• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


با 11 جزیره متروکه جذاب در سراسر جهان آشنا شوید

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۸/۸   تعداد بازدید : 555   گروه مطلب : دیدنی ها


با 11 جزیره متروکه جذاب در سراسر جهان آشنا شوید

از جزیره راس (Ross Island) در هند گرفته تا جزیره پووگلیا (Poveglia Island) در ایتالیا، داستان متروکه شدن این جزایر هم ترسناک و هم شوم است. چه اتفاقاتی منجر به متروکه شدن یک جزیره می شود؟ همه چیز از نبرد با طبیعت، مشکلات اقتصادی، درگیری های انسانی و یا حتی برنامه ریزی ضعیف، باعث می شود که مردم در هر لحظه یک جزیره را ترک کنند.
در بیشتر موارد تاریخچه جزیره قابل درک است، اما در برخی موارد هم تاریخ شوم است. حقایق واقعی آمیخته با داستان های شوم که توسط ساکنان محلی اطراف روایت می شود، داستان های شبح واره ای را به وجود می آورند، به‌ ویژه از یک جزیره که به عنوان یکی از شبح زده ترین جزیره‌ های جهان یاد می‌ شود. مهم نیست که داستان پشت هر جزیره متروکه چیست، تنها یک واقعیت وجود دارد و آن زیبایی باورنکردنی این دنیاهای گمشده است. 
در ادامه با 11 مورد از جذاب‌ ترین جزیره‌ های خالی از سکنه و داستان‌ های متروکه شدن آنها آشنا می شوید.

1. روستای هوتووان (Houtouwan Village) ،جزیره شنگشان، چین
روستای دورافتاده هوتووان که زمانی محل زندگی بیش از 2000 ماهیگیر و خانواده‌ هایشان بود، در اوایل دهه 1990 متروکه شد، چرا که ساکنان آن در جستجوی آموزش و منابع بهتر از آنجا دور شدند. امروزه طبیعت با پوشش گیاهی خود این روستا را با ده ها خانه سنگی در حال ناپدید شدن احیا کرده است. اگرچه این مکان وهم‌ آور است، اما این امر نمی تواند صدها گردشگر را از دیدن جزیره و تماشای خانه‌ های متروکه آن باز دارد.

1. روستای هوتووان (Houtouwan Village) ،جزیره شنگشان، چین


2. جزیره دیسپشن (Deception Island)، قطب جنوب
برخی از جزایر متروک ساکنان خود را به مرور زمان به دلیل مسائل اجتماعی از دست دادند، در حالی که برخی دیگر به دست پدیده های طبیعی متروکه شدند. برای جزیره دیسپشن دلیل آن ساده بود، یک آتشفشان نه یک بار بلکه دو بار فوران کرد و تقریبا همه چیز را در مجاورت خود ویران کرد. دو فوران در این جزیره در اواخر دهه 1960 تقریبا همه چیز را به خاکستر تبدیل کردند. امروزه این جزیره غیرقابل سکونت است، اما به دلیل داشتن مناظر رویایی، سواحل ماسه‌ ای سیاه، حیات وحش و حتی برای غوطه‌ ور شدن در چشمه‌ های آب گرم طبیعی جزیره، یک جاذبه گردشگری برتر است.

2. جزیره دیسپشن (Deception Island)، قطب جنوب


3. جزیره کینگ (King Island)، آلاسکا، ایالات متحده آمریکا
در حدود 64 کیلومتری غرب سرزمین اصلی آلاسکا، جزیره کینگ و دهکده شبح زده صخره ای یوکیووک (Ukivok)، یک سکونتگاه سابق اینوپیات قرار دارد. ساکنان جزیره زندگی خود را از طریق دریا و با شکار خرچنگ و فوک در زمستان می گذراندند و در ماه های تابستان ماهیگیری می کردند. اگرچه در یک مقطع زمانی این منطقه نزدیک به 200 نفر را در خود جای داده بود، اما متاسفانه در سال 1959 هنگامی که اداره امور بومیان تنها مدرسه روستا را تعطیل کرد، آنها مجبور به ترک جزیره شدند. خانه‌ های رو به ویرانی و ساختمان‌ هایی که روی پایه‌ ها ساخته شده‌ اند، تنها چیزی است که از این روستای سابق باقی مانده است.

3. جزیره کینگ (King Island)، آلاسکا، ایالات متحده آمریکا


4. جزیره اسپینالونگا (Spinalonga Island)، یونان
جزیره اسپینالونگا در طول قرن ها نقش های زیادی ایفا کرده است. در اواخر قرن شانزدهم، ونیزی‌ ها استحکاماتی در جزیره ساختند تا از مسیرهای تجاری در برابر حملات دزدان دریایی و ترک‌ های عثمانی دفاع کنند، اما در قرن بیستم اوضاع به سمت وخامت پیش رفت. بین سالهای 1903 و 1957، این جزیره یک مستعمره جذامیان و یکی از آخرین مستعمرات این چنینی در اروپا بود. این لکه ننگ برای جزیره تا چندین دهه ادامه داشته است، اما رمان سال 2005 به نام جزیره، اثر ویکتوریا هیسلوپ، داستان اسپینالونگا و ساکنان آن را به اشتراک گذاشت و به انسانی کردن تجربه آنها کمک کرد.

4. جزیره اسپینالونگا (Spinalonga Island)، یونان


5. جزیره هاشیما (Hashima Island)، گونکانجیما، ژاپن
هاشیما که به دلیل شکلش (به زبان ژاپنی گونکانجیما) به «جزیره کشتی جنگی» معروف است، جزیره‌ ای متروکه است که در حدود 16 کیلومتری ناکازاکی قرار دارد. این جزیره به معادن زغال سنگ زیر دریا نزدیک بود و در اواخر قرن نوزدهم پس از خرید آن توسط شرکت میتسوبیشی به نماد صنعتی شدن ژاپن تبدیل شد و به افزایش جمعیت آن به بیش از 5000 نفر در سال 1959 کمک کرد. اما تا سال 1974، نفت جایگزین زغال سنگ شد و مردم شروع به ترک کردن آنجا کردند و جزیره رو به زوال گذاشت. این جزیره اخیرا به روی گردشگران باز شد تا ویرانه هایی را که در فیلم جیمز باند در سال 2012 به نام Skyfall به نمایش گذاشته شده بود، کشف کنند.

5. جزیره هاشیما (Hashima Island)، گونکانجیما، ژاپن


عکس های دیدنی از مکان های مقدس متروکه در جهان



6. جزیره راس، هند
جزیره راس با نام رسمی جزیره نتاجی سوبهاس چاندرا بوز (Netaji Subhas Chandra Bose Island)، یک شهرک بریتانیایی بود که حدود یک قرن از آن به عنوان یک مستعمره کیفری استفاده می شد. یک زلزله بزرگ در سال 1941 و تهاجم ژاپنی ها به بسیاری از زیرساخت های جزیره آسیب رساند. نیروی دریایی هند نیز سرانجام جزیره راس را در سال 1979 پس گرفت و یک پایگاه نظامی کوچک در آن ساخت، با این حال گردشگران هنوز هم می‌ توانند از بقایای مستعمره کیفری سابق و چند مغازه سوغاتی آن دیدن کنند.

6. جزیره راس، هند


7. جزیره پووگلیا، ایتالیا
از بین تمام جزایر متروکه ای که ما در مورد آنها تحقیق کردیم، پووگلیا مسلما شوم ترین تاریخ را دارد. (احتمالا به همین دلیل است که آن را در زمره شبح زده ترین مکان‌ های دنیا می‌ دانند.) پووگلیا در تالاب زیبایی بین ونیز و لیدو قرار گرفته است و در سال 421 پس از میلاد پناهگاهی برای افرادی شد که از مهاجمانی که به سرزمین اصلی ایتالیا هجوم آورده بودند، فرار کردند. برای قرن ها، ساکنان آن در صلح زندگی می کردند تا اینکه به طور طبیعی قبل از اینکه به یک مستعمره قرنطینه در زمان طاعون خیاری تبدیل شوند، جمعیت آن کاهش یافت.
در نهایت تبعید به پووگلیا به حکم اعدام تبدیل شد. هزاران نفر در آنجا در شرایط اسفناکی جان باختند. سالها بعد در اواخر دهه 1800، پووگلیا یک آسایشگاه با شرایط بد برای بیماران روانی را در خود جای داد که باعث شهرت وحشتناک بیشتر آن شد. امروزه، کل جزیره متروکه شده است و مردم محلی و گردشگران از بازدید آنها منع شده اند و طبق گزارش ها، ماهیگیران تمایل دارند از این مکان نفرین شده دور باشند.

7. جزیره پووگلیا، ایتالیا


8. درای تورتوگا (Dry Tortugas)، فلوریدا
درای تورتوگا در فلوریدا کیز که توسط کاشف اسپانیایی خوان پونس د لئون در سال 1513 نامگذاری شد، زمانی یک راهرو حمل و نقل شلوغ و دروازه کشور به سمت خلیج مکزیک بود. در سال 1847 ساخت و ساز قلعه جفرسون به مساحت 65 هزار متر مربع آغاز شد که برای محافظت از کانال کشتیرانی در نظر گرفته شده بود، اما هرگز به عنوان یک قلعه به طور کامل عملیاتی نشد. در عوض، این سازه فراریان جنگ داخلی و چهار توطئه‌ گر در ترور آبراهام لینکلن را زندانی کرد. پس از اینکه نیروی دریایی این پایگاه را در سال 1874 رها کرد، رئیس جمهور روزولت قلعه را به یک بنای تاریخی ملی و کل مجمع الجزایر را به عنوان پارک ملی معرفی کرد. این جزیره فقط با قایق یا هواپیمای دریایی قابل دسترسی بوده و امروزه یک مکان محبوب برای غواصی و کمپینگ است.

8. درای تورتوگا (Dry Tortugas)، فلوریدا


9. کلین (Klein)، کوراسائو
تنها در ده کیلومتری جنوب شرقی کوراسائو، جزیره کوچک خالی از سکنه کلین ( در زبان هلندی به معنای "کوچک") قرار دارد. در نگاه اول، این جزیره مانند یک اقامتگاه زیبا در کارائیب به نظر می رسد. اما همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست. در بیش از 1.3 کیلومتر مربع زمین یک فانوس دریایی متروکه، کشتی های غرق شده، چندین ساختمان سنگی فروریخته و یک محل دفن با تعداد انگشت شماری قبر وجود دارد. در زمان تجارت برده، این جزیره توسط شرکت هند غربی هلند برای قرنطینه افراد برده شده که از آفریقا به دریای کارائیب منتقل می شدند، استفاده می شد. برای بسیاری این جزیره آخرین محل زندگی آنها شد.

9. کلین (Klein)، کوراسائو


10. جزیره سواکین (Suakin Island), سودان
سواکین که در دریای سرخ واقع شده، جزیره متروکه ای است که زمانی بندر بوده است. بندر جزیره سواکین توسط رامسس سوم در قرن 10 قبل از میلاد به عنوان مکانی برای تجارت توسعه یافت و ثروت و رفاه را برای منطقه به ارمغان آورد. در طول قرن نوزدهم، سواکین به مرکزی برای تجارت برده در شرق آفریقا تبدیل شد که در نهایت پس از لغو تجارت برده از بین رفت.

10. جزیره سواکین (Suakin Island), سودان


11. جزیره مامولا (Mamula Island)، مونته نگرو
جزیره مامولا نمونه‌ ای از مکانی با تاریخ دلخراش است که برای دهه‌ ها متروکه بود و اکنون فرصتی دوباره برای زندگی پیدا کرده است. در سال 1853، ژنرال اتریشی-مجارستانی لازاروس فون مامولا قلعه ای در جزیره ای در نزدیکی مونته نگروی امروزی برای دفاع از خلیج کوتور ساخت. با این حال، این جزیره در طول جنگ جهانی دوم بدنام شد، زمانی که به اردوگاه کار اجباری تبدیل شد و توسط نیروهای بنیتو موسولینی اداره می شد. پس از بسته شدن کمپ، ساختمان‌ های جزیره (از جمله سلول‌ های زندان) در حال فرو ریختن باقی ماندند تا اینکه یک شرکت سرمایه‌ گذاری سوئیسی-مصری وارد شد تا قلعه را به هتل جزیره مامولا، یک ملک مجلل تبدیل کند که در ماه آوریل افتتاح شد. 

11. جزیره مامولا (Mamula Island)، مونته نگرو


منبع: houseandgarden





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید