• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۳/۲۳   تعداد بازدید : 3614   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند

این مقاله به مناسبت روز جهانی محیط زیست به ارائه معروف ترین مقاصد گردشگری سازگار با محیط زیست می پردازد. شاید سفر سازگار با محیط زیست یک کلمه متناقض و کمی ناآشنا باشد اما این موضوع شدنی است و تنها با یک راه مطمئن برای کاهش ردپای کربن امکان پذیر خواهد بود. می توان از سفر کردن به عنوان یکی از بزرگ ترین لذت های زندگی نام برد، لذتی وافر که در گسترش ذهن و پرورش روح بسیار مثمر ثمر خواهد بود. سفر کردن اگر در راه درست و به صورت صحیح انجام شود برای مردم محلی بسیار سودمند خواهد بود. سعی کنید بیشتر سفر با قطار را نسبت به سفر به هواپیما انتخاب نمایید. می توان از آمستردام، بروخه، بوردو، لیون و استراسبورگ به عنوان تنها قسمتی کوچک از گنجینه های بدست آمده در سفری کمتر از 6 ساعته به لندن نام برد. با اجاره یک دوچرخه به جای تاکسی و یافتن مقصدی متناسب و سازگار با محیط زیست برای اقامت، از ضررهای ناشی به کره زمین بکاهید و سفری جذاب با کمترین آسیب را تجربه نمایید. با مطالعه این مقاله با 10 مقصد برتر سازگار با محیط زیست آشنا شوید، مقاصدی که برخی از آنها توسط سازمان غیرانتفاعی اتیکال تراولرز (Ethical Traveler) پیشنهاد می شوند. سازمانی که سالانه اقدام به تنظیم لیستی از 10 کشورهای برتر با در نظر گرفتن سوابق حقوق بشر، مقررات رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست نموده است. بقیه گزینه های و مقاصد دوستدار محیط زیست در بالای انتهای شاخص عملکرد زیست محیطی سال 2018 قابل مشاهده اند، شاخصی که 180 کشور را بر اساس سلامت زیست محیطی و اکوسیستم حیاتی رتبه بندی می کند. 

1. سوئیس
نام سوئیس در بالای شاخص عملکرد محیطی (Environmental Performance Index) سال 2018 خوش می درخشد. این شاخص توسط مرکز یاله برای سیاست و قانون محیطی (Yale Center for Environmental Law & Policy)، تنظیم گردیده و نام سوئیس پیش از فرانسه و دانمارک قرار گرفته است. بر اساس گزارشات قرار گرفتن سوئیس در این رتبه و جایگاه نشانگر عملکرد قوی و برتر این کشور در اغلب موضوعات و مسائل علی الخصوص آب و هوا، انرژی و آلودگی هوا می باشد. از مهم ترین نقاط قوت سوئیس در بهداشت محیطی اش می توان به سیستم آب و تخلیه فاضلاب آن اشاره کرد.

چرا باید به سوئیس رفت؟
این سرزمین دوست داشتنی دریاچه هایی آرام، روستاهای کوهستانی پهناور و زیبا، شهرهای قرون وسطایی جذاب، تفریحگاه های اسکی و از همه مهم تر رشته کوه های بی بدیل آلپ را در دل خود جای داده. می توان از این شهر جادویی به عنوان یک مقصد تفریحی محبوب تابستانی و زمستانی نام برد، کشوری جذاب که موفق به کسب عنوان شادترین کشور جهان شده است.

1. سوئیس یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


2. بِلیز
در بلیز تعداد متعددی اِکو لوجِز یا هتل سبز به چشم می خورد، در حالیکه 36.6 درصد از این کشور به صورت قانونمند محافظت می شود. در ماه ژوئن دولت بلیز تعهدات داوطلبانه ای را در کنفرانس یو ان اوشنز (UN Oceans) با هدف حفاظت از شیلات بلیز به عنوان یک منبع موثر در ایجاد توسعه های انعطاف پذیر تنظیم نمود. با این حال در ماه اکتبر دولت نخستین پناهگاه اشعه در سراسر کشور (nationwide ray sanctuary) را تثبیت کرد و قوانینی خاص همراه با مهلت قانونی مشخص برای حفاری در کرانه های دریا را تصویب نمود. قوانینی که وب سایت اتیکال تراولرز از آن در گزارشات سال 2018 نام برد و توضیحاتی درباره آن ارائه کرد.

چرا باید به بلیز رفت؟
از بزرگترین جاذبه های این منطقه می توان به غواصی اشاره کرد، دیواره مرجانی بلیز به عنوان یک منطقه عضو سایت میراث جهانی یونسکو و گودال آبی جاییکه میزبان دیواره مرجانی بلیز، منطقه ای جذاب عضو سایت میراث فرهنگی و گودال آبی یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین مقاصد غواصی جهان می باشد. در این منطقه جاذبه هایی دیگر نظیر خرابه های مایا از کاراکل (Caracol) برای کاوش و سیاحت نیز یافت می شود. این کشور به عنوان مستعمره سابق بریتانیا تنها کشور انگلیسی زبان در آمریکا به شمار می رود. یکی از لذت های سفر به بلیز، حس آرام و خالی بودنی است که در طی این سفر لمس می شود. در حالیکه این همسایه مکزیک و گوآتمالا در میان بازدیدکنندگان طرفداران زیادی دارد اما جاده های آن آرام، سواحلش دوست داشتنی و جاذبه های باستانی اش به اندازه کافی خلوت می باشد.

1. بلیز یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


3. دانمارک
سرانه بازدم کربن دی اکسید (CO2) در هیچ کشوری کمتر از دانمارک نیست، سرانه ای بالغ بر 0.06 تن که در مقایسه با سرانه  6.31 در انگلیس و 35.73 در قطر، ضعیف ترین کشور در لیست آژانس بین المللی انرژی به شمار می رود. 
نام این کشور در رده سوم فهرست شاخص عملکرد محیطی خودنمایی می کند، گزارشات حاکی از آن است که کشورهای دانمارک، مالت و سوئد دارنده بالاترین رتبه در کیفیت هوا می باشند. همچنین کشورهای فرانسه، دانمارک و مالتا موفق به کسب بالاترین امتیاز در موضوع طبقه بندی تنوع زیست محیطی و منطقه زیست جانوری و گیاهی شده اند. البته ناگفته نماند که نام کشورهای فرانسه و دانمارک در فهرست اول لیست مناطق حفاظت شده دریایی خودنمایی می کند.

چرا باید به دانمارک رفت؟
نام این کشور اسکاندنیاوی برای چند بار متوالی در میان شادترین کشورهای جهان به چشم می خورد، البته ناگفته نماند که این سرزمین رویایی عمده محبوبیتش را مدیون زمستان های سردش، وایکینگ ها و سودای شاهزاده هملت آن می باشد. پایتخت افسانه ای آن شهر زیبای کپنهاگ با خیابان های سنگ فرش دوست داشتنی و افسانه های جادویی اش یکی از زیباترین نقاط جهان هستی به شمار می رود، توصیفی که توسط کارشناس سایت تلگراف آندرو استون، انجام شده. البته با صرف نظر از کپنهاگ، دانمارک سرزمینی جذاب و تاریخی با بافتی دریایی و روستایی به شمار می رود. سواحل آن تا حدی فریینده هستند که دل کندن و دور شدن از آنها بسیار دشوار می باشد. در شهرهای بندری آن نظیر فابورگ و سفینبورگ خانه های الواری جذابی به چشم می خورد.

3. دانمارک یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


4. اسلوونی
 در دنیا از هیچ کشوری به استثنای ونزوئلا که ورود به خاکش به طور کامل به دلیل محدودیت های اقتصادی و ناآرامی های داخلی ممنوع است، به اندازه اسلوونی حراست نمی شود. کشوری که بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بانک جهانی (World Bank)، 54 درصد آن تحت حفاظت است. نام اسلونی همچنین در رتبه بیست و هشتم فهرست شاخص عملکرد محیطی خودنمایی می کند.

چرا باید به اسلوانی رفت؟
اسلوانی به عنوان کشوری کوچک اما جذاب، مجموعه ای متنوع از برترین جاذبه ها و فعالیت ها را در دل خود جای داده، جاذبه هایی شگرف از شهرهای ساحلی ونیزی تا رفتینگ آب های سفید. فرهنگ، غذاها و معماری این کشور به طور باورنکردنی از همسایگانش نظیر ایتالیا، اتریش و مجارستان تاثیر می پذیرد. اسلوانی از آب و هوایی ترکیبی شگفت انگیزی برخوردار است تا جاییکه نسیم گرم مدیترانه ای و رایحه دلنواز دامنه کوه های آلپ را می توان در آن لمس نمود. سرزمینی رویایی که می توان در آن حتی در فصل تابستان هم شاهد بارش برف بود. بیش از نیمی از مساحت اسلونی را پوشش های گیاهی در برمی گیرد، کشوری دیدنی که به جرات می توان از آن به عنوان یکی از سرسبزترین کشورهای جهان نام برد.

4. اسلوونی یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


 ارزان ترین مقاصد تعطیلات برای زوج ها در جهان



5. شیلی
نام شیلی همواره در لیست 10 تا از بهترین های لیست اتیکال تراولرز خودنمایی می کند. شیلی قادر به افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی خود و همچنین متکی بر انرژی وابسته به حرارت مرکزی زمین است. علاوه بر این دولت شیلی پروژه ها و برنامه های همکاری میلیاردی اش را تنها به خاطر ضربه های بالقوه زیست محیطی رد نموده است. دولت شیلی همچنین اقدام به ساخت 5 پارک ملی جدید در پاتاگونیا (Patagonia) و برنامه ریزی برای توسعه 3 پارک دیگر را نموده است. از دیگر اقدامات دولت شیلی در راستای حفاظت از محیط زیست می توان به ساخت مسیر پارک 17 (17-park) که از نیمه جنوبی کشور به سمت پایین و کیپ هورن (Cape Horn) کشیده می شود، اشاره کرد. 

چرا باید به شیلی رفت؟
کریس موس (Chris Moss) شیلی را به عنوان سرزمینی طویل و یکی از شگفت انگیزترین مقاصد برای لذت بردن از انجام رانندگی توصیف می کند. بزرگراه دِ پن امریکن (The Pan-American) از مرزهای پرو به سمت پوئرتو مونتت در جنوب کشیده می شود و شهرهایی نظیر ایگیگه، لاسرنا و والدیویا را به سانتیاگو پایتخت شیلی و شهر زیبا و هنری والپارایسو متصل می نماید. ابتدا انتخابتان را از میان گزینه های سیر و گشت در بیابان آتاکاما، پیاده روی در لیک دیستریکت یا رانندگی در مسیرهای جذاب کشور برای چند هفته انتخاب نمایید. جاده های جانبی به سمت آتشفشان ها و دشت های مرتفع در امتداد مرز بولیوی یا اعماق دره الکوی (Elqui) هدایت می شوند. 

5. شیلی یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


6. فنلاند
نام فنلاند در سال 2016 در رده بندی فهرست شاخص عملکرد محیطی در رتبه اول خودنمایی می کرد اما امروزه جایگاهش به رتبه دهم تنزل یافته است. سرزمینی جذاب و دارنده عنوان دومین کشور با میزان کمترین آلایندگی کربن دی اکسید. این کشور در راستای رسیدن به هدف بزرگش برای برای استفاده 38 درصدی از انرژی های نهایی بدست آمده از منابع تجدید پذیر تا سال 2020 به صورت قانونی در حال تلاش و تکاپوست. هدفی بزرگ که در راه رسیدن به آن موفق به تولید دو سوم از برق ملزومی اش از منابع انرژی تجدید پذیر و غیر هسته ای شده اند، این آمار از گزارشات 2016، فهرست شاخص عملکرد محیطی بدست آمده است. 
می توان از فنلاند به عنوان دارنده بیشترین پوشش جنگلی در هر کیلومتر مربع نسبت به دیگر کشورهای اروپایی نام برد، پایتخت آن هلسینکی اقدام به راه اندازی پروژه ای بلند پروازانه در راستای منسوخ کردن مالکیت موتورهای وسایل نقلیه تا سال 2025 نموده است. 

چرا باید به فنلاند رفت؟
آندرو اِستون فنلاند را به عنوان کشوری ابتدایی، جادویی و خالی توصیف می کند، شمال آن جایگاه پایتخت تماشایی اش هلسینکی است. مجموعه ای شگرف که بیابان هایی بکر و کشف نشده را در دل خود جای داده. مکانی فوق العاده برای غرق شدن در زیبایی های جنگل های پهناور، دریاچه های تماشایی و شرکت در تورهای جذاب برای تماشای خرس ها و عقاب های جسور. در جنوب دور آن فرصت هایی طلایی برای کشف و کاوش در اکوسیستم مدار قطب شمال و لذت بردن از انجام ورزش های زمستانی جذاب نظیر ماهیگیری در یخ، مسابقات اسکی دوو (یکی از مسابقات برف رو سواری) و غرق شدن در تماشای شفق های شمالی درخشنده و بی نظیر برای علاقمندان فراهم می شود. 

6. فنلاند یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


7. کاستاریکا
کاستاریکا پروژه هدفمند کاهش کربن و تولید 100 درصدی برق از منابع تجدید پذیر نظیر انرژی های آب، برق و وابسته به حرارت مرکزی زمین را دنبال می کند و طرح های جدید ساخت سد اِل دیکوئیس (El Diquís) را ارائه می دهد. طرحی پیشرو که بر اساس آن ظرفیت انرژی های تجدید پذیر کشور افزایش می یابد و اثرات مخرب زیست محیطی تا حد ممکن از بین می رود. 

چرا باید به کاستاریکا رفت؟
می توان از کاستاریکا به عنوان یکی از شگفت انگیزترین مقاصد حیات وحش در دنیا نام برد، سرزمینی دوست داشتنی که زیستگاه گونه هایی متفاوت نظیر لاک پشت ها، تنبل ها، میمون ها و درازدامن های شگفت انگیز می باشد. در این نقطه جادویی از کره زمین سواحلی شنی رویایی و آتشفشان هایی تماشایی به چشم می خورد. 
این کشور سبز، آرام و بکر اولین انتخاب گردشکری مردم در آمریکای مرکزی به شمار می رود. گردشگرانی علاقمند به کوهنوردی و اسب سواری. این کشور امن و کوچک تجارب و فرصت های گردشگری جذاب و هیجان انگیزی را برای علاقمندان به تفریح و گشت و گذار نیز فراهم می آورد. 

7. کاستاریکا یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


8. وانواتو (Vanuatu) و پالائو (Palau)
این دو کشور قاره اقیانوسیه در جنوب اقیانوس آرام قرار گرفته اند و دسترسی به هر دوی آنها سخت است، کشورهایی دیدنی که نام آنها در لیست اتیکال تراولرز به چشم می خورد. 
دولت وانواتو اخیرا اقدام به راه اندازی و تصویب سیاستی جامع با هدف حفاظت از منابع طبیعی و مدیریت پایدار اکوسیستم های آن و کاهش آسیب های انسانی نموده است. علاوه بر این نخست وزیر آن خواستار تصویب طرح ممنوعیت استفاده و واردات کیسه ها و بطری های پلاستیکی شده، طرحی که در صورت تصویبش، وانواتو به عنوان اولین کشور اقیانوس آرام آن را اجرا خواهد کرد. 
دولت پالائو نیز برای حفاظت از زندگی آبزیان دریایی، اقدام به حفاظت از 80 درصد از قلمرو دریایی نموده است، همچنین در راستای دستیابی به این هدف در حال تلاش و تکاپو برای تشویق مردم محلی برای ممانعت از صید خامه ماهی و خرچنگ می باشد. می توان از توسعه گردشگری و تخریبات زیست محیطی ناشی از آن به عنوان یکی از مهم ترین و رو به رشدترین مشکلات در سراسر جهان نام برد، مشکلی بزرگ که دولت پالائو توانسته با ایجاد تدابیری کارآمد با آن روبرو شده. دولت این کشور قصد دارد به جای تلاش در راستای رشد کمیت گردشگری، کیفیت آن افزایش دهد. به بیانی دیگر برای دستیابی به این هدف تعداد بازدیدکنندگان را محدود نموده در عوض هزینه های گردشگری را افزایش می دهد. مسافرین این سرزمین جادویی قبل از سفر به آن می بایست تعهدنامه ای را مبنی بر حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و طبیعی جزیره امضا نمایند. 

چرا باید به وانواتو و پالائو رفت؟
پالائو با سواحلی بکر، امکانات غواصی برتر در حد استانداردهای جهانی و جزایر آتشفشانی با پوشش جنگلی خیره کننده می تواند مقصدی آرامش بخش و رویایی برای گریزهای به سبک رابینسون کروزوئه (Robinson Crusoe-style) نام برد. می توان از وانواتو به عنوان کشور ستایشگر شاهزاده فیلیپ و زادگاه بانگی جامپینگ نام برد. 

8. وانواتو و پالائو یکی از مقاصدی برای تعطیلات که ناجی کره زمین به شمار می روند


منبع: telegraph.co





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید