• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


پهناورترین کشورهای جهان کدامند؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۵/۱۶   تعداد بازدید : 81887   گروه مطلب : ترین ها


پهناورترین کشورهای دنیا

پهناورترین کشورهای جهان براساس کیلومتر مربع مساحت زمین اندازه گیری می شوند.
از منطقه دماغه هورن (Cape Horn) در تمام مسیر تا مدار شمالگان (Arctic Circle)، پهناورترین کشورهای دنیا تصویر زیبایی از گوناگونی جغرافیایی، آب و هوا و حیات وحش این کره خاکی را به نمایش می گذارند. بطور کلی بزرگترین کشورها دارای جنگلهای بارانی و توندرا، کوهها و دره ها، خط ساحلی و بیابان می باشند. ما به کشف بزرگترین کشورها می پردازیم و 5 قاره متفاوت، برخی از شگفت انگیزترین جغرافیا و هر آب و هوای قابل تصوری را بازدید می کنیم. تاریخ به ما آموخته که جغرافیای سیاسی مرزها با گذشت قرنها بطورچشمگیری تغییر کرده است و همیشه نیز درحال تغییر می باشد. در دهه های آینده چه کسی می تواند پیش بینی کند که کدام کشورها جزو بزرگترین های جهان خواهد بود. وقتی 11.5 درصد از کل زمینهای دنیا فقط توسط یک کشور اعلان شده، یادگیری اینکه دهمین کشور پهناور یعنی الجزایر می تواند مطابقت کند با پهناورترین کشور یعنی روسیه جای تعجبی ندارد. وقتی همه 10 کشور پهناور دنیا با هم جمع شوند تنها 49 درصد از 149 میلیون کیلومتر مربع زمین را تشکیل می دهند.

10 - الجزایر   
الجزایر در 2.35 میلیون کیلومتر مربع، دهمین کشور پهناور دنیا و تنها کشور آفریقایی بزرگ است. این کشور در آفریقای شمالی قرار دارد و 998 کیلومتر خط ساحلی مدیترانه ای دارد. 90 درصد کشور، بیابانی است و بسیاری از مناطق بیابانی آن بسیار مرتفع هستند. رشته کوه تل اطلس (Tell Atlas) در طول مرز شمالی کشور گسترده شده و در بخش داخلی آن که صدها متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، شامل قسمت بیابان ساحارا (Sahara desert) می باشد. این بیابان عظیم تمام مسیر به جنوب کشور را پوشانده و از مرزهای مشترک با نیجر (Niger) و مالی (Mali) عبور می کند.

صحرای الجزایر بزرگترین گستره بیابانی
صحرای الجزایر بزرگترین گستره بیابانی


9- قزاقستان    
قزاقستان با مساحت 2.72 میلیون کیلومتر مربع در پستی بلندیهای وسیعی گسترده شده است. کشوری سرد و خشک اما نه کاملا شبیه آب و هوای بیابانی که اکثر سال موجود است. قزاقی ها گستره وسیعی از دما را تجربه می کنند، البته که به اندازه همسایه شمالی خود یعنی روسیه سرد نمی شود. این کشور قبلا بخشی از جمهوری شوروی، بزرگترین کشور دنیا در قرن بیستم بوده، اما در حال حاضر ادعای اصلی قزاقستان شهرت آن بعنوان بزرگترین کشور محصور در خشکی می باشد.

قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که محصور در خشکی می باشد
قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که محصور در خشکی می باشد


8- آرژانتین    
آرژانتین سی و دومین کشور پرجمعیت دنیا و هشتمین کشور بزرگ دنیا و بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا از نظر مساحت می باشد. در 2.78 میلیون کیلومتر مربع، متنوع ترین جغرافیا و آب و هوای جهان را داراست. باتلاق و شرایط گرمسیری در شمال آن منجر به ایجاد مناطق منجمد و یخبندان در جنوب می شود. پاتاگونیا یکی از شگفت انگیزترین و خطرناکترین مکانهای کره زمین است که از آند جنوبی در غرب تا اقیانوس آتلانتیک در شرق کشیده شده است. نوک جنوبی آرژانتین که به دماغه هورن شناخته شده یکی از طوفانی ترین مناطق کره زمین می باشد.

کوه فیتزروی در پاتاگونیا، آرژانتین
کوه فیتزروی در پاتاگونیا، آرژانتین 


7- هند    
مرزهای هند در طول قرن گذشته چندین مرتبه تغییر کرده است و هنوز هم مدعی است که منطقه شمالی کشمیر (Kashmir) کاملا متعلق به هند می باشد و البته با پاکستان درمورد این منطقه اختلاف دارد. قلمرو هند بدون در نظر گرفتن کشمیر، 3.29 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. چین، پاکستان، بنگلادش و نپال هرکدام مرز مشترک با هند دارند و محدوده جغرافیایی آن از کوه عظیم هیمالیا تا سواحل گرمسیری در شبه جزیره جنوبی متغیر است. از نظر زمین شناسی، هند در شبه قاره خود قرار دارد و مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که کل این کشور و همسایگانش زمانی توسط دریا از آسیا جدا شده است.

هند دومین کشور پهناور از لحاظ جمعیت و هفتمین از لحاظ مساحت می باشد
هند دومین کشور پهناور از لحاظ جمعیت و هفتمین از لحاظ مساحت می باشد


6- استرالیا      
تفاوت تقریبا 4.4 میلیون کیلومتر مربعی بین استرالیا و هند نشان می دهد که دومین کشور از نظر تفاوت مساحت در لیست 10 کشور برتر جهان است. استرالیا درحدود 7.69 میلیون کیلومتر مربع، بیش از دو برابر مساحت هند است. این کشور تاکنون پهناورترین در اقیانوسیه بوده. عملا این کشور بقدری بزرگ است که نمی تواند یک جزیره باشد بلکه یک زمین قاره ایست. اکثریت عظیمی از جمعیت آن در شهرهای ساحلی مثل سیدنی در شرق و پرت (Perth) در غرب زندگی می کنند و مکانهای دور افتاده استرالیایی یکی از خشک ترین و گرمترین مناطق دنیا می باشد. همراه با آب و هوا و جغرافیای فوق العاده، استرالیا با حیات وحشی شگفت انگیز و اغلب مرگبار شناخته شده است.

دوازده حواری، ایالت ویکتوریا، استرالیا
دوازده حواری، ایالت ویکتوریا، استرالیا 


 آشنایی با 10 مورد از بزرگ ترین رودخانه ها در جهان



5- برزیل    
بزرگترین کشور آمریکای جنوبی با بیش از 8.51 میلیون کیلومتر مربع، جایگاه آمازون، بزرگترین جنگل بارانی دنیا می باشد. آمازون بسیار انبوه و وسیع می باشد که متخصصین و دانشمندان، تمدنهای بشری را یافته اند که تابحال هرگز با دنیای بیرون در ارتباط نبوده اند. برزیل همچنین در قسمت شرقی حاشیه آتلانتیک، خط ساحلی طولانی دارد که تقریبا 8 هزار کیلومتر ادامه دارد. اکثر شهرهای اصلی آن از جمله ریو دو ژانیرو و سائو پائولو، در خط ساحلی قرار دارند.

ساحل کاپاکابانا، ریو دو ژانیرو، برزیل
ساحل کاپاکابانا، ریو دو ژانیرو، برزیل


4- جمهوری خلق چین    
چین، ایالات متحده آمریکا و کانادا هر کدام کمتر از 7 درصد، سطح کره زمین را اشغال کرده اند. از این سه، چین کوچکترین و درحدود 9.6 میلیون کیلومترمربع مساحت دارد و با 14 کشور گوناگون از جمله افغانستان در شرق، روسیه در شمال و ویتنام در جنوب مرز مشترک دارند. چین بزرگترین کشور در کل آسیا می باشد. آب و هوای آن و مردمانش متنوع هستند. دمای هوا در شمال آن تا دمای قطبی افت می کند.
در مرکز آن صحرای گبی (Gobi)، بزرگترین صحرای قرن چهارم واقع شده و در جنوب، دما بطور منظم به درجه هوای گرمسیری می رسد. با بیش از 1.35 میلیارد جمعیت، چین دارای 56 قوم شناخته شده می باشد و هجدهمین جمعیت بزرگ مسلمان و نوزدهمین جمعیت بزرگ مسیحی دنیا را شامل می شود. در چین از هر 1000 نفر، 1.9 نفر دکتر می باشد به همین دلیل تعداد دکترهای چین از کل جمعیت قطر بیشتر است.

دیوار بزرگ چین در طول مرز شمالی چین کشیده شده است
دیوار بزرگ چین در طول مرز شمالی چین کشیده شده است


3- ایالات متحده آمریکا    
ایالات متحده، بزرگتر از چین اما کوچکتر از کانادا می باشد و 9.63 میلیون کیلومتر مربع را اشغال کرده است. در جنوب با مکزیک و در شمال با کانادا هم مرز است و مقر مجموعه ای متنوع از جغرافیا و حیات وحش می باشد. دو ویژگی شمال جنوب، کشور را به سه قطعه متمایز تقسیم می کند. در قسمت غربی کوهستان راکی، ایالتهای آرامی وجود دارد که با آب و هوای معتدل در طول سال و سواحل طولانی درحاشیه ساحلی کالیفرنیا شناخته شده اند. محدوده پیچیده شده در میان راکی و رودخانه می سی سی پی، شامل دشتهای وسیعی از کانادا تا مکزیک است که یکی از حاصلخیزترین مناطق دنیا را ایجاد می کند. اخیرا سومین مرکز صنعتی و اقتصادی آمریکا در شرق می سی سی پی با شهرهای مهمی در طول ساحل شرقی گسترده شده است.

رودخانه های طویل و عجیب داکوتای شمالی از میان دشتها و دره ها می گذرد
رودخانه های طویل و عجیب داکوتای شمالی از میان دشتها و دره ها می گذرد


2- کانادا   
مساحت 9.984 میلیون کیلومتر مربعی کانادا آنرا پهناورترین کشور در نیمکره غربی ساخته و 202.080 کیلومتر خط ساحلی آن نشان می دهد  که خط ساحلی کانادا از هر کشور دیگری طولانی تر است. تراکم جمعیتی معادل 4 نفر در هر کیلومتر مربع بدین معناست که هر یک از 35 میلیون جمعیت کانادا می تواند 61 هکتار برای خود داشته باشد. موقعیت آن بین قطب شمال و آمریکا، باعث شده که حجم گسترده توندرای یخ زده تا قطب شمال ادامه یابد. با تقسیم بندی شبیه آمریکا، در نیمه غربی کشور، کوههای راکی از شمال به جنوب کشیده شده و چمنزارها، مناطق وسیعی برای رشد و نمو غلات و کانولا را مهیا می سازد. بخش شرقی کانادا یعنی تورنتو، مونترال و پایتخت ملی اتاوا، بخش معمول و مرسوم کشورمی باشد.

سرزمین پهناور کانادا بدلیل فعالیتهای فضای باز محبوب است
سرزمین پهناور کانادا بدلیل فعالیتهای فضای باز محبوب است


1- روسیه   
روسیه با 17.1 میلیون کیلومتر مربع به آسانی بزرگترین مساحت دنیا را دارد اگر حتی این مساحت به 7 میلیون کیلومتر مربع کاهش می یافت باز هم بزرگترین بود و قسمت جدا شده بطور کلی رتبه هفتم را می داشت. مثل چین، روسیه نیز با 14 کشور مختلف هم مرز است. اما مثل چین گرمسیری نیست اگر چه تابستانهای شرجی در بخشهایی از جنوب روسیه غالب است. تایگا بزرگترین زیستگاه گیاهی جهان، تمام مسیر شرق کانادا تا بخش عظیمی از شمال روسیه را فرا گرفته است. منابع عظیم نفت در بستر جنگلها و توندرای یخزده وجود دارد. با این حال باتوجه به هزینه و مشکل استخراج آن بخش عمده ای از ثروت نفت روسیه بدون استفاده مانده است.

نمای سیبری، روسیه
نمای سیبری، روسیه


منبع: worldatlas





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید