالی که ما کشورها را رتبه بندی می کنیم، توصیه های ما واقعا برای جوامع خاصی در آنها است. به همین دلیل است که آن عنصر دنیای واقعی بسیار مهم است.»
برخی از کشورها امسال از فهرست خارج شدند زیرا شرایط ویزا زندگی تمام وقت را برای مهاجران مشکل ساز یا واقعا گران کرده است. استیونز می گوید: «مالزی و ویتنام در این دسته قرار می گیرند. ما هنوز آن کشورها را دوست داریم، آنها زیبا هستند، هوای گرم و مردم مهمان نوازی دارند، هزینه ها بسیار کم است، اما وضعیت فعلی ویزا اقامت تمام وقت را از نظر هزینه یا تدارکات دشوار می کند.
ادامه مقاله را بخوانید تا در مورد مکان های برتری که رویاهای شما را محقق می کنند مطلع شوید.

1. پرتغال
چرا: امسال پرتغال به عنوان برترین کشور برای زندگی معرفی شد. این امر تا حدودی به دلیل قدرت دلار آمریکا است. این یک انتخاب به موقع است، زیرا اگر با ارزهای سبز خرید می کنید، اجناس در اروپا به طور موثر در حال تخفیف خوردن است. استیونز می گوید: زمان خوبی برای رفتن است. فراتر از آن، گزینه های ویزای پرتغال اقامت طولانی مدت در آنجا را نسبتا آسان می کند.
کجا برویم: استیونز می گوید: «شهرهای بزرگ مانند لیسبون و پورتو هزینه بیشتری خواهند داشت و شهرهای کوچکتر کمتر. "چند نقطه ای که در پرتغال باید در نظر گرفت: لاگوس، ویلامورا و تاویرا هستند." لاگوس شهری با تاریخ غنی در ساحل آفتابی آلگاروه پرتغال است. ویلامورا یک منطقه تفریحی جذاب با سواحل زیبا است. تاویرا که بندر سابق روم بوده، مملو از ساختمان‌ هایی است که با کاشی‌ های آبی و سفید پوشیده شده‌ اند.
هزینه: استیونز می‌ گوید: «هزینه‌ های روزانه زندگی در مقایسه با ایالت‌ های آمریکا پایین است، یک زن و شوهر می‌ توانند به راحتی هزینه‌ های خود (از جمله اجاره و هر چیز دیگر) را با حدود 2800 دلار در ماه پوشش دهند. یک فرد مجرد می تواند با حدود 2000 دلار در ماه خوب زندگی کند (در مناطق روستایی با هزینه کمتر).

1. پرتغال یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


2. مکزیک
چرا: مکزیک رتبه دوم را برای سال 2023 بدست می آورد. استیونز می‌ گوید مانند اروپا، دلارهای شما امروز در مکزیک هم بسیار ارزشمند است و به همین دلیل، این هم انتخاب به موقعی است.» و البته مکزیک بسیار نزدیک، آسان و فوق العاده مقرون به صرفه است.»
کجا برویم: استیونز می گوید: «مکزیک گزینه‌ های زیادی را برای مردم ارائه می‌ کند، سواحل شرجی در دریای کارائیب، سواحل خشک در اقیانوس آرام، شهرهای استعماری غنی از هنر و فرهنگ، زندگی در کنار دریاچه در مکانی مانند چاپالا که در آن آب و هوا شبیه بهار است. ما چند نقطه را در مکزیک توصیه می کنیم: دریاچه چاپالا، پلایا دل کارمن و کوئرتارو. دریاچه چاپالا در یک منطقه کوهستانی خنک واقع شده است. پلایا دل کارمن یک شهر ساحلی مشهور است. کوئرتارو یک شهر بسیار مرتفع است.
هزینه: استیونز می گوید «یک زن و شوهر می‌ توانند در اکثر مکان‌ هایی که ما توصیه می‌ کنیم با کمی کمتر از 2000 دلار در ماه زندگی راحت داشته باشند، با 2800 دلار در ماه، شما بسیار راحت زندگی می‌ کنید، همیشه بیرون غذا می‌ خورید، خانه‌ ای شیک خواهید داشت و بودجه زیادی برای سفر دارید. برای یک فرد مجرد، بودجه ای بین 1500 تا 1900 دلار کافی است. مطمئنا می توانید با هزینه کمتری در مکزیک زندگی کنید، اینها ارقام معقولی برای کسی است که می خواهد بسیار راحت زندگی کند.

2. مکزیک یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


3. پاناما
چرا: پاناما رتبه سوم را برای سال 2023 به خود اختصاص داد. استیونز می‌گوید: «پاناما (مثل همیشه) به سادگی امتیازات خوبی را در جدول کسب می‌ کند و این بدان معناست که اغلب اینجا در صدر فهرست قرار دارد. پاناما در زیر منطقه طوفان قرار دارد و گزینه‌ های ویزای عالی دارد که به مهاجران (اعم از بازنشسته و غیره) اجازه می‌ دهد بیایند و بمانند. ویزای پنسیونادو (Pensionado) به ویژه، واقعا برای بازنشستگان طراحی شده است و ارزش آن را دارد و با مزایایی از جمله معافیت‌ های مالیاتی و تخفیف‌ ها همراه است. سطح مراقبت های بهداشتی در پاناما (به ویژه در شهر) درجه یک است و می توانید در ساحل زندگی کنید و فقط یک ساعت از یک کلان شهر واقعی فاصله داشته باشید. آب و هوا در تمام طول سال گرم است و خبر خوب این است که پاناما از دلار آمریکا استفاده می کند.»
کجا برویم: چند جامعه در پاناما است که باید در نظر بگیرید: پاناما سیتی (با ترکیبی از آسمان‌ خراش‌ ها و محله‌ های سرسبز)، کورونادو (مجموعه مسکونی وسیعی که تقریبا همه نیازهای مهاجران را برآورده می‌کند) و بوکوئت (یک شهر کوهستانی در پاناما).
هزینه: استیونز می‌گوید: «در پاناما، بودجه 2900 دلاری در ماه باعث می‌ شود که شما به  عنوان یک زوج در هر نقطه از کشور راحت زندگی کنید. یک فرد مجرد می تواند با حدود 1400 دلار در ماه در یک منطقه روستایی زندگی کند، اگرچه نزدیک به 2000 دلار در ماه رقم معقول تری برای زندگی شهری یا بین المللی است.» 

3. پاناما یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


4. اکوادور
چرا: خبرنگار اینترنشنال لیوینگ دونا استیتلر می گوید: «اکوادور یک کشور کاملا کشف نشده است که هنوز یکدست نشده است، اما هنوز هم امکانات زندگی مدرن، از جمله اینترنت پرسرعت فیبر نوری، ارز دلار آمریکا، آب و هوای معتدل، حمل‌ و نقل عمومی خوب و مراقبت‌ های بهداشتی و مسکن مقرون به صرفه را ارائه می‌ کند».
کجا برویم: در سرتاسر اکوادور مکان‌ هایی برای مهاجرت وجود دارد. استیتلر می‌گوید: «جوامع مهاجر بزرگتر در سالیناس هستند که سواحل و آپارتمان های مدرن دارد. کوتاکاچی، دهکده ای کوچک و آرام است که در آن صنعتگران از کالاهای چرمی گرفته تا پانچوهای آلپاکا را می سازند. کوئنکا، شهر تفریحی مدرن آند که مرکز فرهنگی اکوادور است، جایی که موسیقی، هنر و معماری به سبک نیواورلئان بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می‌ کند؛ و ویلکابامبا، محل «دره طول عمر» است که به‌ خاطر جمعیت بومی قدیمی و مهاجران آرامی که بیرون کافه‌ ها می‌ نشینند، معروف است.»
هزینه: استیتلر می‌ گوید: «مکان‌ های کمی در جهان وجود دارند که هزینه‌ های زندگی در آنها به اندازه اکوادور مقرون به صرفه باشد. شما به راحتی می توانید با 1500 تا 1800 دلار در ماه بسته به موقعیت مکانی و سبک زندگیتان، زندگی کنید. شما می توانید با حدود 150,000 دلار خانه ای در ساحل اقیانوس آرام یا آپارتمانی با چشم اندازهای عالی در آند داشته باشید. اجاره ها نیز عالی و مقرون به صرفه هستند و اجاره آپارتمان های دو خوابه با دو حمام و سرویس بهداشتی از 500 دلار در ماه شروع می شوند.

4. اکوادور یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


 ارزان ترین مقاصد تعطیلات برای زوج ها در جهان



5. کاستاریکا
کاتلین ایوانز، خبرنگار اینترنشنال لیوینگ می‌ گوید: «با هزینه‌ های پایین‌ تر زندگی، سهولت رفت و آمد به آمریکای شمالی و مراقبت‌ های پزشکی مقرون‌ به‌ صرفه، جای تعجب نیست که کاستاریکا همچنان نزدیک یا در صدر فهرست‌ های بازنشستگی بین‌المللی باقی بماند». یک ویژگی دیگر آن ثبات سیاسی است. این کشور آنقدر پایدار است که به آن لقب "سوئیس آمریکای مرکزی" داده اند. 
کجا برویم: با ده ها منطقه آب و هوایی و صدها منطقه آب و هوایی کوچکتر، کاستاریکا چیزی برای همه دارد. ایوانز می گوید: «اگر هوای گرم دوست دارید، با سواحل خشک استوایی گواناکاسته یا جنگل های سرسبز منطقه جنوبی و کارائیب ناامید نخواهید شد. «محل معتدل تری را ترجیح می دهید؟ ارتفاعات بالاتر سن خوزه و دره مرکزی انتخاب خوبی خواهد بود. 
هزینه: «یک زن و شوهر می‌ توانند با 2500 تا 3000 دلار در ماه راحت زندگی کنند، اما نه لزوما با ولخرجی زیاد. ایوانز می گوید: این شامل اجاره یک خانه یا کانکس دو خوابه با امکانات رفاهی به سبک آمریکای شمالی، تهویه مطبوع، به علاوه مواد غذایی، سرگرمی، حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی است.

5. کاستاریکا یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


6. اسپانیا
چرا: سالی پدرسون، خبرنگار اینترنشنال لیوینگ می گوید: «هوای آفتابی در تمام طول سال، فرهنگ مهمان نوازی، سبک زندگی فوق‌ العاده آرام و هزینه نسبتا پایین زندگی. اینها تنها تعدادی از چیزهایی است که اسپانیا ارائه می دهد. 
کجا برویم: «اسپانیا تنوع فوق‌ العاده‌ ای از آب و هوا و مکان ها را ارائه می‌ دهد. پدرسون می‌ گوید، سواحل مدیترانه‌ ای که در آفتاب سوخته اند، مکان هایی هستند که دیگر هرگز مجبور به برف‌ زدایی آنها نخواهید شد و با داشتن 300 تا 320 روز آفتابی در سال، یکی از آفتابی ترین مناطق اروپا است. اما مناطق سبزی مشابه اورگان (ساحل شمال غربی) نیز وجود دارد و برای کسانی که برف را دوست دارند، کوه های پیرنیز وجود دارد.
هزینه: اگرچه هزینه زندگی در اسپانیا در سال گذشته افزایش یافته است، اما همچنان نسبتا پایین است و میزان قیمت بستگی به موقعیت مکانی دارد. اگر یک شهر کوچک آرام را انتخاب کنید، می توانید با 1900 دلار در ماه زندگی کنید. به عنوان مثال پدرسون می گوید: «در مناطق آفتابی والنسیا و اندلس، حتی می توان یک آپارتمان یک خوابه را با کمتر از 700 دلار در ماه اجاره کرد. تازگی و قیمت پایین غذاها یکی دیگر از بخش های مهم کاهش هزینه های زندگی است.

6. اسپانیا یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


7. یونان
چرا: استیونز می گوید: یکی از تازه واردان لیست امسال یونان است که در ایجاد گزینه های بیشتر برای ویزا گام برداشته است، تا به افراد اجازه اقامت طولانی تر بدهد و البته، زیبا و با ارزش نیز هست. لین رولو، خبرنگار اینترنشنال لیوینگ می‌ گوید مزایای دیگر آن «داشتن برخی از بهترین غذاهای جهان و تاریخ غنی و طولانی است».
کجا برویم: این کشور بیشتر به خاطر جزایرش شناخته شده است. جزایر یونانی با سه بخش اصلی آب و شش گروه جزیره‌ ای مجزا، می‌ توانند بازدیدکنندگان را بی‌ نهایت به کاوش علاقه مند کنند. رولو می گوید: اگر یونان خانه شما شود، جزیره گردی به بخشی از زندگی شما تبدیل می شد. اما فکر نکنید هوا همیشه آفتابی است، اینجا کشوری 4 فصل است. به عنوان مثال رولو می‌ گوید: «اگر در آتن زندگی می‌ کنید، باید منتظر تابستان‌ های بسیار گرم و زمستان‌ های خنک و بارانی باشید.
هزینه: استیونز می‌ گوید: «از نظر عملی، یک زوج می‌ توانند با حدود 1900 دلار در ماه و فرد مجرد با حدود 1600 دلار در ماه در یونان به راحتی زندگی کنند. اما به خاطر داشته باشید که برای ویزای اقامت قابل تمدید، باید نشان دهید که حداقل 2000 یورو در ماه درآمد دارید.

7. یونان یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


8. فرانسه
چرا: تولا رامپونت خبرنگار اینترنشنال لیوینگ می گوید: «فرهنگ فرانسوی موضع قاطعانه ای در مورد زندگی خوب اتخاذ می کند. در حالی که بسیاری ممکن است در مورد مزایای یک زندگی نرمال صحبت کنند از جمله، وقت گذاشتن برای خود و عزیزانتان، تمرکز بر سلامت و رفاه خود و قدردانی از زیبایی زندگی روزمره، فرانسه این ایده آل ها را به شکل هنرمندانه ای ارتقا داده است.»
کجا برویم: «اگر آب و هوا خیلی برای شما مهم نیست، به سمت شمال بروید تا با صرف هزینه اندک، بخشی از هنر فرانسوی را ببینید. رامپونت می‌ گوید: نه تنها مناطق نرماندی، بریتانی، لورن و آلزاس از نظر فرهنگی و تاریخی جذاب هستند، بلکه خدمات مقرون به صرفه ای را در سراسر کشور ارائه می‌ دهند.
هزینه: فرانسه ممکن است گران به نظر برسد، اما اینطور نیست. قیمت برخی از اقلام غذایی مانند ایالات متحده است، اما کاهش هزینه واقعی ناشی از قیمت املاک است. رامپونت می گوید: «هزینه های مسکن به طور متوسط حدود 34 درصد کمتر از هزینه های ایالات متحده است. به طور کلی، یک زن و شوهر می توانند انتظار داشته باشند که حداقل 2083 دلار در ماه برای اجاره، آب و برق و غیره پرداخت کنند. 

8. فرانسه یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


9. ایتالیا (به طور مشترک)
چرا: به گفته چیپ استیتز (Chip Stites)، خبرنگار اینترنشنال لیوینگ، ایتالیا برای کسانی که خواهان زندگی طولانی‌ تر، کامل تر، تجربه حس ماجراجویی و لذت بردن از انجام کارهای دلخواه خود هستند، منحصر به فرد است. بزرگترین شگفتی این است که در کشوری که از سبک زندگی، اقتصاد و میراث خود محافظت می کند، هزینه های زندگی چقدر می تواند کم باشد. بهتر از همه، یک ایتالیایی به طور متوسط بین یک تا پنج سال بیشتر از یک آمریکایی عمر می کند. 
کجا برویم: استیتز می‌ گوید «از سواحل آفتابی که جنوب ایتالیا، سیسیل و ساردینیا را احاطه کرده‌ اند، تا اسکی و پیاده‌ روی فصلی در دریاچه‌ های دولومیت و آلپ در شمال، مناطق آب‌ و هوایی، سبک‌ های غذایی و آداب و رسوم کافی برای رضایت حتی حساس ترین بازنشسته‌ ها هم وجود دارد.»
هزینه: هزینه زندگی در ایتالیا پایین است، استیتز می‌ گوید: « ایتالیایی‌ ها به طور متوسط با کمتر از نصف چیزی که یک آمریکایی به طور متوسط زندگی می‌ کند، زندگی می‌ کنند». قیمت املاک و مستغلات می تواند حتی به 20,000 دلار در روستایی در مناطق جنوبی برسد. یک زوج می توانند انتظار داشته باشند که حدود 1829 دلار در ماه از جمله برای اجاره، آب و برق و غیره بپردازند.

9. ایتالیا (به طور مشترک) یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


9. تایلند (به طور مشترک)
راشل دولین، خبرنگار اینترنشنال لیوینگ می‌ گوید: «شکی نیست که جذابیت تایلند با آب و هوای گرم و آفتابی آغاز می‌ شود و برای کسانی که حس ماجراجویی و علاقه به زیبایی طبیعی و فرهنگی دارند، جذاب است. دولین می‌ گوید: «تایلند تنها کشور در آسیای جنوب شرقی است که توسط هیچ یک از کشورهای اروپایی مستعمره نشده است و بنابراین فرهنگی را حفظ کرده که تحت تاثیر عوامل خارجی دیگری قرار نگرفته است».
کجا برویم: دولین می‌ گوید «زیبایی طبیعی متنوع آن به این معنی است که مهاجران از جزایر احاطه شده توسط آب‌ های زمردین تا آسمان خراش های بانکوک یا مزارع برنج و سبک زندگی آرام شمال تایلند پخش شده اند.
هزینه: تایلند مقرون به صرفه است، به خصوص وقتی صحبت از املاک و مستغلات باشد. «خارجی ها می توانند به راحتی آپارتمان بخرند و در همه جا قیمت های خوب وجود دارد. دولین می گوید: خرید یک آپارتمان دو خوابه با قیمت کمتر از 30,000 دلار امکان پذیر است و اگر به چیزی کوچک و عجیب نیاز دارید، اجاره آن می تواند تا 180 دلار در ماه باشد. وقتی صحبت از هزینه زندگی به میان می آید، یک زوج می توانند انتظار داشته باشند که حداقل 1596 دلار در ماه هزینه کنند.

9. تایلند (به طور مشترک) یکی از ارزان ترین مکان ها برای زندگی


منبع: forbes





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید