• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


هفت مورد از قدیمی ترین جنگل های دنیا را بشناسید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۱۰/۸   تعداد بازدید : 5859   گروه مطلب : ترین ها


با 7 مورد از قدیمی ترین جنگل های دنیا آشنا شوید

برخی جنگل ها در جهان بسیار کهنسال هستند تا جایی که نسبت دادن سن خاصی به آنها کار دشواری بنظر می رسد. با این حال، به لطف وجود تکنیک های علمی مدرن، امروزه قادر هستیم بطور تقریبی سن این جنگل ها را تخمین بزنیم. در حال حاضر تقریبا در هر اقلیمی (به جز قطب جنوب) و در هر گوشه ای از جهان جنگل های کهنسالی وجود دارند.
بخش اعظم این جنگل ها به استثنای بخش هایی که به عنوان پارک های ملی یا سایت های تاریخی نام گذاری شده اند در مقابل عوامل انسانی بکر و دست نخورده باقی مانده و شکلی که در گذشته های دور داشتند را حفظ کرده اند. عواملی مانند پیشرفت های علمی جدید، پارک های ملی نزدیک به هم (که در گذشته قسمتی از یک جنگل بودند) و عواملی از این دست سبب شده اند برخی جنگل ها، جنگل های باستانی به حساب نیایند. 

7- جنگل صنوبر لرزان پاندو در یوتا
 سن: بین 80000 تا 1 میلیون
کشور: یوتا، آمریکا
اندازه: 47000 درخت در طول 100 سال

این جنگل، یکی از پر رمز و راز ترین جنگل های جهان است، زیرا تنها یک موجود زنده در آن زندگی می کند. بین دانشمندان درباره سن این جنگل اختلاف نظر هایی وجود دارد، با این حال سن آن بین 80 هزار تا 1 میلیون سال تخمین زده می شود. همه صنوبرهای لرزانی که در تصویر بالا نشان داده شده اند در واقع دارای  ریشه مشترکی هستند به این معنا که همه آنها به یکدیگر متصل می باشند.
شاید دلیل اینکه روش های علمی تخمین طول عمر مانند روش استفاده از کربن یا اندازه گیری حلقه های درخت به اندازه کافی دقیق نیستند که بتوان سن این جنگل را حدس زد این باشد که سن این جنگل آنقدر زیاد است که این روش ها از تخمین عمر آن  ناتوان باشند. به دلیل این که پاندورا اسپن گرو یک موجود زنده و در عین حال یک جنگل است یکی از شگفتی های فوق العاده طبیعی بشمار می آید.

حقایق جالب:
 -پاندورا اسپن گرو یک موجود زنده است.
 -پاندورا به قدری بزرگ و پیچیده است که دانشمندان درباره سن آن با یکدیگر به توافق نرسیده اند.
- یکی از بلندترین و در عین حال یکی از بزرگترین موجودات زنده است.
- امروزه تصور بر این است که این موجود زنده در حال مرگ است.

7- جنگل صنوبر لرزان پاندو در یوتا


6- جنگل کاکامگا
سن: بیش از 2 میلیون سال
کشور: کنیا
وسعت: 44 کیلومتر مربع

جنگل کاکامگا یکی از آخرین تکه های باقیمانده از جنگل های بارانی بزرگی است که در طول خط استوا در آفریقا کشیده شده بود و در گذشته جنگل های گینه - کونگولیان نامیده می شده است. یکی از معدود باقی مانده های این جنگل بزرگ جنگل کانگولیان در کنیا است. اگر می خواهید یکی از اخرین بازمانده های تاریخ باستانی زمین را که به زودی در اثر عوامل انسانی و محیطی  از بین می رود ببینید آن را در راس لیست مقصد های خود قرار دهید. کاکامگا امروزه تنها بخشی از چیزی است که در گذشته بوده اما هنوز هم خانه ی حداقل 400 گونه مختلف از موجودات زنده است. در اثر عوامل طبیعی و انسانی ممکن است این جنگل به زودی از بین برود.

حقایق جالب:
- یکی از اخرین بازمانده های جنگل های بارانی بزرگ گینه - کونگولیان است که بخش عظیمی از شمال قاره افریقا را پوشانده بود.
- خانه گروههای مختلف حیوانات مانند بوفالو، فیل، پستانداران نخستین و بسیاری دیگر است.
-  این جنگل مسیرهای مختلفی برای پیاده روی دارد که امروزه دسترسی را برای توریست ها آسان تر کرده است.

6- جنگل کاکامگا


5- جنگل ملی رییونیِن (Réunion National Forest) 
سن: 2 تا 2.5 میلیون سال
کشور: ماداگاسکار (مستعمره ی فرانسه)
وسعت: 5 میلیون و 490 کیلومتر مربع
 
این جنگل ها در جزیره ای واقع شده که امروزه مستعمره فرانسه است و به دور از ساحل افریقا قرار دارد. بوجود آمدن ماداگاسکار نزدیک به 2 تا 2.5 میلیون سال پیش باز می گردد یعنی درست زمانی که فعالیت های آتشفشانی جزیره را ایجاد کرد. این جنگل یکی از قدیمی ترین جنگل هایی است که در مقابل فعالیت های انسانی دست نخورده باقی مانده است. با اینکه جنگل های خیلی قدیمی تری در دنیا وجود دارد، زیبایی این جنگل با هیچ جای دیگری در جهان قابل مقایسه نیست.

حقایق جالب:
- با این که بیرون از قاره آفریقاست تحت استعمار فرانسه می باشد.
- مردم هنوز هم در این جنگل ها زندگی می کنند.
- این جزیره توسط فعالیت های آتشفشانی ایجاد شده است.

5- جنگل ملی رییونیِن (Réunion National Forest)


4- جنگل های بارانی آمازون، آمریکای جنوبی 
سن: 55 میلیون سال
کشورها: پرو، برزیل، کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا، بولیوی، گویان، سورینام، گویان فرانسوی
وسعت: 5 میلیون و 490 کیلومتر مربع

جنگل های بارانی آمازون یکی از تاثیر گذارترین مکان ها در دنیاست. بخش های زیادی از آمازون با جاده ها به هم متصل نیستند. این نکته باعث ایجاد بحث هایی در جاهایی مانند پرو در مورد اینکه این امر باید صورت بگیرد یا خیر شده است.
به عنوان نتیجه می توان گفت بهترین راه برای سفر در داخل و به قلب آمازون قایق و هواپیما است. اگر شما از آن دسته مسافرانی هستید که زمان سفر برایشان مهم است باید به این نکته توجه داشته باشید که احتمالا باید چند روز را در یک قایق باری سپری کنید تا به میانه آمازون برسید.
چون بسیاری از مردم بومی که با محیط بیرونی تماس دارند یا ندارند، هنوز در آمازون زندگی می کنند، می توان گفت این یکی از آخرین مرزهایی است که توسط سیستم های صنعتی فتح نشده است چرا که بومیان این منطقه به همان گونه که هزاران سال پیش زندگی می کرده اند در این منطقه زندگی می کنند. بسیاری از مردم برای جستجوی چیزی که بومیان به آن گیاه دارویی یا داروی طبیعی یا گیاهان دیگری که امروزه توسط بومیان به عنوان درمان های پزشکی تلقی می شوند به آمازون می روند.
به دلیل ماهیت زودگذر زندگی در آمازون و زندگی پر رونق که جایگزین آن شده، قسمت اعظم طبیعت در جنگل آمازون از بین رفته است. در سال های اخیر شایعاتی درباره ی شهرها و تمدن های گم شده مانند شهر گم شده زی (Z) ایجاد شده است، اما دستیابی به هر گونه اطلاعات قطعی درباره این فرهنگ ها دشوار است. قسمت اعظم جذابیت بازدید آمازون فرهنگ های معنوی رمزآلودی می باشد که در سایه تاریخ بومی ایجاد شده است.

حقایق جالب:
- بومیان آمازون طوری زندگی می کنند که 1000 سال پیش زندگی می کردند.
- سفر به قلب آمازون تنها با قایق یا هواپیما ممکن است.
- برخی از آخرین قبایلی که با محیط بیرون در ارتباط نیستند امروزه در آمازون زندگی می کنند.
- برخی از آنها حتی از تمدن مدرن با خبر نیستند.

4- جنگل های بارانی آمازون، آمریکای جنوبی


 آشنایی با جنگل های سراسر جهان که در معرض خطر نابودی قرار دارند



3- تامان نگارا
سن: 130 میلیون سال
کشور: مالزی
وسعت: 4343 کیلومتر مربع

 جنگل تامان نگارا که سن آن 130 میلیون سال در نظر گرفته می شود بطور گسترده ای به عنوان یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان و قدیمی ترین جنگل بارانی در نظر گرفته می شود. فاکتورهای متغیر اقلیمی که ریشه در قاره های امریکای شمالی و اروپا دارد سبب شده تا این جنگل در تمام طول تاریخ بشریت وجود داشته باشد. در حقیقت سن این جنگل به قدری زیاد است که می توان گفت با دایناسورها هم دوره بوده.
اگر به دنبال تصویری هستید که شما را به دوره ی ژوراسیک برگرداند، این جنگل یکی از معدود گزینه های موجود است. اگرچه بازدید از جنگل بارانی دین تری در استرالیا که در پایین به آن اشاره خواهد شد شما را کمی بیشتر به عقب باز خواهد گرداند، اما این جنگل از نظر تنوع زیستی و وسعت با تامان نگارا  قابل مقایسه نیست.

حقایق جالب:
- دایناسورها در جنگل بارانی زندگی می کردند.
- شامل سه کشور مختلف و سه قانون مختلف است.
- در طول میلیون ها سال با وجود تغییرات آب و هوایی زیادی که رخ داده این جنگل هرگز دچار بلایای فجیع طبیعی نشده است.

3- تامان نگارا


2- جنگل بارانی جلگه ای بورنئو، اندونزی
سن: 130 تا 140 میلیون سال
کشورها: اندونزی، برونئی، اندونزی
وسعت: 427 هزار کیلومتر مربع

این جنگل خانه بیش از 600 گونه مختلف از پرندگان و 10 گونه از پستانداران و یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان است. این جنگل در هر لحظه بخاطر عوامل مختلفی چون قطع درختان، تغییرات اقلیمی، استخراج معدن و گونه های مضر جانداران در حال کوچکتر شدن است. در نتیجه مردم زیادی به این موزه طبیعی می روند تا مجموعه ای از آثار زمین که به 140 میلیون سال قبل بر میگردد را ببینند.

حقایق جالب:
- نیمی از الوار دنیا به دلیل قطع درختانی که در این منطقه رخ می دهد از این جنگل تامین می شود. 
- یک جزیره است که با قانون سه کشور مختلف اداره می شود.
- هر روزه گونه های جدیدی در این جنگل کشف می شود.

2- جنگل بارانی جلگه ای بورنئو، اندونزی


1-جنگل های بارانی دین تری، استرالیا 
سن: 100 تا 180 میلیون سال
کشور: استرالیا
وسعت: 1190 کیلومتر مربع

دین تری یکی از قدیمی ترین جنگل های دنیاست که به دوران ماقبل تاریخ باز می گردد. به دلیل آب و هوای منطقه و چیزهایی که از تاریخچه زمین کشف شده است می توان تخمین زد بوجود آمدن این جنگل به 100 تا 180 میلیون سال قبل بر می گردد. 
دین تری بزرگترین جنگل بارانی در استرالیا است و تنها در مورد حشرات شامل 12 هزار گونه است. همچنین 3 هزار گونه از گیاهان را در خود جای داده که همه آنها کمیاب یا در حال انقراض هستند. پدیده هایی مانند سد آبسنگی کبیر و کانگوروها از جذابیت های توریستی این منطقه به حساب می آید.

حقایق جالب:
- جنگل بارانی دین تری به عنوان قدیمی ترین جنگل در جهان در نظر گرفته می شود.
- بازدید از این جنگل می تواند صحنه ها و زندگی که دایناسورها را داشتند نمایان کند.
- به افتخار عکاس استرالیایی ریچارد دین تری نامگذاری شده است.

1-جنگل های بارانی دین تری، استرالیا


منبع: oldest





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید