• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


عمیق ترین دریاچه های جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۹/۱۷   تعداد بازدید : 5759   گروه مطلب : ترین ها


عمیق ترین دریاچه های جهان

دریاچه یک پهنه آبی است که توسط سرزمین هایی که به دریا متصل نمی شوند، احاطه می شود. آب رودخانه ها، جویبارها و برف های ذوب شده به دریاچه ها می ریزند. بعضی از عمیق ترین دریاچه ها در پای کوه ها و در امتداد یک گسل از یخبندان یا یک آتشفشان شکل می گیرند. در این مقاله لیستی از ده دریاچه عمیق دنیا و بر طبق اندازه گیری های تایید شده به شما معرفی می کند. می توان دریاچه ها را بر مبنای میانگین عمق آن ها رده بندی کرد اما این محاسبه محاسبه قابل اعتمادی نیست.

نکات اصلی: 
عمیق ترین دریاچه دنیا دریاچه بایکال در کشور روسیه است. این دریاچه بیش از 1642 متر عمق دارد.
در سرتاسر جهان 37 دریاچه با عمق حداقل 400 متر شناخته شده اند.
منابع مختلف لیست 10 دریاچه عمیق متفاوتی ارائه می دهند زیرا دانشمندان بر سر تعریف یک دریاچه یا استفاده عمیق ترین نقطه یا میانگین عمق به عنوان استاندارد تعریف به اتفاق آرا جهانی نرسیده اند.

10- دریاچه ماتانو، 590 متر
دریاچه ماتانو یا ماتانا در زبان اندونزیایی دانائو ماتانو نامیده می شود. این دریاچه واقع در سولاوِسی اندونزی است. این دریاچه دهمین دریاچه عمیق دنیا و عمیق ترین دریاچه روی یک جزیره می باشد. این دریاچه نیز همانند سایر دریاچه های بزرگ مامن زیست بوم گسترده و متنوعی است. گونه مار آبی اِنهایدریس ماتانِنیس فقط در این دریاچه یافت می شود.

10- دریاچه ماتانو، 590 متر


9- دریاچه کراتر، 594 متر
دریاچه کراتر در اورگن ایالات متحده آمریکا حدود 7700 سال پیش و زمانی که کوه آتشفشانی مازاما فوران کرد، شکل گرفت. نه هیچ رودخانه ای به این دریاچه می ریزد و نه هیچ رودخانه ای از آن سرچشمه می گیرد در نتیجه، سطح آب آن توسط برقراری تعادل بین تبخیر و بارش حفظ می شود. این دریاچه دارای دو جزیره کوچک است و به واسطه درخت خشکیده پیرمرد دریاچه که طی 100 سال اخیر در داخل دریاچه شناور است، بسیار معروف می باشد. 

9- دریاچه کراتر، 594 متر


8- دریاچه گرِیت اِسلِیو، 614 متر
دریاچه گرِیت اسلِیو عمیق ترین دریاچه در آمریکا شمالی است. این دریاچه واقع در سرزمین های شمال غربی کانادا می باشد. این دریاچه نام خود را از دشمن کری ها یعنی اسلِیوی گرفته است. یکی از ادعاهای این دریاچه برای معروفیتش جاده یخی دِتا است، جاده ای 6 کیلومتری در امتداد دریاچه زمستانی که ایالت دِتا را به سرزمین های شمال غربی پایتخت یِلونایف متصل می کند.

8- دریاچه گرِیت اِسلِیو، 614 متر


7- دریاچه ایسیک کول، 668 متر
هفتمین دریاچه عمیق در جهان ایسیک کول یا ییسیک کُل نام دارد، که واقع در کوهستان های تیان شان قرقیزستان است. ایسیک کول به معنای دریاچه گرم می باشد. اگرچه اطراف این دریاچه را کوه های پوشیده از برف احاطه کرده اند اما این دریاچه هیچ گاه یخ نمی زند. این دریاچه همانند دریای خزر دریاچه ای با حدود 3.5 درصد شوری آب دریا است.

7- دریاچه ایسیک کول، 668 متر


6- دریاچه مالاوی یا نیاسا، 706 متر
ششمین دریاچه عمیق با نام دریاچه مالاوی یا دریاچه نیاسا در تانزانیا و دریاچه نیاسا در موزامبیک شناخته شده هستند. این دریاچه به متنوع ترین گونه ماهی در دریاچه خود نسبت به هر دریاچه دیگری در جهان افتخار می کند. در این دریاچه ماهیان و گیاهان فقط در قسمت های بالایی زندگی می کنند زیرا لایه های زیرین همیشه ناهوازی است.

6- دریاچه مالاوی یا نیاسا، 706 متر


 شش مورد از زیباترین و شگفت انگیزترین دریاچه های جهان



5- دریاچه اُهیگینز- سن مارتین، 836 متر
پنجمین دریاچه های عمیق با نام دریاچه اُهیگینز در شیلی و سن مارتین در آرژانتین شناخته شده اند. یخ های اُهیگینز و چیکو به سمت شرق و به سمت دریاچه شناور هستند. آب این دریاچه به رنگ آبی شیری است که دلیل آن وجود ریزدانه سنگ یخبندان معلق در آن است.

5- دریاچه اُهیگینز- سن مارتین، 836 متر


4- دریاچه وستوک، 1000 متر
قطب جنوب نزدیک به 400 دریاچه زیر یخی دارد اما دریاچه وستوک بزرگ ترین و عمیق ترین آن هاست. این دریاچه در جنوبی ترین قطب سرما یافت شده است و ایستگاه وستوک روسیه بر روی این سطح یخی قرار دارد. سطح دریاچه آب شیرین حدود 4000 متر زیر یخ ها آغاز می شود. روسیه این منطقه را به دلیل توان بالقوه برای حفاری های رسیدن به هسته یخ و مغناطیس سنجی انتخاب کرده است. اگر عمق بسیار زیاد زیر سطح دریای این دریاچه را کنار بگذاریم، این دریاچه در سردترین منطقه با دمای 89- قرار دارد.

4- دریاچه وستوک، 1000 متر


3- دریای کاسپین یا خزر، 1025 متر
بزرگترین آب درون سرزمینی که از لحاظ عمق در رده سوم قرار دارد. دریای خزر علی رغم نامش معمولا به عنوان دریاچه در نظر گرفته می شود. این دریاچه بین آسیا و اروپا و میان کشورهای قزاقستان، روسیه، آذربایجان، ایران و ترکمنستان قرار دارد. سطح آب تقریبا 28 متر پایین تر از سطح دریا می باشد. میزان شوری آب فقط یک سوم آب های دریایی معمولیست. دریای خزر و دریای سیاه در گذشته جزیی از دریای قدیمی تتیس بوده اند. در حدود 5.5 میلیون سال پیش تغییرات آب و هوایی به اندازه کافی آب دریای خزر را بخار کرده تا آب این دریا را در خشکی محصور کند. امروزه، دریای خزر حدود 40 درصد آب دریاچه های جهان را در خود جای داده است.

3- دریای کاسپین یا خزر، 1025 متر


2- دریاچه تانگانیکا، 1470 متر
ممکن است دریاچه تانگانیکا در مرکز آفریقا طویل ترین دریاچه آب شیرین دنیا باشد اما از لحاظ سایر طبقه بندی ها از جمله بزرگی، قدمت و عمق در رده دوم قرار دارد. این دریاچه توسط کشورهای تانزانیا، جمهور دموکراتیک کنگو، زامبیا و بوروندی احاطه شده است. دریاچه تانگانیکا مامن انواعی گوناگونی از حیات وحش از جمله کروکودیل های نیل، لاک پشت های تراپین، حلزون ها، دوکفه ای ها، خرچنگ ها و انواع متنوعی از ماهی ها از قبیل بیش از 250 گونه ماهی های رنگارنگ سیکلید است.

2- دریاچه تانگانیکا، 1470 متر


1- دریاچه بایکال، 1642 متر
دریاچه بایکال نوعی دریاچه کافتی واقع در جنوب سیبری روسیه است. این دریاچه قدیمی ترین، شفاف ترین و عمیق ترین دریاچه جهان محسوب می شود. همچنین از لحاظ حجم بزرگ ترین دریاچه محسوب می گردد و بین 20 تا 23 درصد آب های شیرین و سطحی جهان را در خود دارد. بسیاری از گیاهان و حیوانات یافت شده در این دریاچه از جمله فک آبی بایکال در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارند.

1- دریاچه بایکال، 1642 متر


منبع: thoughtco





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید