• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی بلندترین کوه های دنیا

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۹/۱۰   تعداد بازدید : 5697   گروه مطلب : ترین ها


معرفی بلندترین کوه های دنیا

از اورست گرفته تا آناپورنا و تمام قلل مابین این دو قله در لیست بلندترین ترین قله های دنیا قرار دارند.
هم اکنون بسیاری از مردم می دانند که قله اورست مرتفع ترین قله جهان است. این جزو اطلاعات عمومی هر فرد و یک چیز معمولی است و مثل یک راز نیست. اما بیایید برای چند لحظه فکر کنید، چند نفر از مردم دنیا می دانند که ششمین قله مرتفع جهان کدام است؟ یا سومین، چهارمین، پنجمین، هفتمین، هشتمین و نهمین قله مرتفع دنیا کدام ها هستند؟ دقیقا، این همان چیز پیش پا افتاده ای است که فقط کوهنوردان واقعی می دانند. با تشکر از اطلاعات گوگل شما هم اکنون می توانید به نوعی کارشناس و خبره در مسایل کوهنوردی باشید.

1. قله اورست
همان طور که از پیش گفته شد و همان طور که خود شما از پیش تر می دانستید، قله اورست مرتفع ترین قله جهان است. قله چشم نواز 8848 متری بالاتر از سطح دریا آن را هشت برابر مرتفع تر از اسنودان، بلند ترین کوه در ولز، با ارتفاع 1085 متر بالاتر از سطح دریا قرار داده است.
اورست بر روی مرز بین نپال و منطقه خودمختار تبت قرار دارد و به طور رسمی، اولین صعود موفق به اورست توسط ادموند هیلاری و تنزینگ نورگِی در سال 1953 انجام شد. کارشناسان تخمین زده اند که حدود 200 جسد در اورست مدفون باشد و تمام آن ها به دلیل دمای پایین و سردی هوا کاملا سالم هستند. 
اورست جز هفت قله است. هفت قله، لیستی از مرتفع ترین کوه ها در هر قاره می باشد. صعود به تمام هفت قله این لیست یکی از موفقیت ها و دستاوردهای نهایی و نهایت آرزوی هر ورزشکار کوهنورد است.

1. قله اورست


2. کِی 2
کِی 2 با نام رسمی کوه گادوین آستِرن یا چوگوری قله ای با ارتفاع 8611 متر بالاتر از سطح دریاست. این کوه در نزدیکی مرز چین و پاکستان واقع شده. از آن جایی که ضلع چینی این کوه برای صعود بسیار دشوارتر و خطرناک تر در نظر گرفته شده، معمولا صعود از سمت ضلع واقع در کشور پاکستان صورت می گیرد.
پس از کوه آناپورنا، کِی 2 دومین و بیش ترین میزان تلفات را در بین قلل با ارتفاع بالاتر از 8000 متر را داراست. به طور تقریبی از هر چهار صعود موفق یک صعود منجر به مرگ می شود و این امر باعث شده تا افراد این کوه را کوهستان بی رحم نامگذاری کنند.
بر خلاف سایر قلل 8000 متری، هیچ کس تا به حال در زمستان قله کِی 2 را فتح نکرده است. هرچند این موضوع می تواند تغییر کند. اخیرا اعلام شده که صعود زمستانه به کِی 2 برنامه ریزی شده است و از دسامبر 2019 تا ژانویه 2020 قابل اجرا خواهد بود.

2. کِی 2


3. کانگچِنجونگا
کانگچِنجونگا سومین قله مرتفع جهان است. این قله ما بین مرز نپال و هند قرار گرفته و ارتفاع آن 8586 متر است.
کانگچِنجونگا که تقریبا در فاصله 125 کیلومتری از اورست قرار دارد دومین قله مرتفع در هیمالیا محسوب می شود. تا سال 1852 همگان تصور می کردند که این قله مرتفع ترین قله در دنیاست. به هر حال پس از محاسبه های هوشمندانه و همچنین محاسبه های مجدد برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع اعلام شد که در واقع این قله اورست است که در رده نخست قرار دارد و کانگچِنجونگا در رده سوم قرار می گیرد.
رسمی در صعود به قله کانگچِنجونگا بر جای مانده مبنی بر این که هر کس که به قله صعود می کند بایستی مدت کوتاهی در آن جا توقف نماید و سریعا برگردد. این رسم به اولین صعود موفق توسط جو برون و جورج براند در سال 1955 باز می گردد. این دو کوهنورد عضو هیئت اعزامی کوهنوردی انگلستان بودند و به پادشاه وقت یا چوگیال قول دادند تا محیط قله این کوه پاک و تمیز باقی بماند. از آن زمان تا به حال همه کوهنوردان به این رسم احترام می گذارند.

3. کانگچِنجونگا


4. لهوتسه
لهوتسه یعنی از دست دادن مدال و جایی روی سکو. ارتفاع لهوتسه چهارمین قله مرتفع جهان 8516 متر است. این قله در همسایگی اورست قرار دارد و بخشی از توده کوه اورست را تشکیل می دهد. قله لهوتسه نزدیک مرز میان منطقه کومبو نپال و تبت قرار دارد. یک تیم سوییسی متشکل از ارنست ریِس و فریتز لوشسینگر برای اولین بار در سال 1956 این قله را فتح کردند.
به طرز عجیبی قله فرعی لهوتسه با ارتفاع 8410 تا سال 2001 فتح نشد. این قله فرعی علی رغم این که از لحاظ ارتفاع از قله لهوتسه کم ارتفاع تر است در بین قلل 8000 متری در جهان دشوارترین قله برای صعود محسوب می شود. این قله فرعی آخرین قله از سری کوه های 8000 متری بود که فتح شد. دلیل دشواری صعود به قله شکل برج مانند و ترسناک این قله در قسمت های بالا بیان شده است.
سال 2019 سال شلوغی برای پایین آمدن اسکی بازان بود. نه تنها این کار برای اولین بار بر روی کوه کِی 2 اتفاق افتاد بلکه سالی بود که زوج اسکی باز هیلاری نلسون و جیم موریسون نیز برای اولین بار کوه لهوتسه را با اسکی پایین آمدند.

4. لهوتسه


5. ماکالو
ماکالو با ارتفاع 8485 متر به طور رسمی پنجمین قله مرتفع جهان است. این کوه که در 19 کیومتری جنوب شرقی اورست و بر روی مرز بین نپال و چین قرار دارد به خاطر شکل هرمی ویژه و برجسته قله اش بسیار شناخته شده است. لیونل تِرِی و جین کوزی که عضو یک هیئت اعزامی فرانسوی بودند توانستند در سال 1955 برای اولین بار به قله ماکالو صعود کنند.
به دلیل موقعیت منفرد و منزوی ماکالو که آن را در معرض عناصر و خط الراس های تیز بسیار و بخش های پر شیب ترسناک قرار می دهد، از دیدگاه بسیاری از جوامع کوهنورد این کوه به عنوان یکی از دشوارترین صعودها به شمار می آید. مراحل پایانی صعود شامل صخره نوردی و یخ نوردی های بسیار سخت و شدید و فنی می شود.

5. ماکالو


 رشته کوه هیمالیا از چه کشورهایی در آسیا می گذرد؟



6. چو ایو
چو ایو در رده بندی لیست مرتفع ترین کوه ها در جهان بعد از ماکالو، اما در نقطه مقابل طیف دشواری قرار دارد. درحالی که صعود از این قله مانند یک پیاده روی ساده و معمولی در پارک است اما ارتفاع 8188 متری آن کمی ترسناک است. با این همه از نظر بسیاری از افراد قله چو ایو به دلیل دسترسی آسان و در کل شیب های متعادل، جز آسان ترین قله های بالای 8000 متر برای صعود است.
چو ایو که به معنای الهه فیروزه فام می باشد بر سر مرز بین چین و نپال قرار دارد. جوزف جاشلِر و هربرت تیچی اتریشی و همچنین پاسانگ داوای نپالی اولین کسانی بودند که در سال 1954 به این قله صعود کردند.

6. چو ایو


7. دهالاگیری
دهالاگیری با ارتفاع 8167 متر هفتمین قله مرتفع دنیاست. این کوه واقع در نپال است و اولین بار توسط هیئت چند ملیتی سوییسی اتریشی نپالی در سال 1960 فتح شد.
دهالاگیری در سال 1808 به عنوان مرتفع ترین قله جهانی که تا بحال مورد ارزیابی قرار گرفته به ثبت رسید. این کوه تا زمانی که کانگچنجونگا در سال 1838 رده برتر را از آن خود کرد به عنوان مرتفع ترین قله دنیا ثبت شده بود، سپس در سال 1858 قله اورست به طور رسمی قله شماره یک دنیا اعلام شد.

7. دهالاگیری


8. ماناسلو
ماناسلو در بین 10 کوه مرتفع جهان در رده هشتم قرار دارد. این کوه واقع در بخش غربی مرکزی نپال است و قله آن در ارتفاع 8163 متری از سطح دریا قرار دارد.
کوهنورد ژاپنی توشیو ایمانیشی و کوهنورد نپالی شِرپا گیالزِن نوربو اولین کسانی بودند که در سال 1956 اولین صعود موفق به قله ماناسلو داشتند. مرتفع ترین قله که در منطقه گورخا قرار دارد سهم مهمی در تاریخ کوهنوردی ژاپن دارد.
همان طور که بیش تر انگلیسی ها اِورست را از آن خود می داند، صعود ایمانیشی و پس از آن صعودهای دیگر توسط ماجراجویان ژاپنی باعث شده تا ژاپنی ها قله ماناسلو را از آن خود بدانند.

8. ماناسلو


9. نانگا پاربات
نانگا پاربات نهمین قله مرتفع در دنیاست. ارتفاع قله این کوه 8126 متر بالاتر از سطح دریا می باشد. این کوه واقع در منطقه گلگیت بالتیستان کشور پاکستان است و در غربی ترین نقطه رشته کوه هیمالیا قرار دارد.
هرمان بوهول، عضو تیم اعزامی آلمانی اتریشی، اول کسی بود که توانست در سال 1953 به قله نانگا پاربات صعود کند. نانگاپاربات به عنوان قله ای خطرناک برای صعود زبانزد همگان است و به همین سبب کوهستان قاتل لقب گرفته است. نانگا پاربات در زبان محلی دئو میر خوانده می شود که ترجمه آن به معنای کوهستان عظیم می باشد.
یکی از ویژگی های برجسته نانگاپاربات جبهه روپال است که از پایین تا به بالا 4600 متر ارتفاع دارد. جبهه روپال واقع در ضلع جنوبی این کوهستان واقع شده و معمولا به عنوان مرتفع ترین جبهه در دنیا به آن اشاره می شود.

9. نانگا پاربات


10. آناپورنا
آخرین مورد در این لیست رشته کوه آناپورناست. اگر بخواهیم به طور فنی در مورد آناپورنا صحبت کنیم، در واقع این پدیده یک توده کوه در هیمالیاست که متشکل از 30 کوه با ارتفاع 6000 متری می باشد. در این مقاله هدف از گفتن آناپورنا در واقع اشاره به به تنها کوه در این توده کوه با ارتفاع بالای 8000 متر است. (آناپورنا 1 با ارتفاع 8091 متر)
از لحاظ تاریخی کوه آناپورنا و سایر قله ها دراین توده کوه سخت ترین و خطرناک ترین قله ها در جهان برای صعود هستند. میزان تلفات کوهنوردان صعود کننده به آناپورنا یک درصد نگران کننده و ترسناک با میزان 32 درصد می باشد. این کوه واقع در بخش شمال مرکز نپال است و اولین بار هیئت اعزامی فرانسه با رهبری موریس هرزوگ و لوییس لاشنال در سال 1950این قله را فتح کردند.

10. آناپورنا


منبع: mpora





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید