• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


بهترین مکان ها و کارهایی که در تبریز باید دید و انجام داد

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۷/۲/۳   تعداد بازدید : 6552   گروه مطلب : ایده های سفر


بهترین مکان ها و کارهایی که در تبریز باید دید و انجام داد

می توان از تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی و بزرگترین شهر شمال غربی ایران نام برد، شهری سبز، کوهستانی و مقصد توریستی محبوب گردشگران می باشد. میراث فرهنگی غنی این شهر مساجد، کلیساها و قلعه هایی افسانه ای را به آن اعطا نموده است. البته برتری های این شهر به همین جا ختم نمی شود و می توان زیباترین مناظر ایران را در آن نظاره گر بود.

بازار تبریز
می توان از بازار تبریز به عنوان زیباترین بازار کشور نام برد تا جاییکه سفر به تبریز بدون بازدید از بازار قدیمی آن و کشف لذت های آن کامل نیست. این بازار عضو سایت میراث جهانی یونسکو در قرن شانزدهم است و دوران قدرت حکوت صفویان رشد یافت و در گذشته یکی از مهم ترین نقاط تجاری در امتداد جاده ابریشم به شمار می رفت. سقف های گنبدی بلند، کاروانسراهای فصلی، اشراف بی پایان به کوچه های پر پیچ و خم و علائم راهنما همگی نقشی اساسی در ترسیم تجربه ای خاطره انگیز را برای بازدیدکنندگان ایفا می کنند. در این بازار زیبا و دوست داشتنی همه چیز از ادویه تا طلا و جواهر یافت می شود. البته برجسته ترین بخش آن به فرش تبریز اختصاص دارد.
آدرس: خیابان جمهوری، تبریز.

بازار تبریز


مسجد کبود
مسجد کبود یا گوی مچید در زبان آذری، هنوز هم آسیب های ناشی از زلزله ای که در سال 1792 در تبریز رخ داد را در بردارد. متاسفانه بعد از وقوع این حادثه تنها ایوان ورودی از ساختار اصلی مسجد باقی ماند و بیشتر قسمت هایش در 50 سال اخیر بازسازی شدند. قدمت این مسجد که یکی از نفایس ارزشمند معماری ایرانی به شمار می رود به سال 1465 باز می گردد. ایوان آن به کمک هنر کاشی کاری ظریفی با هماهنگی وصف نشدنی همراه با خطوط و نقاشی های بی بدیلی مزین گردیده است. از آنجایی که عمدتا از رنگ لاجوردی در کاشی های این مسجد استفاده شده، نام کبود برای آن انتخاب گردیده است. البته این زیبایی ها امروزه به صورت پراکنده یافت می شوند که متاسفانه این موضوع دستاورد زلزله خیز بودن ایران و قرار گرفتنش بر روی گسل می باشد.
آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی.

مسجد کبود


ارگ تبریز
قدمت باقی مانده های ارگ تبریز یا ارگ علیشاه به قرن چهاردهم میلادی می رسد، زمانیکه به عنوان مقبره توسط سلسله ایلخانی ساخته شد. از این بنا در طی قرن نوزدهم و دوران جنگ ایران و روسیه به عنوان یک محوطه نظامی استفاده می شد. به طور کلی ارگ تبریز دارای پیشینه تاریخی بسیار طولانی و متنوعی است. این ساختمان در سال 1911 طعمه بمب گذاری های روس ها شد و متاسفانه متحمل صدماتی جدی گردید. در چند دهه اخیر بازسازی هایی بر روی آن انجام شده. این ساختمان سنگی به عنوان یکی از معروف ترین جاذبه های تبریز در مرکز خیابان امام خمینی قرار گرفته است.
آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی.

ارگ تبریز


مسجد جامع
مسجد جامع در مجاورت بازار قرار گرفته و همانند دیگر ساختمان های قدیمی تبریز متحمل آسیب هایی جدی ناشی از زمین لرزه های متعدد شده است. این مسجد دارای معماری ترکیبی منحصر به فردی با الهام از ویژگی های قدیمی و جدید است. 
آدرس: کنار بازار، خیابان راسته کوچه، تبریز.

مسجد جامع تبریز


موزه آذربایجان
موزه آذربایجان در فاصله ای نه چندان دور تا مسجد کبود قرار گرفته و دارای بخش هایی قابل توجه است، بخش هایی زیبا با شگفتی های منحصربه فرد که ساعت ها ارزش دیدن دارد. این موزه دارای سه سالن است و معماری منحصر به فرد آن به عصر آهن باز می گردد. در این مکان آیتم هایی بدست آمده از کاوش های انجام شده در آذربایجان ایران نیز یافت می شود. گرچه این مجسمه های سنگین از زیرزمین بیرون کشیده شده اند اما موضوعاتی نظیر خشونت و جنگ و پیامدهای که از آنها باقی می مانند را بازتاب می دهند. 
آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی.

موزه آذربایجان


 20 جاذبه توریستی کمتر شناخته شده ایران



مقبره شعرا
شاید جالب باشد که ایرانیان به مقبره های خیره کننده به اندازه شاعرانشان عشق می ورزند. مقبره شعرا تبریز دقیقا در خارج از مرکز شهر قرار گرفته و از پیکر شاعران بزرگ و متفکران کهن این سرزمین میزبانی می کند. این آرامگاه مدفن 400 شاعر و عارف نامی متعلق به قرن نهم تا بیستم است. ساخت مقبره، بتون ریزی و زاویه دهی آن در دهه 1970 تکمیل گردید، فضای این مقبره با یک پارک دلپذیر و زیبا احاطه شده است.
آدرس: خیاان ثقه الاسلام، تبریز.

مقبره شعرا


پارک ایل گلی یا شاه گلی 
پارک ایل گلی یا شاه گلی در جنوب غربی مرکز شهر قرار گرفته و دارای فضایی بسیار زیبا، سرسبز و مملو از صلح و صفا می باشد. می توان از این پارک به عنوان مقصدی بسیار محبوب برای خانواده های ایرانی نام برد، مکانی عالی برای تجربه بعدازظهر خاطره انگیز و آرام. در فضای فوق العاده این پارک از انجام بازی هیج بدمینتون لذت ببرید و پیک نیکی خاطره انگیز در کنار دوستانتان سپری کنید. این پارک سایه اندود توسط دریاچه ای کوچک احاطه شده، در مرکز آن نیز رستورانی سنتی با قیمتی مقرون به صرفه یافت می شود. این پارک به لطف قرار گرفتنش در موقعیتی استثنایی و نقطه ای مرتفع یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناظر شهر را ارائه می دهد. 
آدرس: تبریز، ایلگلی.

پارک ایل گلی یا شاه گلی


روستای کندوان
روستای کندوان به دلیل معماری صخره ای و خانه های معروفش که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های اطرافش ایجاد شده، اغلب با کاپادوکیه ترکیه مقایسه می شود. کندوان با زیرساختار سنتی امروزه با خانه های روستایی مدرن مزین گردیده، خانه هایی که محل اقامت چند صد روستایی می باشند. دسترسی به کندوان از طریق تبریز مستلزم پیمودن مسیری یک ساعته با ماشین خواهد بود. این روستای زیبا در فصل زمستان با بارش برف و نشستن این دانه های سپید رنگ بر روی خانه های خیره کننده اش صاحب تصویری رویایی و اغوا کننده می شود.
آدرس: ایران، آذربایجان شرقی، کندوان.

روستای کندوان


کلیسای استفانوس مقدس
استان آذربایجان و شهر تبریز جامعه ای بزرگ از مسیحیان ارمنی را در دل خود جای داده با توجه به این موضوع وجود کلیساهای متعدد در این منطقه چندان تعجب آور نیست. تعدادی از این کلیساها مانند مریم مقدس با پیشینه ای مربوط به قرن دوازدهم در تبریز قرار دارند. اما از برجسته ترین آنها می توان به استفانوس مقدس اشاره کرد، کلیسایی محبوب که در خارج از مرکز شهر جلفا و فاصله یک ساعت و نیمی تا شهر آرمیده و واقعا ارزش دیدن را دارد. این کلیسا در قرن نوزدهم ساخته شده و قسمت مقدسش به صورت یکه و تنها در پایین دره ای بزرگ جدا افتاده. کلیسای استفانوس مقدس چندین بار تحت پروژه بازسازی و مرمت قرار گرفته و امروزه در وضعیت بسیار خوب و مناسبی قرار دارد.
آدرس: ایران، آذربایجان شرقی، خارج از مرزهای جلفا.

کلیسای استفانوس مقدس


رشته کوه عون بن علی
رشته کوه های عون بن علی در شمال شهر تبریز قرار گرفته، رشته کوه هایی زیبا که بالا رفتن از ارتفاعات آن به صورت پیاده، با ماشین و تله کابین امکان پذیر خواهد بود. در هر حال با انتخاب هر روش در ارتفاعات عون بن علی شاهد یکی از خیره کننده ترین چشم اندازها در زیر پاهایتان خواهید بود. چشم اندازی شگرف که ابهت منظره آن حس ماندگار موفقیت و پیروزی را برایتان تداعی می کند. در شب هنگام لذت دیدن این زیبایی ها در صورت همراه داشتن لباس مناسب چندین برابر می شود. با نوشیدن یک فنجان چای خوش طعم ایرانی در هوای ناب کوهستانی این منطقه لذت خود را کامل نمایید. البته مکان هایی مناسب برای صرف غذا در این محوطه یافت می شود. 
آدرس: خیابان ایده لو، تبریز.

رشته کوه عون بن علی


منبع: theculturetrip





نظرها

  • 0 2

    حیف که آدماش خیلی پان ترک اند و با فارس زبانان خیلی بد هستن نمونه اش برای خود من اتفاق افتاد در مرز بازرگان آقای مسئول گمرک نیم ساعت منو سر پا نگه داشت بعد ترکی سرش داد زدم قارداش بونی امضا اله گفت نوکرم سنه فوری امضا کرد

  • 3 0

    با درود سپاس از مقاله تان برای آشنا کردن ایرانیان با فرهنگ پربار و جاذبه های دیدنی این مرز و بوم تنها چند نکته : شهرهای اصفهان،شیراز و یا نیشابور به عنوان پایتخت فرهنگی در ایران بسیار شناخته شده تر از تبریز هستند و اگر منظورتان آذربایجان است، آنجا نیز بخشی از ایران است. ایران کشوری است دارای اقوام گوناگون که اشتراکات نژادی و فرهنگی فراوانی با یکدیگر دارند و همانطور که در ایران جامعۀ فارس،لر،کرد یا گیلکی نداریم،کاربرد جامعۀ آذری نیز نادرست است. با امید توفیق روز افزون برایتان حسین تابنده

    • 0 0

      سلام حسین جان، ممنون از نظرتون. مورد مربوط به جامعه آذری در مقاله اصلاح شد.

  • 1 0

    ملت تبریز پانترک نیستن ضد پانترکیسم و وطن پرست اند متاسفانه یه عده به اصطلاح پانترک از سادگی ملت اطراف تبریز عموما روستانشینان سو استفاده میکنه جهت اهداف پانترکی تبریز 40 ساله ثابت کرده با بید کسی نمیلرزه چه پانترک چه خاعن های دیگه پرچم ایران همیشه بالاست

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید