• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با شگفتی های شهر لودز در لهستان آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۸/۲۳   تعداد بازدید : 12067   گروه مطلب : ایده های سفر


با شگفتی های شهر لودز در لهستان آشنا شوید

لودز می تواند بهترین شهری باشد که آن را برای گردشگری انتخاب کرده اید، پر جنب و جوش، پر از جاذبه های دیدنی و از همه مهم تر ارزان قیمت! این شهر سومین شهر بزرگ لهستان است که شگفتی های بسیاری را در دل خود جای داده است.
در همان نگاه نخست به شهر لودز محو زیبایی های آن خواهید شد، مناظر دیدنی این شهر همانند قاب نقاشی هنرمندانی معروف است و شما را به یاد کارت پستال هایی زیبا از طبیعت می اندازد.
پیش تر، در قرن نوزدهم میلادی از این شهر به عنوان مرکز تولید نساجی یاد می شد، البته پس از گذران جنگ جهانی دوم به این شهر لقب لودز خاکستری (Grey Lodz) را داده بودند.
پس از گذشت این دوران ناراحت کننده، لودز توانست به خود بیاید، گذشته را جبران کند و آینده خوبی را برای خود رقم بزند. ساختمان های جنگ زده و ویران خود را بازسازی کرده و آنها را با نقش و نگارهایی خارق العاده مزین نماید.
کارخانه ها و آسیاب های لودز مجدداً احیا شدند و از آنها به همراه آپارتمان ها، رستوران ها و مراکز خریدش به عنوان مناطق پر هیاهوی لودز یاد می شود، حتی در این سال ها چهره شهر نیز در شب هنگام دوباره زنده شده است.
می توان اذعان داشت که نام مستعار منچستر لهستان (Polish Manchester)، بر خلاف نام واقعی آن، کاملاً معنی می دهد. در ادامه به کارهایی که می توان در این شهر انجام داد اشاره خواهیم کرد.

پیاده روی در طولانی ترین خیابان لهستان
خیابان پیترکوفسکا (Piotrkowska) با 4.2 کیلومتر طول طولانی ترین خیابان تجاری کشور لهستان و قطعاً عجیب و غریب ترین خیابان است. از شمالی ترین قسمت آن در پلاتز وولنوشچی (Plac Wolnosci) ملقب به میدان لیبرتیی(Liberty)  یا همان آزادی گرفته تا جایی که به پیلسودسکیئگو(Pilsudskiego)  متصل می شود، می توانید همانند یک موزه خیابانی بزرگ، سبک های معماری متنوعی را در ساخت خانه ها و بناهای متعدد موجود در این خیابان طویل مشاهده کنید. از سبک معماری نئو باروک خانه شیبلر (House of Schieble) گرفته تا ساختمان بانک ویلهلم لاندوا (Wilhelm Landau’s Bank House) هنرهای جدیدی را به این ترکیب اضافه کرده اند. پس از تماشای این زیبایی ها به سراغ هالی لودز  (Holly-Lodz)بروید، در این قسمت می توانید نام ستاره های کشور را که در دنیای هالیوود نام و نشانی برای خود دست و پا کردند و تبدیل به ستاره شده اند را روی سنگ فرش برجسته پیاده رو مشاهده کنید.

کاخ ازرائیل پوزنانسکی شهر لودز در لهستان
کاخ ازرائیل پوزنانسکی


بهشت قدیمی را پیدا کنید
به این مکان دنج، پیترکوفسکای خاموش نیز گفته می شود چرا که خیابان پیترکوفسکا ساکت است و همچنین نمایانگر قسمت مستقل و غیر تپنده یا خاموش شهر می باشد. در اینجا کارخانه قدیمی تولید پنبه، بستنی های دست ساز محلی، بوتیک های بسیار قدیمی و رستوران ها و کافه ها بیش از هرچیز دیگری خودنمایی می کنند. میتمی رستوبار (Mitmi Restobar) مکانی فوق العاده برای لذت بردن از ناهار و شام و نوشیدنی های گوارا است.

بهشت قدیمی را پیدا کنید


لذت پیاده روی در کنار نقاشی های خیابانی
دیوارنماهای جالب توجه و چشمگیر در اطراف لودز نقش بسته اند و یادآور بازسازی عظیم شهر می باشند. بنیاد ظاهر شهر(Urban Forms Foundation) در سال 2009 و با ماموریت زیباسازی چشم اندازهایی که در دوران پسا-صنعتی ساخته شده اند، ایجاد شده است و به نظر می رسد که تا به اینجا کارش را خوب انجام داده. نزدیک به 40 اثر که توسط هنرمندان خیابانی محلی و بین المللی خلق شده، ساختمان های خاکستری را تبدیل به آثار هنری و پارکینگ ها را به گالری های هنری تبدیل کرده اند. در خیابان اوگرودوا  (Ogrodowa)می توانید نقاشی هایی از راسوها و در خیابان اونیورسیتِسکا (Uniwersytecka) فیل های آبی پرنده را مشاهده نمایید. بزرگترین اثر، که چشم اندازهای لودز و قایق های چوبی را نمایش می دهد، در گوشه پیترکوفسکا و پیلسودسکیگو(Pilsudskiego)  قرار دارد.

لذت پیاده روی در کنار نقاشی های خیابانی


دامپلینگ (Dumpling) میل کنید
غذاهای سنتی لهستان خوشمزه، مقوی و رضایت بخشند. از خیارشورهای تند ورقه شده که با موادی مانند چغندر و پیازچه مخلوط شده اند، نیز لذت خواهید برد. این غذاها ی لذیذ حداقل در لودز قیمت بسیار مناسبی دارند. غذاهایی مانند سینه غاز دودی، شاه ماهی و کوفته یا دامپلینگی که با قارچ های وحشی و گوشت چرخ شده و ادویه دار پر شده است را امتحان کنید. کوپرک بیسترو (Koperek Bistro) در شهر لودز جایی است که بسیاری از مردم محلی زمانی که نمی توانند و یا نمی خواهند آشپزی کنند برای صرف غذا به آن مراجعه می کنند. در این مکان منوی غذایی هم بصورت روزانه تغییر می کند.

دامپلینگ هایی که با قارچ های وحشی و گوشت طعم دار پر شده اند
دامپلینگ هایی که با قارچ های وحشی و گوشت طعم دار پر شده اند


بهترین کارهایی که می توان در شهر شگفت انگیز کوشیتسه اسلووکی انجام داد



به داخل کاخ ها نگاهی بیاندازید
کاخ ازرائیل پوزنانسکی (Izrael Poznanski) که در قرن نوزدهم ساخته شده در کنار مجموعه مانوفاکتورا (Manufaktura complex) قرار دارد و این مکان جایی است که تاجر نساجی کارخانه اش را بنا کرد. کاخ ازرائیل پوزنانسکی اکنون خانه دومین شهروند پولدار در لودز است و نمونه ای از معماری عجیب و غریب شهر را در خود جای داده. هنگامی که شما انقدر پولدار هستید، چرا به یک سبک اتکا کنید؟ اتاق های پهناور با سقف های طاق دار پذیرای موزه شهر لودز هستند که دارای نمایشگاه هایی مربوط به شهروندان معروف مانند آرتور رابینسون (Arthur Robinson) و جنگجوی مردمی، جان کارسکی (Jan Karski) می باشد.

به داخل کاخ ها نگاهی بیاندازید


برای هر چیزی یک موزه پیدا کنید
حتی افرادی که به چیزهایی عجیب و غریب هم علاقمند هستند در لودز چیزهای راضی کننده ای پیدا می کنند. یک موزه به نام موزه کارخانه نیز در این شهر وجود دارد که برای شما داستان رونق صنعت نساجی در شهر لودز را بیان می کند. موزه مرکزی منسوجات که در ساختمان های کلاسیسیست کارخانه سفید قرار گرفته، به طرح های بافتی پیچیده ای اختصاص دارد. همچنین موزه هنر فیلمبرداری لودز، صنعت سینمای لهستان را با به نمایش گذاشتن پوسترهایی اصلی از فیلم های لهستانی، اشیا مربوط به صحنه و تجهیزات فیلمبرداری، معرفی می کند. در این شهر حتی موزه فاضلاب نیز وجود دارد، ساختمانی بازسازی شده با آجرهای قرمز که در زیر زمین قرار دارد و راه ورود به آن از پلاک وولنوسکی (Plac Wolnosci) است.

برای هر چیزی یک موزه پیدا کنید


بازدیدی از قبرستان یهودی ها داشته باشید
یکی از بزرگترین آرامگاه های مخصوص یهودی ها در اروپا که بیش از 100 هکتار مساحت دارد و حدود 180 هزار قبر از جمله آرامگاه با ابهت پوزنانسکی (Poznanski) در آن جای گرفته است. اکثر قبرها در این قبرستان در محیطی قرار گرفته اند که دارای گیاهانی سبز می باشند و درختان نیز بر روی آنها سایه ای ایجاد کرده و زیبایی ترسناکی به وجود آورده اند. اما در میدان گتو بسیاری از قبرها با ستون هایی سیمانی علامت گذاری شده اند. علت این امر در این است که در آن زمان استفاده از سنگ قبر برای کسانی که تحت اشغال نازی ها جان خود را از دست دادند، ممنوع بود.

بازدیدی از قبرستان یهودی ها داشته باشید


از پارک ها دیدن کنید
شهر لودز 40 پارک شهری، باغچه و میدان سرسبز دارد. زدرویی (Zdrowie) که در لغت به معنی سلامتی است یکی از همین پارک ها می باشد. این پارک دارای باغ های گیاهی و غرفه هایی است که در آنها انواع غذاهای خیابانی و نوشیدنی می فروشند. البته باید گفت که زیباترین آنها فضای سبز زرودلیسکا (Zrodliska) می باشد که در سال 1840 و به عنوان محلی برای کارگران کارخانه نخ ریسی ساخته شده بود. صحنه نمایش اصلی هنوز هم در مرکز چمن های این فضای سبز قرار دارد و مسیر خانه نخل از میان درختان 140 ساله می گذرد. جالب است بدانید سقف این مکان با توجه به رشد درختان بلندتر می شود.

از پارک ها دیدن کنید


در پیترکوفسکا جشن بگیرید
پیدا کردن یک جشن یا میهمانی در لودز آسان است، تقریباً تمام کافه ها و مکان های تفریحی به جشن های بزرگ خیابان پیترکوفسکا ملحق می شوند. در اکثر مکان های تفریحی صندلی هایی کنار خیابان قرار داده اند تا مردم بتوانند به تماشای جمعیت بپردازند (حداقل در تابستان) و همچنین پیمودن خیابان های سنگ فرش شده معمولاً شما را به حیاط ها و نوشیدنی فروشی ها می رساند. کالیسکا (Kaliska)  کافه ایست که از یک راهروی پیچ در پیچ تشکیل شده و یک تراس خنک و دستشویی ای ترسناک با آینه ای یک طرفه دارد (نگران نباشید کسی نمی تواند شما را از پشت این آینه ببینند). درست بیرون از خیابان اصلی، می توانید نوشیدنی های متنوعی را تهیه کنید.


در شهر لودز تاکید زیادی بر اضافه کردن رنگ ها به محیط شهری وجود دارد
در شهر لودز تاکید زیادی بر اضافه کردن رنگ ها به محیط شهری وجود دارد


در یک کارخانه بخوابید
مانوفاکتورا (Manufaktura) که در زمینی به اندازه 54 زمین فوتبال گسترانده شده، از نظر اندازه قابل توجه است. مغازه ها، مکان های تفریحی، رستوران ها و موزه ها، زمین ها و ساختمان های نارنجی رنگ، کارخانه نساجی سابق  را پر کرده اند. هتل وییِنا هاوس اندل لودز (Vienna House Andel's Lodz) در این کارخانه بافندگی قرار دارد و بسیاری از افراد آن را به عنوان بهترین هتل این شهر می شناسند. بازسازی های انجام شده روی این بنا باعث شده تا اتاق هایی شیک، راحت و زیبایی به وجود بیایند. در دیوارهای این مکان صورت هایی کوچک و زیبا طراحی شده که دیدن آنها خالی از لطف نیست و هرکدام از آنها نمایان گر یکی از شخصیت هایی است که در تاریخ این ساختمان نقش داشته اند، از صاحب اصلی اینجا، ازرائیل پوزنانسکی گرفته تا کارکنان هتل.

در یک کارخانه بخوابید


منبع: independent.co




نظرها

  • 0 0

    من 8 روز لودز بوده ام. جایی بسیار زیبا و دیدنی است. خیابان پیتروکوفسکایا انسان را به قرون 17 و 18 می برد. با حداقل 10 دلار شما هم می توانید اسم خود را در این شهر ماندگار کنید. نام لهستانی آن ووژ است.

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید