• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


بیست و پنج مورد شگفت انگیز درباره آذربایجان که نمی دانستید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۵/۱۰   تعداد بازدید : 4977   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


مواردی شگفت انگیز که درباره آذربایجان نمی دانید

از آنجایی که به فصل سفر به آذربایجان رسیده ایم تصمیم گرفتیم تا شما را با حقایقی شگفت انگیز درباره این کشور آشنا کنیم. آذربایجان کشوری با تمدنی هزار ساله و سنت های جالبیست که کمتر کسی از وجود آنها مطلع است. در ادامه این مطلب 25 حقیقت درباره این تکه کوچک کمتر شناخته شده آسیای مرکزی آشنا معرفی می شود.
برای سفر به آذربایجان و بازید از این کشور تماشایی همین حالا تور باکو را در سایت توریستگاه به صورت آنلاین مشاهده و رزرو نمایید.

1- شهر دوستدار پن کیک ها 
قطاب (Kutabi) یا همان پن کیک شکم پر، خوراک ملی آذربایجانی ها می باشد که با کدوحلوایی، سبزیجات، گوشت یا فقط مقداری سبزی معطر پرشده و سپس پیچیده و برشته می شود. کرم شکلاتی نوتلا خود را فراموش کنید، پن کیک های آذربایجان به شدت خوشمزه هستند.

1- شهر دوستدار پن کیک ها


2- مقر مرد باستانی
در پایین ترین سطح غار آزوخ (Azokh) در آذربایجان غربی، باستانشناسان بقایای وسایلی با پیشینه 1.5 میلیون سال یافته اند. شش محفظه در مجموعه غار، در برگیرنده ابزار و یراقیست که تصور می شود غارنشینان درحدود دومیلیون سال پیش در اختیار داشته اند.

2- مقر مرد باستانی


3- مرزهای  پیچیده 
در آذربایجان غربی شما می توانید از مرز ناگورنو - قره باغ (Nagorno-Karabak)، که منطقه ای خود مختار است، عبور کنید. البته که این مرز بعنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است و معروفیت آن بدلیل رشته کوههای طویل، توتستان و تاکستان های رشد کرده در دره هایش می باشد.

4- سرو چای  با مربا 
هیچ مناسبتی بدون نوشیدن چای کامل نمی شود که با تزیینات بیشماری سرو می شود. اغلب با مربا شیرین می شود و با آویشن، لیمو، نعنا و یا گلاب طعم دار می گردد.

4- سرو چای  با مربا


5- اکه شکر نباشه، عروسی درکار نیست
وقتی خانواده ها در مراسم خواستگاری هستند، سرویس سینی چای بیانگر روند توافقات درحال اجرا می باشد. مثلا اگر بدون شکر سرو شود یعنی مذاکرات بیشتری نیاز است تا به نتیجه برسند، اگر شیرین باشد قطعا ازدواج سر می گیرد.

5- اکه شکر نباشه، عروسیی درکار نیست


6- اسب هایش قهرمان هستند
اسب کاراباخ (karabakh) که به سرعت بی بدیل، ذکاوت و پایداری معروف است حیوان ملی آذربایجان می باشد. آنها برای کشور نمادین هستند و یکی از قدیمی ترین گونه های دنیا می باشند. گوشت اسب زمانی در آذربایجان خورده می شد اما امروزه خواهان ندارد، در عوض غذاهایی از گوشت گوسفند و گوساله در منوها خواهید یافت.

6- اسب هایش قهرمان هستند


7- در حقیقت کاملا کوچک است
تا حدودی، هم مساحت همسایگانی چون ارمنستان و گرجستان می باشد اما در برابر هم مرزانی مثل ترکیه، ایران و روسیه قطعا ناچیز است. این کشور با مساحت 86.600 کیلومتر مربع تقریبا 4 برابر اندازه یک نهنگ می باشد.

8- استفاده از ضرب المثل ها 
مثلهای قابل توجه شامل "هرچقدر پول بدی آش میخوری"، " ادب را در بازار نمی فروشند" و "خواستم ابرو را درست کنم چشم را کور کردم" می باشند.

9- شهری بناشده بر روی سکوها
شهرک نفت داشلاری (Neft Daşları) شروع زندگی خود را بعنوان یک واحد نفتی و سکوهایی بر روی دریای خزر رقم زد. امروزه یک شهر کاملا اسکله ای می باشد. در سال 1949 ساخته شد و در اطرافش نانوایی ها، مغازه ها، محوطه های فرهنگی و هتل ها پراکنده شدند.

9- شهری بناشده بر روی سکوها


10- سرشاز از گاز
کوه آتش دقیقا همان کاری را انجام می دهد که بیان می کند، مداوم با شعله های طبیعی می سوزد و از دخیره های زیرزمینی گازتغذیه می شود. کوهی که زیاد هم از باکو دور نیست و برای قرنهاست که بازدیدکنندگان و فاتحانی دارد. در قرن سیزدهم مارکو پولوی کاشف، از آتش شگفت انگیزی که در شبه جزیره شعله ور بوده نوشته است. گاز طبیعی یک درآمد بزرگ آذربایجان است. د رسال 2013، بیست میلیون متر مکعب سوخت تولید کرده است.

10- سرشاز از گاز


11- شناخته شده با انگورهایش 
اگرچه بیشترین درآمد آذربایجان ازنفت و گاز می باشد اما ازغلات، انگور، پنبه و احشام نیز بهره برداری می کند.
 
11- شناخته شده با انگورهایش


12- شبیه سازی پول رایج از یورو
پول رایج آذربایجان که منات نام دارد خیلی شبیه اسکناس های یورو، با اندازه، رنگ و حروف یکسان می باشد. اما هر اسکناس با مضامین گوناگونی از هویت ملی آراسته شده است. بر روی اسکناس 5 مناتی قطعه ای از سرود ملی را خواهید یافت درحالیکه اسکناس 20 مناتی با تصویری از شمشیر و سپر و کلاه خود به نشانه قدرت، مزین شده است.

12- شبیه سازی پول رایج از یورو


 تا چه اندازه درباره کشور عمان اطلاعات دارید؟



13- قدرتمندی 
اگر به باکو، پایتخت آذربایجان سفر کنید ممکن است بخواهید خود را برای مسابقه مچ اندازی آماده کنید، این شهر مقر فدراسیون مچ اندازی و میزبان لیگ حرفه ای کشور می باشد. مراقب باشید این یک داد و ستد جدی در باشگاهها و بارهای باکوست.

13- قدرتمندی


14- استشمام بوی تخم مرغ بخاطر آتشفشان ها
آذربایجان بیش از هر کشور دیگری در جهان دارای دهانه آتشفشانی می باشد، بیش از 400 عدد. زمانیکه این آتشفشان ها فوران می کنند گدازه ها تا کیلومترها در هوا پرتاب می شوند و وقتیکه غیرفعالند حباب و گاز سمی تولید می کنند.

14- استشمام بوی تخم مرغ بخاطر آتشفشان ها


15- دوستدار یک فرش خوب
موزه فرش آذربایجان در سال 2014 در ساختمانی شبیه به فرش لوله شده و در منطقه ساحلی باکو بازگشایی شد. در این موزه شما می توانید فرشهایی از سراسر دنیا و با هر قدمتی را جستجو کنید و تصویریی که نشانه هایی از جنبش بافندگی فرش را ایفا می کند.

15- دوستدار یک فرش خوب


16- ورزش ملی با موسیقی 
چوکان (Chovkan) کمی شبیه به ورزش چوگان می باشد که با تکه چوبی خمیده بازی می شود و بازیکنان سوار بر اسب هستند. اما جاییکه شباهت تمام می شود همراهی موسیقی با این بازی است و اینکه همه بازیکنان لباسهای ملی برتن دارند که شامل تونیک های سوزن دوزی شده، کلاه و شلوار می باشد.

16- ورزش ملی با موسیقی


17- توانایی کودکان در قلاب دوزی 
به دختران از سن کم قلاب بافی آموزش داده می شود تا برای مسابقات سنتی هفت پیکر آماده شوند. دختران باید در زمان معینی جوراب ببافند و هر شخصی که بهترین جفت را ببافد بعنوان برنده انتخاب می شود.

17- توانایی کودکان در قلاب دوزی


18- باکو شهر زیباییها
پایتخت آذربایجان از نظر معماری عجیب و علاقه به طلا، شبیه به دبی است. برترین های معماری آن شامل مرکز فرهنگی منحنی وار حیدر علی اف، طراحی شده توسط زها حدید (Zaha Hadid)، برج اسکار آیینه ای شکل (SOCAR Tower) و آسمانخراش برج های شعله (Flame Towers) سمبل منابع نفت و گاز آذربایجان، می باشند.

18- باکو شهر زیباییها


19- شناور شدن در پایتخت
باکو همچنین با آبراههای ساخته شده در میان فروشگاهها، رستورانها و سالنهای تفریحی و نیز کوچکی می باشد. دارای جزایر بسیاری است که توسط همین آبراهها و پل ها به یکدیگر متصل هستند اما بهترین راه برای دیدن اطراف قایقهای گوندولا می باشد.

20- آشنایی با زبان روسی هرچند کم 
مردم آذربایجان به زبان آذری صحبت می کنند اما روسی زبان دوم آنان می باشد. انگلیسی خیلی کاربرد ندارد پس یک کتاب راهنما همراه داشته باشید.

21- نان مقدس
وقتی نان بیات می شود کدبانوهای آذربایجانی آنرا در سطل زباله نمی اندازند بلکه در کیسه هایی جدا از زباله های دیگرآویزان می کنند که حاکی از احترام به آن است. رسم بر این است که اگر نانی را بروی زمین بیاندازید بعنوان عذرخواهی آنرا برداشته و ببوسید.

21- نان مقدس


22- عدم وجود آزادی رسانه ای 
زمانیکه باکو میزبان بازیهای اروپایی سال 2015 بود روزنامه نگاران حزبی و اصلاح طلبان اجازه حضور نداشتند. ربکا وینسنت (Rebecca Vincent) در یکی از مقالات خود در سایت تلگراف نوشت هیچکس تعجب نکرد، این کشور دارای سابقه هولناک حقوق بشریست.

23- اکثر مردم حداقل یک دندان طلا دارند
طلا و لبخند درخشان، منظره ای متداول به ویژه در میان نسل قدیمی آذربایجان است. برای برخی، روش جذابی برای جایگزینی دندانهای پوسیده می باشد و برای دیگران نقش حساب پس انداز را دارد.

23- اکثر مردم حداقل یک دندان طلا دارند


24- یکی از آخرین مزارع گروهی
مزرعه ایوانوکا (Ivanovka) که توسط کل جامعه اداره می شود یادگاری از دوران شورویست و زندگی آنها برپایه هرچیزیست که کاشته می شود و بدست می آید. برای اکثرمردم آذربایجان، زندگی تحت حکومت شوروی، فراموش شده است.

24- یکی از آخرین مزارع گروهی


25- غسل نوزادان در آب نمک
این باور وجود دارد که شستشوی نوزادان با آب نمک آنها را قوی، راستگو و جسورمی کند. ناخن و موهای کودکان فقط بعد از اولین تولدشان کوتاه می شود.

25- غسل نوزادان در آب نمک


منبع: telegraph.co





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید