• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 10 مورد از قدیمی ترین کتابخانه های دنیا آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۱۰/۱۵   تعداد بازدید : 8499   گروه مطلب : ترین ها


با 10 مورد از قدیمی ترین کتابخانه های دنیا آشنا شوید

کتابخانه ها اگر به زبان ساده تعریف شوند، نه تنها کوهی از دانش  بلکه گنجی بسیار باشکوه و ارزشمند، معماری اعجاب انگیز، تاریخی باستانی و بسیار چیزهای دیگر را در خود جای داده اند. امروزه کتابخانه ها امکان یادگیری رایگان را برای همگان فراهم آورده اند اما آیا این را می دانستید که بعضی از قدیمی ترین کتابخانه ها مستلزم این هستند تا قبل از این که کتابی از آن ها به امانت گرفته شود بایستی مبلغی پرداخته  شود و یا این که کتاب های آن ها بسیار عتیقه و با ارزش مادی بسیار بالا هستند؟ به این فکر کنید که با دسترسی به موتورهای جستجوی آنلاین باز هم دانش آموزانی هستند که برای انجام تحقیقات خود به شدت به کتابخانه ها وابسته می باشند و گهگاهی نیز زمان خود را با غرق شدن در داستان های جالب و عجیب و غریب کتاب های این فضاها سپری می کنند. قدیمی ترین کتابخانه های دنیا قرن هاست به عنوان نماد برجسته ای از دانش هستند و حتی در این عصر دیجیتال هنوز هم چیزهای برای ارائه دارند.
با وجود این که به اندازه کافی به مقام کتابخانه ها ارج نهاده نشده است اما این مکان ها هنوز هم مقام مهمی در جامعه دارند. یکی از کتابخانه های بخصوص این لیست تبدیل به نمادی برای تخریب فرهنگ و دانش شده است. با تعداد کتاب ها بسیار زیاد و همچنین دسترسی به داده های آنلاین، حجم بسیار زیادی از دانش امروزه در اختیار همگان قرار دارد که گذشتگان حتی نمی توانستند تصورش را هم بکنند. در لیست زیر 10 کتابخانه قدیمی دنیا که امروزه شناخته شده اند آورده شده است.

10. کتابخانه زنجیر شده کلیسای جامع هیرفورد 1611، انگلستان
امروزه می توانید به راحتی کتاب مورد علاقه خود را با چاپگر و چند وسیله دیگر چاپ کنید اما اگر به قرن هفدهم برگردید چاپ کردن شامل درگیر شدن دست ها، یک خودنویس و مقدار زیادی جوهر می شد. این بدان معنا بود که افراد برای نوشتن و کپی کردن کتاب ها صدها و شاید هزاران ساعت تلاش می کردند و سختی می کشیدند. از زمانی که کتابخانه ها برای عموم افراد در دسترس قرار گرفت زنجیرهای بسیار بلندی کتاب ها را به قفسه های آن قل و زنجیر می کرد تا همگان بتوانند آن ها را بخوانند اما کسی نتواند آن ها را بدزدد چون که آن ها به واقع ارزشمند بودند. هدف از کتابخانه های زنجیر شده همین است. در هر حال، زمانی که صنعت چاپ همگانی تر شد و از کتاب ها تعداد کپی های بسیاری گرفته شد کتاب ها ارزش کمتری پیدا کردند.
کتابخانه زنجیر شده کلیسای جامع هیرفورد یکی از قدیمی ترین کتابخانه ها در دنیا و آخرین بازمانده نسل کتابخانه های زنجیر شده در جهان است. این کتابخانه دارای کتاب های کمیابی نظیر انجیل های هیرفورد، 780 و اسنادی از قبیل مگناکارتا هنری سوم، 1217 است. این کتابخانه با نسخ خطی بسیار ارزشمند با تصاویر و دست نوشته های طلاکوب همچنان با قدرت پابرجاست. تعداد کتب، نسخ خطی و اسناد این کتابخانه روی هم به 1 هزار 729 عدد می رسد.

10. کتابخانه زنجیر شده کلیسای جامع هیرفورد 1611، انگلستان


9. کتابخانه های بادلین دانشگاه آکسفورد 1602، انگلستان
این کتابخانه ارجاعی دومین کتابخانه بزرگ در بریتانیا و قدیمی ترین کتابخانه در اروپا می باشد، کتابخانه بادلین به عنوان یک کتابخانه با کتاب های زنجیر شده به میزهایش و به عنوان آخرین آرزو و خواسته اسقف اعظم وورسِستر کار خود را در سال 1327 آغاز نمود. با کمک های دوک هامفری این کتابخانه رشد کرد و در سال 1488 توانست تا به مکان بزرگ تری نقل مکان کند. به همین دلیل نام این کتابخانه به افتخار این دوک کتابخانه دوک هامفری نام گرفت.
بعدها مردی به نام توماس بادلی با اهدای کتاب های خود به گسترش این کتابخانه مساعدت های بسیار کرد و در نتیجه نام این کلکسیون را به نام کتابخانه بادلین تغییر نام داد همان نامی که شما امروزه این کتابخانه را با آن می شناسید. کتابخانه بادلین به رشد خود ادامه داد و صاحب چندین و چندین ساختمان شد تا توانست بیش از دوازده میلیون جلد کتاب از سرتاسر جهان را در خود جای دهد.
امروزه، دومین و قدیمی ترین کتابخانه در سرتاسر آکسفورد انتشار یافته است. این کتابخانه برای کمک و رفع نیازهای شما حتی در صورت عدم حضور در مکان کتابخانه ها وب سایتی راه اندازی کرده است.

9. کتابخانه های بادلین دانشگاه آکسفورد 1602، انگلستان


8. کتابخانه لورنزی میکل آنژ 1571، ایتالیا
کتابخانه لورنزی میکل آنژ که با نام کتابخانه مدیسی لوران نیز شناخته شده است در شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد و یکی از آثار باشکوه میکل آنژ به شمار می آید، او این بنا را به سفارش و دستور پاپ کِلِمنت هفتم طراحی و ساخت. کارشناسان معتقدند معماری این بنا یکی از شاهکارها و دستاوردهای بسیار مهم است. متاسفانه این بنا در سال 1571یعنی هفت سال پس از فوت میکل آنژ و به شکلی ناقص و ناتمام بازگشایی شد.
این سازه به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های ایتالیا مجموعه بزرگی با بیش از 120 هزار نسخه چاپی و حدود 15 هزار نسخه خطی، پاپیروس و سایر اسناد را حفظ و نگهداری می کند. کتابخانه لورنزی میکل آنژ همچنین از کتاب خطی ناهواتل فلورنتین که حاوی اطلاعاتی در مورد تمدن آزتِک در زمان پیش از حمله و تسخیر است نیز نگهداری می کند، این کتاب به واقع قطعه ای بسیار ارزشمند از تاریخ است.

8. کتابخانه لورنزی میکل آنژ 1571، ایتالیا


7. کتابخانه رسالتی واتیکان 1475، شهر واتیکان
کتابخانه رسالتی واتیکان یا به عبارت کوتاه تر کتابخانه واتیکان چهارمین کتابخانه قدیمی در این لیست است که در سال 1475 بنا نهاده شد. تاریخ این کتابخانه به گذشته های بسیار دورتر از این تاریخ تقویمی بازمی گردد که می توان به نوعی آن را قدیمی ترین کتابخانه دنیا در نظر گرفت. این کتابخانه حاوی کتاب هاییست که به قرن یکم بازمی گردد.
پیش از ساخت و راه اندازی رسمی این مکان کتابخانه های بسیاری در سرتاسر ایتالیا پراکنده بودند. اواسط قرن چهاردهم پاپ نیکولاس پنجم از کارشناسان و علما خواست تا شهر رم را مکانی برای یادگیری و دانش ببینند و کتابخانه ای عمومی و منحصر به فرد را راه اندازی کنند. کلکسیون این کتابخانه رشد کرد و پس از مرگ او کتابخانه پالاتین رسما در سال 1475 افتتاح شد. از سال 1992 تا بحال حدود دو میلیون از انواع کتب در این کتابخانه طبقه بندی شده اند.
امروزه، اگر قادر باشید تا صلاحیت خود را ثابت کنید و استدلال محکمی داشته باشید می توانید تا برای جستجوی موضوعاتی از قبیل مذهب و فرهنگ کلاسیک یونان و لاتین وارد این کتابخانه پژوهشی شوید. اگر شخصا نتوانستید از اینجا بازدید نمایید کلکسیونی از نسخ خطی به صورت آنلاین وجود دارد که می توانید از طریق سرویس کتابخانه دیجیتالی واتیکان آن ها را مشاهده کنید.

7. کتابخانه رسالتی واتیکان 1475، شهر واتیکان


https://www.touristgah.com/Article/682/%D8%A8%D8%A7-10-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF



6.کتابخانه مالاتِستیانا 1452، ایتالیا
کتابخانه مالاتِستیانا که به عنوان بخشی از مکان های معروف یونسکو با نام یادگاری دنیاست یک کتابخانه عمومی در شهر چزنا کشور ایتالیا می باشد. این کتابخانه به گفته کارشناسان در نوع خود اولین و همچنین کتابخانه ای وابسته به صومعه در تمام اروپاست. این کتابخانه پنجمین کتابخانه قدیمی در این لیست است و بیش از چهارصد هزار کتاب را حفظ و نگهداری می کند. 343 کتاب این کتابخانه به میزهای آن زنجیر شده اند. بازدیدکنندگان از این کتابخانه همواره می گویند زمانی که در حال گشت و گذار در این مکان هستند صلح و صفا و گوشه ای دنج و خلوت را پیدا می کنند. این مکان از زمان بازگشایی تا بحال به خوبی حفظ و نگهداری شده است.

6.کتابخانه مالاتِستیانا 1452، ایتالیا



5. کتابخانه کلیسای ولز بین سال های 1430 تا 1508، انگلستان
ششمین کتابخانه در این لیست متعلق به کتابخانه کلیسای ولز واقع در ولز، سامرسِت در کشور انگلستان است. کتابخانه کلیسای ولز دارای کلکسیونی در سه اتاق است. این اتاق ها اتاق اسناد برای اسناد بسیار قدیمی، کتابخانه زنجیر شده متعلق به قبل از سال 1800 و اتاق مطالعه متعلق به بعد از سال 1800 نام دارند. کتابخانه زنجیر شده که در آن کتاب ها به قفسه هایشان قل و زنجیر شده اند فقط از داخل اتاق مطالعه قابل مشاهده است، در اینجا علاقمندان و بازدیدکنندگان اجازه دارند تا در صورت تمایل از مکان عکس بگیرند.

5. کتابخانه کلیسای ولز بین سال های 1430 تا 1508، انگلستان


4. کتابخانه ملی فرانسه 1368، فرانسه
هفتمین کتابخانه در لیست قدیمی ترین کتابخانه های دنیا بجا و درخور نام کتابخانه ملی فرانسه است. این کتابخانه در اصل اولین کتابخانه سلطنتی فرانسه است که به سفارش و دستور چارلز پنجم در سال 1368 بنا نهاده شد. این کتابخانه در حال حاضر میزبان چهل میلیون قلم از چیزهای مختلف از قبیل 14 میلیون کتاب و ژورنال، روزنامه و مجله، سند، نقشه، تمبر و نقاشی و بیش از 180 هزار نسخه خطی و چاپی است.

4. کتابخانه ملی فرانسه 1368، فرانسه


3. کتابخانه بین دانشگاهی سوربن 1289، فرانسه
کتابخانه بین دانشگاهی سوربن یکی از معروف ترین و قدیمی ترین کتابخانه های دنیاست. این کتابخانه با حفظ و نگهداری بیش از دو میلیون سند و نسخه قدیمی در کلکسیون خود تبدیل به بخشی از دانشگاه پاریس شده و در حال حاضر توسط پنج دانشگاه مورد استفاده قرار گرفته است. این کتابخانه در طی حیات خود نام های مختلف فراوانی داشته است اما کلکسیون دو میلیونی آن سال به سال در حال رشد است.

3. کتابخانه بین دانشگاهی سوربن 1289، فرانسه


2. کتابخانه قرویین، مراکش
نهمین کتابخانه در این لیست که به عنوان قدیمی ترین کتابخانه و همچنین قدیمی ترین دانشگاه فعال در جهان شناخته شده است کتابخانه و دانشگاه قرویین در شهر فاس کشور مراکش می باشد. این کتابخانه نزدیک به چهار هزار نسخه خطی و قدیمی را حفظ و نگهداری می کند و اخیرا در سال 2016 به روی عموم باز شده که هم اکنون با تسهیلات بازسازی شده برای استفاده بسیار کاربردی شده است.

2. کتابخانه قرویین، مراکش


1. کتابخانه دیر کاترین مقدس 565، مصر
کتابخانه دیر کاترین مقدس که آخرین کتابخانه در لیست قدیمی ترین کتابخانه های دنیا است در صحرای سینا کشور مصر قرار دارد. این کتابخانه فقط از جهت نگهداری بزرگ ترین کلکسیون نسخ خطی باستانی و کتب قدیمی و تاریخی در جهان می باشد و نسبت به کتابخانه واتیکان در رتبه دوم قرار دارد. این کتابخانه نیز همانند سایر کتابخانه هایی که در این لیست هستند این نسخ خطی بسیار مهم را به منظور تحقیق و مطالعه بیش تر به صورت دیجیتالی درآورده است. این سازه قدیمی یکی از قدیمی ترین کتابخانه ها در دنیاست و دیدن آن تجربه ای شگفت انگیز می باشد.
چیزی که ذکر آن در اینجا مهم است به واقع کتابخانه های قدیمی تر از قدیمی ترین کتابخانه جهان است، کتابخانه سلطنتی اسکندریه که بین سال های 300 تا 201 قبل از میلاد در اسکندریه مصر وجود داشت و کتابخانه آشوربانی پال که بین سال های 668 تا 630 پیش از میلاد مسیح در شهر موصل عراق برپا بود. این کتابخانه ها دیگر وجود ندارند اما به واقع در طی حیات خود از عجایب جهان بودند.

1. کتابخانه دیر کاترین مقدس 565، مصر


منبع: alltimelists





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید