• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


ده عنوان از نمادین ترین ساختمان های سرتاسر جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۵/۱۱/۲۸   تعداد بازدید : 10418   گروه مطلب : ترین ها


ده عنوان از نمادین ترین ساختمان های سرتاسر جهان

شکوه زمینی پر از سرسبزی، کوهستان های مزین به برف، گل های در حال شکوفا شدن و جریان روان آب پاک رودخانه ها، همگی تعاریفی از یک منظره زیبا هستند. با وجود اینکه تمامی این زیبایی ها مواردی اند که طبیعت به ما عطا کرده، اما انسان نیز در ساخته سازه هایی که تبدیل به منظره های دیدنی می شوند هم شراکت دارد. از آسمان خراش های ایالت نیویورک که خط آسمان شهرهای زیبایی مثل منهتن را ستایش می کنند تا جزایر مصنوعی نخل در شهر دبی (Artificial Palm islands of Dubai)، می توان دید که انسان هم به اندازه ای برابر در زیبا سازی و پدید آوردن مناظر دیدنی، با طبیعیت همکاری داشته است. از توکیو تا آلاسکا، سازه ها و ساختمان های زیادی وجود دارند که ارزش دیدن، کار کردن و حتی زندگی کردن در آنها بسیار بالا است. در ادامه لیستی 10 موردی از نمادین ترین ساختمان های سرتاسر جهان را مطالعه خواهید کرد.


10 – تالار اپرای سیدنی (Sydney Opera House)
تالار اپرای شهر سیدنی در سال 2007 میلادی به عنوان یکی از میراث جهانی سازمان یونسکو (UNESCO World Heritage) به ثبت رسید و حتماً باید آن را به عنوان یکی از 10 ساختمان نمادین جهان قلمداد کرد. با قد و قامتی 185 و عرض 120 متری، توسط طراح دانمارکی الاصل یعنی یورت آتزون (Jorn Utzon) ساخته شده است. طراحی وی در میان 232 مورد از طرح هایی که در یک رقابت طراحی جهانی شرکت کردند به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. وی در سال 1957 یعنی دو سال بعد از برتر شناخته شدن طرحش، توانست جایزه 5000 پوندی را از آن خود کند. کار ساخت این بنا 2 سال پس از پیروزی او در این رقابت و به واسطه استفاده از 10 هزار سازنده ای که به خدمت گرفته شده بودند آغاز شد.
با به اتمام رسیدن فرآیند ساخت، هزینه این پروژه به چیزی بالغ بر 102 میلیون دلار استرالیایی رسیده بود. در انتها مراسم افتتاح رسمی این ساختمان در تاریخ بیستم اکتبر سال 1973 برگزار شد.
پُل روبسِن (Paul Robeson)، اولین شخصیتی بود که سال 1960 در تالار اپرای سیدنی به اجرای زنده پرداخت. اولین مراسم اپرا نیز در تاریخ بیست و هشتم سپتامبر سال 1973 توسط سرگئی پروکوفیف (Sergei Prokofiev) به نام جنگ و صلح (War and Peace) در این تالار برگزار گردید. سالیانه چیزی در حدود سی هزار رویداد در این مکان برگزار می شود و در این مدت نیز تعداد هشت میلیون بازدید کننده از آن دیدن می کنند.

10 – تالار اپرای سیدنی (Sydney Opera House)

9 – برج ایفل (Eiffel Tower)
برج ایفل سال 1889 در شهر پاریس و به دست دو مهندس به نام های موریس کوچلین (Maurice Koechlin) و امیل نوویر (Émile Nouguier) به وجود آمد. در ابتدا این برج به عنوان یک ورودی برای نمایشگاه جهانی سال 1889 طراحی شده بود. نامی که برای آن انتخاب شد برگرفته از نام مهندسی به نام گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) است، کمپانی وی کار طراحی و ساخت این برج را بر عهده داشت. همچنین او نقش کلیدی در مهندسی و طراحی معماری این برج را داشته است. برج ایفل شبکه ای شکل آهنی، دارای ارتفاع 324 متری و وزن 10 هزار و 100 تنی است. با آمار بازدید هفت میلیون گردشگر در هر سال، این برج نمادین عنوان پر بازدید ترین بنای تاریخی جهان را در اختیار دارد. فرآیند ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه و پنج روز طول کشید. این بنا در اصل برای یک ایستادگی 20 ساله در نظر گرفته شده بود، اما کمی بعد به یکی از نمادین ترین بناهای زیبای موجود در جهان تبدیل شد. 

9 – برج ایفل (Eiffel Tower)


8 – ساختمان امپایر استیت (Empire State Building)
ساختمان اِمپایِر استیت با قامت 381 متری خود، سازه ای 102 طبقه ای است که به نمایی از خط جدا کننده آسمان و چشم انداز شهر زیبای منهتن مزین شده است. این ساختمان توسط شخصی به نام ویلیام اِف لَمب (William F. Lamb) طراحی شده و فرآیند ساخت و تکمیل کردن آن در حدود یک سال و 45 روز ادامه داشت. مراسم افتتاحیه این ساختمان به دست فرزند بزرگ شهردار وقت یعنی اسمیت (Governor Smith) انجام شد و سپس چراغ های آن به دست مدیرش یعنی هِربِرت هوِر (Herbert Hoover)، برای اولین بار از راه دور و از شهر واشنگتن روشن شد.
تعداد 85 طبقه از این ساختمان از فضاهای اختصاص داده شده به قسمت تجاری به حساب می آیند. 16 طبقه دیگر هم جزو نمای ساختمان می باشند. همچنین این ساختمان یک طبقه صد و سوم نیز دارد که تنها از طریق راه پله ای که در طبقه صد و دوم قرار گرفته قابل دسترس است. رفتن و بازدید از این طبقه نیازمند کسب اجازه مخصوص از مدیریت ساختمان است. ساختمان اِمپایِر استیت در سپتامبر سال 2011 موفق به کسب گواهینامه "پیشرو در طراحی محیطی و انرژی" (LEED) شد و از آن زمان به عنوان بلندترین ساختمان پیشرو برای در اختیار داشتن برترین طراحی سازگار با این استاندارد در کل ایالت آمریکا شناخته می شود.

8 – ساختمان امپایر استیت (Empire State Building)


7 – کلیسای نوتردام پاریس (Notre Dame de Paris)
نوتره دام دِ پاری به معنای "خانم پاریسی ما" می باشد. این محل یک کلیسای متعلق به فرقه کاتولیک (Catholic) است که اتفاقاً جایگاه رسمی اسقف اعظم پاریس نیز می باشد. این اثر تاریخی با شکوه 130 متر طول، 48 متر عرض و 38 متر ارتفاع دارد. عملیات ساخت کلیسای نوترِدام از سال 1163 آغاز شد و در این مدت، چندین بار در زمان های مختلف تخریب شد و متعاقباً مورد بازسازی قرار گرفت. این بنا یکی از نمادین ترین سازه های شهر پاریس و بدون شک لقب یکی از نمادین ترین ساختمان های جهان را در اختیار دارد. همچنین این ساختمان به داشتن بزرگ ترین بدنه و زنگ های کلیسایی پر تعداد که زیبا و پر زرق و برق هستند هم شهرت دارد. این کلیسا یکی از اولین ساختمان های جهان بوده که استفاده از ستون قوسی در ساخت آن، یکی از مثال زدنی ترین نمونه از سازه های به سبک فرانسه گوتیک (French Gothic Construction) به حساب می آید.

7 – کلیسای نوتردام پاریس (Notre Dame de Paris)


6 – کازا میلا (Casa Mila)
کازا میلا که با نام لا پدررا (La Pedrera) هم شناخته می شود، ساختمانی است که توسط معماری به نام آنتونیو گادی (Antoni Gaudí) در شهر بارسلونای کشور اسپانیا بنا شده است. وی این ساختمان را در مدت 6 سال و از سال 1906 الی 1912 برای زوج بسیار ثروتمندی با نام های روزِر سِگمِن (Roser Segimon) و پِر میلا (Pere Milà) ساخت. این ساختمان فضایی به وسعت 1323 متر مربع را به ازای هر کدام از طبقه های خود تصرف کرده است.
سازه این بنا در زمان ساخته شدنش، به داشتن طراحی جسورانه و مدرن مورد نقدهای بسیاری قرار گرفته بود. این ساختمان منزل گاهی برای بسیاری از نوآوری های مرتبط با ساخت و ساز است که شامل مواردی مثل سنگ هایی دارای ویژگی حمایت از خود در قسمت های جلو و ستون ها هستند و نیز طبقاتی که فاقد نیاز به داشتن دیوار باربر و گاراژ زیرزمینی هستند می شود.
ساختار این بنا به طور کامل از سنگ های طبیعی به وجود آمده و نکته دیگر اینکه هیچگونه خطوط مستقیمی در آن به کار نرفته است. طراحی آن به گونه ای بوده تا برداشتن هر کدام از دیوارها، اثری بر روی مقاومت کل بنا نداشته باشد. امروزه از این ساختمان به مرکز فرماندهی فونداسیو کاتالونیا لا پِدرِرا (Fundació Catalunya-La Pedrera) تبدیل شده است. همچنین این ساختمان به عنوان یک مرکز فرهنگی برای برگزاری فعالیت های گوناگونی که تحت نظر این بنیاد انجام می شود مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان یونسکو در سال 1984 این بنا را به لیست میراث جهانی خود اضافه نمود.

6 – کازا میلا (Casa Mila)


ده عنوان از نمادین ترین ساختمان های سرتاسر جهان



5 – کلیسای جامع برازیلیا (Cathedral of Brasilia)
کلیسای جامع برزیلیا شاهکاری از هنر دینی مدرن در شهر برزیلیا واقع در کشور برزیل است. این بنا که توسط اسکار نیمایِر (Oscar Niemeyer) بنا شده، کلیسای جامع کاتولیک دوران روم (Roman Catholic) است که اکنون به عنوان جایگاهی برای قلمرو مذهبی اسقف اعظم برزیلیا (Archdiocese of Brasília) انجام وظیفه می کند. فرآیند ساخت این بنا از پانزدهم سپتامبر سال 1958 آغاز شد و بعد از چندین وقفه، در بیست و یکم آوریل 1960 به اتمام رسید. پس از چندین مورد تاخیر و به عقب انداختن، این کلیسا در تاریخ سی و یکم ماه مه سال 1970 رسماً توسط کاردینال دی یوجینیو سِیلز (Cardinal D. Eugenio Salles) افتتاح شد. در پانزدهم جولای سال 1990 نیز لقب یک اثر تاریخی و هنری ملی به آن داده شد. این کلیسا دارای ساختار هذلولی شکل و به شدت قابل توجهی است که از تعداد 16 ستون بتونی به وجود آمده است و هر کدام از این ستون ها دارای وزن 90 تنی هستند. برای ورود به کلیسا می بایست از یک تونل تاریک عبور کرد و با کمی جلوتر رفتن، وارد فضایی پر نور که سقف آن تماماً شیشه است شوید.
این کلیسا با داشتن طراحی خیره کننده اش، می تواند در لیست نمادین ترین ساختمان های جهان قرار بگیرد.

5 – کلیسای جامع برازیلیا (Cathedral of Brasilia)


4 – برج شارد لندن (The Shard)
برج شارد آسمان خراشی 95 طبقه ای و 309.6 متری واقع در شهر لندن از کشور انگلستان است. شروع ساخت برج شارد به سال 2009 باز می گردد و در سال 2012 نیز کار ساخت آن به پایان رسید. مراسم افتتاح آسمان خراش شارد با حضور نخست وزیر قطر به نام حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی (Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani) برگزار شد. پروژه ساخت این بنا کار دو شرکت اِستیت آو قطر (State of Qatar) و گروه سِلار پراپِرتی (Sellar Property Group) بود. رِنزو پیانو (Renzo Piano) وظیفه طراحی ساختمان شارد را بر عهده داشت و آن را به شکل مجسمه ای از منار مخروطی شکل که سر از رودخانه تیمز (River Thames) بر آورده طراحی کرده است. این ساختمان دارای تعداد 11 هزار پنل شیشه ای و در مجموع 56 هزار متر مربع نمای شیشه است. ایده بهره وری بالای انرژی در مصالح به کار رفته در ساخت این بنا در اولویت قرار داشت و حتی از مواد بازیافتنی در ساخت و ساز آن به کار برده شد. این ساختمان منزلی برای واحدهای مسکونی، هتل ها، دفاتر کاری و گالری های تماشایی است.

4 – برج شارد لندن (The Shard)


3 – برج خلیفه (Burj Khalifa)
این آسمان خراش 830 متری در شهر دبی(کشور امارات متحده عربی) عنوان بلندترین و نمادین ترین سازه در کل جهان را از آن خود کرده است. این ساختمان به دست آدریان (Adrian Smith) اسمیت طراحی شد و کار ساخت آن از سال 2004 آغاز و در سال 2009 به طور کامل به اتمام رسید. در طراحی این برج از قواره گل نرگل زرد کشور پرو (Hymenocallis) الهام گرفته شده است. این ساختمان در سال 2010 به عنوان بخشی از پروژه منطقه دان تان (Downtown) شهر دبی رسماً افتتاح شد. در طبقه 163 این آسمان خراش، هتل ها، اقامتگاه ها و آزمایشگاه های دیداری مختلفی وجود دارد. جدای از داشتن لقب بلندترین ساختمان در جهان، این آسمان خراش بلندترین سازه ای است که بدون نیاز به سازه دیگری بنا شده، بالاترین تعداد طبقات را در میان رقبای خود دارد، وسیع ترین طبقه از لحاظ فضا را در جهان اختیار دارد، مرتفع ترین عرشه رصد چشم انداز در جهان را دارد و همچنین آسانسور آن طولانی ترین مسافت سفر را در جهان طی می کند و همینطور بلندترین خدمات آسانسوری در جهان را دارد. برای بازدید از برج خلیفه و تماشای چشم انداز دبی از بالاترین طبقه آن می توانید تور دبی را همین حالا آنلاین خرید نمایید.

3 – برج خلیفه (Burj Khalifa)


2 – تاج محل (Taj Mahal)
تاج محل اعجازی در معماری است که توسط سنگ های مرمر سفید ساخته شده و در سواحل آب رودخانه جمنا (Yamuna) در شهر آگره (Agra) از کشور هند قرار گرفته است. این بنا به دستور جهان شاه (Shah Jahan)، پنجمین امپراتور مغول های هند به منظور یاد بودی از همسرش به نام ممتاز محل (Mumtaz Mahal) ساخته شد. هدایت ساخت این بنا را معماری به نام استاد احمد لاهوری (Ustad Ahmad Lahauri) برعهده داشت و در ساخت تاج محل از 22 هزار کارگر استفاده شد تا در مدت هفده سال کامل شود. این سازه شاهکاری از معماری ایرانی و مغولی است. گفته می شود که تغییر رنگ های ساختمان تاج محل از رنگ های متمایل به صورتی در هنگام صبح به سفید شیری رنگ در عصر و رنگ طلایی در شب هنگامی که به زیر نور ماه می رود، مصداقی از تغییر خلق و خوی این ملکه سوگلی جهان شاه بوده است. هر ساله نزدیک به هشت میلیون گردشگر از تاج محل بازدید می کنند. تاج محل به عنوان یکی از مکان های متعلق به میراث جهانی یونسکو وارد لیست این سازمان شد. به لطف زیبایی خیر کننده اش، می توان تاج محل را هم در لیست نمادین ترین ساختمان های جهان قرار داد. 

2 – تاج محل (Taj Mahal)


1 – خانه کعبه (The Kaaba)
کعبه مقدس ترین مکان زیارتی جهان برای پیروان دین اسلام است. این سازه مکعبی شکل در قلب مقدس ترین مسجد دین اسلام یعنی مسجد الحرام (Al-Masjid al-Haram) در شهر مکه از کشور عربستان سعودی واقع شده است. مسلمانان سرتاسر جهان به هنگام خواندن نماز، رو به جهت کعبه می ایستند. هر مسلمان در طول عمر خود به منظور انجام سفر حج، حداقل یک بار در زندگی اش از خانه کعبه بازدید می کند.
ساختار باشکوه مکعبی شکل این بنا به وسیله سنگ گرانیت کامل شده است. خانه کعبه حدوداً 13.1 متر است و هر وجه آن ابعاد 11.03 و 12.86 متری دارد. برای کف پوش داخل خانه کعبه از سنگ مرمر و سنگ آهک استفاده شده است. خانه خدا در ابتدا به روی همه زائران باز بود اما به دلیل حجم بالای بازدید کنندگانی که وارد آن می شدند، محدودیت هایی برای ورود عموم به داخل آن وضع شد. اولین خانه کعبه دارای یک درب برای ورود و همچنین یک درب دیگر هم برای خروج داشت که پنجره ای بر بالای آن قرار داده شده بود. خانه کعبه فعلی فقط یک درب دارد و فاقد پنجره است.

1 – خانه کعبه (The Kaaba)


10 عنوان از نمادین ترین ساختمان های سرتاسر جهان:
1 - خانه کعبه
2 - تاج محل
3 - برج خلیفه
4 - برج شارد لندن
5 - کلیسای جامع برازیلیا
6 - کازا میلا
7 - کلیسای نوتردام پاریس
8 - ساختمان ِمپایِر استیت
9 - برج ایفل
10 - تالار اپرای سیدنی


منبع:  www.wonderslist.com





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید