• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


اعجاب انگیزترین بیابان های جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۲/۱۹   تعداد بازدید : 18327   گروه مطلب : ترین ها


اعجاب انگیزترین بیابان های جهان

در این مقاله به شگفت انگیزترین و بکرترین زیبایی های طبیعی گوشه و کنار جهان هستی از یخچال های خیره کننده قطب شمال تا توده های شنی اُخرایی رنگ آفریقا سفر خواهید کرد.

1- بیابان نامیب (Namib Desert)، نامبیا 
می توان از بیابان های اعجاب انگیز نامیب به عنوان یکی از محبوب ترین و کهن ترین مقاصد برای علاقمندان به سفر نام برد، بیابانی ساحلی که در کرانه های جنوبی آفریقا کشیده شده و تپه های مرتفع اُخرایی رنگ همراه با دشت های شنی و رشته کوه هایی بی ثمری را در دل خود جای داده است. برخی از مرتفع ترین تپه های شنی دنیا را می توان در بیابان های نامیب نظاره گر بود. این صحرای اعجاب انگیز میزبان بیش از 3500 گونه از جاندارانی نظیر گورخر کوهی، تیزشاخ کالاهاری، حشره خوارهای گوش گرد، موش کور طلایی گرنت، هوبره کارو و خزندگانی نظیر افعی است.

1- بیابان نامیب (Namib Desert)، نامبیا


2- صحرا (Sahara)، شمال آفریقا
 می توان از صحرای بزرگ آفریقا به عنوان بزرگترین صحرای داغ در جهان نام برد، صحرایی شگفت انگیز که در 11 کشور شمال آفریقا گسترانیده شده و مساحتی به وسعت نه میلیون و چهارصدهزار کیلومتر مربع تقریبا معادل مساحت ایالت متحده آمریکا را پوشش می دهد. از صحرای بزرگ آفریقا که از دریای سرخ تا کرانه های اقیانوس اطلس در مراکش کشیده شده است، به عنوان پدر بیابان های دنیا نیز یاد می شود. حتی نامش نیز در زبان عربی به معنای بیابان ترجمه می شود. 

2- صحرا (Sahara)، شمال آفریقا


3- باردناس رئالس (Bardenas Reales)، اسپانیا 
باردناس رئالس که اخیرا توسط سایت میراث جهانی یونسکو به عنوان یک ذخیره زیست کره ای شناسایی شده و تحت حفاظت قرار گرفته، یکی از معدود بیابان های اروپاست که در جنوب شرقی نابارا قرار گرفته است. این نقطه از سرزمین هستی با اقلیمی نیمه خشک میزبان زمین های لم یرزع اسپانیا، مناظری خیره کننده از تپه های شنی، سنگ های رسوبی و ماسه ای خیره کننده ای می باشد. باردناس رئالس همچنین افسانه ای نظیر سنچیکوروتا (Sanchicorrota) را در دل خود جای داده، افسانه ای که داستان فردی که تعقیب کنندگانش را با برعکس قرار دادن نعل اسب ها می فریفت را روایت می کند.

3- باردناس رئالس (Bardenas Reales)، اسپانیا


4- بیابان گبی (Gobi)، مغولستان
می توان از بیابان های گبی به عنوان بزرگترین بیابان آسیا و پنجمین بیابان پهناور جهان نام برد، بیابانی عظیم که در امتداد چین و مغولستان گسترانیده شده است. گبی جزو مشهورترین بیابان های جهان به شمار می دور و قسمت اعظم این محبوبیتش را مدیون تپه ها، رشته کوه ها، عشایر جسور و گونه هایی نادر از انواع حیوانات نادر نظیر پلنگ برفی و شتر دوکاهانه است. این بیابان زیبا از آب و هوایی سرد برخوردارست و در فصل زمستان دمایی تا زیر منفی 40 درجه سانتی گراد را نیز تجربه می نماید.

4- بیابان گبی (Gobi)، مغولستان
5- بیابان موهاوی (Mojave)، جنوب غربی ایالت متحده آمریکا
بیابان موهاوی کوچکترین بیابان در شمال آمریکا به شمار می رود، خشک ترین و داغ ترین کویر روی قاره که درجه حرارتش تا بالاتر از 56 درجه سانتیگراد نیز می رسد. این بیابان در چهار ایالت گسترانیده شده اند و پارک های ملی شگفت انگیزی جاشوا تری (Joshua Tree) و دره مرگ (Death Valley) را در دل خود جای داده است. 

5- بیابان موهاوی (Mojave)، جنوب غربی ایالت متحده آمریکا


6- بیابان آتاکاما (Atacama)، آمریکای جنوبی 
بیابان آتاکاما با اقلیمی خشک جزو یکی از خشک ترین بیابان های دنیا به شمار می رود تا جاییکه میانگین بارش سالانه در آن 0.1016 میلی متر در سال گزارش شده است. این بیابان از مرزهای شیلی، پرو، بولیوی و آرژانتین عبور می کند. آتاکاما از نظر زمین شناسی بسیار شبیه به مریخ می باشد از این رو توسط ناسا برای انجام تحقیقات و آزمایش های لازم برای اعزام تیم تحقیقاتی استفاده می نمایند. 

6- بیابان آتاکاما (Atacama)، آمریکای جنوبی


7- بیابان قطبی شمالگان (Arctic polar desert)
شاید با آوردن اسم بیابان آب و هوایی گرم در ذهنتان تداعی شود اما در واقع این چنین نیست و تمام بیابان ها داغ نیستند. بیابان قطبی شمالگان دومین بیابان پهناور دنیا بشمار می رود. گرچه این بیابان جزو صحراهای گرم نیست اما گاها کمبود بارندگی در آن باعث گرم شدن هوای آن می شود. برخلاف بیابان های داغ، بیابان های قطب شمال به دلیل داشتن لایه ها و یخچال های طبیعی دائمی فاقد هرگونه آثاری از حیات هستند. 

7- بیابان قطبی شمالگان (Arctic polar desert)


8- وادی روم (Wadi Rum)، اردن
می توان از وادی روم به عنوان یک بیابان محافظت شده در جنوب اردن نام برد، بیابانی که از آن به عنوان دره ماه نیز یاد می شود. سرزمینی چشم نواز و رویایی با ماسه های قرمز و قوس هایی طبیعی نظیر پل سنگی بوردا (Burdah Rock Bridge) که بازدید از آن قطعا هوش از سر هر بیننده ای می پراند. غارها و دره های شیب دار خز علی (Khazali) در آن کتیبه ها و دست نوشته هایی از دوران ماقبل تاریخ را در دل خود جای داده است.

8- وادی روم (Wadi Rum)، اردن


9- بیابان تار (Thar desert)، راجستان، هندوستان
بیابان تار مرزی طبیعی بین هندوستان و پاکستان به شمار می رود و با جمعیت 83 نفر در هر کیلومتر مربع پرجمعیت ترین بیابان جهان است. در این سرزمین پهناور نظاره گر تپه های شنی بی نظیری، روستاهای پرجمعیت، شهرهای بیابانی رنگارنگی نظیر جسلمیر و نمایشگاه سالانه شتر در پوش کار (Pushkar) خواهید بود.

9- بیابان تار (Thar desert)، راجستان، هندوستان


منبع: wanderlust





نظرها

  • 0 0

    چرا از بيابان افسانه اي ايران يعني ريگ جن سمنان نام نبرده ايد؟

    • 0 0

      سلام مهرداد جان، این مقاله ترجمه شده و برگرفته از مقاله انگلیسی در سایت wanderlust می باشد. اما حتما در آینده مقاله ای در ارتباط با بیابان ریگ جن سمنان تهیه خواهیم کرد.

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید