• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


حقایق جالب و خواندنی درباره ترکیه

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۱۲/۱۹   تعداد بازدید : 6187   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


حقایق جالب و خواندنی درباره ترکیه

دوست دارید در مورد ترکیه اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ در این مطلب واقعیت های جالبی در مورد ترکیه وجود دارد که مطمئنا نمی‌دانید و دانستنش خالی از لطف نیست.

1- یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای جهان را دارد.
بازار استانبول یک بازار بسیار بزرگ و جایی است که هر آنچه فکر کنید می توان در آنجا خریداری کرد. این بازار شامل 64 خیابان و بیش از 4 هزار مغازه است. 25 هزار نفر زندگی خود را با کار در این بازار تامین می کنند.

1- یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای جهان را دارد.


2- دارای بیش از 130 قله با ارتفاع بالای 3 هزار متر!
ترکیه برای گردشگران زمستانی مقصدی جذاب به شمار می رود. پیش تر خیلی از مسابقات زمستانی و المپیک زمستانی در ترکیه میزبانی شده است.

2- دارای بیش از 130 قله با ارتفاع بالای 3 هزار متر!


3- بزرگترین شهر ترکیه، تنها شهر بزرگ جهان که در دو قاره واقع شده
استانبول بزرگترین شهر ترکیه و در بین توریستی ترین شهرهای دنیاست. بخش اعظم این شهر یعنی بخش جنوبی آن در آسیا و بخش شمالی شهر در اروپا واقع شده است و بخش های اروپایی و آسیایی استانبول توسط تنگه بسفر از هم جدا می شوند.

3- بزرگترین شهر ترکیه، تنها شهر بزرگ جهان که در دو قاره واقع شده


4- ترک ها سومین کشور دارای بیشترین کاربر در فیس بوک هستند.
ترکیه 37مین کشور بزرگ در جهان با حدود 80.8 میلیون نفر جمعیت است. اما در جهان هفتمین کشور از حیث کاربران شبکه‌های اجتماعی است. 97٪ از جمعیت این کشور از فیس بوک استفاده می کنند و ترک‌ها به عنوان یکی از فعال‌ترین کاربران این پلتفرم شناخته می‌شوند.

4- ترک ها سومین کشور دارای بیشترین کاربر در فیس بوک هستند.


5- ترکیه بیشترین مصرف سرانه چای را دارد.
آیا می دانید حدود 96٪ از کل جمعیت ترکیه حداقل 1 فنجان چای در روز می نوشند؟ تخمین زده می شود که ترک‌ها سالانه 3 کیلو چای مصرف می‌کنند. اگر قصد سفر به استانبول را داشتید، نباید تجربه نوشیدن یک چای سنتی را از دست بدهید.

5- ترکیه بیشترین مصرف سرانه چای را دارد.


6- نیمی از جمعیت این کشور زیر 30 سال است.
جمعیت ترکیه 23.4٪ زیر 14 سال و بیش از نیمی از کل جمعیت زیر 30 سال است. فقط 8.5٪ از جمعیت پیرتر از 65 سال هستند.

7- ترکیه محل کباب است.
در سطح بین المللی، کباب ترکی معروف‌ترین است. در ترکیه، انواع متنوعی از کباب وجود دارد. آنها کباب را اختراع کردند و ترکها هنوز هم بهترین کسانی هستند که این غذای لذیذ را درست می‌کنند. اگر به استانبول سفر کردید حتما کباب ترکی را امتحان کنید.

7- ترکیه محل کباب است.


8- کشتی روغنی ورزش ملی است.
این نوع کشتی در ترکیه، یک ورزش ملی و سنتی محسوب می‌شود. آیا میدانستید که کشتی گیران ترکی قبل از اینكه با حریف کشتی بگیرند، خود را در روغن زیتون غرق می‌كنند.

8- کشتی روغنی ورزش ملی است.


9- قهوه توسط ترک‌ها به اروپا معرفی شد.
همانطور که میدانید قهوه ترک دارای طرفداران زیادی است؛ اگر چه قهوه منشاء ترکی ندارد، اما ترکها در قرن شانزدهم قهوه را به اروپایی ها معرفی کردند.

9- قهوه توسط ترک‌ها به اروپا معرفی شد.


 با 10 نکته مهم برای تجربه سفر ی فوق العاده به ترکیه در زمستان آشنا شوید



10- ترکیه کشوری خودکفا است.
تقریبا 49.7 درصد از خاک ترکیه برای کشاورزی اختصاص داده شده است. آنها نیازی به واردات آذوغه از کشورهای دیگر ندارند. در استانبول محصولاتی مانند: انجیر، گوجه فرنگی و بادمجان به حد وسیعی رشد کرده است. همانطور که میدانید نیمی از کشور ترکیه را زمین های کشاورزی پوشانده‌اند همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده مورخان معتقدند که کشاورزی از ترکیه آغاز شده است.

10- ترکیه کشوری خودکفا است.


11- ترکیه بزرگترین تولید کننده فندق است.
فندق از درخت کوریولس تهیه می شود و آنها را با مواد مغذی مانند منیزیم ، ویتامین E، چربی‌های سالم و موارد دیگر بار می‌آورند. همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است.

11- ترکیه بزرگترین تولید کننده فندق است.


12- بابا نوئل در ترکیه متولد شد.
سنت نیکلاس، که معمولاً از آن به عنوان بابانوئل یاد می‌شود در قطب شمال متولد نشده، بلکه در پاتارا در جنوب غربی ترکیه متولد شده است. این یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد ترکیه بود؛ برای دانستن حقایق بیشتر با ما تا انتها همراه باشید.

12- بابا نوئل در ترکیه متولد شد.


13- آنکارا پایتخت ترکیه است، نه استانبول.
بسیاری از گردشگران خارجی چون با این کشور آشنا نیستند، فکر می‌کنند که استانبول پایتخت ترکیه است. اما در واقع اینگونه نیست. استانبول بزرگترین شهر ترکیه است، اما پایتخت کشور ترکیه، آنکارا است.

13- آنکارا پایتخت ترکیه است، نه استانبول.


14- لاک‌پشت‌های نادر مدیترانه در ترکیه حفاظت می‌شود.
از دیگر حقایق جالب در مورد ترکیه وجود ساحل ایزتوزو در سمت غربی فتحیه است که یک منطقه حفاظت‌شده برای لاک‌پشت‌های دریایی محسوب می‌شود؛ این نوع لاک‌پشت‌ها در معرض انقراض هستند. این لاک‌پشت‌ها در بین ماه‌های می و اکتبر به ساحل می‌رسند تا در آن جا تخم‌گذاری کنند تا جمعیت نسل خود را افزایش دهند. در ساحل ایزتوزو هر ساله تقریبا ۳۰۰ لانه لاک‌پشت به چشم می‌خورد همچنین ساحل پاراتا طولانی‌ترین ساحل در دریای مدیترانه است و که به طور تقریبی ۱۹ کیلومتر طول دارد.

14- لاک‌پشت‌های نادر مدیترانه در ترکیه حفاظت می‌شود.


15- آثار تاریخی در ترکیه
در واقع ترکیه دارای ۱۵ آثار تاریخی است که در یونسکو ثبت شده و ۶۲ اثر تاریخی نیز در لیست Tentative ثبت شده است. برخی از این آثار تاریخی شامل: معابد دوره نوسنگی، شهر کتاب مقدس و میدان نبرد در جنگ جهانی اول می‌باشد. تمامی این ویژگی‌ها باعث شده‌ که ترکیه یکی از شش مقصد پربازدید جهان باشد.

15- آثار تاریخی در ترکیه


16- سفر بین قاره‌ها از طریق راه‌های زیر زمینی
با جرات میتوان گفت که استانبول یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های اروپا است اما بخش زیادی از آن در آسیا قرار گرفته است. استانبول دارای یک مسیر ریلی زیرزمینی است که به اروپا متصل می‌شود و از تنگه بسفر عبور می‌کند. همچنین ترکیه مترو مارمارای را در سال ۲۰۱۳ ایجاد کرد.

17- رویش گیاهان جدید در ترکیه
در ترکیه هر ۱۰ روز یک بار گیاه جدیدی کشف می‌شود. این کشور دارای ۱۰ هزار نوع گیاه و ۸۰ هزار نوع حیوان است، همین موضوع باعث شده که جزو یکی از ۳۵ کشور با تنوع زیستی بالا محسوب شود. ترکیه یک فضای مناسب و دلنشین برای کسانی است که به گل علاقه زیادی دارند چون لاله‌های واژگون بومی در این کشور بسیار زیبا هستند.

17- رویش گیاهان جدید در ترکیه


18- ترکیه مرکز جهان است.
با استفاده از فرودگاه استانبول، تمامی افراد می‌توانند به همه مکان‌های دنیا سفر کنند که ۲۶۰ مقصد از طریق فرودگاه آتاتورک امکان پذیر است. ناوگان هواپیمایی مدرن در این کشور سبب شد که خطوط هوایی ترکیه سریع‌تر رشد کند و حالا ۴ سال است که خطوط هوایی ترکیه یکی از بهترین‌ها در اروپا محسوب می‌شوند.

18- ترکیه مرکز جهان است.


5 مورد از حقایق جالب درباره مردم ترکیه:
1. مردم ترکیه سالانه بیش از سه برابر وزن بدن خود نان می‌خورند.
2. بیشتر ترکها نام خانوادگی نداشتند تا اینکه قانونی در سال 1934 تصویب شد.
3. گل لاله در قرن شانزدهم توسط تاجران ترکیه معرفی شد.
4. سال ها پیش، زنان ترک این اجازه قانونی را داشتند اگر همسرشان به اندازه کافی قهوه تهیه نمی کرد و در اختیار آن ها قرار نمی داد، از او جدا شوند.
5. غذاهای ترکی در سراسر جهان رواج دارد و هزاران سال از غذاهای آنها الهام گرفته شده است.

حقایق عمومی درباره ترکیه:
در زیر برخی از اطلاعات کلی درباره ترکیه که شامل : جمعیت، مساحت زمین، بزرگترین دریاچه، مرتفع ترین کوه و سایر حقایق عمومی درباره ترکیه وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد بدانید.
کل جمعیت: 80،810،525
پایتخت: آنکارا
امید به زندگی: 75،76 سال
بالاترین کوه: آرارات (5137 متر)
بزرگترین دریاچه: دریاچه وان
روز ملی: 29 اکتبر
ارز: لیر (TRY)
زبان رسمی: ترکی
دین: 99٪ مسلمان
آهنگ ملی: "İstiklâl Marşı"
در این مطلب برخی از حقایق در رابطه با ترکیه را برای شما به اشتراک گذاشتیم. اگر شما هم تجربه ای در سفر به ترکیه داشته اید و فکر می کنید برای سایر مخاطبان ما جالب باشد نظرات خود را بیان نمایید.





نظرها

  • 0 0

    متن ارائه شده بسیار جامع و کامل و خواندنی است

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید