• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 13 مورد از قدیمی ترین کشورهای جهان آشنا شوید (قسمت اول)

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۱۰/۵   تعداد بازدید : 419   گروه مطلب : ترین ها


با 13 مورد از قدیمی ترین کشورهای جهان آشنا شوید (قسمت اول)

در چشم انداز همیشه در حال تغییر ژئوپلیتیک، مفهوم تاریخ یک ملت می تواند جذاب و پیچیده باشد. در حالی که برخی از کشورها اخیرا ظهور کرده‌ اند، برخی دیگر در آزمون زمان مقاومت کرده‌ و در طول هزاره‌ ها، جنگ‌ ها و تغییرات فرهنگی دوام آورده‌ اند. در این مقاله، به ده کشور قدیمی تا سال 2023 می پردازیم و بینش هایی در مورد تاریخچه غنی و رازهای تاریخ طولانی آنها ارائه می دهیم. 

مفهوم قدمت یک کشور
طبق گزارش World Population Review، تعریف کشور در طول زمان تکامل یافته است. دولت شهرهای باستانی مانند آتن و رم در دوران خود قدرتمند بودند، اما کشورهایی به معنای امروزی نبودند. امپراتوری هایی که قلمروهای وسیعی را در بر می گرفتند، مانند امپراتوری رم یا سلسله هان نیز کشورهای منفرد در نظر گرفته نمی شدند. ملت‌ های امروزی اغلب از دل این امپراتوری‌ های وسیع بیرون آمده‌ اند.

تولد ملل مدرن
در دوران اخیر، کشورها از تحولات سیاسی، جدایی‌ ها و انحلال نهادهای بزرگتر پدید آمده اند. نمونه بارز آن تکه تکه شدن اتحاد جماهیر شوروی به چندین کشور مستقل در اواخر قرن بیستم است.

تعیین روز تولد یک کشور
وظیفه تعیین دقیق قدمت یک کشور می تواند چالش برانگیز باشد. آنطور که در کمبریج پرس خواندم، استقلال مدرن مصر در سال 1922 به رسمیت شناخته شد و تاریخ آن به دوران فراعنه باستان در حدود 3100 سال قبل از میلاد برمی گردد. به طور مشابه، تاریخ طولانی سلسله‌ های چین، «تولد» دقیق آن را به موضوعی برای بحث در میان مورخان تبدیل کرده است.
ملل باستانی در سال 2023 (بر اساس تاریخ اولین دولت سازمان یافته شناخته شده).

16. سکاستان (اوکراین/روسیه): 800-300 ق.م 
سکاها گروهی از جنگجویان کوچ نشین باستانی بودند که در استپ های اوراسیا زندگی می کردند.
اهمیت تاریخی
سکاها که مورخان باستانی مانند هرودوت از آنها یاد کرده اند، در هزاره اول قبل از میلاد بر سرزمین های وسیعی از دریای سیاه تا چین تسلط داشتند.
اکتشافات و جاذبه ها
گوردخمه های سکاها که به عنوان کورگان شناخته می شوند، در سراسر استپ های اوراسیا پراکنده شده اند. مصنوعات طلایی یافت شده در این مقبره‌ ها که اکنون در موزه‌ هایی مانند هرمیتاژ در سن پترزبورگ به نمایش گذاشته می‌ شوند، هنر ارزشمند سکاها را به نمایش می‌ گذارند.

16. سکاستان (اوکراین/روسیه): 800-300 ق.م


15. مغولستان: 209 ق.م
مغولستان که به خاطر استپ های وسیع و میراث عشایری اش شناخته شده است، نقش مهمی در تاریخ آسیا ایفا کرده است.
اهمیت تاریخی
کنفدراسیون Xiongnu، آنطور که در متون تاریخی چین توصیف شده است، یک امپراتوری کوچ نشین اولیه در مغولستان بوده است. با این حال، این منطقه بیشتر به خاطر امپراتوری مغول در زمان چنگیزخان شناخته می شود که به بزرگترین امپراتوری پیوسته در تاریخ تبدیل شد.
اکتشافات و جاذبه ها
پایتخت آن اولان باتور، موزه ملی مغولستان را در خود جای داده است که اطلاعاتی در مورد تاریخ این کشور ارائه می دهد. صحرای گوبی، با مناظر منحصر به فرد و فسیل های دایناسورها، یکی از جاذبه های اصلی آن است. جشنواره سالانه Naadam ورزش‌های سنتی مغولستان مانند کشتی، تیراندازی با کمان و اسب‌ دوانی را به نمایش می‌گذارد.

15. مغولستان: 209 ق.م


14. ژاپن: 660 ق.م
ژاپن، سرزمین طلوع خورشید، مجمع الجزایری است که سنت های باستانی را با نوآوری های مدرن به طور یکپارچه ترکیب می کند.
اهمیت تاریخی
طبق مطالعه بریل، به سلطنت رسیدن امپراطور افسانه ای جیمو در سال 660 قبل از میلاد، به طور سنتی تاسیس ژاپن در نظر گرفته می شود و نشان دهنده آغاز تبار امپراتوری آن است.
اکتشافات و جاذبه ها
کیوتو، پایتخت باستانی آن محل معابد خیره کننده و چای خانه های سنتی است. هیروشیما با پارک یادبود صلح، به عنوان یادآوری تلخ از وحشت جنگ است. کوه فوجی، آتشفشان نمادین ژاپن، مقصدی محبوب هم برای زائران و هم برای گردشگران است. 

14. ژاپن: 660 ق.م


13. افغانستان: 678 ق.م
افغانستان که اغلب «قلب آسیا» نامیده می‌ شود، به دلیل موقعیت استراتژیک خود در جاده ابریشم، محل ذوب فرهنگ‌ ها بوده است.
اهمیت تاریخی
به گزارش کمبریج پرس، این منطقه شاهد ظهور و سقوط امپراطوری ها از مادها و هخامنشیان تا مائوریا و کوشانی ها بوده است.
اکتشافات و جاذبه ها
بودای بامیان اگرچه متاسفانه تخریب شده است، اما همچنان نماد میراث غنی بودایی افغانستان است. مناره جام، یکی از میراث جهانی یونسکو، به عنوان گواهی بر تاریخ معماری و فرهنگی این کشور است.

13. افغانستان: 678 ق.م


 با 13 مورد از قدیمی ترین کشورهای جهان آشنا شوید (قسمت دوم)



12. مقدونیه (مقدونیه شمالی): 808-146 ق.م
مقدونیه واقع در بخش شمالی یونان باستان، تحت رهبری پادشاه فیلیپ دوم و پسرش اسکندر مقدونی به شهرت رسید.
اهمیت تاریخی
مقدونیه در زمان اسکندر مقدونی قلمروهای خود را گسترش داد و یکی از بزرگترین امپراتوری های تاریخ را ایجاد کرد که از یونان تا مصر و تا شرق هند امتداد داشت.
اکتشافات و جاذبه ها
شهر باستانی پلا زادگاه اسکندر مقدونی، حاوی موزاییک ها و ویرانه هایی است که به خوبی حفظ شده اند. مقبره پادشاه فیلیپ دوم در ورجینا یکی دیگر از مکان های باستان شناسی قابل توجه است.

12. مقدونیه (مقدونیه شمالی): 808-146 ق.م


11. سودان: 1070 ق.م
سودان با بیابان های وسیع و رودخانه 
خروشان نیل، زادگاه پادشاهی ها و تمدن های قدرتمند بوده است.
اهمیت تاریخی
آنطور که مجله اسمیتسونیان می گوید، پادشاهی باستانی کوش، که پایتخت آن در مرواه است، نقشی محوری در تاریخ منطقه ایفا کرده است و اغلب با مصر باستان در تعامل بوده است.
اکتشافات و جاذبه ها
اهرام مرواه که کمتر از همتایان مصری خود شناخته شده اند، بینشی منحصر به فرد از تمدن کوشی ارائه می دهند. معابد باستانی سولب و بقایای شهر کرما دریچه هایی به گذشته غنی سودان هستند.

11. سودان: 1070 ق.م


10. اسرائیل: 1300 ق.م
اسرائیل زادگاه سه دین بزرگ جهان، برای هزاران سال محل تلاقی تمدن ها بوده است.
اهمیت تاریخی
در مطالعه انجام شده توسط JSTOR، دوره قضات، آنطور که در کتاب مقدس عبری ذکر شده است، مرحله مهمی را در تاریخ اولیه اسرائیل باستان نشان می دهد.
اکتشافات و جاذبه ها
شهر باستانی اورشلیم که برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان مقدس است، ترکیبی از اماکن مذهبی و تاریخی است. دریای مرده با خواص درمانی و ماسادا، نماد مقاومت یهودیان، از جمله مقاصدی هستند که در اسرائیل باید از آنها دیدن کرد.

10. اسرائیل: 1300 ق.م


9. گرجستان: 1300 ق.م
گرجستان، جواهری در منطقه قفقاز، دارای فرهنگ منحصر به فردی است که تاثیرات آسیایی و اروپایی را به طور یکپارچه در هم می آمیزد.
اهمیت تاریخی
طبق گزارش موزه فیتزویلیام، پادشاهی باستانی کولخیس که در اساطیر یونان با پشم طلایی مرتبط است، یکی از اولین تمدن های ثبت شده در گرجستان است.
اکتشافات و جاذبه ها
شهر سنگی اوپلیستسیخه که در دل صخره های سنگی تراشیده شده است، سفری را به تاریخ باستانی گرجستان ارائه می دهد. تاکستان های کاختی، که اعتقاد بر این است که یکی از قدیمی ترین مناطق تولید شراب در جهان است، بازدیدکنندگان را دعوت می کند تا طعم غنی شراب گرجستان را بچشند.

9. گرجستان: 1300 ق.م


منبع: southwestjournal





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید