• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


حقایقی باورنکردنی درباره عجایب هفتگانه دنیا

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۱۲/۲۷   تعداد بازدید : 17930   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


حقایقی باورنکردنی درباره عجایب هفتگانه دنیا

می خواهید برخی از حقایق عجایب هفتگانه دنیا را یاد بگیرید؟ از مکانهایی که فقط در نقل قولهای قدیمی شنیده ایم مثل باغهای معلق بابیلون (Hanging Gardens of Babylon)، تا مکانهای زیر دریا مثل صخره های مرجانی (Great Barrier Reef) و حتی مکانهایی خارج از جو مثل کمربند سیارک ها، در لیست عجایب هفتگانه کمبودی وجود ندارد. اینکه چطور این مکانها در این دسته بندی قرار گرفته اند و چرا 7 مورد؟ و چه کسی این دسته بندی را انجام داده و امروزه این عجایب هفتگانه کدامها هستند؟ همه سوالاتی می باشند که در این بخش پاسخ داده می شوند، فقط کافیست این 25 حقیقت باور نکردنی درباره عجایب هفتگانه را بخوانید.

25- این لیست برای نمایش شگفت انگیزترین نما و سازه دنیا طراحی شده است البته چندین لیست در طول سالها مدون شده و در واقع این عجایب هفتگانه دنیا بعنوان هفت عجایب دنیای باستان شناخته شده اند.

24- پایه گذاری این عجایب براساس کتاب راهنمایی بوده که توسط گردشگران یونانی استفاده می شده است.

23- عجایب هفتگانه اصلی در اطراف مدیترانه و مزوپوتامیا قرار دارند (مسافت محدودی که توریستها می توانستند سفر کنند).

22- انتخاب عدد 7 احتمالا به دلیل باور یونانیان و به نشانه کمال بوده است. البته برخی از محققین اظهار داشتند که عدد 7 نشانگر پنج سیاره شناخته در آن زمان به همراه ماه و خورسید می باشد.

21- هفت عجایب اصلی دنیا عبارت بودند از، مجسمه رودس غول پیکر (the Colossus of Rhodes)، هرم بزرگ جیزه (the Great Pyramid of Giza)، باغهای معلق بابیلون (Hanging gardens of Babylon)، فانوس دریایی الکساندریا (the Lighthouse of Alexandria)، مقبره بزرگ در هالیکارناسوس (the Mausoleum at Halicarnassus)، مجسمه زئوس در الیمپیا (the statue of Zeus at Olympia) و معبد آرتمیس در افسوس (the Temple of Artemis at Ephesus).

هرم بزرگ جیزه (the Great Pyramid of Giza)

مجسمه زئوس در الیمپیا (the statue of Zeus at Olympia)


20- موجودیت یکی از هفت عجایب قدیمی بحث برانگیز می باشد. از زمانیکه آبیاری باغهای معلق بابیلون مشکل ساز شد و اطلاعات دقیقی در متون قدیمی یافت نشد، برخی از پژوهشگران عصر حاضر، داستانهای این مکان زیبا را تخیلی دانستند.

19- یکی از عجایب قدیمی که هنوز هم موجود می باشد هرم بزرگ جیزه است.

18- دومین لیست مشهور از عجایب مربوط به قرون وسطا می باشد و شباهتی به عجایب هفتگانه اصلی ندارد و هیچ توافقی بر متعلقات این لیست وجود ندارد.

17- متداول ترین عجایب قرون وسطایی عبارتند از: قبرستان زیرزمینی کم ال شوقافا (the Catacombs of Kom el Shoqafa)، کولوسئوم (the Colosseum)، دیوار بزرگ چین (the Great Wall of China)، ایاصوفیه (Hagia Sophia)، برج کج پیزا (the Leaning Tower of Pisa)، برج چینی نانجینگ (the Porcelain Tower of Nanjing) و استون هنج (Stonehenge)، دژ قاهره (the Cairo Citadel)، کلونی ابی (Cluny Abbey)، کلیسای الی (Ely Cathedral) و تاج محل (Taj Mahal)

کولوسئوم (the Colosseum)

ایاصوفیا (Hagia Sophia)

برج کج پیزا (the Leaning Tower of Pisa)

استون هنج (Stonehenge)

تاج محل (Taj Mahal)


16- این لیستها در واقع در قرون وسطا پایه گذاری شده اند، زمانیکه کلمه وسطایی تا دوران روشنفکری کاربردی نبوده. تفکر و مفهوم قرون وسطا تا قرن 16 محبوبیت نداشت. این فرض وجود دارد که اکثر لیستهای آن زمان از نویسندگان قرن 19 و20 باشد.

15- موج سوم این لیستها مربوط به عصر مدرن می باشد. جای تعجب نیست که برای انتخاب هفت عجایب جدید، بسیار مبارزه و مجادله وجود داشته است. (تمایل به جایگزینی عجایب قدیمی نبوده).

14- یکی از محبوبترین لیستهای اخیر توسط جامعه مهندسین شهرسازی آمریکا گردآوری شده است. در سال 1994 آنها یک لیست از عجایب هفتگانه دنیای مدرن امروزی، با در نظر گرفتن بزرگترین دستاوردهای شهرسازی قرن بیستم، تهیه کردند که شامل تونل کانال (the Channel Tunnel)، برج سی ان (CN Tower)، ساختمان امپایر استیت (Empire State Building)، پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)، سد ایتایپو(Itaipu Dam)، پروژه دلتا وورکس/زوییدرزی وورکس (Delta Works/Zuiderzee Works) و کانال پاناما (the Panama Canal) می باشد.

برج سی ان (CN Tower)

ساختمان امپایر استیت (Empire State Building)

پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)

کانال پاناما (the Panama Canal)


 پنجاه مورد از زیباترین عجایب آمریکا



13- در نوامبر سال 2006 روزنامه یو اس اِی تودی (USA Today) لیست عجایب هفتگانه جدید دنیا را نمایان کرد که شامل قصر پوتولا (the Potola Palace)، شهرقدیمی اورشلیم (Old City of Jerusalem)، یخهای قطبی (the Polar ice caps)، بنای ملی دریایی پاپاهاناموکووآکئا (Papahanaumokoakea Marine National Monument)، اینترنت (the Internet)، خرابه های مایان (Mayan ruins)، مهاجرت عظیم مناطق سرنگتی و ماسای مارا (Great Migration of the Serengeti and Masai Mara) و هشتمین عجایب منتخب بازدیدکنندگان، گراند کنیون (Grand Canyon) می باشد.

قصر پوتولا (the Potola Palace)

خرابه های مایان (Mayan ruins)

گراند کنیون (Grand Canyon)


12- از آن گیج کننده تر لیستی است که شبکه سی اِن اِن (CNN) از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا تهیه کرده با کلمه کلیدی طبیعی که شامل: آرورا (the Aurora)، گراند کنیون، صخره های عظیم مرجانی (Great Barrier Reef)، بندر ریو دو ژانریو (Harbor of Rio de Janeiro)، کوه اورست (Mount Everest)، آتشفشان پاریکوتین (Paricutin Volcano) و آبشار ویکتوریا (Victoria Falls) می باشد.

کوه اورست (Mount Everest)

آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)


11- در سال 2001 بنیاد سوییس کمپانی تصمیم گرفت که اینکار را بهتر از دیگران انجام دهد و هفت عجایب جدید دنیا را انتخاب کرد. وقتی نتیجه نهایی اعلام شد و اهرام در آن جایی نداشت باعث ناراحتی مصر شد، بنابراین آنرا بعنوان کاندید افتخاری اضافه کردند. این لیست عبارتند از: دیوار بزرگ چین، پترا، مجسمه مسیح رهایی بخش، ماچوپیچو (Machu Picchu)، چیکن ایتزا (Chicken Itza)، کولوسیوم، تاج محل وهرم گیزا (کاندیدافتخاری).

ماچوپیچو (Machu Picchu)


10- عجایب هفتگانه طبیعی جدید نیز با کوشش فراوان بین سالهای 2007 تا 2011 توسط همان کمپانی و رای گیری جهانی گردآوری شد. اگر می خواهید آنها را ببینید باید به تمام آن مناطق سفر کنید. آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)، خلیج ها لونگ (Ha Long Bay)، جزیره ججو (Jeju Island)، رودخانه زیرزمینی پورتو پرنسس (Puerto Prinvesa Underground River)، کوهستان تیبل (Table Mountain)، کومودو و جنگل بارانی آمازون.

آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)


9- اشکال طبیعی و ساختمانهای قدیمی تنها مواردی نیستند که در بحث عجایب مطرح می شوند. شهرهای عجایب هفتگانه جدید، سومین رای گیری است که توسط بنیاد عجایب هفتگانه سازمان دهی شده است و چون می دانیم که تمایل به دیدن آنها دارید لیست این شهرها بدین شرح می باشد. دوربان (Durban) در آفریقای جنوبی، ویگان (Vigan) در فیلیپین، هاوانا در کوبا، کوالالامپور در مالزی، بیروت در لبنان، دوحه در قطر و لاپاز در بولیوی.

ویگان (Vigan) در فیلیپین


8- در سال 1989، سازمان بین المللی غواصی (CEDAM) لیست عجایب هفتگانه زیر آب را نمایان کرد. این لیست که شامل مکانهای زیر می باشد در آکواریوم ملی واشنگتن دی سی اعلام شد. تپه های دریایی پالایو (Palau Reefs)، صخره های مرجانی بلیز (Belizes Barrier reefs)، صخره مرجانی بزرگ، چاه گرمایی زیرآب (Deep-Sea Vents) دراکوادور، جزایر گالاپاگوس، دریاچه بایکال در روسیه و دریای سرخ شمالی در آفریقا.

صخره های مرجانی بلیز (Belizes Barrier reefs)


7- هفت عجایب دنیای صنعت، در کتاب محبوبی از یک نویسنده انگلیسی بنام دبورا کدبری (Deborah Cadbury) می باشد. این لیست براساس استانداردهایی برای قرن 19 و20 و متناسب با سیستم مهندسی است. این لیست شامل کشتی بخارایسترن (the SS Great Eastern)، فانوس دریایی بل راک (Bell Rock Lighthouse)، پل بروکلین (Brooklyn Bridge)، سیستم فاضلاب لندن، اولین راه آهن قاره پیما ( First Transcontinental Railroad)، کانال پاناما و سد هوور(Hoover dam) می باشد.

فانوس دریایی بل راک (Bell Rock Lighthouse)

سد هوور(Hoover dam)


6- بحث و جدل بر سر اینکه کدام یک از مکانها باید در لیست عجایب هفتگانه گنجانده شود تا هالیوود هم کشیده شده است. در فیلم عجایب هفتگانه دنیا در سال 1956، لوول توماس (Lowell Thomas) بدنبال عجایب طبیعی ساخته دست بشر در دنیا می گردد و سعی می کند تماشاچی را برای بروز رسانی لیست عجایب یونان باستان  دعوت کند.

5- در سال 1999 مجله استرانومی پا را فراتر از دنیای ما می گذارد و لیستی از عجایب منظومه شمسی را بعنوان عجایب هفتگانه جهان ارایه می دهد. در این لیست، انسلادوس قمر زحل (Enceladus)، لکه سرخ  بزرگ بر روی مشتری (The Great Red Spot of Jupiter)، کمربند سیارک ها (The Asteroid Belt) بین بهرام و مشتری، سطح خورشید، اقیانوسهای سطح کره زمین، حلقه زحل و کوه المپوس بهرام (Olympus Mons on Mars) وجود دارند.

لکه سرخ  بزرگ بر روی مشتری (The Great Red Spot of Jupiter)

کوه المپوس بهرام (Olympus Mons on Mars)


4- اگر تا الان به اندازه کافی مبهوت نشده اید باید اضافه کرد که هر کشوری لیست عجایب هفتگانه ملی و مخصوص به خود را دارد.

3- اگر چه اکثر لیستها عموما دارای هفت عجایب می باشد (بدلیل پایه گذاری یونانیها)، ولی نظریه هشت عجایب نیز شایع می باشد و برخی از لیستها یک گزینه افتخاری نیز دارند.

2- از همه جالبتر اینکه افراد هم می توانند جز دسته بندی عجایب باشند. از آندره غول پیکر (Andre the Giant) اغلب بعنوان هشتمین عجایب نام برده می شود، با توجه به عظیم الجثه بودنش با 224 سانتی متر قد و240 کیلوگرم وزن.

1-همانطور که می بینید لیست عجایب می تواند کاملا قابل بحث باشد. بعضی از لیستها حتی شامل افراد و تفکرات و عقاید ذهنی نیز می باشد. حتی نام کینگ کونگ خیالی هم بعنوان هشتمین عجایب دنیا دیده شده است.


منبع: list25




نظرها

  • 1 0

    بسیار جالب و آموزنده بود.سپاس فراوان.

    • 1 0

      سلام امیر جان، ممنون

  • 0 0

    *تشکر فراوان بابت مطالب خوبتون*

    • 0 0

      سلام مهری جان، لطف دارید.

  • 0 1

    یک تشکری خاص از بابت مطالب زیبای تان درباره عجایب هفت گانه جهان که به نشرسپردید اظهار امتنان می‌نمایم

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید