• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی 7 مکان مهیج زیرزمینی برای بازدید در ترکیه

  تاریخ ارسال : ۱۴۰۰/۱۰/۶   تعداد بازدید : 1271   گروه مطلب : ایده های سفر


معرفی 7 مکان مهیج زیرزمینی برای بازدید در ترکیه

اگر بسیاری از بناهای تاریخی فوق‌ العاده در ترکیه و مناظر استثنایی مانند کاپادوکیه، برای الهام بخشیدن به منظور بازدید از این کشور کافی نیست، مکان‌ های دیدنی زیادی وجود دارند که بسیاری از بازدیدکنندگان از آنها اطلاعی ندارند. این مکان ها زیر زمین هستند و با توجه به گرمای تابستان در ترکیه، فرصتی ایده آل برای بازدید در زمان گرم شدن هوا و فرار از گرما است. 
این مکان ها یا شهرک های کامل هستند یا آب انبار، کلیسا و مقبره هایی می باشند که هیچ یک از آنها به دلیل بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل یا طوفان شن ناپدید نشده اند. همه آنها به دلایلی ساخته شده اند که با توجه به اینکه چند قرن قدمت دارند، شاهکاری باورنکردنی از مهندسی و معماری به حساب می آیند. 36 شهر زیرزمینی در ترکیه وجود دارد که بیشتر آنها در کاپادوکیه قرار دارند. به راحتی می توانید سفر خود را برای بازدید از مکان های زیرزمینی متعدد از جمله استانبول، برنامه ریزی کنید. هر کدام از این مکان ها یک ماجراجویی خاص است که بینشی از تاریخ، فرهنگ و هنر این کشور را ارائه می دهد که بر روی زمین یافت نمی شوند. واقعا مهم نیست که در چه زمانی از سال بازدید می کنید. در زیر زمین، شما از همه عناصر محیطی در امان هستید. 

1. آب انبار باسیلیکا، استانبول
آب انبار باسیلکا که روبروی ایاصوفیه در شبه جزیره سارایبورنو قرار دارد، بزرگترین آب انبار در میان صدها آب انبار زیرزمینی است که آب استانبول را تامین می‌کرده اند. این آب انبار به اندازه کلیسای جامعی است که در سال 532 توسط امپراتور بیزانس به نام ژوستینیان ساخته شد و مساحت آن 136 متر در 64 متر و ارتفاع آن بیش از 9 متر است. سقف منحنی آن توسط 336 ستون مرمری حکاکی شده حمایت می شود که با سرستون های آیونی و کورنتی تزئین شده و در 12 ردیف چیده شده اند. این آب انبار می‌توانسته 268 هزار و 128 متر مکعب آب که از طریق قنات‌ هایی که از جنگل بلگراد می‌آمده را در خود جای دهد.

1. آب انبار باسیلیکا، استانبول

بازدید از این آب انبار یک تجربه واقعا هیجان انگیز است. در زمان بازدید باید از 52 پله به سمت ورودی پایین بروید و پس از آن جنگلی از ستون ها به استقبال شما می آید که به طرز ماهرانه ای از پایین نورپردازی شده اند. اغلب اوقات موسیقی کلاسیک برای رویایی تر شدن فضا پخش می شود. سطح آب در آب انبار همیشه پایین نگه داشته می شود و ماهی های قرمز در میان ستون های آن شنا می کنند. مسیرهای پیاده‌ روی و پله‌هایی نیز وجود دارند که به اطراف مخزن منتهی می‌ شوند تا دسترسی را برای بازدیدکنندگانی که قبلا فقط با قایق می‌ توانستند در اطراف آن جابجا شوند آسان‌تر کند. (فیلم جیمز باند به نام «از روسیه با عشق» را ببینید).

1. آب انبار باسیلیکا، استانبول

مسیر خود را به سمت گوشه شمال غربی ادامه دهید، جایی که دو ستون را خواهید دید که پایه‌ های آنها دارای دو تصویر حکاکی شده از مدوسا است که یکی وارونه و دیگری به پهلو چرخیده است. افسانه ها حاکی از آن است که آنها به این شکل قرار گرفتند تا قدرت شیطانی چشم گورگون را دفع کنند. نزدیک درب ورودی حتی یک کافه وجود دارد که می توانید در آن از نوشیدنی لذت ببرید.

2. درینکویو/شهر زیرزمینی، کاپادوکیه
درینکویو بزرگترین شهر زیرزمینی کاپادوکیه است. این شهر که در نزدیکی نوشهیر (Nevsehir) یا گورمه قرار دارد، 84 متر عمق داشته و از 18 طبقه تشکیل شده است. اگرچه قدمت این شهر به دوران هیتی ها بر می گردد، ولی در زمان بیزانس (780-1180 پس از میلاد) به طور کامل توسعه یافت. علاوه بر این، این شهر در مدت جنگ های بسیاری که در طول قرن ها در منطقه در گرفت، به عنوان یک پناهگاه عمل می کرد. این شهر می تواند 20 هزار نفر به علاوه دام و آذوقه را در خود جای دهد. هر طبقه می‌ تواند با سنگ‌ های عظیمی که به‌ عنوان درب عمل می‌ کنند، بسته شود و لوله های باریک، تهویه هوا را فراهم می کنند. درینکویو توسط شبکه ای از تونل ها به شهرهای زیرزمینی دیگر متصل می شده است.
دسترسی با پای پیاده از طریق لوله های باریک و از روی پله های سنگی شیب دار انجام می شود. ارتفاع سقف کم است و اگر از مشکلات قلبی یا تنفسی یا رنج می برید، ممکن است این مکان مناسب شما نباشد.

2. درینکویو/شهر زیرزمینی، کاپادوکیه


 جاذبه های شگفت انگیز ناشناخته در ترکیه که عضو یونسکو هستند



3. آب انبار و گورستان دارا، ماردین
دارا یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بین النهرین بالایی است و تنها 30 کیلومتر از شهر تپه‌ ای باستانی و افسانه ‌ای ماردین قرار دارد. قدمت این مکان به دوران روم و اوایل بیزانس بر می‌ گردد و زمانی یک سکونتگاه مهم در امتداد جاده ابریشم بوده است. این گورستان در منطقه وسیعی گسترده شده و مهم ترین قسمت هایی که باید از آن بازدید کرد دیوارهای استحکامات شهر، خانه های غاری، آب انبار و گورهای نمایش داده شده منحصر به فرد است که گورستان را تشکیل می دهند. 
آب انبار این گورستان در واقع در زیر انباری در روستای دارا کشف شد و در عمق 25 متری زیر زمین قرار دارد و می تواند 13285 متر مکعب آب را در خود جای دهد. قدمت این گورستان به قرن ششم میلادی می رسد و در یک دیوار استحکاماتی حفر شده است. این بنا به ظرافت حکاکی آب انبار باسیلیکا نیست، اما به دلیل اندازه اش بسیار شگفت انگیز است.
گورهای نمایش داده شده، محل دفن صدها نفر بوده که با هم در طاقچه های گالری دفن شده بودند. بر روی زمین، روستای دارا در واقع محل مجموعه ای از خانه ها و چند کارگاه است که در آن لباس های سنتی و همچنین ابزار و روش های سنتی برداشت محصول به نمایش گذاشته می شود.

3. آب انبار و گورستان دارا، ماردین


4. دروازه پلوتو، دنیزلی
بر فراز تراس های غول پیکر تراورتن و چشمه های آب گرم پاموکاله در غرب ترکیه، شهر باستانی هیراپولیس قرار دارد. در پایان قرن دوم قبل از میلاد، اینجا یک شهر آبگرم محبوب و پررونق بود، اما این مکان دارای یک راز بسیار شوم تر است، به طوری که در زمان رومیان، این بنا به "دروازه جهنم" معروف شد و گازهای سمی از سوراخی در دامنه کوه خارج می شد که پرندگان و حیوانات کوچک را به سرعت کشت.
رومیان پناهگاهی به نام پلوتونیون ایجاد کردند زیرا معتقد بودند این دروازه‌ ای به جهان زیرین است که متعلق به خدای پلوتو است و گازهای کشنده نیز در اثر بازدم سربروس، سگ شکاری غول‌ پیکری است که از ورودی جهان زیرین و از ارباب خود، پلوتو محافظت می‌ کند. البته علم دلیلی برای این پدیده پیدا کرده است. غلظت بالای دی اکسید کربن، ناشی از یک گسل تکتونیکی است که مستقیما زیر آن قرار دارد و از سوراخ پلوتونیون هم آب غنی از مواد معدنی خارج می شود و با گازهای سمی مخلوط می شوند و از طریق آن به سطح زمین می رسند. 
چه کسی دوست ندارد از مکانی دیدن کند که در آن رمز و راز، افسانه ها و واقعیت به این شکل خیره کننده با هم ادغام می شوند؟ به راحتی می توانید از ازمیر یا دنیزلی به دروازه پلوتو برسید. 

4. دروازه پلوتو، دنیزلی


5. کایماکلی، کاپادوکیه
شهر زیرزمینی کایماکلی در داخل ارگی به همین نام و در چند کیلومتری نوشهیر واقع شده است. امروزه از بیش از 100 تونل آن به عنوان انبار، اصطبل یا زیرزمین استفاده می شود و تفاوت آن با درینکویو این است که تنها چهار طبقه اش برای عموم باز است و ارتفاع تونل ها کمتر و باریک تر هستند. برای رسیدن به آنجا، نیازی به پیوستن به یک تور دارای راهنما ندارید، اگر برایتان مهم نیست که چند بار اتوبوس خود را عوض کنید، می‌توانید به تنهایی از آن بازدید کنید. فقط کافی است به سمت نوشهیر بروید، از بازار عبور کنید و ورودی پشت را پیدا کنید.  

5. کایماکلی، کاپادوکیه


6. کلیسای قلعه نوشهیر، کاپادوکیه
زمانی که در کایماکالی هستید، ممکن است از قسمت زیرزمینی دیگری از قلعه دیدن کنید. چند سال پیش، در حفاری های منطقه وسیعی که قلعه را پوشش می دهد یک کشف هیجان انگیز انجام شد که شامل یک کلیسا و نقاشی های دیواری هرگز دیده نشده آن بود. 
تصور می شود قدمت این کلیسا مربوط به قرن پنجم پس از میلاد باشد و دیوارهای نازک آن در زمان کشف فرو ریخته و تنها سقف آن نمایان است. نقاشی های دیواری که به طرز شگفت انگیزی رنگ تازه ای داشتند باید به صورت تکه تکه و با دست از گل و لای و آوار بیرون می آمدند. این نقاشی ها عروج مسیح به بهشت و کشتن ارواح بد را نشان می دهند. نوشهیر یک قطب گردشگری در کاپادوکیه است و به لطف بزرگراه ها می توان از بسیاری از شهرهای ترکیه به آن دسترسی داشت. 


7. گورستان میرا، دمره
دمره در جنوب غربی ترکیه و نه چندان دور از آنتالیا واقع شده و یک شهر باستانی لیکیایی است که قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد می رسد. دمره به خاطر تعداد زیاد مقبره های صخره ای ماهرانه اش که به شکل خانه ها و معابد درون صخره تراشیده شده اند، مشهور است. این شهر مردگان در ابتدا به رنگ قرمز روشن، زرد، آبی و بنفش رنگ آمیزی شده بود. این گورستان بسته به اینکه رو به کدام طرف باشد به دو گورستان اقیانوسی و گورستان رودخانه ای تقسیم می شود.
برای بازدید از این مقبره‌ های بی‌ نظیر و افسانه‌ ای مجبور نیستید به زیر زمین بروید و تورهای زیادی وجود دارد که به شما امکان می دهد از آنها بازدید کنید. 
این مکان ها دارای گازهای سمی، معابر باریک و تونل های عمیق زیرزمینی هستند که برای استفاده کنندگان از صندلی چرخدار و افراد دارای معلولیت مناسب نیستند. قبل از اینکه قصد بازدید از هر یک از این مکان ها را داشته باشید، سلامت، تناسب اندام و ترس احتمالی خود از این مکان ها را در نظر بگیرید. 

7. گورستان میرا، دمره


منبع: travelawaits





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید