• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آمار عجیب و جالب درباره سفرهای هوایی

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۷/۱۲   تعداد بازدید : 6495   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


آمارهای عجیب درباره سفرهای هوایی
کدام کشور بیشترین پرواز فرست کلاس را در دنیا دارد؟ پاسخ این سوال شما را شگفت زده خواهد کرد

1- شلوغ ترین مسیر هوایی دنیا
نیویورک به واشنگتن؟ نه. لندن به پاریس؟ باز هم نه. همانطور که تلگراف تراول سال گذشته گزارش داد، بیشترین درخواست سفرهای هوایی در واقع مسیر 450 کیلومتری فرودگاه بین المللی گیمپو در سئول (Seoul Gimpo International Airport) به فرودگاه بین المللی ججو (Jeju International Airport) می باشد. 
بنابر گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA)، در سال 2015 بیش از 11 میلیون سفر بین این دو مقصد در کره جنوبی انجام شده است. در این لیست دومین مسیر هوایی پر تردد متعلق به ساپورو (Sapporo) به توکیو هانه دا (Tokyo Haneda) می باشد. در این بین، مسیر نیویورک به واشنگتن و لندن به پاریس حتی در میان ده مسیر پر تردد هم قرار ندارند. 
اما چه چیزی این همه مسافر را به ججو می کشاند؟ در واقع اکثر مسافران به خاطر پایتخت این جزیره می آیند که یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری است که احتمالاً تا به حال درباره آن نشنیده اید.

چه چیزی این همه مسافر را به ججو می کشاند
نمایی زیبا از ججودو

 این جزیره که در یونسکو ثبت شده مثل هاوایی در کره جنوبی به شمار می آید و به علت مناظر آتشفشانی خیره کننده، غارهای زیرزمینی، مسیرهای پیاده روی و سواحل زیبایش معروف می باشد.

2- بزرگ ترین خط هوایی دنیا بر حسب تعداد هواپیماهای کشورهایی که در آنها فرود می آید
چندین راه برای مقایسه بزرگی خطوط هوایی وجود دارد و اغلب اوقات خطوط هوایی آمریکا در ابتدای لیست قرار می گیرند.
بر اساس درآمد: امریکن ایرلاین (American Airline) با درآمد 40.99 میلیارد دلار در سال 2014/2015 که کمتر از نیم میلیون دلار با خطوط هوایی دلتا فاصله دارد.
بر اساس مسافران: امریکن ایرلاین (American Airline) با 146 میلیون و 530 هزار مسافر در سال 2015 که در مقام بعدی دلتا و ساوت وست (Southwest) قرار دارند. 
بر اساس اندازه ناوگان: امریکن ایرلاین (American Airline) با 1789 هواپیما بزرگترین ایرلاین محسوب می شود و رتبه دهم را خطوط هوایی ریان ایر (Ryanair) با 349 هواپیما به خود اختصاص داده است. 
بر اساس تعداد مقاصدی که هواپیماها در آنها فرود می آید: امریکن ایرلاین (American Airline) با 350 مقصد در رتبه اول است.
اما وقتی از تعداد کشورهایی که در فرودگاه های یک کشور به خصوص فرود می آیند حرف می زنیم، خطوط هوایی آمریکا حتی در میان 10 رتبه اول هم نیستند. ترکیش ایرلاین (Turkish Airline) با 120 کشور در رتبه اول جای گرفته است. رتبه دوم لیست 27 کشور کمتر از ترکیه را حمایت می کند. اما چرا ترکیه در رتبه اول است؟ دلیل این موضوع موقعیت جغرافیایی ترکیه می باشد که گذرگاه اروپا و آسیا و آفریقا است.

ترکیش ایرلاین (Turkish Airline) با 120 کشور 
ایر فرانس (Air France) با 93 کشور 
قطر ایرویز (Qatar Airways) با 86 کشور 
بریتیش ایرویز (British Airways) با 82 کشور 
لوفت هانزا (Lufthansa) با 81 کشور 
امارات (Emirates) با 81 کشور 
یونایتد (United) با 73 کشور 
کی ال ‌ام (KLM) با 66 کشور
ایجیپت ایر (Egyptair) با 66 کشور 
دلتا (Delta) با 57 کشور 

3- شلوغ ترین فرودگاه دنیا
یک نظرسنجی با 28 هزار مخاطب سال گذشته به نتیجه ای رسید که بیشتر شما از آن بی اطلاع هستید. در این نظرسنجی مشخص شد که شلوغ ترین فرودگاه دنیا کدام است، البته این رتبه از سال 1998 بدون تغییر و ثابت مانده. فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا (Hartsfield-Jackson Atlanta) با بیش از 101 میلیون مسافر رتبه اول را دارد. رتبه اول از نظر تعداد مسافرین بین المللی نیز دبی می باشد. 
هارتسفیلد جکسون آتلانتا با 104.2 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه بین المللی پکن با 94.4 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه بین المللی دبی با 83.7 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه بین المللی لس آنجلس با 80.9 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه توکیو هانه دا با 79.7 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه بین المللی اوهر (O'Hare International Airport) با 78.3 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه لندن هیترو (London Heathrow Airport) با 75.7 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه بین المللی هنگ کونگ با 70.3 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه بین المللی شانگهای پودانگ (Shanghai Pudong Airport) با 66 میلیون نفر در سال 2016
فرودگاه پاریس شارل دو گول (Paris-Charles de Gaulle Airport) با 65.9 میلیون نفر در سال 2016

4- مقاصدی که نمی توانید از بریتانیا مستقیماً به آنها پرواز کنید
جالب است بدانید که حتی در لیست کشورهایی که نمی توان به آنها پرواز کرد، تعدادی از شهرهای اروپایی هم وجود دارد. مثلاً ساراجوو (Sarajevo)، ایروان و برنه (Berne)، همچنین پرواز به آندورا، لیختن اشتاین (Liechtenstein)، موناکو (Monaco)، سان مارینو (San Marino) و واتیکان سیتی هم غیر ممکن است زیرا در این شهرها فرودگاه وجود ندارد. علاوه بر این ها درسدن (Dresden) در آلمان، ترومسو (Tromso) در نروژ که دروازه ای به سمت شفق قطبی است، تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله نامبیا (Namibia)، سنگال (Senegal) و موزامبیک هم پروازی از بریتانیا ندارند. شهرهای آسیایی همچون شی آن (Xi’an) و اوساکا (Osaka) و تقریباً تمام آمریکای جنوبی از جمله گویانا (Guyana)، سورینام (Suriname)، ونزوئلا (Venezuela)، اوروگوئه (Uruguay)، پاراگوئه (Paraguay)، بولیوی (Bolivia) و اکوادورهم همگی فاقد پرواز مستقیم از بریتانیا هستند.

بریتانیایی ها نمی توانند مستقیم پروازی به بولیوی داشته باشند
بریتانیایی ها نمی توانند بصورت مستقیم پروازی به بولیوی و تقریباً تمام آمریکای جنوبی داشته باشند

5- خطوط هوایی که سریع ترین رشد را دارند
بر طبق اطلاعات سازمان او ای جی (OAG)، این مقام به ایندی ‌گو (IndiGo) می رسد. این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت درست خارج از شهر دهلی قرار دارد. ایندی ‌گو در سال 2016 پذیرای 53 میلیون مسافر بود که نسبت به سال قبلش یعنی سال 2015، افزایش 27.5 درصدی داشته و از رقم 40.8 میلیون به رقم فعلی رسیده است.

ایندی ‌گو در حال اوج گرفتن
ایندی ‌گو در حال اوج گرفتن


آیا می دانید پرواز با فرست کلاس هواپیمایی امارات چگونه است؟



برخی دیگر از خطوط هواپیمایی نه چندان معروف هم در بین این لیست 10 تایی وجود دارند. شیامن (Xiamen) با 24.5 درصد رشد، شاندونگ (Shandong) با 14.5 درصد رشد و هاینان (Hainan) با 14.4 درصد رشد و در مقام نهم نیز ریان ایر با 13.4 درصد رشد در این لیست قرار گرفته اند.
یک شرکت هواپیمایی هندی دیگر در رقابت با ایندی ‌گو است. اسپایس‌ جت (SpiceJet) در دسامبر سال 2014 با وجود ارزان بودن خدماتش در حال ورشکست شدن بود و پنج سال پی در پی وضعیت قرمز داشت و در سال 2014 معادل 159 میلیون دلار ضرر کرد. اما از آن سال تا کنون بیش از 800 درصد رشد داشته و ارزش سهامش در بازار 1.2 میلیارد دلار است. بنابر گفته بلومنبرگ هیچ شرکت هوپیمایی در حال حاضر با این قدرت رشد نداشته. در سال جدید این شرکت 100 هواپیمای بوئینگ نو درخواست نموده است. 
باز هم در شرق، شرکت هواپیمایی دیگری هست که با وجود ناشناس بودن رشد قدرتمندی داشته است. لایِن ایر (Lion Air) که متعلق به کشور اندونزی می باشد پروازهایی در جنوب شرق آسیا دارد و 443 هواپیمای عظیم در اختیار دارد که بیش از هر جای دیگر است.

امریکن ایر لاین: 145
لوفت‌ هانزا: 158
هواپیمایی جنوبی چین، چاینا ساوتِرن (China Southern): 168
ترکیش ایرلاین: 168
رایان ‌ایر: 192
امارات: 223
دلتا ایرلاین: 239
ساوت وست ایرلاینز (Southwest Airlines): 262
یونایتد ایرلاین: 262
لایِن ایر: 443

6- وقت نشناس ترین خطوط هوایی دنیا
بنابر آخرین گزارش فلایت استیتز (FlightStats) که با استفاده از داده های مربوط به پروازهای سال 2016 تنظیم شده است، تنها 30.3 درصد از پروازهای خطوط هوایی هاینان (Hainan) به موقع به مقصد رسیده اند. در ابتدای لیست هم کی ال ‌ام با میزان 88.5 درصد وقت شناسی، رتبه یک را دارد.

7- کم ترین میزان لغو پروازها
حتماً این شرکت هواپیمایی در جایی قرار دارد که در تکنولوژی سرآمد است، مثل سنگاپور یا توکیو! بنابر گفته سازمان او ای جی در سال 2014، هیچکدام از این کشورها کم ترین میزان لغو پروازها را ندارند. فرودگاه بین المللی توکومن در پاناما (Panama City Tocumen International) با تنها 0.07 درصد لغو، رتبه اول را در لیست به خود اختصاص داده است.

8- قدیمی ترین خطوط هوایی دنیا
برخی از شنیدن این موضوع تعجب خواهند کرد اما خطوط هوایی کی ال ‌ام در این لیست می باشد. این شرکت هوایی در 7 اکتبر سال 1919 احداث شده است. در این لیست ده تایی گزینه های دیگری هم وجود دارند که باعث تعجبتان می شود. 
از میان مهم ترین شرکت های هواپیمایی که در این لیست هستند می توان به آئروفلوت (Aeroflot) در رتبه سوم متعلق به سال 1923، فین ایر (Finnair) در رتبه پنجم متعلق به سال 1923، تاجیک ایر (Tajik Air) در رتبه هفتم متعلق به سال 1923، ایر سربیا (Air Serbia) در رتبه هشتم متعلق به سال 1927 و لات پولیش (LOT Polish) در رتبه دهم متعلق به سال 1929 اشاره کرد.
اما قدیمی ترین خط هوایی دنیا، فرودگاه کالج پارک در ماریلند آمریکا (College Park Airport in Maryland) است که سال احداث آن به 1909 باز می گردد. 

9- ایران: پایتخت سفرهای لوکس دنیا (بر اساس گزارش سایت تلگراف)
کدام خط هوایی بیش ترین سفرهای فرست یا بیزینس کلاس را دارد؟ نیویورک به پاریس؟ دبی به هنگ کنگ؟ لس آنجلس به توکیو؟ هیچ کدام درست نیست. 
بنابر گزارش های سازمان او ای جی، بیش ترین تعداد مسافرانی که سفرهای لوکس دارند در مسیر شهر تبریز به تهران هستند و از خطوط هوایی آتا (ATA) استفاده می کنند. (بر اساس مقاله سایت تلگراف)

نمایی از برج آزادی تهران، ایران
نمایی از برج آزادی تهران، ایران

35 هزار و 646 سفر فرست یا بیزینس کلاس در ماه ژوئن 2015 در این مسیر ثبت شده، البته اطلاعات جدیدتری در دست نیست. این مسیر حتی از مسیرهایی همچون پکن به شانگهای که توسط خطوط هوایی چاینا ایسترن و ایر چاینا انجام می شود هم بیش تر است. این دو شرکت با هم 34 هزار و 939 سفر فرست کلاس داشته اند. همچنین پرواز اورلاندو به آتلانتا که با خطوط هوایی دلتا انجام می شود، 10 هزار و 642 سفر فرست کلاس داشته است. توکیو به ساپورو هم  با 10 هزار و 232 سفر فرست کلاس در رتبه سوم قرار دارد.
هواپیمایی آتا در دنیا به سختی به عنوان یک سفر لوکس شناخته می شود. این شرکت هواپیمایی که در تبریز واقع شده است به هشت کشور ایران، عراق، گرجستان، بحرین، آذربایجان، ترکیه، کویت و عربستان سعودی پرواز دارد و شامل ده هواپیما می باشد که شش تای آنها  از نوع ام دی – 80 اس (MD-80s) هستند که از سال 1999 دیگر تولید نمی شوند!

10- قدیمی ترین هواپیمایی که همچنان استفاده می شود.
آیا از پرواز در هواپیمایی که متعلق به 1970 است می ترسید؟ در آن زمان هارولد ویلسون هنوز با پیراهن شماره 10 بازی می کرد، جورج بست هم در دوران اوج حرفه فوتبالی خود بود و انسان ها به تازگی روی ماه قدم گذاشته بودند. همچنین سال 1970 سالی بود که بوئینگ 737-200 با شماره سریال 20335 اولین پرواز خود را برای ایر کالیفرنیا آغاز کرد.
تقریباً 50 سال از آن تاریخ می گذرد. ایر کالیفرنیا دیگر پرواز ندارد، هارولد ویلسون و جوج بست از دنیا رفته اند و ناسا به دنبال ایجاد حیات در مریخ است. اما باید بدانید که 20355 هنوز هم در حال پرواز می باشد و برای ایر فست اندونزی (AirFast) با نام پی کی- او سی جی (PK-OCG) کار می کند.
سفر این هواپیما از شهر اورنج تا جاکارتا یک سفر طولانی بوده است. این هواپیما مدتی در هاوایی برای خطوط هوایی آلوها کار کرده و سپس دو سال در ایالت اوهایو با پی اس ای (PSA)، پس از آن 6 ماه با شرکت دالاس اوتفیت برانیف (Dallas Outfit Braniff) و در نهایت مدت کوتاهی با امریکن ایرلاین مشغول بوده است. اما از سال 1991 تا کنون با ایرفست اندونزی کار کرده که در شهر تانگرانگ (Tangerang) قرار داشته و به ده ها مقصد محلی پرواز دارد که این پروازها شامل جاکارتا، سورابایا (Surabaya) و دنپاسار (Denpasar) می شوند. در این 47 سال تا جایی که ما اطلاع داریم قدیمی ترین هواپیمایی است که همچنان مسافر دارد.

قدیمی ترین هواپیمای مسافری که هنوز هم در حال کار است:
مدل: بوئینگ 737
نام ثبتی: PK-OCG
ایرلاین: ایر فست اندونزی
سن: 46.8 سال
ظرفیت: 139 نفر
تاریخ اولین تحویل: 25/05/1970
نخستین شرکت دارنده هوایپما: ایر کالیفرنیا Air California

11- قدرتمند ترین برند هواپیمایی دنیا
دلتا؟ امارات؟ بی ای (BA)؟ نه هیچ کدام جواب درست نیست. جواب صحیح آئروفلوت است، هواپیمای روسی که زمانی به علت امنیت پایین و خلبانان ناراضی برایش جوک می ساختند. برند فایننس که در فوریه لیست 500 تایی از برندهای معروف جهان را معرفی کرد و در آن برندهایی همچون لگو، گوگل، نایک، فراری و ویزا وجود داشت، گفت آئروفلوت بزرگترین و قدرتمندترین هواپیماهای آمریکا و خاورمیانه را تولید می کند که امتیاز کیفی آن AAA است. 9 برند دیگر لیست هم می توانند امتیاز کیفی مشابهی داشته باشند اما آئروفلوت قدرتمندترین برند هواپیمایی دنیا شناخته می شود. همچنین این برند اسپانسر باشگاه فوتبال منچستر یونایتد بوده و در بازارهای دنیا و خصوصاً آسیا سرمایه گذاری های بزرگی کرده است. 

هواپیمای روسی آئروفلوت
هواپیمای روسی آئروفلوت

12- سریع ترین هواپیمای مسافربری
دریم لاینرDreamliner787) 787) با تکنولوژی به روز را فراموش کنید زیرا سریع ترین جت دنیا همچنان متعلق به 747 می باشد که بیشتر خطوط هوایی آن را از رده خارج کرده اند. سریع ترین هواپیما سری 747 هواپیمای 747-8i است که سرعتی معادل 0.86 ماخ دارد، اما اکنون این هواپیما تنها توسط سه شرکت لوفت هانزا، کورین ایر (Korean Air) و ایر چاینا استفاده می شوند. این هواپیما تنها اندکی با سری 787 از لحاظ سرعت فاصله دارد. سرعت سری 787 معادل 0.85 ماخ  است.


منبع: telegraph





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید