• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


تا چه اندازه درباره کشور عمان اطلاعات دارید؟

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۶/۱۳   تعداد بازدید : 38342   گروه مطلب : دانستنیهای سفر


حقایقی جالب در مورد عمان که احتمالا نمی دانستید

عمان کشوری واقع در منطقه جنوب شرقی شبه جزیره عربستان است و با کشورهایی همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن همسایه می باشد. این کشور به طور رسمی به عنوان سلطان نشین عمان شناخته می شود و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در خاورمیانه است. در این مقاله قصد داریم تا برخی از حقایق این کشور را برای شما بازگو کنیم.

10. هیچ ورزشکاری تا به حال از کشور عمان در المپیک مدالی کسب نکرده
ورزشکاران کشور عمان تا کنون در هشت دوره از بازی های المپیک تابستانی شرکت کرده اند. نخستین بار آنها به سال 1984 در لس آنجلس ایالات متحده باز می گردد. با این حال ورزشکاران این کشور هیچ مدال المپیکی به دست نیاورده اند. عمان در طول بازی های المپیک تابستانی 1984 که بیشترین تعداد ورزشکاران در آن حضور داشتند، 16 نماینده در رشته های مختلف داشت.

هیچ ورزشکاری از کشور عمان در المپیک مدال کسب نکرده


9. عمان قدیمی ترین دولت مستقل در جهان عرب
عمان در طول تاریخ خود، چندین بار توسط قدرت های بزرگ خارجی اشغال شده بود. نخستین کشوری که برای اشغال و استعمار عمان به این کشور حمله کرد پرتغال بود. این کشور در حدود 143 سال یعنی بین سال های 1507 تا 1650، شهر مسقط (پایتخت فعلی کشور عمان) را به اشغال خود در آورده بود. البته بعدها امپراطوری عثمانی متجاوزان پرتغالی را از این کشور بیرون راندند و سپس قبایل محلی عمان، در سال 1741 حکومت را به دست گرفتند. به همین دلیل می توان آن را قدیمی ترین کشور مستقل در جهان عرب دانست. در قرن نوزدهم، بریتانیا تلاش های بسیاری برای ایجاد مستعمره در عمان انجام داد ولی در نهایت ناکام ماند و موفق نشد. اما در مقابل نیز، سلطان عمان مستعمراتی را در امتداد سواحل شرقی آفریقا ایجاد کرد. این مستعمرات از سواحل شمالی کنیا تا ساحل شمال موزامبیک امتداد داشتند.

عمان قدیمی ترین دولت مستقل در جهان عرب


8. ساخت کشتی در کشور عمان قدمت بسیار زیادی دارد
با توجه به اهمیت عمان در تجارت دریایی، در طول چندین قرن گذشته، در این کشور عمارتی بزرگ برای ساخت کشتی ها ساخته شده. شهر سور (Sur) در شرق عمان، در این زمینه شهرت جهانی دارد. موقعیت مکانی این شهر به گونه ای است که آن را تبدیل به  مکانی ایده آل برای نظارت بر فعالیت هایی که در اقیانوس هند و خلیج عمان انجام می شود، کرده است. کشتی های چوبی باستانی همچون غنجه (ghanjah) و سامبوک (sambuk) در این شهر ساخته شده بودند و قابلیت حرکت به سوی شرق آفریقا، چین و هند را نیز داشتند. بسیاری از کشتی های کوچکتر دیگر نیز در این شهر ساخته شده اند و جالب است بدانید، این کشتی ها برای ماهیگیری و به دست آوردن مروارید سنتی از اعماق آب ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

ساخت کشتی در کشور عمان قدمت بسیار زیادی دارد


7. عمان یک کشور بسیار جوان است که تقریبا نیمی از ساکنان آن کمتر از 15 سال سن دارند
جمعیت کل عمان بالغ بر 4.5 میلیون نفر است و حدود 2.08 میلیون نفر مهاجر هستند و تنها بیش از 2.46 میلیون نفر آنها شهروندان اصلی عمانی هستند. اکثریت جمعیت این کشور در پایتخت آن، یعنی مسقط، متمرکز شده اند که این شهر دارای 630 هزار نفر جمعیت می باشد. ترکیب سنی جمعیت این کشور، نشان می دهد که جوانان بسیاری داشته و 43 درصد جمعیت آن، زیر 15 سال سن دارند.

عمان یک کشور بسیار جوان


6. عمان، بیست و پنجمین کشور در لیست دارندگان ذخایر نفتی در جهان
مقدار کل ذخایر نفتی عمان در حدود 5.5 میلیارد بشکه تخمین زده می شود و عمان دارنده رتبه بیست و پنجم ذخایر نفت در جهان است. بنابراین، نفت در کشور عمان، تاثیر بسزایی در اقتصاد آن دارد بطوریکه 61 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. میانگین تولید روزانه نفت در عمان 930 هزار بشکه می باشد. جالب است بدانید از سال 2000 تا 2007 این  میزان به 7 میلیون و 143 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. اکتشاف نفت و ایجاد زیرساخت های نفتی در عمان، توسط وزارت نفت و گاز این کشور در اولویت قرار دارد. البته نفت عمان به صورت خام و یا به عنوان دیگر فرآورده های نفتی تصفیه شده و صادر می شود.

بیست و پنجمین کشور در لیست دارندگان ذخایر نفتی در جهان


تصاویر حیرت انگیز که نشان می دهد عمان مقصد بعدی گردشگران لاکچری خواهد بود



5. عمان به نفت وابسته نیست
درست است که عمان دارای برخی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان می باشد، اما اقتصاد این کشور به طور کامل به منابع طبیعی وابسته نیست. کاهش قیمت جهانی نفت در سال 1998 باعث شد تا دولت عمان، سیاست های لازم برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود را ایجاد و اجرا کند. یکی از مهم ترین عوامل درآمد زایی این کشور، بخش گردشگری آن است که به سرعت درحال رشد است. دولت عمان، برنامه های بازاریابی بسیاری را برای تامین مالی کشور و جذب بازدید کنندگان خارجی راه اندازی کرده است. آنها قصد دارند با استفاده از برنامه های تبلیغاتی تلوزیونی در بسیاری از رسانه های بین المللی به این مهم دست یابند. یکی دیگر از بخش های مهم اقتصاد این کشور، کشاورزی است. بد نیست بدانید که 1 درصد از کل صادرات عمان را خرما، غلات و سبزیجات تشکیل می دهد. این محصولات مهم ترین کالاهای صادراتی کشاورزی به شمار می آیند.

عمان به نفت وابسته نیست


4. سواحل کشور عمان بیش از 3 هزار کیلومتر طول دارند
سواحل دریایی عمان حدود 3165 کیلومتر از جنوب غربی مرز یمن تا تنگه هرمز در بخش های شمالی کشور گسترش می یابد. این سواحل دارای چندین محوطه بسیار زیبا است که برای بازدیدکنندگان و گردشگران تعبیه شده.

سواحل کشور عمان بیش از 3 هزار کیلومتر طول دارند


3. حکومت عمان، یک سلطنت مطلق
عمان، مانند بسیاری از کشور های عربی، دارای یک سلطنت مطلق پادشاهی است که در آن پادشاه، رئیس دولت و حکومت می باشد اما این کشور دارای قوه قضائیه، قوه مجریه و قوه مقننه  نیز است. در کشور عمان سلطنت بصورت مورثی است و پادشاهان نسل به نسل برگزیده می شوند. پادشاه به عنوان رئیس دولت، تنها نماینده عمان در امور بین الملل می باشد و متعهد به ایجاد و اجرای سیاست خارجی این کشور است. از سوی دیگر، پادشاه به عنوان رئیس دولت، مجاز است تا مجوز اجرا و نظارت بر تمام سیاست های داخلی دولت را تصویب نماید. بصورت کلی پادشاه بر تمامی مسائل قضایی نظارت مستقیم دارد. البته جالب است بدانید که پادشاه فعلی این کشور، سلطان قابوس (Qaboos) می باشد.

حکومت عمان، یک سلطنت مطلق


2. پایتخت عمان، شهر مسقط، در گذشته های دور یکی از مهم ترین بنادر اقیانوس هند بوده
مسقط پایتخت عمان است و همچنین بزرگترین شهر این کشور می باشد. جمعیتی در حدود 630 هزار نفر در مسقط ساکن هستند. این شهر در پیشرفت کشور عمان، تاثیر بسزایی داشته است و در میان بنادر منطقه، بندری بسیار مهم به شمار می آید. جغرافیدان بزرگ، بطلمیوس، در ابتدای قرن یکم میلادی از این شهر به عنوان مرکزی مهم در تجارت و بازرگانی یاد کرده است. البته باید بدانید که  این شهر طی چندین قرن رشد زیادی داشته و سالیان درازی نیز، مرکز حکومت سلاطین این کشور بوده است.

شهر مسقط یکی از مهم ترین بنادر اقیانوس هند


1. عمان صحرا نیست، بلکه پر از مناظر سرسبز و دیدنی است
معمولا عمان و بصورت کلی خاورمیانه با توجه به وجود کویرهای بسیار گسترده، با مناظر بیابانی شناخته می شود. در حالی که چشم انداز های زیبای صحرایی و بیابانی تنها برخی از قسمت های این کشور را فرا گرفته است، این موضوع  لزوماً به این معنا نیست که سراسر آن پوشیده از کویر و شن و ماسه است. مناطق شمالی این کشور که رشته کوه های حجر در آن واقع شده است پر از چشم اندازهای طبیعی بسیار زیباست. بلندترین مناطق عمان در این رشته کوه قرار دارند و آب و هوای سردسیری را ایجاد کرده اند. ارتفاع بالای  کوه ها در این منطقه باعث بارندگی و رشد گیاهان شده است.

 عمان صحرا نیست، بلکه پر از مناظر سرسبز و دیدنی است


منبع: worldatlas





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید