• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آیا می دانید کوچکترین کشورهای دنیا کدامند؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۴/۲۵   تعداد بازدید : 8907   گروه مطلب : دانستنیهای سفر

در این مقاله قصد داریم شما را با 10 کشور کوچک دنیا با توجه به مساحت خشکی کلیشان آشنا کنیم. برخی از دنج ترین کشورها، جزیره ها و مکان ها بر روی زمین. 


شهر واتیکان کوچکترین کشور دنیا از نظر مساحت خشکی می باشد
واتیکان کوچکترین کشور دنیا از نظر مساحت خشکی می باشد که حتی یک کیلومتر مربع هم نیست.

با توجه به بیش از 194 کشوری که در دنیا وجود دارند، راحت است که فکر کنیم کلمه "کشور" برابر با مساحت بسیار بزرگی با جمعیتی عظیم است. اما برخی از کشورها به قدری کوچک هستند که شهرهای دیگر کشورها در مقایسه با آنها بسیار بسیار عظیمند. اغلب این کشورها در اروپا، کارائیب و اقیانوسیه قرار گرفته اند. کشورهای بسیاری با مساحت کمتر از 400 کیلومتر مربع در دنیا وجود دارند. ده کشور کوچک دنیا بر روی هم مساحتی بالغ بر 1491.4 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده اند که از مساحت شهر هیوستون در تگزاس با مساحت 1625.2 کیلومتر مربع هم کمتر می باشد.
برخی از این کشوری کوچک با دولت ها و فرهنگ های مخصوص به خود، ثروتمندترین، دورافتاده ترین و جداب ترین مکان های روی زمین هستند. بیایید با هم نگاهی به این 10 کشور کوچک دنیا بیاندازیم.

 10- مالت با مساحت 316 کیلومتر مربع   
مالت یک کشور جزیره ایست که در دریای مدیترانه قرار گرفته. در حقیقت جمهوری مالت از سه جزیره تشکیل شده. گوزو (Gozo)، کومینو (Comino) و مالت که بزرگترین آنهاست. جمعیت این کشور کوچک چیزی بیش از 450 هزار ساکن می باشد تا آن را به یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیا تبدیل کند. مالت که یکی دیگر از مقصدهای محبوب گردشگریست مردم را از اقصی نقاط دنیا به خاطر هوای آفتابی، سواحل جداب، تاریخ غنی و زندگی شبانه پرجنب و جوشش به سوی خود می کشد. مالت با مساحت 116 کیلومتر مربع در لیست کوچکترین کشورهای دنیا شماره 10 را به خود اختصاص داده است. 

 10- مالتا با مساحت 316 کیلومتر مربع


9- مالدیو با مساحت 300 کیلومتر مربع
مالدیو، مقصد گردشگری محبوب در اقیانوس هند کوچکترین کشور قاره آسیا از لحاظ مساحت و جمعیت می باشد. در مالدیو بیش از 1192 جزیره مرجانی موجود می باشد که در فضایی به وسعت 90 هزار کیلومتر مربع گسترانیده شده اند و آن را به پراکنده ترین کشور دنیا تبدیل کرده است. این کشور زمانی مستعمره امپراطوری های متعددی نظیر پرتغال، هلند و بریتانیا بوده است ولی در سال 1965 به استقلال رسید. امروزه مالدیو به واسطه سواحلی با شن های سفید و آب های آبی کریستالی خود اقتصاد گردشگری پرجنب و جوشی دارد. مالدیو نهمین کشور کوچک با مساحت خشکی 300 کیلومتر مربع می باشد. 

9- مالدیو با مساحت 300 کیلومتر مربع


8- سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis) با مساحت 216 کیلومتر مربع
این دو جزیره که در کارائیب قرار گرفته اند، مادر مستعمره هند غربی می باشند چراکه از اولین جزیرهای اشغال شده توسط اروپاییان هستند. مساحت 216 کیلومتر مربعی سنت کیتس و نویس را در رتبه هشتم کوچکترین کشورها قرار داده است. اقتصاد این دو کشور وابسطه به صنعت توریسم، کشاورزی و صنایع تولیدی کوچک می باشد. همچنین این دو جزیره مراکز غواصی خارق العاده ای را به لطف زندگی دریایی فراوان خود در اختیار دارند. سنت کیتس و نویس قرن ها صادر کننده اصلی شکر بود ولی مساحت وسیعی از این درختان اکنون جای خود را به املاک زیبایی داده اند که به هتل ها و تفریحگاه ها تبدیل شده اند.  

8- سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis) با مساحت 216 کیلومتر مربع


7- جزایر مارشال به مساحت 181 کیلومتر مربع
جزایر مارشال که به طور رسمی جمهوری جزایر مارشال نامیده می شود یک کشور جزیره ای است که در اقیانوس آرام، حدودا در نیمه های بین ایالت آمریکا و هاوایی و قاره استرالیا جا خوش کرده است. این کشور به عنوان بخشی از میکرونزی در نظر گرفته می شود. فضایی که این جزایر را محاصره کرده اند تنوع زیستی باورنکردنی دارند و شامل بیش از 800 گونه ماهی و همچنین 160 مرجان می باشند. محوطه اطراف جزایر مارشال همچنین میزبان تعدادی کشتی های غرق شده نیز است. این جزایر با مساحت 181 کیلومتر مربع در رتبه هفتمین کشور کوچک دنیا جا خوش کرده است.

7- جزایر مارشال به مساحت 181 کیلومتر مربع


 شهرهای کوچک رویایی در جهان که هیچوقت نمی خواهید آنها را ترک کنید



6- لیختن اشتاین (Liechtenstein) با مساحت 160 کیلومتر مربع
این کشور آلمانی زبان تنها کشور دنیاست که به طور کامل در آلپ قرار گرفته. لیختن اشتاین که بین سوئیس و اتریش واقع شده است ثروتمندترین کشور دنیا با درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی و کمترین میزان بیکاری (1.5 درصد) می باشد. رفتن به این کشور کمی مشکل دار است چراکه در اینجا هیچ فرودگاهی وجود ندارد. بازدیدکنندگان می بایست از طریق فرودگاه زوریخ سوئیس به این کشور آلپی برسند که هنوز هم توسط یک پرنسس اداره می شود. با مساحتی بالغ بر 160 کیلومتر مربع لیختن اشتاین ششمین کشور از لیست 10 موردی کوچکترین کشورهای دنیا می باشد.  

6- لیختن اشتاین (Liechtenstein) با مساحت 160 کیلومتر مربع


5- سن مارینو (San Marino) با مساحت 61 کیلومتر مربع
سن مارینو یا سان مارینو به طور کامل توسط ایتالیا محاصره شده است و همچنین به نام جمهوری سن مارینو نیز شناخته می شود. این کشور با مساحت 61 کیلومتر مربعی پنجمین کشور در این لیست است. این ادعا وجود دارد که سن مارینو قدیمی ترین دولت مستقل باقی مانده در دنیا و همچنین یکی از ثروتمندترین کشورها با درآمد سرانه تولید ناخالص داخلیست. این کشور سومین کشور کوچک در اروپا بوده و جمعیتش فقط 30 هزار نفر می باشد و یکی از کشورهایی است که کمترین نرخ بیکاری در دنیا را دارد. 

5- سن مارینو (San Marino) با مساحت 61 کیلومتر مربع


4- تووالو (Tuvalu) با مساحت 26 کیلومتر
تووالو که درگذشته جزایر الیس نامیده می شد در اقیانوس آرام شمال استرالیا قرار گرفته است. تووالو با مساحت کلی 26 کیلومتر مربع چهارمین کشور در لیست کوچکترین کشورهای جهان می باشد. در این کشور حدودا 10 هزار نفر زندگی می کنند و با وجود 8 کیلومتر جاده، تنها یک بیمارستان در جزیره اصلی موجود می باشد. این کشور زمانی جرو قلمرو بریتانیا بود ولی در سال 1978 به استقلال رسید. با توجه به موقعیت و مسافت دور این کشور، گردشگری در اینجا خیلی قابل توجه نیست. در سال 2010 کمتر از 2 هزار بازدیدکننده به تووالو سفر کرده اند که 65 درصد از آنها به قصد تجارت به این کشور رفته بودند.  
 
4- تووالو (Tuvalu) با مساحت 26 کیلومتر


3- نائورو (Nauru) با مساحت 21 کیلومتر 
نائورو کشوری جزیره ایست که در غرب استرالیا قرار گرفته است و کوچکترین کشور جزیره ای در جهان می باشد. این کشور در دهه 1980 به علت رونق استخراج فسفات شناخته شده بود ولی اکنون جزیره ای ساکت و بدون گردشگر است. نائورو که منابع فسفرش نابود شده سابقا به عنوان جزیره ای باصفا شناخته می شد ولی هم اکنو با نرخ 90 درصدی بیکاری در این زمینه پیشتاز است و 10 درصد باقیمانده همگی کارمند دولت می باشند. نائورو نیز به داشتن بیشترین افراد چاق در جهان معروف است. 97 درصد مردان و 93 درصد زنان در این کشور یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند. به همین علت نائورو خانه بیشترین مبتلایان به دیابت نوع 2 در جهان است. همچنین 40 درصد از جمعیت این کشور از بیماری های مزمن رنج می برند. نائورو با مساحتی بالغ بر 21 مترمربع در جایگاه سوم کوچکترین کشورهای دنیا قرار دارد.

3- نائورو (Nauru) با مساحت 21 کیلومتر


2- موناکو (Monaco) با مساحت 2 کیلومتر  
موناکو که در کوت دازور یا همان ریورای فرانسه قرار گرفته است خانه بیشترین میلیونر و میلیاردرهای دنیاست. این کشور همچنین دومین کشور کوچک دنیا تنها با مساحت خشکی 2 کیلومتر می باشد. موناکو با قمار و کالاهای لوکس و همچنین صنعت خدماتش تفریحگاهی محبوب در میان ثروتمندان و افراد مشهور است. این کشور از سه طرف با فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه هم مرز می باشد. به همین دلیل مردم این کشور فرانسوی زبان هستند. موناکو با جمعیتی بالغ بر 36 هزار نفر پرجمعیت ترین کشور جهان باتوجه به تراکم جمعیت می باشد. محبوب ترین رویداد سالانه در اینجا مسابقات فرمول وان با مسیری که از داخل خیابان های شهر می گذرد می باشد. 

2- موناکو (Monaco) با مساحت 2 کیلومتر


1- شهر واتیکان با مساحت 0.44 کیلومتر مربع
کوچکترین کشور دنیا واتیکان است که به سریر مقدس (Holy See) نیز مشهور می باشد. واتیکان با مساحت تنها 0.44 کیلومتر مربع کوچکترین کشور دنیا با توجه به مساحت خشکی اش است. این کشور کاملا در رم، پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد و مرکز کلیسای کاتولیک می باشد. واتیکان همچنین خانه بزرگترین کلیسای دنیا یعنی کلیسای سن پیترو است. این کلیسا برخی از خارق العاده ترین کارهای هنری رنسانس نظیر باکره سوگوار یا پیه تا (Pieta) و آفرینش آدم (Creation of Adam) که هر دو از آثار میکل آنجلو هستند را در دل خود جای داده است. درآمد واتیکان از کمک های داوطلبانه بیش از یک میلیارد نفر از کلیسای کاتولیک روم در سراسر جهان می باشد. مابقی اقتصاد این کشور از فروش تمبر پستی، یادگاری هایی که به گردشگران فروخته می شود و ورودی موزه ها تامین می گردد.

1- شهر واتیکان با مساحت 0.44 کیلومتر مربع


منبع: worldatlas





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید