• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


شگفتی های قرون وسطایی که باید در سراسر جهان ببینید (قسمت اول)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۴/۲۰   تعداد بازدید : 1595   گروه مطلب : دیدنی ها


شگفتی های قرون وسطایی که باید در سراسر جهان ببینید (قسمت اول)

دوران قرون وسطی شاهد خلق برخی از بهترین معماری ها و بناهای تاریخی جهان بوده است. در دوره بین سال های 500 تا 1500 پس از میلاد، چیدمان های پیچیده شهری و ساختمان‌ های مذهبی با طراحی استادانه، در کشورهای سراسر جهان ساخته شدند. از کلیساهای گنبدی باشکوه ایتالیا گرفته تا مدینه افسون‌ کننده فاس، در اینجا با بهترین آثار قرون وسطایی روی زمین آشنا شوید. 

تالین، استونی
پایتخت استونی ممکن است جمع و جور باشد، اما شهر قدیمی آن با برجک های خیره کننده، مناره ها و دیوارهای باستانی، مملو از بناها و معماری قرون وسطایی است. تالین که زمانی پایگاه اصلی اتحادیه هانسی بود، یک کپسول زمانی زیبا از خیابان‌ های سنگ‌ فرش‌ شده، خانه‌ های تجاری قدیمی، کلیساهای باستانی و تالار شهر کمیاب به سبک گوتیک است. امروزه این شهر مستحکم در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و بسیاری معتقدند یکی از بهترین شهرهای حفظ شده قرون وسطایی در اروپای شمالی است.

تالین، استونی


کلیسای جامع نوتردام، پاریس، فرانسه
پس از وقوع آتش سوزی در کلیسای جامع نوتردام در سال 2019، جهان در بهت فرو رفت. این بنای نمادین قرون وسطایی که از قرن دوازدهم در محل دو کلیسای سابق ساخته شده بود، به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای گوتیک روی زمین شناخته می شد. اگرچه گلدسته قرن نوزدهمی کلیسا از آتش سوزی در امان نماند، ولی بسیاری از ویژگی های اصلی آن، از جمله برج های گوتیک ماموت آن هنوز پابرجا هستند. امید است این بنای زیبا در سال 2024 آماده بازگشایی شود. 

کلیسای جامع نوتردام، پاریس، فرانسه


هایدلبرگ، بادن-وورتمبرگ، آلمان
این شهر زیبا که در کنار رودخانه نکار در جنوب غربی آلمان واقع شده است، برای اولین بار در قرن دوازدهم ساخته شد و دانشگاه هایدلبرگ که در سال 1386 تاسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه این کشور است. اگرچه این شهر در طول جنگ قرن هفدهمی جانشینی پالاتین صدمات زیادی را متحمل شد، اما همچنان طرح قرون وسطایی خود را حفظ کرده است و بسیاری از ساختمان‌ ها مانند کلیسای روح القدس که در بالای میدان مارکت پلاتز قرار دارد، به سبک اصلی گوتیک بازسازی شدند. قلعه بازسازی شده هایدلبرگ که تصور می شود قدمت آن به اوایل دهه 1200 بر می گردد، مشرف به شهر است.

هایدلبرگ، بادن-وورتمبرگ، آلمان


پراگ، جمهوری چک
پس از خلاصی از ویرانی در جنگ جهانی دوم، مرکز تاریخی پراگ مملو از شگفتی‌ هایی است که بسیاری از آنها از قرن چهاردهم سرچشمه می‌ گیرد، زمانی که امپراتور مقدس روم، چارلز چهارم حکومت می‌ کرد. میدان قرن دوازدهمی شهر قدیمی آن، محل "کلیسای گوتیک بانوی ما قبل از تین" (ساخته شده بین قرون 14 و 16) و تالار شهر قدیمی (ساخته شده در سال 1338) است که ساعت نجومی معروف آن نمونه شگفت انگیزی از هنرهای دستی قرون وسطایی است. از دیگر گنجینه‌ های معماری شهر می‌ توان به دانشگاه قرن چهاردهمی و قلعه پراگ اشاره کرد که به عنوان بزرگترین قلعه باستانی جهان شناخته می‌ شود.

پراگ، جمهوری چک


دومو دی فیرنز (DUOMO DI FIRENZE)، فلورانس، ایتالیا
بنای قرن پانزدهمی دومو دی فیرنز که هنر معماری آن دوران را به نمایش می گذارد، به یکی از شناخته شده ترین بناهای توسکانی تبدیل شده است. این کلیسا که توسط چندین معمار، از جمله لورنزو گیبرتی و فیلیپو برونلسکی طراحی شده بود، بیش از 100 سال طول کشید تا کلیسای جامع آن تکمیل شود و زمانی که در سال 1436 تقدیس شد، توانست 30 هزار عبادت کننده را در خود جای دهد. نقاشی‌ های دیواری، مجسمه‌ ها، نمای شیشه‌ های رنگی و پنجره‌ های سنگ مرمر و البته گنبد عظیم آن، در طول قرن ها الهام بخش هنرمندان و معماران در سراسر اروپا بوده است.

دومو دی فیرنز (DUOMO DI FIRENZE)، فلورانس، ایتالیا


سیگیشوآرا (SIGHIŞOARA)، شهرستان مورش، رومانی
سیگیشوآرا که به وسعت هشت کیلومتر مربع در شمال غربی بخارست واقع شده است، تاریخچه ای دارد که به دوران رومیان و آلمانی های ساکسون در قرن دوازدهم باز می گردد، که در پشت انبوهی از گنجینه های قرون وسطایی یافت شده در قلعه بالای تپه مشرف به شهر قرار دارند. این مکان ثبت شده در یونسکو که توسط حلقه ای از دیوارها و ۹ برج، که شامل یک برج ساعت چشمگیر می شود، محصور شده و همچنین محل قرارگیری یک کلیسا در بالای تپه است که نقاشی های دیواری قرون وسطایی آن از ارزشمندترین نقاشی های ترانسیلوانیا شناخته می شوند. 

سیگیشوآرا (SIGHIŞOARA)، شهرستان مورش، رومانی


بازیلیکا دی سن مارکو، ونیز، ایتالیا
پیازا سن مارکو یا آنطور که معمولا میدان سنت مارکو نامیده می شود، یکی از مشهورترین میادین عمومی جهان است که یک کلیسای جامع بیزانسی گنبدی به همان اندازه معروف نیز در حاشیه آن قرار دارد. کار بر روی کلیسای سن مارکو که نام خود را از قدیسی که ظاهرا در اینجا دفن شده گرفته است، در قرن نهم شروع شد و این کلیسای کوچک دوگ‌ یا دوک های ونیزی بود که در کاخ مجاور دوک ها اقامت داشتند. امروزه بیش از حدود 4 هزار متر مربع از موزاییک های طلایی، دیوارهای داخلی کلیسای جامع را تزیین می کند که بسیاری از آنها مربوط به قرن سیزدهم هستند.

بازیلیکا دی سن مارکو، ونیز، ایتالیا


ریبه (RIBE)، یوتلند، دانمارک
ریبه در جنوب غربی یوتلند با خانه‌ های چوبی رنگارنگ و خیابان‌ های سنگ‌ فرش‌ شده، نه تنها قدیمی‌ ترین شهر دانمارک است، بلکه یکی از زیباترین شهرها با معماری قرون وسطایی است. این شهر در حدود سال 710 بعد از میلاد در کنار دریای وادن (که اکنون یکی از مکان های ثبت شده در یونسکو است) تاسیس شد و یک شهر تجاری مهم وایکینگ ها بود و از دیدنی های قرون وسطایی آن می توان به کلیسای جامع خیره کننده ریبه اشاره کرد که قدمت آن به سال 1200 پس از میلاد برمی گردد و از بازدیدکنندگان برای بازدید و صعود به برج 52 متری کامونر استقبال می کند. این کلیسا میزبان قدیمی‌ ترین آرامگاه در اسکاندیناوی است و قدیمی‌ ترین کلیسای جامع دانمارک نیز می باشد.

ریبه (RIBE)، یوتلند، دانمارک


 شگفتی های قرون وسطایی که باید در سراسر جهان ببینید (قسمت دوم)



یورک، یورکشایر شمالی، انگلستان، بریتانیا
شهر مستحکم یورک که یورک مینستر قرون وسطایی و برخی از مسحورکننده‌ ترین خیابان‌ های قرن چهاردهمی انگلستان را در خود جای داده، به نظر می‌ رسد که تقریبا در زمان یخ زده است. این شهر به عنوان پایتخت وایکینگ‌ های انگلستان نامیده می‌ شود و باستان‌ شناسان در طول حفاری کاپرگیت در اواخر دهه 1970 در اینجا انبوهی از مصنوعات جالب را پیدا کردند که اکنون برای مشاهده در مرکز وایکینگ یورویک در دسترس هستند. این شهر با دیوارهای شهری به طول 3.4 کیلومتر و خیابان معروف شمبلز، خیابانی که بسیاری از طرفداران هری پاتر آن را به کوچه دیاگون تشبیه کرده اند، هنوز جذابیت تاریخی خود را حفظ کرده است.

یورک، یورکشایر شمالی، انگلستان، بریتانیا


قلعه ایلین دونان، راس و کرومارتی، اسکاتلند، بریتانیا
این قلعه خیره کننده هایلندز اسکاتلند که در جزیره ای به نام قدیس ایرلندی قرن ششم اسقف دونان نامگذاری شده، بسیار دیدنی است. این قلعه در کنار دریاچه ای ساخته شد که در قرن سیزدهم به عنوان راهی برای محافظت از سرزمین‌ های کینتیل در برابر وایکینگ‌ ها عمل می کرد و در طول تاریخ چند لایه ملوک الطوایفی اسکاتلند به عنوان یک نقطه دفاعی شناخته شده است. اگرچه این قلعه بازسازی‌ های مختلفی را پشت سر گذاشته است، اما یکی از شناخته‌ شده‌ ترین قلعه‌ های قرون وسطایی در بریتانیا است که در فیلم‌ های مختلفی مانند فیلم هایلندر و فیلم دنیا کافی نیست جیمز باند، حضور دارد. 

قلعه ایلین دونان، راس و کرومارتی، اسکاتلند، بریتانیا


سه پاگودای معبد چونگ‌ شنگ، دالی، چین
سه پاگودای چند طبقه زیبا که بر فراز درختان در پای کوه‌ های باشکوه چانگشان قرار دارند، به یادگاری ارزشمند در استان یونان چین تبدیل شده‌ اند. این پاگوداها در سواحل دریاچه ارهای واقع شده‌ و در یک مثلث متساوی الاضلاع قرار گرفته‌ اند و قدیمی‌ ترین آنها، یک بنای 16 طبقه معروف به کیانکسون است که قدمت آن به بیش از هزار سال قبل و به زمان سلسله تانگ می رسد که پادشاه کوان فنگیو سلطنت می‌ کرد. در کنار این سازه 69 متری، دو ساختمان باقی مانده دیگر حدود یک قرن بعد، در زمان حکومت پادشاهی دالی ساخته شدند.

سه پاگودای معبد چونگ‌ شنگ، دالی، یونان، چین


محله شهر قدیمی هانوی، هانوی، ویتنام
خیابان‌ های باستانی پایتخت شمالی ویتنام که به خاطر معماری استعماری فرانسوی‌ اش شناخته می‌ شود، اگرچه فرسوده اند، اما زیبایی‌ های جذابی دارند. محله قدیم جایی است که با ورود به آن به سردر مغازه های قرون وسطایی برخورد می کنید، جایی که بازرگانان به طور سنتی در بالای ساختمان هایشان زندگی می کردند و امروزه در بین ساختمان های تجاری مدرن قرار گرفته اند. معبد زیبای ادبیات در فاصله 30 دقیقه پیاده روی از دریاچه هوآن کیم قرار دارد و قدمت آن به سال 1070 برمی گردد، زمانی که به عنوان دانشگاه به افتخار کنفوسیوس، فیلسوف چینی ساخته شد.

محله شهر قدیمی هانوی، هانوی، ویتنام


فاس، مراکش
شهر مسحورکننده فاس که در سال 789 پس از میلاد توسط ادریس اول تاسیس شد، قدیمی ترین شهر امپراتوری مراکش است. فاس همچنین با داشتن بسیاری از خیابان‌ های بدون تغییر در مدینه پر پیچ و خمش که در فهرست یونسکو ثبت شده است، یکی از بهترین مکان‌ های حفظ شده است، جایی که دباغی سنتی چرم هنوز در آن انجام می‌ شود. مکان‌ های دیدنی برجسته آن عبارتند از مدارس الهیات با کاشی‌ کاری‌ های نفیس و مساجدی که قدمت آنها به قرون وسطی می‌ رسد. دانشگاه قرویین که در اواسط قرن نهم تاسیس شد، قدیمی‌ ترین دانشگاه جهان لقب گرفته است.

فاس، مراکش


روستوف، استان یاروسلاول، روسیه
روستوف که نام آن اولین بار در سال 862 ذکر شد، یکی از بهترین شهرهای روسیه در اوایل قرون وسطی به حساب می آید که کرملین آن به عنوان بهترین نمونه خارج از مسکو شناخته می شود. این شهر که اغلب برای متمایز کردن آن از شهر جنوبی روستوف در دون، روستوف بزرگ می نامند، در دریاچه نرو در حدود 200 کیلومتری شمال شرقی مسکو قرار دارد و در قرن های 13 و 14 به یک مرکز مذهبی مهم تبدیل شد. بسیاری از کلیساها و صومعه های قرون وسطایی و گنبدهای آنها دست نخورده باقی مانده اند.

روستوف، استان یاروسلاول، روسیه


ویسبی (VISBY)، گوتلند، سوئد
شهر ویسبی که در فهرست یونسکو ثبت شده است، با ویرانه‌ های کلیسایی جذاب قرن دوازدهمی، دیوار شهری باستانی به طول 3.5 کیلومتر و انبوهی از مکان‌ های قرون وسطایی دیگر، جذابیت افسانه‌ ای غیرقابل انکاری دارد. این شهر سابق هانسیایی در سواحل جنوب شرقی سوئد یکی از شهرهای تجاری مهم شمال اروپا بود و بسیاری از برج‌ های قرن سیزدهمی آن که در ابتدا برای محافظت از شهر در برابر دشمنان خارجی ساخته شده بودند، هنوز هم پابرجا هستند. ویسبی هر تابستان یک جشن هفته قرون وسطی برگزار می کند و کلیسای جامع بالای تپه آن به نام ویسبی دومکیرکا، بسیار زیبا است. 

ویسبی (VISBY)، گوتلند، سوئد


منبع: msn




نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید