• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


آشنایی با 12 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری قونیه

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۹/۱۴   تعداد بازدید : 7602   گروه مطلب : ایده های سفر


جاذبه های گردشگری برتر در قونیه

می توان از قونیه به عنوان یک مرکز زیارتی و مذهبی نام برد که میزبان تعداد متعددی موزه و بناهای تاریخی مربوط به دوران سلجوقی است. اکثر گردشگران با هدف بازدید از موزه مولانا و آرامگاه بنیانگذار طریقت مولویه بزرگمرد تاریخ مولانا به این شهر سفر می کنند. شاعر بلند مرتبه که دیوان معروفش را در قرن سیزدهم در این مکان سرود. اما در گوشه و کنار این شهر آناتولی مرکزی تعداد زیادی مساجد و مدرسه های دینی قدیمی که نمونه ای بارز از هنر سلاطین سلجوقی است، نیز به چشم می خورد. شهری کهن که بازدید از آن برای تمام علاقمندان به تاریخ ترکیه ضروری خواهد بود. برای سفر به قونیه و بازدید از این جاذبه های گردشگری می توانید بهترین قیمت تور قونیه را در سایت توریستگاه آنلاین رزرو نمایید.


1- موزه مولوی (Melvana Mueum)
می توان از این مجموعه کلبه های درویشی به عنوان نماد قونیه نام برد، مجموعه ای که جایگاه مقبره رهبر مذهبی، فیلسوف و شاعر بزرگ قرن سیزدهم، مولاناست. کسی که می توان از آن به عنوان بنیانگذار طریقت صوفیه و فرقه ای از عرفان نام برد. این موزه در داخل باغ دوست داشتنی رُز قرار گرفته، باغی که با انجام یک پیاده روی از طریق دروازه های درویش ها قابل دسترسی است. با قدم گذاشتن به این مجموعه به مقبره وارد خواهید شد، جاییکه بیشترین مرکز عبادت و پرستش می باشد. مقبره مولانا در انتهای آن قرار گرفته و آرامگاه اقوام، رهروان و دوستان نزدیکش در نزدیکی آن می باشند. در سمت چپ آن سماع خانه (سالنی که دروایش مراسمشان را در آن برگزار می کنند) به چشم می خورد که موزه ای از نمایش های مذهبی را در دلش جای داده. در امتداد حیاط از مقبره آشپزخانه کلبه به چشم می خورد، آشپزخانه ای که شامل تصاویری از زندگی درویشی می باشد و به خانه های درویشی متصل می شود. محل زندگی رهروان صوفی که اکنون میزبان نمایشگاه هایی از زندگی درویشی است.

1- موزه مولوی (Melvana Mueum)

 
2- موزه بزرگ کاراتای (موزه کاشی) (Tile Museum (Karatay Medresisi
موزه بزرگ کاراتای یا موزه کاشی در سال 1251 توسط امیر سلجوقی جلال الدین کاراتای (Celaleddin Karatay) تاسیس شد، ساختمانی که اخیراً بازسازی گردیده و امروزه به عنوان یک موزه چشمگیر میزبان کاشی کاری ها و مینا کاری های شگفت انگیزی می باشد. البته تنها نقطه قوت این مجموعه کاشی کاری های شگفت انگیزش نیست بلکه ساختمان پر زرق و برق و زیبایش در تبدیل نمودن آن به یکی از جاذبه های برتر قونیه بسیار تاثیر گذار بوده. ساختمانی شگرف که دیواره های داخلی اش با کاشی های پر زرق و برق دوران سلجوقی پوشانده شده و سرامیک هایی یافت شده از حفاری های مناطق باستانی در آن نگهداری می شوند. آرامگاه امیر جلال الدین کاراتای نیز در سمت چپ این مدرسه به چشم می خورد.

2- موزه کاشی (مدرسه کاراتای) (Tile Museum (Karatay Medresisi


3- موزه آثار سنگی و چوبی (مدرسه مناره باریک) (Museum of Wooden and Stone Carving (İnce Minare Medresisi
موزه آثار سنگی و چوبی در سال 1905 مناره ای که به خاطرش به مسجد مناره باریک معروف بود در اثر اصابت یک رعد و برق را از دست داد. این مسجد در سال 1260 به دستور وزیر سلجوقی صاحب عطا طراحی شد، مسجدی فوق العاده که حجاری های شگفت انگیزی بر روی دروازه های آن به چشم می خورد. این ساختمان هم اکنون میزبان یک موزه می باشد، موزه ای زیبا که آثار شگفت انگیز سنگی و چوبی را در دل خود جای داده، آثاری نظیر مجسمه های چوبی شامل حجاری های حیوانات از دیواره های شهر قدیمی.

3- موزه آثار سنگی و چوبی (مدرسه مناره باریک)


4- تپه علاالدین (Alaeddin Tepe)
این پارک در محل سابق قلعه قونیه دقیقاً در مرکز شهر قرار گرفته، مکانی فوق العاده که می توان از آن به عنوان پاتوق مردم قونیه در هنگام غروب و لذت بردن آنها از نوشیدن یک فنجان چای در میان باغ های سرسبز و باطراوت نام برد. از قسمت دامنه تا بالای تپه علاالدین باقی مانده های کاخ علاالدین کیقباد و دیوارهای قدیمی شهر به چشم می خورد. در بالای تپه مسجد علاالدین که در قرن سیزدهم بنا گردید نیز وجود دارد. مسجدی زیبا با طراحی فوق العاده و متاثر از سبک عربی همراه با سقف های چوبی و 42 ستون آنتیک.

4- تپه علاالدین (Alaeddin Tepe)


5- موزه باستان شناسی (Archaeological Museum)
اکثر موزه های باستان شناسی ترکیه در دهه اخیر مدرنیزه شده اند اما موزه قونیه جزو آن دسته نمی باشند. یک مکان قدیمی با گرد و غبار و نورگیری ضعیف همراه با تابلوهای اطلاعاتی که برخی از آنها منسوخند. با توجه به کهنه بودن این تابلوها اجازه برداشت آنها به دلیل عالی بودن مجموعه شان وجود ندارد. موزه باستان شناسی نمایشی پیشرفته از کشفیات محل باستان شناسی چاتالویوک (Çatalhöyük) و مجموعه ای شگفت انگیز تابوت های دکوری رومی را در دل خود جای داده.
در پایین جاده موزه قوم نگاری قونیه به چشم می خورد، موزه ای شگرف که از مجموعه ای بی نظیر از صنایع دستی ترکیه، لباس های محلی، جواهرات، فرش و کالاهای خانگی حفاظت می کند اما متاسفانه ظاهرش را گرد و غبار گرفته و این موضوع کمی ناخوشایند به نظر می رسد. 

5- موزه باستان شناسی (Archaeological Museum)


با شهر باستانی و بسیار جذاب کلیستیرا در قونیه آشنا شوید



6- مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque)
مسجد سلیمیه در میدانی روبروی موزه مولانا قرار گرفته، مسجدی غول پیکر که به دستور سلطان سلیم دوم در فاصله بین سال های 1566 تا 1574 بنا گردید و از آن به عنوان شاهکار معماری مساجد عثمانی نام برده می شود. برای ثبت عکس هایی خاطره انگیز اوایل غروب به این مکان بروید تا عکسی شگفت انگیزی را در حالیکه تصویری از مسجد و موزه مولانا با زیبایی های غروب آفتاب عجین شده ثبت نمایید. در امتداد جاده اصلی از میدان تعدادی کافه های روباز و رستوران یافت می شود، مکان هایی شگفت انگیز برای لذت بردن از نوشیدن چای و قهوه و تحسین زیبایی های مناره و گنبدهای خارق العاده.

6- مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque)


7- مسجد عزیزیه (Aziziye Mosque) 
می توان از بازار عزیزیه به عنوان یکی از برترین مقاصد برای علاقمندان به هنر معماری نام برد، مسجدی فوق العاده که در همسایگی بازار شلوغ و پر رفت آمد قونیه قرار گرفته، مسجد عزیزیه برای اولین بار در سال 1676 توسط مشاور دیوان عثمانی مصطفی پاشا ساخته شد و سپس در سال 1876 بعد از طعمه حریق شدن بازسازی گردید. در طی انجام این بازسازی ها در قرن نوزدهم معماری مسجد به شدت از سبک باروکی تاثیر پذیرفت (یکی از معروف ترین و روی مدترین سبک معماری آن دوره) و در آن دو مناره سبک روکو همراه با نقاشی های داخلی براق و محرابی به سبک روکو به چشم می خورد. این سبک تزئینات اروپایی به منظور ایجاد تمایزی شگرف با سبک طراحی سنتی ایجاد شده است.

7- مسجد عزیزیه (Aziziye Mosque)


8- چاتال هویوک (Çatalhöyük)
گرچه در این مکان میزان قابل توجهی دیدنی وجود ندارد اما چاتال هویوک یکی از مهم ترین جاذبه های حفاری در دنیا محسوب می شود. باستان شناسان در این مکان بزرگترین جاذبه نوسنگی را همراه با سکونتگاهی قدیمی با قدمتی بالغ بر 9000 سال کشف نموده اند. اما ناگفته نماند که حفاری ها و کاوش ها هنوز در حال انجامند و چنانچه در فصل تابستان از آن بازدید کنید کارگران در حال کار و کاوش را خواهید دید. یک موزه کوچک شگفت انگیز در ورودی آن به چشم می خورد که تاریخ حفاری ها و اهمیت این سایت را بازگو می نماید. از این مکان ردی به چشم می خورد که شما را به سمت منطقه حفاری دوقلو هدایت می کند (منطقه ای تحت حفاظت پناهگاه های طاقی)، در این منطقه امکان بازدید از سطوح عمیق تر همراه با ساختمان هایی روشن که قبلاً کشف شده اند، وجود دارد.

8- چاتال هویوک (Çatalhöyük)


9- سیله (Sille)
می توان از سیله به عنوان سکونتگاه پیشین یونانیان نام برد، روستایی کوچک در حاشیه شهر و مقصدی محبوب برای گریزها و سفرهای روزانه مردم محلی قونیه. در این روستا دو کلیسای بیزانس به نام های سنت النا (St. Helena's) و کوچوک کیلیسه (Küçük Kilise) به چشم می خورد، کلیساهایی که اخیراً تحت پروژه بازسازی و مرمت قرار گرفته اند. کلیسای هلنا با پوشش های داخلی و نقاشی های آبرنگی روی گچ مزین شده اند. کوچوک کیلیسه یا کلیسای کوچک بر روی تپه ای پشت دهکده جای گرفته و هم اکنون به عنوان موزه ای اختصاصی برای نگهداری از ساعت ها و دیگر اقلام زمانی استفاده می شود. در امتداد خیابان های سیله خانه های چوبی دوست داشتنی وجود دارد در حالیکه در امتداد صخره های آن با سکونت های غاری باستانی یافت می شود.

9- سیله (Sille)


10- صبیحی آتا کولییسی (Sahib-i Ata Külliyesi) 
این مجموعه مذهبی یک مسجد، کلبه ای درویشی، یک آرامگاه و چندین حمام را در دل خود جای داده، مجموعه ای شگرف که در بین سال های 1258 تا 1282 ساخته شد. دروازه ورودی بسیار باشکوه و آراسته ای برای این مجموعه بسیار زیبا طراحی شده. همچنین فضای داخلی مسجد دارای یک محراب کاشی کاری بسیار شگفت انگیز و آبی رنگ می باشد. کلبه درویشی آن با کاشی های آبی رنگ و آجرهای قرمز بازسازی شده اش هم اکنون به عنوان موزه ای میزبان مجموعه ای بی نظیر از آثار دیدنی و بسیار جالب است. در راه رسیدن به این مسجد از مدرسه سیرچالی (Sırçalı Medresi) نیز عبور خواهید کرد، یک دانشگاه سابق دینی که در سال 1242 ساخته شده و دارای نمونه هایی بسیار زیبا از هنر کاشی کاری بر روی دیواره های داخلی و دوازه ای باشکوه است. موزه ای که از مجموعه ای از سنگ های قبر اسلامی حفاظت می نماید. 

10- صبیحی آتا کولییسی (Sahib-i Ata Külliyesi)


در مرکز شهر قونیه مجموعه ای از نمونه های شگفت انگیز معماری مذهبی به چشم می خورد. از منحصربه فردترین این آثار می توان به مسجد ریسندگان یا اپیلیکچی در علاالدین کادیسی یا کوچه علاالدین (Alaeddin Caddesi) اشاره کرد، بنایی فوق العاده در طول سفرتان به قونیه بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست داد. این مسجد به عنوان تنها بازمانده مجموعه ای مذهبی در سال 1201 در غرب دژ قدیمی قونیه قرار گرفته. این بنا توسط خانواده ای صاحب کارخانه ریسندگی وقف گردید و از این رو به نام آنها نامگذاری شده. ساختمانی مربع شکل که دارای گنبدی زیبا و ایستاده بر دوازده پایه عظیم فیلی شکل می باشد و یک محراب نماز تزئین شده با محراب را در دل خود جای داده. هم مولانا و هم پدرش در این مسجد به منبر رفته اند. مسجد برج (The Tower Mosque) در محوطه بازار نیز ارزش دیدن دارد ساختمانی که برای اولین بار در سال 1658 بنا گردید و در سال 1811 پس از سقوط و فروپاشی مجددا بازسازی شد. سقف این مسجد هشت گنبدی توسط 10 ستون پشتیبانی می شود و مجموعه ای از جامه ها و لباس های مربوط  به قرون چهاردهم و پانزدهم را در داخل اتاقی در درون ساختمان نگهداری می کند.

11- مساجد قونیه


12- موزه کویون اوغلو Koyunoǧlu Museum
احمد عزت کویون اوغلو، عضوی از قدیمی ترین خانواده های قونیه و فردی علاقمند به کلکسیون داری، کلکسیون شگرف و متفاوتش از آثار هنری، محصولات مصنوعی، اقلام قوم نگاری و زمین شناسی را در زمان مرگش به شهر قونیه اهدا و وقف نمود. موزه ای که امروزه به یکی از جذاب ترین و پر بازدیدترین جاذبه های شهر تبدیل شده و نمایشی شگرف از گنجینه هایی نظیر نقاشی های نادر، نسخه های خطی، فرش و حکاکی هایی جذاب از حیوانات را در معرض نمایش قرار می دهد. می توان از موزه کویون اوغلو به عنوان مقصدی بسیار جذاب برای علاقمندان به کلکسیون های عجیب و غریب نام برد، موزه ای که قطعا این افراد را به وجد می آورد. 


منبع: planetware





نظرها

  • 0 0

    بسيار عالي ممنون از اطلاعاتتون

    • 0 0

      سلام آذر جان، سپاسگذاریم

  • 0 0

    با دورد و تشکر . لطفا" شرایطی مساوی برای مشتریان خودتان در نظر بگیرید . لطفا" اولا" تماس و اگر قرار است مبلغی پرداخت شود در خدمت هستیم و تورهای های تهرانگردی و طبیعت گردشگری یک روزه مان نظیر ندارد و خصوصا" برنامه نیم روزه ماه رمضان. ایمیلتان را عنایت بفرمائید که برایتان ارسال دارم. شاد و سرافراز باشید. متشکرم. حاجی اشرفی- راهنمای گردشگری و دبیر انجمن توانمندیها. خدمات گردشگری ایران . 09123586983

    • 0 0

      سلام، ممنونم. حتما تماس گرفته خواهد شد

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید