• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


فرودگاه جدید استانبول و بزرگترین جابجایی در تاریخ هوانوردی

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۸/۱/۲۰   تعداد بازدید : 8342   گروه مطلب : اخبار


فرودگاه جدید استانبول و بزرگترین جابجایی در تاریخ هوانوردی

فرودگاه جدید استانبول با کد فرودگاهی یاتای IST بالاخره پس از چندین بار تاخیر در تاریخ اعلام شده در هفتم آوریل سال 2019 یعنی هجدهم فروردین ماه سال 1398 به طور رسمی آغاز به کار کرد. یک جابجایی بزرگ 45 ساعته از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه 8 میلیارد دلاری استانبول از جمعه پنجم آوریل (16 فروردین) در ساعت 3 بامداد شروع و در نیمه شب هفتم آوریل (18 فروردین) به پایان رسید. البته هر دو فرودگاه از ساعت 2 بامداد تا 2 بعدازظهر ششم آوریل تعطیل بوند. 
به گفته سخنگوی ترکیش ایرلاینز در جریان انتقال فرودگاه آتاتورک به فرودگاه استانبول که بزرگترین جابجایی در تاریخ هوانوردی بود، مقدار تجهیزاتی که جابجا شده به اندازه 33 زمین فوتبال بوده است. وی همچنین افزود اندازه مسافتی که کامیون های حمل بار در 45 ساعت پیمودند برابر با 400 هزار کیلومتر بوده است و این یعنی 10 بار چرخش کره زمین.   


فرودگاه جدید استانبول و بزرگترین جابجایی در تاریخ هوانوردی



آخرین پرواز انجام شده از فرودگاه آتاتورک پرواز ترکیش ایرلاینز به مقصد سنگاپور بود و اولین پرواز پس جابجایی این بزرگ که حامل پرچم فرودگاه استانبول نیز بود به مقصد فرودگاه بین المللی اِسن بوغای آنکارا انجام شد. 
البته افتتاح رسمی این فرودگاه در تاریخ 29 اکتبر سال 2018 همزمان با نود و پنجمین سالگرد جمهوری ترکیه انجام شد و از آن زمان پروازها به تدریج به این فرودگاه منتقل شدند. این پروژه یکی از چندین پروژه زیربنایی عظیمیست که توسط رئیس جمهور ترکیه طیب اردوغان پشتیبانی شده است.

فرودگاه جدید استانبول و بزرگترین جابجایی در تاریخ هوانوردی

قطب هوایی جدید استانبول از سه باند و سه تاکسی وی تشکیل شده که قابلیت جابجایی 90 میلیون مسافر را در سال دارد. البته پس از تکمیل این پروژه قادر خواهد بود با پرواز به 300 مقصد دنیا سالانه 200 میلیون مسافر را جابجا کند. این درحالیست که بزرگترین فرودگاه حال حاضر جهان ظرفیت جابجایی 104 میلیون مسافر در سال را دارد. 
عملیات ساخت و ساز در چهار مرحله به اتمام می رسد و در آینده دو باند دیگر و ترمینال دوم نیز به آن اضافه خواهند شد. با این حساب فرودگاه استانبول در آینده ای نه چندان دور به بزرگترین فرودگاه جهان هم از نظر مساحت و هم از نظر پر رفت و آمدترین فرودگاه تبدیل خواهد شد.
فرودگاه بین المللی آتاتورک در حدود 66 میلیون مسافر را در سال 2018 جابجا کرد که با توجه به ارقام و اطلاعات سِیبر مارکت اینتلیجنس (Sabre Market Intelligence) صعودی 3.5 درصدی در دوازده ماه گذشته داشت. این موضوع باعث گردید که فرودگاه آتاتورک در جایگاه شانزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد دنیا قرار بگیرد.
طبق داده های تجزیه و تحلیل او ای جی (OAG Schedules Analyser) ظرفیت بلیط رفت و برگشت از 63.7 میلیون در سال 2013 به بیش از 83.3 میلیون در سال 2018 رسیده بود.

فرودگاه جدید استانبول و بزرگترین جابجایی در تاریخ هوانوردی
 
این فرودگاه در ابتدا به منظور عملیات تجاری در سال 1953 تاسیس شد اما به شدت محدودیت ظرفیت داشت و فقدان توسعه به این معنیست که فرودگاه آتاتورک تنها فرودگاه بزرگی در اروپا و خاورمیانه بود که هواپیماهای ایرباس آ 380 نمی توانستند در باند آن فرود بیایند. 
طبق گفته مسئولین، فرودگاه آتاتورک به طور کامل تعطیل نخواهد شد و همانند دیگر شهرهای جهان که یک فرودگاه اضافی دارند به کار خود ادامه خواهد داد. از آنجاییکه بازسازی های زیرساختی جدی در آن انجام شده از این فرودگاه برای ارائه خدمات مهم دیگری نظیر هوانوردی عمومی اعم از پروازهای وی آی پی، حمل و نقل باری، آموزش پرواز و آشیانه تعمیر و نگهداری استفاده خواهد شد.   
طبق گفته مدیرعامل OAG چالش ما بزرگترین و بهترین بودن است. هدف کلیدی فرودگاه جدید استانبول گرفتن گوی سبقت از فرودگاه های خلیجی و انتقال ترافیک هوایی به سمت خود است تا با گنجایش 90 میلیون مسافر در سال بتواند هم تراز فرودگاه بین المللی دبی شود.

منبع: routesonline - ainonline





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید