• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


پانزده مورد از بزرگترین دریاچه های جهان را بشناسید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۹/۶/۱۰   تعداد بازدید : 4324   گروه مطلب : ترین ها


پانزده مورد از بزرگترین دریاچه های جهان را بشناسید

دریاچه های بی شماری در سراسر جهان وجود دارد که می توان آن ها را در بالای کوه، در سطح دریا و هر جایی میان این دو یافت. دریاچه ها می توانند دارای آب شور یا آب شیرین، به صورت یک حوضچه بسته یا دارای یک خروجی و طبیعی یا مصنوعی باشند. دریاچه ها از نظر عمق، طول و حجم متفاوت هستند و در سرتاسر جهان یافت می شوند.
در اینجا 15 مورد از دریاچه های بزرگ جهان را به شما معرفی می کنیم که می توانید به فهرست مکان های دیدنی خود برای بازدید در آینده اضافه کنید. لباس شنا یا لباس غواصی خود را بردارید و برای رفتن به زیر آب یا قایق سواری در اطراف یکی از این دریاچه های بزرگ آماده شوید.
 
1. دریای خزر - آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان
اگرچه نام آن دریاست، اما دریای خزر در واقع یک دریاچه است، زیرا کاملا توسط خشکی احاطه شده و در پنج کشور مختلف گسترش می یابد. این دریاچه به دلیل آب شور خود توسط رومی ها دریا نامیده شد، اگرچه صد درصد دریاچه است.
دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان بوده و مساحت آن 371 هزار کیلومتر مربع است و در واقع 28 متر زیر سطح دریا قرار دارد. قدمت این دریاچه به بیش از 5.5 میلیون سال پیش بر می گردد و امروزه به سه منطقه مختلف خزر شمالی، میانی و جنوبی تقسیم شده است.
خزر شمالی بسیار کم عمق است و تنها یک درصد از کل حجم آب را به خود اختصاص داده و خزر میانی عمیق تر از آن است. خزر جنوبی اما عمیق ترین بخش دریاچه بوده و 66 درصد از کل حجم آب را در خود جای داده و گرم ترین و پر بازدیدترین قسمت دریاچه نیز می باشد. 

1. دریای خزر - آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان


2. دریاچه سوپریور (Superior) - کانادا و ایالات متحده آمریکا
دریاچه سوپریور بزرگترین دریاچه آمریکای شمالی و بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است که در استان انتاریو کانادا و ایالت های میشیگان، مینه سوتا و ویسکانسین آمریکا قرار دارد. این دریاچه 82،100 کیلومتر مربع وسعت دارد و در ارتفاع 183 متری از سطح دریا واقع شده است. 
دریاچه سوپریور 2،783 کیلومتر خط ساحلی دارد و همچنین دارای جزایر بی شماری می باشد. این دریاچه محل بسیاری از مکان های جذاب، مناطق تفریحی و جاده های دیدنی، از جمله سیرکل تور دریاچه سوپریور (Lake Superior Circle Tour) است.
در اطراف دریاچه چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد که بسیاری از آن ها را می توان در امتداد سیرکل تور دریاچه سوپریور مشاهده کرد. از جمله آن ها می توان به آبشار کاکابکا (Kakabeka) به ارتفاع 40 متر، آکواریوم گریت لیکس (Great Lakes)، پارک زیبای پرسک آیل (Presque Isle) و ساحل دریاچه ملی آپوستل آیلندز (Apostle Islands) اشاره کرد.

2. دریاچه سوپریور (Superior) - کانادا و ایالات متحده آمریکا


3. دریاچه ویکتوریا - تانزانیا، اوگاندا و کنیا
دریاچه ویکتوریا بزرگترین دریاچه آفریقا است و با 68،870 کیلومتر مربع مساحت، سومین دریاچه بزرگ جهان است. ویکتوریا بزرگترین دریاچه گرمسیری جهان نیز می باشد که بخش اعظمی از آب خود را توسط باران و جویبارهای کوچک دریافت می کند. 
بیشتر این دریاچه در تانزانیا (49 درصد) قرار دارد، در حالی که 45 درصد آن در اوگاندا و تنها شش درصد آن در کنیا است. 85 جزیره مختلف نیز در درون دریاچه وجود دارد که همه آن ها در اوگاندا می باشند به جز یک جزیره که در کشور کنیا واقع شده است.
دریاچه ویکتوریا به دلیل حیات وحش باشکوه خود، به ویژه ماهی های سیکلید (cichlid) که بومی این منطقه است و همچنین سایر گونه های نادر مانند گربه ماهی آب های عمیق دریاچه ویکتوریا و زنوبارباس لاوریجی (Xenobarbus loveridgei) شناخته شده است. حیوانات دیگر که در اطراف دریاچه زندگی می کنند شامل اسب آبی، حشره‌خوار سموری بزرگ، شنگ بی‌پنجه آفریقایی، کروکدیل های نیل، لاک پشت های کروکدیلی آفریقایی و خدنگ مرداب است.

3. دریاچه ویکتوریا - تانزانیا، اوگاندا و کنیا


4. دریاچه هیوران (Huron) - کانادا و ایالات متحده آمریکا
به عنوان یکی از دریاچه های بزرگ (the Great Lakes)، دریاچه هیوران در انتاریو کانادا و میشیگان ایالات متحده قرار دارد. این دریاچه یک مقصد تابستانی محبوب است و خانه های بسیاری در امتداد خط ساحلی 2980 کیلومتری دریاچه یا یکی از جزایر آن وجود دارد.
بیش از نیمی از مساحت 59،600 کیلومتر مربعی دریاچه هیوران و همچنین بزرگترین شهر آن سارنیا، در انتاریو واقع شده است. به نظر می رسد که این دریاچه میزبان بزرگترین جزیره دریاچه ای جهان، یعنی جزیره منیتولین (Manitoulin) است، که یک مکان گردشگری محبوب نیز می باشد.
تعداد زیادی مقاصد گردشگری دیگر نیز وجود دارند که در امتداد ساحل دریاچه قرار دارند، از جمله ساحل واساگا (Wasaga)، گودریچ (Goderich)، ساحل سابل (Sauble) و بندر هیوران. پناهگاه دریایی ملی خلیج تاندر (Thunder)، پل مکیناک (Mackinac) و پارک ملی شبه جزیره بروس (Bruce) از دیگر مکان هایی است که باید از آن ها بازدید کنید.

4. دریاچه هیوران (Huron) - کانادا و ایالات متحده آمریکا


5. دریاچه میشیگان - ایالات متحده آمریکا
این پنجمین دریاچه بزرگ جهان و سومین دریاچه بزرگ از بین دریاچه های بزرگ و تنها دریاچه از بین این پنج دریاچه است که به طور کامل در آمریکا قرار دارد. دریاچه میشیگان نزدیک به 500 کیلومتر در چهار ایالت ویسکانسین، ایلینویز، ایندیانا و میشیگان امتداد می یابد. 
این دریاچه 58 هزار کیلومتر مربعی یک مسیر اصلی حمل و نقل است و بندر شیکاگو بزرگترین بندر در امتداد 2،300 کیلومتر خط ساحلی آن است. به لطف سواحل فراوان، کشتی های بخار مسافربری و فعالیت های تفریحی، گردشگری نیز یکی از صنایع اصلی دریاچه میشیگان می باشد.  
علاوه بر مجموعه سواحل، دریاچه میشیگان همچنین دارای جزایر بی شمار، پارک های ملی، پارک های ایالتی و فانوس های دریایی است. یک مکان محبوب برای ماهیگیری ورزشی نیز وجود دارد که محل زندگی ماهی سالمون، سیمین ماهی، ماهی سفید، ماهی دیواربین و ماهی قزل آلای خال سرخ است.

5. دریاچه میشیگان - ایالات متحده آمریکا


6. دریاچه تانگانیکا (Tanganyika) - بوروندی، جمهوری دمکراتیک کنگو، تانزانیا و زامبیا
این دریاچه بزرگ آفریقا دومین دریاچه قدیمی آب شیرین در جهان است و با 673 کیلومتر، طولانی ترین دریاچه آب شیرین جهان می باشد. دریاچه تانگانیکا توسط کوه ها و دره ها در آلبرتین ریفت (Albertine Rift) احاطه شده و در ارتفاعی 773 متری از سطح دریا قرار دارد.
بیش از 85 درصد از مساحت 32،600 کیلومتر مربعی این دریاچه در تانزانیا و جمهوری دمکراتیک کنگو است، که آب آن به رودخانه کنگو و اقیانوس اطلس جریان دارد. این دریاچه همچنین دارای جزایر بی شماری از جمله جزیره کاوالا (Kavala)، جزیره میلیما (Milima) و جزیره متوندوه (Mutondwe) است.
این دریاچه محل زندگی کبرای آبی خطرناک است که در ساحل صخره ای آن یافت می شود و در هیچ جای دیگر دنیا زندگی نمی کند. همچنین کروکدیل های نیل، لاکپشت های پشت الماسی و مجموعه ای از گونه های ماهی سیکلید و حدود 80 گونه ماهی دیگر محل زندگی برخی از بومی های این منطقه هستند.

6. دریاچه تانگانیکا (Tanganyika) - بوروندی، جمهوری دمکراتیک کنگو، تانزانیا و زامبیا


7. دریاچه بایکال - روسیه
دریاچه بایکال عمیق ترین دریاچه جهان و همچنین از نظر حجم، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است. قدمت این دریاچه 31 هزار و 500 کیلومتر مربعی به 25 تا 30 میلیون سال پیش می رسد، که آن را به قدیمی ترین دریاچه جهان و میراث جهانی یونسکو تبدیل می کند.
کل دریاچه توسط کوه ها احاطه شده است و ضلع شرقی آن محل زندگی اقوام بوریات (Buryat) است که در بزرگترین جزیره دریاچه، یعنی جزیره اولکون (Olkhon) نیز زندگی می کنند. این جزیره همچنین چهارمین جزیره دریاچه ای بزرگ جهان است.
دریاچه بایکال در ارتفاعی بیش از 455 متر قرار دارد و دارای هزار گونه گیاهی و 2،500 گونه جانوری است. یکی از حیواناتی که در اینجا باید دید، فک بایکال است که یکی از تنها سه جمعیت فک های آب شیرین در جهان است.

7. دریاچه بایکال - روسیه


 شش مورد از زیباترین و شگفت انگیزترین دریاچه های جهان



8. دریاچه خرس بزرگ (Great Bear) - کانادا
بزرگترین دریاچه ای که کاملا در کانادا قرار گرفته، دریاچه خرس بزرگ است که درست در مدار قطب شمال واقع شده و 156 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این دریاچه 31،000 کیلومتر مربعی در بیشتر سال منجمد است و در واقع یک جاده یخی بر روی آن وجود دارد که به طرف جامعه دیلاین (Deline) و سمت دور دریاچه امتداد می یابد.
مکان تاریخی ملی Saoyú-ʔehdacho در کانادا را می توان در ضلع غربی دریاچه یافت، که اتفاقا بزرگترین مکان در کل کشور است. همچنین در اطراف خط ساحلی 2،719 کیلومتری دریاچه، سه مکان وجود دارد که مکان های ماهیگیری و شکار شناخته شده هستند.
رسیدن به این مکان کار آسانی نیست، اما مطمئنا از آمدن به اینجا پشیمان نخواهید شد. زیرا اینجا نه تنها زیباست، بلکه از نظر فرهنگی نیز غنی می باشد. مناطق مسکونی اطراف دریاچه محل زندگی مردمان اولیه (First Nations) و ساتو دنه (Sahtu Dene) است و به احتمال زیاد یک تیپی (tipi) واقعی را خواهید دید.

8. دریاچه خرس بزرگ (Great Bear) - کانادا


9. دریاچه مالاوی - مالاوی، موزامبیک و تانزانیا
این دریاچه که به عنوان دریاچه نیاسا (Nyasa) و لاگو نیاسا (Lago Niassa) نیز شناخته می شود، نهمین دریاچه بزرگ جهان و دومین دریاچه عمیق آفریقا است. این دریاچه 29،500 کیلومتر مربعی آفریقا در امتداد بیشتر مرزهای شرقی مالاوی گسترش می یابد و دارای خط ساحلی در کشورهای موزامبیک و تانزانیا است.
دریاچه مالاوی بیش از هر دریاچه دیگر بر روی کره زمین دارای گونه های مختلف ماهی است و دارای حداقل 700 گونه سیکلید و همچنین گونه های بسیار دیگر است. این دریاچه محل زندگی 28 گونه از حلزون های آب شیرین و سخت پوستان نیز می باشد.
پارک ملی دریاچه مالاوی که یک مکان میراث جهانی یونسکو است، در انتهای جنوبی دریاچه واقع شده و برای محافظت از ماهی ها و زیستگاه های آبزیان دریاچه ایجاد شده است. همچنین در امتداد خط ساحلی دریاچه تعدادی ساحل زیبا و دو جزیره مسکونی وجود دارد که ارزش بازدید را دارند.

9. دریاچه مالاوی - مالاوی، موزامبیک و تانزانیا


10. دریاچه گریت اسلیو (Great Slave) - کانادا
دومین دریاچه بزرگ در مناطق شمال غربی کانادا (پس از دریاچه خرس بزرگ) دارای مساحتی برابر 27،000 کیلومتر مربع بوده و در ارتفاع 156 متری از سطح دریا واقع شده است. دریاچه گریت اسلیو عمیق ترین دریاچه در آمریکای شمالی می باشد و بخشی از چیزی است که زمانی دریاچه وسیع منجمد مک کانل بوده است.
به دلیل موقعیت مکانی، دریاچه گریت اسلیو هشت ماه از سال منجمد است و دارای یک جاده یخی می باشد که از پایتخت سرزمین های شمال غربی یلونایف (Yellowknife) شروع شده و تا اجتماعات کوچک ماهیگیری مردمان اولیه دیته (Dettah) امتداد می یابد. بخش های غربی و جنوبی دریاچه در تمام طول سال به وسیله جاده در دسترس است.
دریاچه گریت اسلیو به خاطر افرادی که در خانه های قایقی خود در تمام طول سال در حاشیه دریاچه زندگی می کنند و کاملا خودکفا هستند، معروف است. در واقع مستندی هم در مورد آن ها به نام شورشیان دریاچه یخ (Ice Lake Rebels) ساخته شد که در شبکه انیمال پلنت (Animal Planet) پخش شد.

10. دریاچه گریت اسلیو (Great Slave) - کانادا


11. دریاچه اری (Erie) - کانادا و ایالات متحده آمریکا
دریاچه اری جنوبی ترین دریاچه در میان پنج دریاچه بزرگ است و بین انتاریو در کانادا و ایالت های میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و نیویورک قرار دارد. این دریاچه 25 هزار و 700 کیلومتر مربعی درست در مرز بین المللی این دو کشور واقع شده و در واقع از آبشارهای باشکوه نیاگارا سرازیر می شود. 
این دریاچه یک مکان محبوب برای غواصان است، زیرا 270 مکان مختلف برای غواصی در کنار کشتی های غرق شده وجود دارد و بسیاری از کشتی های غرق شده دیگری نیز وجود دارند که حتی هنوز کشف هم نشده اند. اینجا مکان مناسبی برای قایقرانی، شنا و سفرهای دریایی تفریحی نیز می باشد. 
سواحل بسیار و همچنین تعداد زیادی پارک عمومی در امتداد خط ساحلی 1،286 کیلومتری دریاچه اری در کانادا و ایالات متحده آمریکا وجود دارد. خانه ها و کابین های تابستانی را می توان در اطراف دریاچه و برخی از جزایر آن مانند جزیره پلی (Pelee)، جزیره کلیس (Kelleys) و جزیره باس جنوبی (South Bass) اجاره کرد.

11. دریاچه اری (Erie) - کانادا و ایالات متحده آمریکا


12. دریاچه وینیپگ (Winnipeg) - کانادا
این دریاچه بزرگ 24،514 کیلومتر مربعی بسیار کم عمق است و در حوضه آبریز بزرگ توسعه نیافته جنوب کانادا واقع شده است. دریاچه وینیپگ درست در شمال شهر منیتوبا (Manitoba) وینیپگ است و به طول 416 کیلومتر امتداد دارد. 
ضلع شرقی این دریاچه با جنگل های بکر و رودخانه ها هم مرز است، در حالی که مابقی آن محل صخره های بزرگ آهکی، غارها و سواحل ماسه ای دورافتاده است. همچنین تعداد زیادی جزایر توسعه نیافته در دریاچه وجود دارد که یکی از آن ها یک محل سکونت 600 ساله مردمان اولیه ساگکینگ (Sagkeeng) است.
به دلیل وجود تعداد زیاد پرندگان مهاجر که به اینجا مهاجرت می کنند و پرنده سلیم پازرد (piping plover) در معرض خطر، بسیاری از مناطق محافظت شده در دریاچه وینیپگ وجود دارد. این دریاچه همچنین دارای دو گونه ماهی سیسکو آرواره کوتاه و گاومیش ماهی دهان بزرگ است که در معرض خطر هستند.

12. دریاچه وینیپگ (Winnipeg) - کانادا


13. دریاچه انتاریو - کانادا و ایالات متحده
دریاچه انتاریو با 18،960 کیلومتر مربع مساحت، کوچکترین دریاچه در بین دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی است و بزرگترین شهر کانادا (تورنتو) در ضلع غربی آن واقع شده است. نام دریاچه انتاریو از نام یک استان کانادا گرفته شده و بخشی از آن نیز در ایالت نیویورک آمریکا قرار دارد.
سواحل و پارک های بی شماری در امتداد خط ساحل 1،020 کیلومتری این دریاچه وجود دارد. جزایر زیادی نیز در درون دریاچه هستند که بیشتر آن ها در سواحل شرقی و شمال شرقی آن واقع شده اند.
افراد زیادی تلاش کردند که فاصله میان دو کشور را در دریاچه شنا کنند که 50 مورد از آن ها نیز با موفقیت انجام شده است. یکی دیگر از راه های عالی برای دیدن دریاچه انتاریو، رانندگی در امتداد مسیر آبی دریاچه های بزرگ است که یک گذرگاه دیدنی ملی ایالات متحده می باشد.

13. دریاچه انتاریو - کانادا و ایالات متحده


14. دریاچه لادوگا (Ladoga) - روسیه
این دریاچه 18،130 کیلومتر مربعی در شمال غربی روسیه واقع شده و به عنوان دریاچه بزرگی که کاملا در اروپا است شناخته می شود. دریاچه لادوگا که به خاطر مجمع الجزایر معروف والام (Valaam) مشهور است دارای بیش از 50 جزیره مختلف و صومعه تاریخی والام است.
دریاچه لادوگا کاملا قابل پیمایش است، چرا که بخشی از آبراه ولگا - بالتیک می باشد که دریای بالتیک و رودخانه ولگا را به هم متصل می کند. در گذشته، این یک مسیر تجاری مهم وارنگیان (Varangian) بود.
در این دریاچه آب شیرین در حدود 48 گونه ماهی مختلف زندگی می کند و مکان بسیار خوبی برای ماهیگیری ورزشی است، این کار را می توان در یکی از شهرهای دیدنی که در کنار ساحل دریاچه قرار دارد انجام داد.

14. دریاچه لادوگا (Ladoga) - روسیه


15. دریاچه بالخاش - قزاقستان
داشتن 16،400 کیلومتر مربع وسعت، دریاچه بالخاش را به یکی از بزرگترین دریاچه های آسیا تبدیل کرده است. این دریاچه در عمیق ترین بخش گودال بالخاش - آلاکول قرار دارد و بخشی از رشته کوه های دزونگاریان آلاتائو (Dzungarian Alatau) است.
خط ساحلی دریاچه بالخاش بسیار منحنی بوده و از خلیج ها و دماغه های بی شماری تشکیل شده و همچنین دارای بیش از 40 جزیره است. بیش از سه میلیون نفر در حوالی دریاچه یا درون حوضه آن زندگی می کنند که بزرگترین شهر درست در امتداد سواحل آن قرار دارد و شهر بالخاش است.
چند ساحل در اطراف دریاچه و در شهر بالخاش یافت می شود که در بین مردم محلی و گردشگران محبوب است. این امر به ویژه در ماه های تابستان که دمای خشکی می تواند از 29 درجه سانتیگراد بالاتر رفته و دمای آب نیز تا 25 درجه سانتی گراد برسد، صادق باشد.

15. دریاچه بالخاش - قزاقستان


منبع: thecrazytourist





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید