• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با جنگل های سراسر جهان که در معرض خطر نابودی قرار دارند

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۶/۲۵   تعداد بازدید : 8478   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


 جنگل های سراسر جهان که در معرض خطر نابودی قرار دارند

این مورد موضوعی است که در ذهن همگان می چرخد. جنگل های سراسر دنیا به همراه گونه های نادر گیاهان و حیوانات که خانه آنهاست درحال نابودی هستند. هر کس با از بین رفتن هر درخت می بازد و برخی از این جنگل ها درحال حاضر عملا از بین رفته اند و برخی دیگر از متنوع ترین زیستگاه های جهان، در چند سال کوتاه آینده وجود نخواهند داشت. به لیست زیر که 10 مورد از بیشترین جنگل هایی که در معرض خطر قرار دارند نگاهی بیندازید.

1- ماداگاسکار (Madagascar)
ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است که خانه تعداد بسیاری از گونه های جانوری می باشد که فقط در جنگل های بارانی سرسبز یافت می شوند. متاسفانه عملیات ورود به این سیستم باعث کاهش 10 درصدی از اندازه اصلی محدوده جنگلی در این جزیره شده است. حشرات و جانورانی که زمانی این جزیره را خانه خود می نامیدند به همراه کلیه گیاهان این منطقه بتدریج درحال ناپدیدی می باشند.

1- ماداگاسکار (Madagascar)


2- ایسترن افرامونتین (Eastern Afromontane)
جنگل های ایسترن افرامونتین از عربستان صعودی تا زیمباوه کشیده شده اند و متشکل از موجودات بومی بیشتری نسبت به دیگر مناطق در آفریقاست. بیش از 600 گونه از جانوارانی که در این جنگل زندگی می کنند در هیچ کجای دیگری از دنیا یافت نمی شوند. علارقم گونه های حیرت انگیزی که در این محدوده یافت می شوند فقط 11 درصد از این جنگل باقی مانده است. مابقی ویران شده اند تا برای مزارع موز، چای و لوبیا جا باز کنند.  

2- ایسترن افرامونتین (Eastern Afromontane)


3- استان فلوریستیک کالیفورنیا (California Floristic Province)
ایالات متحده نیز خانه یک جنگل درحال نابودیست. جنگل استان فلوریستیک به خاطر سکویای عجیب و غریب و درختان ردوود ساحلی اش مشهور می باشد. درحالیکه هنوز برخی از درختان در مناطق ثبت شده برپا هستند اما فقط ده درصد از جنگل اصلی در شرایط خوبی به سر می برند. 
متاسفانه بسیاری از گونه های منحصر به فرد در این منطقه اگر جلوی آن را نگیرند درحال حاضر منقرض شده اند و مابقی درحال انقراض، در آینده ای بسیار نزدیک می باشند. درمیان بیشترین حیواناتی که درحال انقراض هستند تنها چند کرکس آمریکایی وحشی باقیمانده در دنیا به چشم می خورند.     

3- استان فلوریستیک کالیفورنیا (California Floristic Province)


4- جنگل های ساحلی در شرق آفریقا (Coastal Forests of East Africa)
جنگل های ساحلی شرق آفریقا به تدریج در حال پاکسازی می باشند تا برای کشاورزی جا باز کنند. تنها ده درصد از جنگل اصلی سالم باقی مانده است. این فضا خانه آخرین بازمانده های کلوبوس (Colobus) و ماگابی (Magabey) رود تانا و همچنین تعداد کمی زنگبار کلوبوس قرمز (Zanzibar Red Colobus) می باشد.  
از آنجاییکه ده ها گیاهی که تنها در این جنگل بخصوص یافت می شوند علت کنونی در معرض خطر بودن نخستین سانان می باشد. این منطقه در حال حاضر نظر گردشگران بیشتری را به خود جلب کرده است که این موضوع هم خوبی است و هم بد.

4- جنگل های ساحلی در شرق آفریقا (Coastal Forests of East Africa)


 مکان های دیدنی که به واسطه صنعت توریسم در خطر نابودی هستند



5- رشته کوه های جنوب غربی چین (Mountains of Southwest China)
در بالای رشته کوه های چین می توانید دو گونه نایاب از پانداها را بیابید. پاندای غول پیکر و پاندای قرمز، این جنگل را به خانه ای برای خود تبدیل کرده اند، اما این جنگل به طور دائم در حال ناپدید شدن است. قطع درختان جنگل در این منطقه عمدتا به دلیل کشاورزیست اما جاده های جدید و آب بندها نیز به این تخریب ها در جاییکه زمانی یک منطقه وسیع جنگلی بوده است دامن زده اند. درحال حاضر تنها 8 درصد از این جنگل دست نخورده باقی مانده است.

5- رشته کوه های جنوب غربی چین (Mountains of Southwest China)


6- جنگل آتلانتیک (Atlantic Forest)
جنگل آتلانتیک در برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه گسترش یافته است. بیش از 40 درصد بیشتر از 20 هزار گونه از گیاهان این جنگل، مختص این قسمت از جهان می باشند. جنگل آتلانتیک خانه بیش از 24 گونه از حیوانات بشدت در معرض خطر است. در میان این حیوانات تامارین شیرها به چشم می خورند. اکثریت درختان این جنگل به منظور باز کردن جا برای کشت و زرع قهوه و شکر قطع شده اند.  

6- جنگل آتلانتیک (Atlantic Forest)


7- ساندالند (Sundaland) 
جنگل ساندالند روزی در بیش از 17 هزار جزیره گسترده شده بود. در میان این جزایر بورنئو و سوماترا نیز قرار داشتند. درحال حاضر 7 درصد از این جنگل باقی مانده است و درختان اکثر جزایر قطع شده اند. این جنگل تنها مکان شناخته شده برای اورانگوتان و همچنین دو نوع از کرگدن های آسیای جنوبی است. گونه های بسیاری اعم از در معرض خطر و یا خیر، به منظور تهیه غذا و یا دارو به صورت روزانه شکار می شوند. 

7- ساندالند (Sundaland)


8- فیلیپین (The Philippines)
فیلیپین از بیش از 7 هزار جزیره تشکیل شده که روزی پر از جنگل بوده است. امروزه 93 درصد از جنگل های عظیم این قسمت از بین رفته اند و یا به بیان دیگر برای گسترش شهرسازی و یا زراعت نابود گردیده اند. امروزه مقدار کمی که از این جنگل ها باقی مانده اند خانه قورباغه پرنده فیلیپینی (Panther Flying Frog) و دومین عقاب بزرگ دنیا می باشد. این دو گونه در هیچ کجای دیگر دنیا یافت نمی شوند.   

8- فیلیپین (The Philippines)


9- کالدونیای جدید (New Caledonia) 
معدن نیکل و گونه هایی از گیاهان خودروی هرز دلیل اصلی به جا ماندن تنها 5 درصد از این جنگل بینظر می باشد. جزایر اقیانوس آرام کالدونیای جدید از استرالیا دور نیستند و خانه ای برای پنج گونه از گیاهان آندامیک است. یکی از اینها تنها مخروط انگلی در جهان می باشد. رشد صنعت گردشگری می تواند توجه کافی به حفاظت از قسمت باقیمانده دست نخورده این جنگل کند. 

9- کالدونیای جدید (New Caledonia)


10- هند و برمه (Indo Burma)
جنگل هند و برمه تقریبا به کلی از بین رفته است. با وجود اینکه این منطقه زیستگاهی حیاتی برای زندگی حیات وحش می باشد، تنها 5 درصد از آن دست نخورده باقیمانده است. برخی از بزرگترین ماهی های آب شیرین دنیا در این رودخانه ها که از میان این جنگل می گذرند زندگی می کنند اما سد سازی بسیاری از این زیستگاه را ویران کرده است. آب بندها همچنین باعث بالا آمدن آب شده و باعث گردیده که پرندگان نتوانند بر روی سواحل و شن و ماسه ها لانه بسازند. همچنین تمام باتلاق ها به شالیزارها تبدیل شده اند از این رو حیوانات نمی توانند خانه ای برای خود بیایند.

10- هند و برمه (Indo Burma)


ناپدیدی جنگل ها برای همه مشکل ساز خواهد شد. بیشتر و بیشتر مناطق دنیا به مزارع کشاورزی و مکان های صنعتی تبدیل شده که جایگزینی غیر قابل برگشت برای زیستگاه های جانوری و گیاهی می باشد. 

منبع: travel.amerikanki





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید