• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


سفری یک روزه به کرانه زمین، قبوستان، آذربایجان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۶/۶   تعداد بازدید : 1786   گروه مطلب : ایده های سفر


سفری یک روزه به کرانه زمین، قبوستان، آذربایجان

آیا می دانید چگونه برای دیدن گِل فشان های معروف آذربایجان و سنگ نگاره های قبوستان از باکو به قبوستان سفر کنیم؟ ما در این مقاله گزینه ای راحت و مناسب و همین طور مقرون به صرفه و متناسب با بودجه شما برای سفر که حتما باید امتحان کرد را به شما معرفی می کنیم.
تنها شکلی که می توان منظره قبوستان را توصیف کرد، تشبیه کردن این مکان به آخرالزمان است. این مکان که در 70 کیلومتری باکو قرار دارد و با یک ساعت رانندگی در کنار سواحل دریای خزر می توان به آنجا رسید، تماما پوشیده از سنگ و صخره و گِل و لای آبکی، پرتگاه و گودی های کاسه ای شکل شبیه به دهانه آتشفشان است. اگر به آذربایجان سفر کردید، حتما از این مکان بازدید نمایید. 
در پشت این مکان، امواج نیلگون دریای خزر در دوردست ها در حال جریان است، پس زمینه ای در پشت کوه های صاف و مرتفع این دریای داخلی و در حال پس رفت که با ضربه های بسیار شکل گرفته است. در بالای آن، آسمان فیروزه ای رنگ هلیکوپترهایی در حال نقشه برداری از سکوهای نفتی قرار دارند.
کشور آذربایجان معمولا به عنوان مقصدی دگر جهانی و غیرمادی توصیف می شود و قبوستان نیز مظهر دگر جهانی آن است.

سفری یک روزه به کرانه زمین، قبوستان، آذربایجان

علی رغم ظاهر اولیه، قبوستان نه تنها مرده بلکه زنده است و 14000 ساکنی که آن را شهر خانه خود می نامند، زندگی در تپه های بسیار گرم و کرانه های معتدل که مرتب به خواست مادر زمین در حال تغییر است.
اگر تصور می کنید که از این دهانه ها نفت یا قیر فوران می کند، اشتباه می کنید. در اینجا گِل ضخیم و روان و سرد بیرون می زند. در کل 300 گِل فشان در دنیا وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در آذربایجان و بعضی از آنها در اینجا یعنی قبوستان یافت می شود.

سفری یک روزه به کرانه زمین، قبوستان، آذربایجان

گِل فشان ها در واقعیت به هیچ وجه آتشفشان نیستند اما به خاطر شباهتشان به گدازه های مذاب، آنها را به این اسم می نامند. گِل فشان ها در همه شکل و همه اندازه هستند و بسیاری از آنها بسیار کوچکند. به دلیل این که این گِل فشان ها گدازه ندارند و به ندرت فوران می کنند، نزدیک شدن به آنها خطرناک نیست.

سفری یک روزه به کرانه زمین، قبوستان، آذربایجان

آزاد شدن گازهای متان و کربن دی اکسید از اعماق زمین باعث می شود تا گِل فشان های قبوستان همیشه در حال قل قل کردن باشند و نم نمک گِل های مرطوب بر روی زمین پاشیده می شوند و زمین را به رنگ طوسی و سیاه رنگ می کنند. هوای قبوستان بادخیز و طوفانی و پوسته آن نمکی است، در نتیجه، گِل ها به سرعت خشک می شوند و ترک برمی دارند و جلوی چشمان شما رنگ عوض می کنند.

سفری یک روزه به کرانه زمین، قبوستان، آذربایجان

جستجو و کشف این منظره عالی واقعا جالب توجه است. این حس به شما دست می دهد که واقعا در لبه زمین ایستاده اید. دورنمای قبوستان شبیه نگاهی هر چند کوتاه به آخر وجود، موجود بودن و هستی می ماند.
این منظره ساده و در عین حال با شرایطی سخت، در کنار سایر جاذبه های گردشگری این منطقه که به خاطر آن معروف و مشهور می باشد، بسیار عالی است. مکانی برای به فکر فرو رفتن افراد، تفکر در مورد آغاز هستی همان طور که می دانیم و شنیده ایم.


 بهترین کارهایی که میتوان در سریلانکا انجام داد



بازدید از موزه طبیعت و سنگ نگاره های قبوستان
اکثر گردشگران به قبوستان سفر نمی کنند تا گِل فشان ها را از نزدیک ببینند، آنها بیشتر برای بازدید از سنگ نگاره ها می آیند.
سنگ نگاره ها، نقاشی های نمادین و تمثیلی انسان های اولیه هستند که با قلم تراشی سنگ های بیرون زده از دل خاک به وجود آمده اند. هنر سنگ نگاری که ممکن است بسیار ابتدایی به نظر برسد، جزو مدارک و شواهدی از توسعه تفکر نمادین و یکی از مهم ترین دست سازه های تاریخ انسان های اولیه است.
سنگ نگاره های قبوستان به 40 هزار سال پیش و به دوران پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی بازمی گردند. بیش از شش هزار از حکاکی های انفرادی در اینجا و در دهه 1930 کشف شد که تا به حال توسط پارک ملی قبوستان مورد حفاظت قرار گرفته اند.

بازدید از موزه طبیعت و سنگ نگاره های قبوستان

موزه طبیعت قبوستان در نزدیکی سنگ نگاره ها قرار دارد و این مکان اولین جا برای بازدید و تردد گردشگران می باشد. این موزه حاوی نمایشگرهای تعاملی برای توضیح و تفسیر معانی حکاکی ها و همچنین نمایشگاهی عمومی تر برای کمک به درک مفهوم و بافت پارک ملی قبوستان است.
بسیاری از سنگ نگاره های کشف شده در اینجا حیواناتی مانند اسب، بز، شیر و بازی های بزرگ را به تصویر می کشند. مدارک موجود نشان می دهند که حیوانات حکاکی شده بر روی سنگ ها به عنوان بخشی از مراسم قبل از شکار یا حتی به عنوان تمرین به هدف زنی بوده اند. سایر سنگ نگاره ها مدارک و شواهد بصری برای فرهنگ قبوستان به شمار می آیند. تصاویری حک شده دیگر شامل مراسم حرکات موزون، صورت نیم رخ زنان باردار، برچسب های انتزاعی یا نشانه های شان و اعتبار می شوند.

بازدید از موزه طبیعت و سنگ نگاره های قبوستان

بیرون از موزه، مسیرهای پر و پیچ و خم به سمت مناظر عجیب و غریب قبوستان به تخته سنگ های ساییده و گرد، پاره سنگ ها و غارهایی ختم می شود که ویرانه ها و خرابه های حاصل از زلزله های بی شمار این منطقه است. این بخش از قبوستان به واقع سبزتر اما همانند مکان گِل فشان ها بادخورده و خشک می باشد.
بهتر است قبل از دیدن سنگ نگاره ها در محل، سری به موزه طبیعت بزنید. از این حکاکی ها بسیار خوب حفاظت شده اما شناسایی آنها کار مشکلیست، در نتیجه بازدید از این موزه به شما کمک می کند تا بدانید دنبال چه می گردید. بهتر از این کار این است که یکی از راهنماهای موزه شما را در این بازدید همراهی کند.

چه طوری از باکو به قبوستان برویم؟
از مرکز شهر باکو تا پارک ملی قبوستان با ماشین فقط یک ساعت راه است، مکانی زیبا وایده آل برای یک سفر بیرون از پایتخت آذربایجان برای شما به نظر می رسد. گِل فشان ها به موزه طبیعت بسیار نزدیک هستند، پس پیشنهاد خوبیست تا رفتن به هر دوجا را در برنامه گردش یک روزه خود قرار دهید و از بازدید از هر دو جا لذت ببرید. آدرس موزه طبیعت کاملا مشخص و رفتن به آنجا با تاکسی بسیار راحت و آسان است، اما گِل فشان ها خارج از جاده قرار دارند و بیشتر رانندگان تاکسی نمی دانند برای رسیدن به آنجا از کدام مسیر بروند، در نتیجه پیشنهاد می شود تا تنهایی به آنجا نروید.

بازدید از موزه طبیعت و سنگ نگاره های قبوستان

راحت ترین راه برای بازدید از سنگ نگاره ها و گِل فشان های قبوستان ثبت نام در یکی از آژانس های مسافرتی باکو است. این موسسه ها در فصول پرتردد و شلوغ گردشگران با راه اندازی تورهای یک روزه، گردشگران را ساعت 9 صبح از ایستگاه مترو نظیمی سوار مینی بوس کرده و به سمت موزه طبیعت قبوستان می برند. سپس در ساعت 3 عصر به باکو برمی گردند. در فصول خلوت هم با برنامه ریزی و اعلام درخواست برای بازدید از آنجا این تورهای یک روزه را تشکیل می دهند. تمام برنامه ریزی های این سفر یک روزه با این موسسه ها می باشد به طوری که یک نفر راهنما را همراه شما می فرستند تا حین بازدید از موزه تمام نکات را برای شما توضیح دهند، سپس کارمندان آن موسسه با ناوگان تاکسی رانی هماهنگ می کنند تا رانندگان شما را به سمت گِل فشان ها ببرند.
قیمت ها معمولا در حال نوسان هستند و در کل هزینه پرداختی از سوی شما شامل هزینه حمل و نقل، ورودی موزه و راهنما می شود. 

منبع: wander-lush





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید