• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 11 غار بزرگ در سراسر جهان آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۱/۱۲/۱۶   تعداد بازدید : 2887   گروه مطلب : ترین ها


با 11 غار بزرگ در سراسر جهان آشنا شوید

غارها یکی از زیباترین، دیدنی ترین و جادویی ترین مکان های روی زمین هستند. آنها به عنوان دروازه ای به گذشته سیاره و گواهی از چگونگی تکامل زمین شناخته می شوند. چه شما یک مورخ باشید یا یک علاقه مند به ورزش، غارها همیشه علاقه انسان را برانگیخته اند، چرا که با پیشروی در این تونل های طبیعی، می توانید نگاهی اجمالی به تاریخ گذشته زمین بیاندازید. در حالی که برخی از آنها برای گردشگران غیرقابل دسترس هستند، بسیاری از محبوب‌ ترین و بزرگترین غارهای جهان دارای صخره‌ های دیدنی، آبراه های مسحورکننده و دیگر ویژگی‌ های جذاب هستند. اینکه برخی از بزرگترین غارهای جهان به قدری بزرگ هستند که می توانند آسمان خراش های 40 طبقه را در خود جای دهند بسیار شگفت آور است. در واقع، برخی از بزرگترین‌ غارها می‌ توانند کل بلوک‌ های شهر نیویورک را در خود جای دهند! آیا در حال حاضر علاقه مند به کاوش در آنها هستید؟ در اینجا 11 غار بزرگ و حیرت انگیز جهان را مشاهده می کنید.

11. غارهای مولو (Mulu Caves)، بورنئو، مالزی/برونئی/اندونزی
غار مولو یکی از بزرگترین غارهای جهان است. این غار در مکان دیدنی میراث جهانی یونسکو پارک ملی گونونگ مولو (Gunung Mulu) در بورنئو، یکی از بزرگترین جزایر جهان قرار دارند. در واقع، اینجا محل بزرگترین غار جهان از نظر سطح و یکی از بزرگترین گذرگاه های غاری زمین است! ما در مورد محفظه ساراواک صحبت می کنیم که بیش از 78 متر ارتفاع، نزدیک به 600 متر طول و 154 کیلومتر مربع مساحت دارد! آنقدر بزرگ است که می تواند نزدیک به 40 هواپیمای بوئینگ 747 را در داخل فضای خالی خود جای دهد!
علاوه بر این، محفظه گوزن ها در اینجا یکی از بزرگترین گذرگاه های غاری زمین است. همچنین، این محفظه به قدری عظیم است که می تواند حداقل پنج کلیسای جامع بزرگ را در میان دیواره های غار خود جای دهد. با این حال، باید بدانید که هزاران خفاش در این غارها زندگی می کنند. آنها هر روز در حوالی غروب خورشید در یک نمایش باشکوه از غار خارج می شوند تا به دنبال غذا بگردند.

11. غارهای مولو (Mulu Caves)، بورنئو، مالزی/برونئی/اندونزی


10. سیستم غار کلیر واتر (Clearwater Cave System)، مالزی 
دومین غار بزرگ در این لیست، سیستم دیدنی دیگری در پارک ملی گونونگ مولو، به نام سیستم غار کلیر واتر است. سیستم سنگ آهکی که در میری، ساراواک قرار دارد، یک غار منفرد نیست بلکه مجموعه ای از غارهای به هم پیوسته است. کلیر واتر به تنهایی بیش از 48 کیلومتر طول دارد، اما این سیستم غار چیزی بیش از طولانی ترین عضو آن است. این سیستم غار که در اواخر دهه 1970 کشف شده همچنین دارای انبوهی از صخره های منحصر به فرد، یک رودخانه زیرزمینی و یک گذرگاه فوق العاده بزرگ است. در واقع، این طولانی ترین غار در نوع خود در کل آسیای جنوب شرقی است و یک جاذبه توریستی بزرگ می باشد. از آنجایی که هیچ کس اندازه واقعی غار را نمی داند، بسیاری از بخش های این سیستم هنوز در حال کشف شدن هستند.

10. سیستم غار کلیر واتر (Clearwater Cave System)، مالزی


9. غار لچوگیلا (Lechuguilla Cave)، نیومکزیکو، ایالات متحده
غار لچوگیلا مملو از سازندهای معدنی و یکی از بزرگترین غارهای جهان است. این غار گچی و آهکی در پارک ملی حفره‌ های کارلزبد در نیومکزیکو قرار دارد و بیش از 222 کیلومتر وسعت دارد. در اینجا بسیاری از سازندهای معدنی هیجان‌ انگیز را خواهید دید که توجه زمین‌ شناسان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. علاوه بر این، این غار 242 کیلومتر طول و 489 متر عمق دارد. بنابراین، این دومین غار عمیق در قاره آمریکا و احتمالا عمیق ترین غار در ایالات متحده است.
اگرچه این غارها در دهه 1950 کشف شدند، کلرادو برای تقریبا سه دهه اجازه کاوش بیشتر در غار را نداد. سرانجام در سال 1984، سرویس پارک ملی به گروهی از غارنوردان کلرادو اجازه داد تا اکتشاف خود را آغاز کنند. آنها در می 1986 به راهروهای یک پیاده روی عظیم دست یافتند و یکی از هیجان انگیزترین سیستم های غاری جهان را کشف کردند.

9. غار لچوگیلا (Lechuguilla Cave)، نیومکزیکو، ایالات متحده


8. غار بادی (Wind Cave)، داکوتای جنوبی، ایالات متحده
غار بادی در پارک ملی به همین نام در داکوتای جنوبی قرار دارد و یکی از قدیمی‌ ترین غارها در نوع خود در این کشور است. این "غار پر پیچ و خم" به دلیل ساختار و ساختمان پیچیده اش و وجود گذرگاه های زیرزمینی به این نام خوانده می شود. این غار به ویژه به دلیل اشکال یخی و دارا بودن 95 درصد از تشکیلات کلسیتی کندو مانند کشف شده در جهان قابل توجه است. علاوه بر این، غار بادی به دلیل اینکه متراکم ترین سیستم غار در جهان می باشد، شناخته شده است. با وجود داشتن بیشترین حجم کانال در هر کیلومتر مکعب، 248 کیلومتر از گذرگاه های غار تاکنون حفاری شده است.
غار بادی به این دلیل نامیده می شود که در آن باد می وزد. اما چرا؟ علیرغم اینکه چنین سیستم بسیار بزرگی است، ورودی های بسیار کمی دارد. بنابراین، هوا به طور مداوم به داخل و خارج جریان دارد تا فشار جو درون و بیرون غار را یکسان کند. بنابراین، منجر به یک پدیده "تنفس" می شود که ما آن را همانند جریان باد شدید احساس می کنیم. اگر این کافی نبود، پارک ملی مملو از مناظر زیبا است و یک زیستگاه حفاظتی برای حیات وحش محلی است.
جالب اینجاست که پارک ملی غار بادی بخشی از بلک هیلز است که محل معروف کوه راشمور، یکی از برترین جاذبه های گردشگری ایالات متحده است.

8. غار بادی (Wind Cave)، داکوتای جنوبی، ایالات متحده


7. شبکه غار شوانگدونگ (Shuanghedong)، چین 
یکی از بزرگترین غارهای جهان در میان اسرارآمیزترین سیستم های غاری است که پر از شگفتی نیز می باشد. ما در مورد شبکه غار شوانگدونگ در استان گویژو در قلب سرزمین اصلی چین صحبت می کنیم. این غار همچنین طولانی ترین غار چین است و به همان اندازه که بزرگ است، خلوت است. علاوه بر این، این سیستم بیش از 241 کیلومتر امتداد دارد و در سال 1987 کشف شد. همچنین، یکی از بهترین نمونه‌ های اکوسیستم‌ های زیرزمینی با حداقل سه رودخانه در طبقات پایین‌ تر است! اگر این کافی نبود، باید بدانید که آبشارهای بی‌ شماری نیز در این غار وجود دارد که این آبشارها محل مناسبی برای زندگی سمندرها، ماهی‌ ها و دیگر جانداران آبزی هستند. 
با اینکه این غار در اواخر دهه 1980 کشف شده است، به دلیل موانع سیاسی و جغرافیایی تنها حدود 20 سفر اکتشافی به آن وجود داشته است. بنابراین بخش اعظم غار هنوز مورد کاوش قرار نگرفته و قلمرو ناشناخته آن وسیع است.

7. شبکه غار شوانگدونگ (Shuanghedong)، چین


 غارهایی در سراسر جهان که می توان در آنها اقامت کرد



6. غار اوپتیمیستیکنا (Optymisticchna)، اوکراین
غار اوپتیمیستیکنا در اوکراین با بیش از 259 کیلومتر طول، طولانی ترین غار سنگ گچ در جهان است! بنابراین، جای تعجب نیست که دارای 10 منطقه مختلف بر اساس انواع سنگ گچ و ساختارهای گذرگاهی فراوان است. این غار در کورولیوکا، همچنین به عنوان یک غار پر پیچ و خم معروف است، چرا که بسیار پیچیده است و بنابراین، پیمودن آن کار بسیار دشواری است. با این حال، این بدان معنا نیست که بازدیدکنندگان نمی توانند از آن بازدید کنند. نکته؛ در زمان بازدید باید برای پیاده روی در آب های گل آلود، به خصوص در اعماق غار آماده باشید.
غار اوپتیمیستیکنا که به معنی "خوشبین" است، برای اولین بار در سال 1965 کشف شد. در واقع، کارشناسان انتظار نداشتند که طول یا عمق آن بیش از چند کیلومتر باشد. با این حال، اعضای خوشبین باشگاه سیکلوپ به کاوش های بیشتری در غار پرداختند که دلیل نامگذاری این غار هم بر همین اساس بوده است. علاوه بر این، این پنجمین غار بزرگ جهان و همچنین طولانی ترین غار اوراسیا است. واضح است که نام غار، در ستایش کسانی است که به آن و اعماق غارهای آن ایمان داشتند.

6. غار اوپتیمیستیکنا (Optymisticchna)، اوکراین


5. سیستما اوکس بل ها (Sistema Ox Bel Ha)، مکزیک
اکنون به آن سوی دنیا در مکزیک می‌ رسیم، جایی که یکی از بزرگترین غارهای جهان قرار دارد، سیستما اوکس بل ها. این غار دیدنی در قلب شبه جزیره یوکاتان واقع شده است و به خاطر ویرانه های مایاها، آب های شفاف و سواحل ماسه ای خود معروف است. با این حال، این جواهر زیرزمینی که یک سیستم غار می باشد، یکی از بهترین مناظر شبه جزیره برای دیدن و تجربه کردن است و طول کلی آن 270 کیلومتر است!
جالب اینجاست که اوکس بل ها در شعاع 48 کیلومتری از دیگر سیستم غار بزرگ مکزیک، سیستما دوس اوجوس (Sistema Dos Ojos) قرار دارد، که یک مخزن آب طبیعی (سنوت) معروف است. کارشناسان تصور می کنند، اوکس بل ها که در سال 1996 کشف شده، حدود 18000 سال پیش شروع به شکل گیری کرده است! این نام از زبان مایا یوکاتک گرفته شده و به معنای "سه راه آب" است. این در واقع یکی از منابع حیاتی آب شیرین در منطقه است. با این حال، اوکس بل ها به شدت تحت تاثیرات تغییرات آب و هوایی قرار دارد و کاملا سیل زده است.
جالب اینجاست که یوکاتان به خاطر مخازن طبیعی آب از جمله تاک بی ها (Taak Bi Ha) معروف است که یکی از ساکت ترین مکان های روی زمین به حساب می آید!

5. سیستما اوکس بل ها (Sistema Ox Bel Ha)، مکزیک


4. غار جواهر (Jewel Cave)، داکوتای جنوبی
داکوتای جنوبی محل یک سیستم غار تماشایی دیگر به نام غار جواهر است. این سیستم یکی از غارهای بسیار زیبا و یکی از جاذبه های دیدنی این ایالت است. این غار در جنگل ملی بلک هیلز، تقریبا در مرز داکوتای جنوبی و وایومینگ قرار دارد. این غار به این دلیل نامگذاری شده است که پر از کریستال های رنگارنگ در گوشه و کنار خود است. بنابراین، ممکن است جواهراتی در اینجا وجود نداشته باشد، اما این بدان معنا نیست که این غار زیبا از زیبایی کمتری برخوردار است. از بین سه تور موجود برای بازدید غار می توانید تور منظره را انتخاب کنید که شامل یک آسانسور در بخش مرکزی غار و دارای کوتاه ترین مسیر است. البته ما به شدت تور تاریخی را توصیه می کنیم که شامل گردش با نور شمع در بخش کشف شده اصلی غار است.
با این حال، علاقه مندان بی باک، تور غارنوردی وحشی را انتخاب خواهند کرد که شما را در منطقه توسعه نیافته، ناشناخته و "وحشی" می برد. جایی که با پیاده روی و عبور از آب در تاریکی همراه است و فقط برای افراد شجاع مناسب است!

4. غار جواهر (Jewel Cave)، داکوتای جنوبی


3. سیستما دوس اوجوس (Sistema Dos Ojos)
همانطور که قبلا ذکر شد، سیستما دوس اوجوس یکی از بزرگترین غارهای جهان است. این سیستم غار که در سال 1987 کشف شده در تولوم در کوئینتانا رو (Quintana Roo) مکزیک قرار دارد و از آن زمان توجه کاوشگران را به خود جلب کرده است. این غار آهکی بیش از 320 کیلومتر طول دارد و به غار زیرآبی سیستما ساک آتون (Sistema Sac Atun) متصل است که باعث می شود هر دوی آنها در مجموع از سایر سیستم های غار در یوکاتان بزرگتر باشد. در واقع جای تعجب نیست که پس از کشف این کانال، این سیستم به بزرگترین غار زیر آبی موجود تبدیل شد. ساک آتون تقریبا همین قدر طویل است و 345 کیلومتر امتداد دارد. 
با این حال، چیزی که این مکان را متمایز می کند این است که یک سایت باستان شناسی برتر است. اکتشافات انجام گرفته در این سیستم غار منجر به کشف بسیاری از فرهنگ‌ های محلی مایا و دیگر فرهنگ‌ ها شده است.

3. سیستما دوس اوجوس (Sistema Dos Ojos)


2. اسوالدو روبیو (Oswaldo Rubio)، غار ماموت، کنتاکی
وقتی غاری را ماموت می نامند، حتما بزرگ خواهد بود! غار ماموت کنتاکی تقریبا 4000 سال پیش کشف شد و بسیاری هنوز در حال کشف آن هستند! در واقع مشخص نیست که این سیستم غار واقعا تا چه اندازه امتداد دارد، اما رکورد فعلی حداقل طول 587 کیلومتر را برای آن ثبت کرده است! علاوه بر این، مردم افراد زیادی در حال کشف غارهای کوچک و بزرگ جدید در این سیستم زیرزمینی هستند. بنابراین، نمی توان گفت که کل سیستم غار چقدر بزرگ است. این سیستم غار خیره کننده دارای انواع عظیمی از تشکیلات استالاکتیتی است که در طول هزاره های گذشته شکل گرفته اند.
برخلاف اکثر سیستم‌ های دیگر در این فهرست، تاریخ ماموت هزاران سال را در بر می‌ گیرد و این غار از نظر زمین‌ شناسی، سیاسی و معنوی اهمیت بسیاری دارد. به عنوان مثال، بقایای بومیان آمریکا در این غار پیدا شده است. حتی بقایایی از جنگ سال 1812 نیز در آن وجود دارد. در نهایت این غار در سال 1972 به سیستم فلینت ریج ملحق شد و به طولانی ترین سیستم غار در جهان تبدیل شد.

2. اسوالدو روبیو (Oswaldo Rubio)، غار ماموت، کنتاکی


1. سون دونگ (Son Doong)، ویتنام
بزرگترین غار جهان، بزرگتر از آن چیزی است که فکر می کردیم! به دیدن سون دونگ در ویتنام بروید که بزرگترین غار در جهان است. یک فرد محلی برای اولین بار در سال 1991 این غار را کشف کرد، پس از آن یک تیم بریتانیایی یک اکتشاف پیشگامانه را برای کشف این مکان، که به معنای "غار رودخانه کوهستانی" است در سال 2009 هدایت کردند. آنها یک تونل زیر آبی را کشف کردند که غار عظیم دیگری به نام هانگ تونگ را با سون دونگ به هم متصل می کرد. این دو غار با هم می توانند یک بلوک شهر نیویورک را با آسمان خراش های 40 طبقه اش در داخل خود جای دهند!
سون دونگ 38.2 میلیون متر مکعب و هانگ تانگ 1.6 میلیون متر مکعب حجم دارند، این مانند این است که کسی کوه دیگری را در بالای قله اورست پیدا کند! در داخل اما، غار عظیم آهکی دارای مناظر متنوع و ریزاقلیم های مختلف از جمله دو جنگل است! این غار سه میلیون ساله در سال 2013 به روی گردشگران گشوده شد و دیدن مناظری را که هیچ کس تا به آن زمان تجربه نکرده بود را به نمایش گذاشت. به عنوان مثال، گذرگاهی با فسیل های زیبای 400 میلیون ساله در آن وجود دارد. اوکسالیس، یکی از شرکت‌ های اصلی که سفرهای اکتشافی را به داخل غار انجام می داد، تنها شرکتی است که تورهای راهنما را در غار برگزار می‌ کند.

حقایق جالب
سون دونگ پنج میلیون سال سن دارد!
انسان های نخستین بیش از 40000 سال پیش بر روی دیوارهای غار نقش و نگار کشیده اند. دانشمندان بر این باورند که نئاندرتال ها ممکن است 64000 سال پیش در غارهای شبه جزیره ایبری نقاشی کرده باشند. حتی بورنئو نیز غارهایی با مجسمه های حیوانات مربوط به بیش از 40000 سال پیش دارد.

1. سون دونگ (Son Doong)، ویتنام


منبع: wowtravel.me





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید