• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با کشورهای میان قاره ای جهان آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۵/۱۹   تعداد بازدید : 686   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


با کشورهای میان قاره ای جهان آشنا شوید

ترکیه نمونه ای از یک کشور میان قاره ای است.
کشورهای میان قاره ای کشورهایی هستند که قلمرو آنها در دو یا چند قاره قرار گرفته است.
بر اساس تفسیری که یک فرد از قاره‌ ها دارد، می توان گفت که در جهان کشورهای میان قاره‌ای به هم پیوسته، کشورهای میان قاره‌ ای گسسته و کشورهایی که ممکن است میان قاره‌ای باشند یا نباشند، وجود دارند.
روسیه، قزاقستان، ترکیه و مصر کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته هستند.
اکثر کشورهای میان قاره ای گسسته کشورهایی هستند که قلمروهای فرادریایی دارند.
کشور میان قاره ای کشوری است که قلمرو آن در دو یا چند قاره قرار دارد. برخی از کشورها با عنوان کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته شناخته می شوند، به این معنی که هیچ گونه شکافی بین قلمرو کشور در یک قاره و قلمرو آن در قاره دیگر وجود ندارد. تعداد کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته بسیار اندک است.
با این حال، بسیاری از کشورهای قاره ای گسسته نیز وجود دارند. اینها عمدتا کشورهایی هستند که قلمروهایی در آنسوی آبها دارند. بنابراین، قلمرو اصلی یک کشور می تواند در یک قاره باشد، اما ممکن است قلمرویی بسیار دورتر در قاره دیگر نیز داشته باشد. نوع سوم کشورهای میان قاره ای کشورهایی هستند که بسته به تفسیر موجود، میان قاره ای هستند. بسته به اینکه در کجای جهان زندگی می کنید، قاره ها به طور متفاوتی گروه بندی می شوند. 

کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته 
روسیه
روسیه بزرگترین کشور میان قاره ای به هم پیوسته در جهان است. این کشور هم در اروپا و هم در آسیا قلمرو دارد. قلمرو اروپایی آن ناحیه ای از کشور در غرب رشته کوه های اورال است که مرز قاره ای بین اروپا و آسیا محسوب می شود. قلمرو آسیایی روسیه که در مجموع به عنوان سیبری شناخته می شود، از کل منطقه شرق اورال تشکیل شده است. این منطقه از شمال با دریای بارنتس، دریای کارا و دریای سیبری شرقی، از غرب تا شرق همسایه است. در جنوب سیبری نیز با کشورهای قزاقستان، مغولستان و چین از غرب به شرق همسایه است. کره شمالی نیز با روسیه در جنوب شرقی سیبری مرز مشترک دارد. سیبری از کوه های اورال در غرب، تا دریای برینگ در شرق، که ایالت آلاسکا ایالات متحده در سراسر آن قرار دارد، امتداد دارد. آبهای دیگری که با سیبری هم مرز هستند دریای اوخوتسک و دریای ژاپن هستند.

روسیه یکی از کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته


قزاقستان
قزاقستان در جنوب روسیه واقع شده است که از غرب با روسیه، از جنوب غربی با دریای خزر و از جنوب با ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان هم مرز است. چین از جنوب شرقی با قزاقستان هم مرز است. درست مانند روسیه، قزاقستان هم در اروپا و هم در آسیا دارای قلمروهای پیوسته است. رودخانه اورال که به شمال غربی قزاقستان می ریزد، بخشی از مرز بین اروپا و آسیا محسوب می شود. بنابراین، بیشتر قلمرو قزاقستان در آسیا قرار گرفته است. 

قزاقستان یکی از کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته


ترکیه
ترکیه که بین دریای سیاه از شمال و دریای مدیترانه در جنوب قرار دارد از دو قسمت تشکیل شده است. بخش بزرگتر آن چیزی است که به آناتولی یا آسیای صغیر معروف است. این کشور از شرق و شمال شرق با کشورهای منطقه قفقاز ارمنستان و گرجستان، از جنوب شرقی با ایران و از جنوب با سوریه و عراق همسایه است. سواحل غربی آناتولی دریای اژه است. بخش کوچکتر ترکیه بخشی از منطقه ای به نام تراکیه است که در شرق با ترکیه و در غرب با یونان مشترک است. این قسمت از ترکیه همچنین از شمال با بلغارستان، از شمال شرق و شرق با دریای سیاه و تنگه بسفر و از جنوب با دریای مرمره و تنگه داردانل همسایه است.
در مجموع، این تنگه داردانل، دریای مرمره، تنگه بسفر و دریای اژه هستند که مرز قاره ای بین اروپا و آسیا را تشکیل می دهند. در سمت غرب و شرق تنگه بسفر به ترتیب بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول قرار دارد. استانبول بزرگترین شهر ترکیه است و اگرچه بخشی از آن در قلمرو آسیایی ترکیه واقع شده است، اما پرجمعیت ترین شهر اروپا محسوب می شود. اما اکثریت قریب به اتفاق ترک ها در بخش آسیایی این کشور زندگی می کنند.

ترکیه یکی از کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته


مصر
مصر کشوری است که قلمرو آن بیشتر در شمال آفریقا واقع شده است. با این حال، بخش کوچکی از خاک مصر قسمتی از آسیا محسوب می شود. این بخش کوچک به شبه جزیره سینا معروف است که به عنوان پل زمینی بین آفریقا و آسیا عمل می کند. نقطه ای که آفریقا و آسیا در سینا به هم می رسند تنگه سوئز است که اکنون کانال سوئز در آن قرار دارد. بنابراین، قلمرو مصر در غرب کانال سوئز بخشی از آفریقا است، در حالی که قلمرو مصر در سینا بخشی از آسیا است و مصر را به یک کشور میان قاره‌ای به هم پیوسته تبدیل می‌ کند.

مصر یکی از کشورهای میان قاره ای به هم پیوسته



کشورهای میان قاره ای گسسته
ایالات متحده آمریکا
ایالات متحده آمریکا شامل سرزمین اصلی آمریکا و آلاسکا است. هر دوی این مناطق در آمریکای شمالی هستند. با این حال، ایالات متحده چندین قلمرو در خارج از این مرزها دارد که بخشی از آمریکای شمالی نیستند. به عنوان مثال، ایالت هاوایی ایالات متحده بخشی از اقیانوسیه است که در برخی از نقاط جهان به عنوان یک قاره در نظر گرفته می شود. بسیاری از مناطق ایالات متحده نیز بخشی از اقیانوسیه هستند. این مناطق شامل گوام، جزایر ماریانای شمالی، ساموآی آمریکا و چندین جزیره کوچک مرجانی و جزایر کوچک دیگر است.

آمریکا یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


بریتانیا 
بریتانیا دارای سرزمین های فرادریایی است که بخشی از اروپا نیستند. این سرزمین ها شامل چندین جزیره در دریای کارائیب است که بخشی از آمریکای شمالی هستند. برمودا، جزایر پیتکرن، سنت هلنا، آسنشن، تریستان دا کونا، جورجیای جنوبی و جزایر ساندویچ جنوبی نیز قلمروهای برون مرزی بریتانیا هستند که در اروپا قرار ندارند.

بریتانیا  یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


فرانسه
فرانسه دارای بسیاری از مناطق فرادریایی است که در اروپا واقع نشده اند. بیشتر اینها سرزمین های جزیره ای کوچک مانند پلینزی فرانسه و کالدونیای جدید در اقیانوسیه، رئونیون و مارتینیک در دریای کارائیب هستند. گویان فرانسه همچنین یک قلمرو فرادریایی کشور فرانسه است و در شمال سرزمین اصلی آمریکای جنوبی واقع شده است. 

فرانسه یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


اسپانیا
اسپانیا دارای دو قلمرو در سرزمین اصلی شمال آفریقا است که به نام های سئوتا و ملیلا شناخته می شوند. جزایر قناری که بخشی از اسپانیا است نیز از نظر جغرافیایی بخشی از آفریقا محسوب می شوند.

اسپانیا یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


پرتغال
پرتغال کنترل مجمع الجزایری به نام آزور را در اختیار دارد که در شمال غربی آفریقا قرار دارد. دو تا از غربی ترین جزایر مجمع الجزایر، جزایر فلورس و کوروو (Corvo)، در صفحه تکتونیکی آمریکای شمالی قرار دارند.

پرتغال یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته
هلند
هلند کنترل چندین جزیره در دریای کارائیب از جمله آروبا و کوراسائو را در اختیار دارد.

هلند یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


دانمارک
دانمارک کنترل بزرگترین جزیره جهان، گرینلند را در اختیار دارد که از نظر جغرافیایی بخشی از آمریکای شمالی است.

دانمارک یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


یونان
یونان کنترل جزایر زیادی را در دریای اژه دارد که بخشی از مرز اروپا و آسیا محسوب می شود. بنابراین، برخی از جزایر کوچک یونانی در دریای اژه ممکن است از نظر فنی بخشی از آسیا باشند، در حالی که بخش عمده ای از قلمرو یونان در جنوب اروپا است.

یونان یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


ایتالیا
جزایر پلاجیه در جنوب جزیره سیسیل قرار دارند که تحت کنترل ایتالیا است و در دریای مدیترانه قرار دارد. دو تا از این جزایر، لامپدوزا و لامپیونه، از نظر جغرافیایی بخشی از آفریقا هستند، در حالی که بیشتر ایتالیا شامل قلمرویی در جنوب اروپا است.

ایتالیا یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


شیلی
شیلی در انتهای جنوبی آمریکای جنوبی، در ساحل غربی و رو به اقیانوس آرام واقع شده است. شیلی همچنین کنترل جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی به نام راپا نویی را در اختیار دارد که در اقیانوسیه واقع شده است.

شیلی یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


ونزوئلا
ونزوئلا در شمال آمریکای جنوبی و در سواحل جنوبی دریای کارائیب واقع شده است. این کشور برخی از جزایر کارائیب مانند مجمع الجزایر لوس روکز را کنترل می کند و از آنجایی که کارائیب بخشی از آمریکای شمالی محسوب می شود، این جزایر بخشی از قاره ای متفاوت از بقیه ونزوئلا هستند.

ونزوئلا یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


یمن
یمن در شبه جزیره عربستان در غرب آسیا واقع شده است. با این حال، این کشور مجمع‌ الجزایر کوچکی از جزایر معروف به مجمع‌ الجزایر سقطرا را کنترل می‌ کند. این مجمع الجزایر که در جنوب سرزمین اصلی یمن در دریای عرب قرار دارد، از نظر جغرافیایی بخشی از آفریقا محسوب می شوند.
کشورهایی که می توانند میان قاره ای باشند.

یمن یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


گرجستان
کوه های قفقاز اغلب به عنوان مرز بین اروپا و آسیا در این قسمت از جهان معرفی می شود. در تئوری، این بدان معنی است که گرجستان، در جنوب این کوه ها، بخشی از آسیا است. با این حال، حتی اگر برخی بخواهند کار را با قرار دادن کل گرجستان در آسیا ساده‌ تر کنند، بخش کوچکی از شمال غربی گرجستان در شمال کوه‌ های قفقاز قرار دارد، که به این معنی است که این کشور رد پای کوچکی نیز در اروپا دارد.

گرجستان یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


آذربایجان
آذربایجان نیز مانند گرجستان در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده است. در حالی که بیشتر این کشور در آسیا قرار دارد، ادعا می شود که بخش کوچکی از آن در قسمت شمالی، در اروپا قرار دارد زیرا کوه های قفقاز به عنوان یک مرز بین آسیا و اروپا در نظر گرفته می شود.

آذربایجان یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


اندونزی
اندونزی مجمع الجزایر وسیعی است که از حدود 17508 جزیره در جنوب شرقی آسیا تشکیل شده است. بخشی از قلمرو آن حدود نیمی از جزیره گینه نو را شامل می شود. برخی گینه نو را بخشی از اقیانوسیه می دانند که همانطور که قبلا ذکر شد در برخی از نقاط جهان یک قاره محسوب می شود. بنابراین، با این تفسیر، اندونزی را می‌توان کشوری میان قاره‌ای با قلمروهایی هم در آسیا و هم در اقیانوسیه در نظر گرفت.

اندونزی یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


استرالیا
بسیاری از مردم در سراسر جهان استرالیا را به خودی خود یک قاره می دانند. با این حال، دیگران آن را بخشی از اقیانوسیه می دانند. بنابراین، بسته به تفسیر هر فرد، این کشور می تواند به خودی خود یک قاره و بخش بزرگی از اقیانوسیه باشد.

استرالیا یکی از کشورهای میان قاره ای گسسته


کلمبیا و پاناما
مرز بین پاناما و کلمبیا به طور گسترده به عنوان خط مرزی جغرافیایی بین آمریکای شمالی و جنوبی در نظر گرفته می شود، بنابراین پاناما در آمریکای شمالی و کلمبیا در آمریکای جنوبی قرار می گیرد. با این حال، بر سر مرز دقیق جغرافیایی بین دو قاره اختلاف نظر وجود دارد. به طور کلی پذیرفته شده است که مرز در جایی در تنگه پاناما قرار دارد. کشور پاناما کنترل بیشتر تنگه را در اختیار دارد، اما بخش کوچک و جنوبی آن تحت کنترل کلمبیا است.  بنابراین، پاناما یا کلمبیا بسته به اینکه مرز دقیق تنگه پاناما کجاست، می‌ توانند یک کشور میان قاره‌ ای باشند.

کلمبیا و پاناما از کشورهای میان قاره ای گسسته


منبع: worldatlas





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید