• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با 9 شگفتی معماری که از طبیعت الهام گرفته اند

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۱/۲۲   تعداد بازدید : 95997   گروه مطلب : دیدنی ها


شگفتی های معماری که از طبیعت الهام گرفته اند

در سال های اخیر الهام از طبیعت در معماری و طراحی سازه های شگرف بیش از هر زمان دیگری در میان معماران و طراحان بزرگ رونق یافته است، البته این تاثیرات را می توان در برخی از سازه های دوران بسیار قدیم نظیر آثار و نمادهای روم و یونان باستان نیز نظاره گر بود. فراک لوید رایت نیز در قرن بیستم با پیروی از این سبک موفق به خلق ساختمان هایی شد که زیبایی ها و چشم اندازهای طبیعی را تکمیل می کنند. امروزه تکنولوژی های جدید به معماران برای طراحی سازه های پیچیده موجود در طبیعت با استفاده از روش های ساخت و ساز و مصالح مدرن یاری می رساند. در سبک معماری زیست تقلیدی از طبیعت و آنچه در آن موجود است، الهام گرفته می شود. در طراحی آثاری نظیر معبد لوتوس در هند تا پا پیچ در پیچ هلیکس در سنگاپور از این سبک پیروی شده، سازه هایی شگرف که ارتباط بین انسان و طبیعت را به خوبی به نمایش می گذارد.
 
1.استادیوم ملی پکن (Beijing Nnatinal Stadium)
استادیوم ملی توسط شرکت معماری هرزوگ اند دِ موورن برای برگزاری مسابقات المپیک سال 2008 طراحی گردید، استادیومی زیبا که قبل از تکمیل شدنش مردم پکن از آن به عنوان آشیانه پرنده یاد می کردند. طراحی داخلی آن مشابه یک کاسه انجام شده و سقف و راه پله های آن در ساختاری شبکه ای با یکدیگر ترکیب شده اند و اطرافشان با توری هایی فولادی احاطه گردیده اند. فضاهای خالی بین آنها با استفاده از غشایی که نور را از خود عبور می دهند، پوشانده شده. دقیقا همان شکلی که پرندگان لانه های خود را می سازند و فضاهای خالی مابین آنها را پر می کنند. این استادیوم قابلیت میزبانی از کنسرت های بزرگ و دیگر مناسبت ها را دارد و در سال 2020 میزبان مسابقات المپیک زمستانی خواهد بود.

1.استادیوم ملی پکن (Beijing Nnatinal Stadium)


2.معبد لوتوس، دهلی نو (Lotus Temple, New Delhi)
با توجه به کتاب مقدس آئین بهایی تمام خانه های مذهبی می بایست دوار و نه وجهی باشند. با توجه به این اعتقادات تمام خانه های مقدس این آئین با یک گنبد به این مشخصه های دست یافتند اما ساختار این معبد کمی متفاوت است. معبدی رویایی واقع در روستای باهاپور (Bahapur) در دهلی نو که در طراحی آن از گل نیلوفر الهام گرفته شده. معمار این بنا فریبرز صحبا (Fariborz Sahba) در ساخت آن از 27 گلبرگ ساده استفاده کرده، گلبرگ هایی زیبا از جنس مرمر که در 9 دسته سه تایی آرایش یافته اند. مصالح اولیه ساخت این بنا در واقع از رشته کوه های پنتلی (Penteli mountain) در یونان آمده اند. این معبد زیبا با 9 درب برای اولین بار در سال 1986 درب های خود را به روی عموم گشود. سالن مرکزی آن قابلیت میزبانی از بیش از 2500 عبادت کننده را داراست.

2.معبد لوتوس، دهلی نو (Lotus Temple, New Delhi)


3.اتمیوم- بروکسل (Atomium- Brussels)
این سازه در واقع برای نمایشگاه جهانی سال 1958 یا اکسپو 58 بنا گردید، ساختمانی شگرف که از نه گوی مرتبط به هم در ارتفاع 102 متری تشکیل شده. آندری واترکین و جین پولاک مهندسین این پروژه ساخت سازه با هدف به نمایش گذاشتن اعتقاد و ایمان خود به پیشرفت دانش، این شکل را بعد از بزرگ کردن یک کریستال آهن به اندازه 165 میلیارد برابر مدل سازی نمودند. امروزه از فضای داخلی این بنا به عنوان یک موزه استفاده می شود و نمایشگاه های موقت متعددی در آن برگزار می شوند. این بنا در منطقه هیسل و در خارج از مرکز شهر قرار گرفته اما به دلیل داشتن ظاهری بسیار برجسته و درخشان از تمام زوایا و اطراف پایتخت بلژیک قابل رویت خواهد بود.

3.اتمیوم- بروکسل (Atomium- Brussels)


4.پل پیچی سنگاپور (Helix Bridge, Singapore)
پل پیچی سنگاپور به عنوان یک پل عابر پیاده بر روی خلیج مارینا کشیده شده، پلی شگرف که توسط تیمی بسیار مجرب و متشکل از متخصصین بین المللی از شرکت های آرشیتکت 61  (Architects 61) سنگاپور و آرشیتکت کوکس (Architecture Cox) استرالیا طراحی گردید و هتل و مرکز خرید بسیار معروف منطقه را به موزه آرت ساینس و باغ های مجاور خلیج متصل می سازد. طراحی این پل با الهام از ساختار دو پیچی دی ان ای صورت گرفته، سازه ای شگرف با مهارهای حلقوی و از جنس استیل ضد زنگ که متصل کننده دو حلقه متفاوت به پایه پل می باشند. این پل با طول 280 متری در سال 2010 افتتاح گردید و دارای 5 پلت فورم تماشا می باشد، جایگاه ها و پلت فرم هایی فوق العاده که چشم اندازهایی تماشایی از خط افق آسمان در امتداد آب های دریا را ارائه می دهند.

4.پل پیچی سنگاپور (Helix Bridge, Singapore)
5.ساگرادا فامیلیا- بارسلونا (Sagrada Familia, Barcelona)
آنتونی گائودی با تاثیر از ایمان درونی اش تصمیم به طراحی این کلیسای نیمه تمام کاتولیک دوران روم باستان گرفت، بنایی شگرف در بارسلونا که نمایانگر ارتباط انسان، طبیعت و دین می باشد. گرچه ساخت و ساز بنا در سال 1883 توسط این معمار شهیر دوره مدرنیسم آغاز شد اما هنوز تا سال 2000 هم راهروی مرکزی اش کامل نشده بود. در طراحی این سازه از ساختار 3 درخت همراه با شاخه هایش الهام گرفته شده، طاق 46 متری کلیسا ظاهری بی نظیر را به آن اعطا نموده تا جاییکه وارد شدن به آن همانند قدم گذاشتن در جنگلی انبوه می باشد، دقیقا همان ایده ای که گائودی در ذهنش می پروراند.

5.ساگرادا فامیلیا- بارسلونا (Sagrada Familia, Barcelona)


6.دفتر مرکزی آلدار- ابوظبی (Aldar Headquarters, Abu dhabi)
می توان از این آسمان خراش دایره ای شکل به عنوان جواهری درخشان در منظره های بیابانی ابوظبی نام برد، سازه ای شگرف که در مجاور دریا قرار گرفته و پروژه ساخت و سازش در سال 2010 به پایان رسیده است. معمار این بنا مروان زقیب لبنانی و شرکت معماری او از صدف حلزون برای طراحی آن الهام گرفته و از یک ساختار دو کفه ای شبیه الماس برای پوسته شیشه ای منحصربه فرد آن استفاده نموده. این بنای 23 طبقه با طول 110 متری دارای چشم اندازی بسیار تماشایی به شهر و مناظر ساحلی می باشد.

6.دفتر مرکزی آلدار- ابوظبی (Aldar Headquarters, Abu dhabi)


7.تایپه 101- تایپه (Taipei 101: Taipei)
می توان از این آسمان خراش 101 طبقه به عنوان مرتفع ترین ساختمان دنیا نام برد، سازه ای شگرف با ارتفاع 510 متری که در سال 2004 در استان ژین یی در تایپه افتتاح گردید. طراحی و ساخت این بنا توسط سی وای لی یکی از شهیرترین و معروف ترین معمارین دنیا انجام شده، طراحی خاص و منحصربه فردی که با الهام از ساقه گیاه بامبو انجام شده و بخش های تکراری آن مملو از نمادگری می باشند. به طور کلی این بنا هشت بخش را در دل خود جای داده که هر بخش خود از ساختمانی هشت طبقه تشکیل شده. در واقع در فرهنگ چینی عدد 8 نماد خوش شانسی به شمار می رود. در واقع در تمام ویژگی های ساختاری این سازه از بخش های مختلف گیاه الهام گرفته شده و از سازه های دندانه دار رایج در فرهنگ چینی نیز استفاده شده. رنگ سبز شیشه های این بنا لمس ردپای طبیعت را در آن تکمیل می کند.

7.تایپه 101- تایپه (Taipei 101: Taipei)


8.خانه های مکعبی، روتردام (The Cube Houses, Rotterdam)
پیت بلوم معمار این بنا در سال 1977 از جنگلی انبوه برای طراحی این خانه آلمانی الهام گرفته، تاثیراتی که با توجه به زوایای تند و خطوط مستقم آن در نگاه اول کمی عجیب است. هر یک از مکعب های زرد رنگ این بنا در زاویه ای 45 درجه ای کناره خود قرار گرفته و بر روی یک دکل شش گوشه ای استوار گردیده اند. آرایشی منظم و زیبا شبیه به درب خانه. هر یک از خانه های سه طبقه این مجموعه در داخل یک تنه درخت بتونی دارای ورودی و راه پله می باشند. امروزه از این مکعب ها به عنوان منزل های شخصی استفاده می شود اما با این وجود هنوز هم علاقمندان زیادی از آن دیدن می نمایند. 

8.خانه های مکعبی، روتردام (The Cube Houses, Rotterdam)


9.بنای خیابان سی ام سنت مری- لندن (30 st Mary Axe, London)
بر خلاف باورهای عموم معمار معروف این سازه نورمن فوستر در طراحی آن از خیارشور الهام نگرفته، بنایی فوق العاده که بیشتر از آن به نام گِرکن (Gherkin) به معنای خیارشور یاد می شود. سطح داخلی این بنا با لایه هایی شیشه ای چسبناک و شبیه به الماس با ساختاری شبکه ای شکل پوشانده شده و در واقع طراحی داخلی آن با الهام شکل گل های گیاه اسفنج دریایی صورت گرفته. در سیستم تهویه مطبوع هوا این سازه از تکنولوژی خاصی استفاده شده که نیاز به خنک سازی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. گرچه این بنای 180 متری نئو مدرن با ساختمان های معروف گرجی لندن در تضاد است اما امروزه به یکی از شاخص ترین بناهای مرتفع این شهر تبدیل شده است. 

9.بنای خیابان سی ام سنت مری- لندن (30 st Mary Axe, London)


منبع: nationalgeographic





نظرها

  • 2 0

    طرح هاش خیلی سخته

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید