• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا گرینلند یک کشور است؟

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۲/۴/۱۹   تعداد بازدید : 1329   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


آیا گرینلند یک کشور است؟

گرینلند بزرگترین جزیره جهان است.
گرینلند وابسته به دانمارک است، ولی دولت خود را دارد که امور داخلی جزیره را مدیریت می کند.
قسمت اعظم گرینلند توسط یک صفحه یخی وسیع پوشیده شده است.
اسکیموها ساکنان اصلی گرینلند هستند.
از آنجایی که گرینلند متعلق به دانمارک است، از نظر سیاسی با اروپا مرتبط است، اما از نظر جغرافیایی بخشی از آمریکای شمالی است. 
این جزیره در شمال دور بین خلیج بافین و دریای گرینلند واقع شده است و در میان اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد. گرینلند یکی از سرزمین های خودمختار دانمارک است، به این معنی که از نظر سیاسی بخشی از اروپا است. گرینلند از نظر جغرافیایی بخشی از آمریکای شمالی است و مردم آن بیشتر از نسل اسکیموها هستند و با اسکیموهایی که در شمال کانادا زندگی می کنند، خویشاوند هستند.

آیا گرینلند یک کشور است؟


تاریخ گرینلند
اعتقاد بر این است که اولین ساکنان گرینلند از سرزمین اصلی آمریکای شمالی برای اقامت در این جزیره بین سال 4000 قبل از میلاد تا 1000 پس از میلاد آمده اند. اکثر جمعیت فعلی گرینلند که اسکیموها هستند می توانند نسب خود را تا این ساکنان اصلی دنبال کنند. در اواخر قرن 10، اولین اروپایی ها وارد گرینلند شدند. آنها اسکاندیناویایی های اهل ایسلند بودند که در قسمت جنوبی جزیره ساکن شدند که قبلا خالی از سکنه بود. با این حال، به دلیل آب و هوای خنک، سکونتگاه های نورس (Norse) تا قرن پانزدهم اشغال شدند.
اروپایی ها تا سال 1721، زمانی که شرکت بازرگانی گرینلند سلطنتی دانمارک، مستعمره ای در این جزیره ایجاد کرد، دیگر به گرینلند بازنگشتند. گرینلند به طور رسمی بخشی از دانمارک نشد، با این حال تا سال 1953، دانمارکی ها قانون اساسی خود را اصلاح کردند تا این جزیره را ادغام کنند و به ساکنان آن نمایندگی در پارلمان دانمارک بدهند. در سال 1979 به گرینلند حکومت داخلی اعطا شد، که به این معنی بود که برای مدیریت امور داخلی خود به آن خودمختاری داده شد.

تاریخ گرینلند

یکی از مهاجران اولیه اسکاندیناوی در قرن دهم، مردی به نام اریک سرخ بود که نام جزیره را گرینلند گذاشت، به این امید که انجام این کار بتواند مهاجران بیشتری را به این سرزمین جذب کند. حدود 2.5 میلیون سال پیش، گرینلند در واقع کاملا سبز بود.  از زمان اریک سرخ تا به امروز، بیشتر جزیره توسط یخ پوشیده شده است.

جغرافیای گرینلند
یک صفحه یخی غول پیکر بیشتر گرینلند را پوشانده است. در حالی که مساحت گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع است که شامل جزایر کوچک دریایی می شود، سطح یخی که آن را پوشانده است مساحتی بالغ بر 1.8 میلیون کیلومتر مربع دارد که به این معنی است که فقط 350 هزار کیلومتر مربع از جزیره عاری از یخ است. این صفحه یخی 2 تا 3 میلیون سال است که بخش های بزرگی از گرینلند را پوشانده است.  ضخامت صفحه یخی در حاشیه آن فقط چند متر است، اما ضخیم ترین نقطه آن حدود 3200 متر قطر دارد.

جغرافیای گرینلند

یخ های گرینلند شامل 10 درصد از آب شیرین جهان است. با این حال، به دلیل گرم شدن کره زمین، یخ های گرینلند با سرعت بیشتری نسبت به قبل از آغاز هزاره سوم در حال ذوب شدن هستند. در واقع اکنون محققان بر این باورند که هر سال، یخ ها بیشتر از آنچه که ایجاد می شوند در حال ذوب شدن هستند. ذوب سریعتر یخ های گرینلند به افزایش سطح دریاها کمک می کند. از نظر تئوری، اگر کل صفحه یخ ذوب شود، سطح دریاها در سراسر جهان بین 6 تا 7 متر افزایش می یابد.


 آیا می دانید چند کشور، با چه مساحت و جمعیتی در آسیا وجود دارد؟



بیشتر توپوگرافی گرینلند مسطح است، اما مناطق کوهستانی در ساحل وجود دارد.  بلندترین کوه گرینلند Bunnbjorn Fjeld نام دارد که 3700 متر ارتفاع دارد.  همانطور که انتظار می رود، آب و هوای گرینلند به دلیل عرض جغرافیایی زیاد بسیار سرد است و حتی تابستان ها هم خیلی گرم نیست. به عنوان مثال، نووک (Nuuk) که پایتخت و بزرگترین شهر گرینلند است، در ماه جولای دارای میانگین دمای بالای 9.9 درجه سانتیگراد است. در ژانویه متوسط دما 10- درجه سانتیگراد است.

جغرافیای گرینلند


گرینلندی ها
اگرچه گرینلند مکانی سرد برای زندگی است، گرینلندی ها کاملا به آن عادت کرده اند. اسکیموها قرن هاست که در آب و هوای سرد گرینلند و کانادا زندگی می کنند.  بیشتر اسکیموهای اصیل از زیرگروه کالالیت (Kalaallit) هستند. همچنین افرادی از اجداد مختلط دانمارکی و اسکیمو نیز وجود دارند. حدود 12 درصد از جمعیت گرینلند اصالتا اروپایی و عمدتا دانمارکی هستند. جمعیت گرینلند کمتر از 57000 نفر است. زبان بومی گرینلند یک زبان اسکیمویی است که به عنوان زبان گرینلندی شناخته می شود و گویش کلالیسوت پر استفاده ترین آنها است. با این حال، اکثر گرینلندی ها هم به گرینلندی و هم به زبان دانمارکی صحبت می کنند.  علاوه بر این، انگلیسی به طور گسترده در مدارس گرینلند تدریس می شود.
فرهنگ گرینلند عمدتا تلفیقی از فرهنگ اسکیمو و دانمارک است. یکی از سنت های منحصر به فرد گرینلند لذت بردن از یک دوره به اصطلاح خورشید نیمه شب است که بین 25 می تا 25 جولای رخ می دهد. در این دوره، خورشید غروب نمی کند.  بنابراین، 24 ساعته نور خورشید وجود دارد. 21 ژوئن، انقلاب تابستانی و یک تعطیلات ملی در گرینلند است.

گرینلندی ها

گرینلند دارای درجه مشخصی از خودمختاری است، به این معنی که مردم آن اجازه دارند امور داخلی خود را بدون دخالت دانمارک اداره کنند. این جزیره پارلمان منتخب خود را دارد که به لندستینگ (Landsting) معروف است و همچنین نخست وزیر خود را دارد. در سال 2008، گرینلندی ها به اقداماتی رای دادند تا به آنها استقلال بیشتری بدهد، مانند صلاحیت قضایی بر قوانین جزایی و اکتشاف نفت. بسیاری از گرینلندی ها طرفدار تبدیل گرینلند به یک کشور مستقل هستند. موضوع استقلال اخیرا در سال 2019 مطرح شد، زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده پیشنهاد داد که ایالات متحده این جزیره را از دانمارک خریداری کند. نخست وزیر گرینلند در پاسخ گفت که این جزیره برای فروش نیست و باید برای استقلال کامل تلاش کند.

اقتصاد
به دلیل آب و هوای خشن گرینلند و جمعیت کم، فعالیت اقتصادی در این جزیره محدود است. ماهیگیری یکی از صنایع اصلی گرینلند است. در واقع، ماهی و غذاهای دریایی و سایر حیواناتی که در جزیره شکار می شوند، مانند نهنگ ها و فوک ها، تنها چیزهایی هستند که گرینلند مجبور به واردات آنها نیست. برای جلوگیری از صید بی رویه، سهمیه هایی به هر یک از واحدهای اداری جزیره اختصاص داده شده است. گونه های خاصی مانند نهنگ آبی محافظت می شوند و نمی توان آنها را صید کرد. علاوه بر این، گوشت نهنگ و فوک قابل صادرات نیست و فقط باید برای مصرف محلی استفاده شود.

اقتصاد

از دیگر صنایع قابل توجه در گرینلند می توان به کشاورزی، معدن و گردشگری اشاره کرد. گرینلند بدون منابع طبیعی نیست. این جزیره دارای ذخایر طلا، الماس و یاقوت است، اما ارزشمندترین منبع طبیعی آن ممکن است ذخایر نفت و گاز آن باشد.  گرینلند هنوز برای درآمد بسیار به دانمارک وابسته است. دو سوم بودجه گرینلند از کمک های دولت دانمارک تشکیل شده است.  توسعه اقتصادی گرینلند نیز به دلیل وجود هیچ زیرساخت جاده ای یا ریلی انبوه در جزیره مختل شده است و سفر بین شهرها به هواپیما، قایق، هلیکوپتر، ماشین برفی یا سورتمه نیاز دارد.

منبع: worldatlas





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید