• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا می دانید قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۵/۳۰   تعداد بازدید : 3350   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


آیا می دانید قدیمی ترین شهرهای جهان کدامنند؟

تاریخ می تواند زمینه ای مبهم باشد و احتمالا این موضوع در مورد تاریخ باستان قوی تر خواهد بود. پس در نتیجه، اهدای لوح های باستانی را نمی توان با قاطعیت انجام داد.
کارشناسان مدتهاست بر سر این موضوع با هم در بحث و تبادل نظر هستند که کدام شهر قدیمی ترین شهر در جهان است. اما کمبود و یا فقدان شواهد باستان شناسی در مورد زمان، تخریب و ماهیت ناقص در مورد قدمت اشیا باستانی باعث می شود تا رد پای یک شهر با یافته های چالش برانگیز روبرو شود. به علاوه این موضوع، همان طور که روزنامه گاردین عنوان می کند، کارشناسان می بایست با این سوال دشوار روبرو شوند که چه زمانی یک سکونتگاه معمولی تبدیل به یک شهر می شود. بعضی از کارشناسان بیان می کنند و این موضوع را به اثبات می رسانند که زمانی این تغییر صورت می گیرد که در آن مکان تجارت با سایر مکان ها صورت گیرد، در حالی که سایر کارشناسان معتقدند گسترش و پیشرفت لوله کشی و آبرسانی باعث این امر گشته است. 
در حالی که  تصمیم بر سر انتخاب قدیمی ترین شهر روی زمین هنوز هم صورت نگرفته اما تعداد معدودی از شهرهای واجد شرایط این موضوع وجود دارند. در اینجا به 10 شهر قدیمی که همواره و تا به امروز زندگی در آنها جریان داشته را مرور می کنیم.

شهر حلب، سوریه
طبق مدارک دایرة المعارف بریتانیکا، اگرچه قدمت دقیق شهر حلب نامعلوم است اما معبدی در شهر کشف شده که تاریخ آن به 3000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. گمانه زنی های دیگر قدمت شهر حلب را حداقل تا 5000 سال پیش از میلاد می دانند. شهر جدید و مدرن حلب طی یک جنگ طولانی مدت داخلی ویران و حداقل 30 درصد قسمت های تاریخی این شهر که میراث جهانی یونسکو بود، به کلی نابود شده است.

شهر حلب، سوریه


شهر بیروت، لبنان
روزنامه نیویورک تایمز در شماره ویژه خود نوشت که حفاری های دهه 1990 مدارک و شواهدی از 5000 سال تمدن را در شهر بیروت نشان می دهد و این موضوع قدمت پایتخت کشور لبنان را در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح تخمین می زند. شهر بیروت قبل از سال 551 میلادی و قبل از این که طی زمین لرزه ای وحشتناک کاملا نابود شود، محل بیشترین مدارس حقوق در زمان امپراطوری روم باستان بوده است.

شهر بیروت، لبنان


شهر اریحا (جریکو)، کرانه باختری رود اردن
اریحا، شهری در کرانه باختری رود اردن و در مناطق خودگردان فلسطین اشغالی، یکی از مدعیان قوی و پر و پا قرص در موضوع قدیمی ترین محل سکونت در جهان است. طبق مدارک موجود در دایرة المعارف تاریخ باستان، قدمت این شهر به 9000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این مکان محل قدیمی ترین دیوار محافظتی در جهان به نام دیوار جریکو نیز هست. ارتفاع این دیوار 5/3 متر و قدمت آن به 8000 سال پیش از میلاد باز می گردد.

شهر اریحا (جریکو)، کرانه باختری رود اردن


شهر جُبیل (بیبلوس)، لبنان
طبق دایرة المعارف تاریخ باستان در جُبیل که بندری در ساحل دریای مدیترانه می باشد حداقل از 5000 سال پیش از میلاد مسیح همواره زندگی در آن جریان داشته است. پاپیروس، یکی از اصلی ترین اقلام مورد داد و ستد در زمان های قدیم بوده و به همین دلیل، یونانی ها نام این شهر را بر روی کتاب مقدس خود بایبِل (انجیل) نهادند. 

شهر جُبیل (بیبلوس)، لبنان


شهر آتن، یونان
طبق دایرة المعارف تاریخ باستان، شواهد موجود مبنی بر سکونت انسان ها در آتن به 5000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. طی دوره طلایی آتن، این شهر مامن متفکرها و نویسنده های بزرگ و ارزشمندی همانند سقراط و بقراط بوده است.

شهر آتن، یونان
شهر پلوودیف، بلغارستان
طبق گفته کتاب راهنمای مسافرت لونلی پِلَنِت، بقایای زیستگاه انسان ها در پلوودیف به 7000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. رومی ها این شهر را در سال 46 میلادی تصاحب نمودند و در آن خیابان ها، برج ها و آبگذرهای زیادی بنا کردند. بسیاری از خرابه های باستانی که هنوز هم در شهر پابرجاست، مربوط به همان دوره می باشد.

شهر پلوودیف، بلغارستان


شهر صیدا، لبنان
صیدا که در یونانی به معنای ماهی گیر گاه می باشد، شهری بندریست که 40 کیلومتر از بیروت فاصله دارد. طبق آمار دایرة المعارف تاریخ باستان، سکونت در این شهر به 4000 سال پیش از میلاد می رسد. صیدا یکی از اولین مکان هاییست که رنگ بنفش در آنجا تولید گردید که بسیار گران و منحصر به فرد بود و تبدیل به رنگی نمادین از اعضای خانواده سلطنتی شد.

شهر صیدا، لبنان


شهر فیوم، مصر
فیوم در زمان های قدیم آبادی میان کویری بسیار وسیعی در مصر بود که به خاطر حاصلخیزی و مجاورتش با یکی از شاخه های رود نیل بسیار شناخته شده بود. طبق گفته دایرة المعارف تاریخ باستان، حدود 7200 سال پیش از میلاد افراد بسیاری به این منطقه آمدند و اولین جامعه کشاورزی را حدود 5200 سال پیش از میلاد در اینجا پایه ریزی کردند. در نهایت این منطقه تبدیل به روستاها و شهرهای بسیار گشت. فیوم به واسطه تک چهره های مومیایی که کلکسیونی از نقاب های مومیاییست، بسیار پرآوازه می باشد. شهر مدرن فیوم کنونی در وسط آبادی فیوم کهن قرار دارد.

شهر فیوم، مصر


آرگوس، یونان
طبق اطلس جهان، آرگوس شهری بوده که از 5000 سال قبل از میلاد مسیح نیز زندگی در آن جریان داشته است. دایرةالمعارف تاریخ باستان طبق اسنادی به جای مانده خاطر نشان می کند که 700 سال قبل از میلاد مسیح، آرگوس، اِسپارتا و پاروس شهرهایی بودند که اولین رقابت های موسیقی را در یونان برگزار می کردند. شهر آرگوس کانون فرهنگی یونان باستان بوده و حفاری های امروزه منجر به کشف معابد، تماشاخانه ها و سفال های باستانی شده است.

آرگوس، یونان


شوش، ایران
طبق مدارک و شواهد موجود در دایرة المعارف تاریخ باستان، شهرباستانی سوسا که امروزه آن را شوش می نامیم، حدود 7000 سال پیش از میلاد مسیح به شکل زیستگاهی کوچک بوده و سپس در حدود 4200 سال پیش از میلاد تبدیل به منطقه ای شهری گردیده است. حدود 324 سال قبل از میلاد مسیح، مکانی برای ازدواج در شهر شوش وجود داشته، جایی که اسکندر کبیر مقدمات ازدواج بیش از ده هزار زوج مقدونی و ایرانی را برای متحد ساختن فرهنگ ها ترتیب داد.

شوش، ایران


منبع: usnews





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید