• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی بزرگترین دریاچه گدازه جهان در کنگو

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۵/۹   تعداد بازدید : 6315   گروه مطلب : ترین ها


Photo by Francesco Pandolfo
Photo by Francesco Pandolfo

کوه نیراگونگو (Nyiragongo) که در املای لاتین، Niragongo نیز نوشته می شود، یکی از زیباترین و فعال ترین آتشفشان های جهان محسوب می شود. این کوه آتشفشانی در نزدیکی دریاچه کیوو (Kivu) ، در مرز شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو با رواندا و در پارک ملی ویرونگا (Virunga) واقع شده است. قطر دهانه قله این کوه آتشفشانی بالغ بر 1.2 کیلومتر اندازه گیری شده است، همچنین جالب است بدانید که قله این کوه دارای یکی از بزرگ ترین دریاچه های گدازه مذاب در جهان است. 


Photo by Francesco Pandolfo
Photo by Francesco Pandolfo

کوه نیراگونگو به دلیل گدازه های آتشفشانی بسیار سیال خود، که به همانند آب بصورت مایع فوران می کند از بدنام ترین آتشفشان های جهان نیز بشمار می آید. در هفدهم ژانویه سال 2002 میلادی، کوه نیراگونگو فوران کرد که این فوران از جناح غربی قله و به سمت دریاچه مذاب خشک شده بود. در پی این فوران، مرکز شهر گوما (Goma) و مرکز شرقی استان ویرونگا (Virunga) آسیب هایی جدی دید و تا حد زیادی تخریب شد. طی این اتفاق نزدیک به دویست هزار نفر نیز بی خانمان شدند.


Photo by Richard Roscoe
Photo by Richard Roscoe

سابقه :
بخش غربی دره ریفت (Rift) در نزدیکی دریاچه کیوو و مرز میان کنگو و رواندا، دارای یکی از فعال ترین کوه های آتشفشانی جهان است. دریاچه های گدازه مذاب فراوان و همچنین سیال بودن گدازه ها از عللی هستند که این کوه آتشفشانی را خطرناک جلوه می دهد. سرعت فوران و پرتاب گدازه های این آتشفشان بسیار بالا می باشد و بارها و بارها به مناطق اطراف خود آسیب های جدی وارد کرده است، همان طور که در چند سطر فوقانی اشاره شد، در سال 2002 میلادی به شهرهایی آسیب زد و به دویست هزار نفر را آواره ساخت.

 بزرگترین دریاچه گدازه جهان


پرواز خطرناک بر بالای آتشفشان فعال برومو در اندونزی



بر طبق گزارشات به نظر می رسد دریاچه مذاب موجود در قله این کوه تا کنون دوباره فعال شده است. این کوه آتشفشانی در بازه زمانی سال های 1960 تا 1970 میلادی معروف شد. همچنین این کوه توسط آتشفشان شناسان برجسته ای نظیر کرافتس (Kraffts) و تازیف (Tazieff) معرفی گردید. لازم به ذکر است که این آتشفشان در حدود نیم قرن است که فعال می باشد و حتی  باید بدانید که در سال 1977 میلادی باز هم فوران داشته است. گزارشات حاکی از آن است که در جریان فوران مواد مذاب در سال 1977 صدها نفر قربانی این حادثه گشته اند. در رویدادی مشابه نیز در ژانویه سال 2002 میلادی، گدازه های آتشفشانی از دریاچه مذاب قله این کوه فوران کرده و پس از تخریب شهر گوما حتی به دریاچه کیوو نیز رسیدند.


Photo by Francesco Pandolfo
Photo by Francesco Pandolfo

از سوی دیگر در همسایگی این آتشفشان، کوه نیاموراگیرا قرار دارد که با کوه آتشفشانی و فعال مونا لوا (Mauna Loa) قابل قیاس است. نیراگونگو با ارتفاع 3470 متر و دامنه های شیب دار یک آتشفشان چینه‌ ای را به نمایش گذاشته است. نیراگونگو در داخل دیواره هایش دارای شیارهای حاوی مواد مذاب است. همچنین دهانه این کوه آتشفشانی دارای قطر 1.2 کیلومتری می باشد که از اواخر قرن 19 میلادی رویت شده است.


Photo by Cai Tjeenk Willink
Photo by Cai Tjeenk Willink

می توان گفت تا حدی، دو آتشفشان قدیمی باروتا (Baruta) و شاهرو (Shaheru) با کوه نیراگونگو در شمال و جنوب بر هم منطبق شده اند و همانند مخروط آتشفشانی هستند. در حدود 100 مخروط آتشفشانی به همراه شکاف شعاعی در جنوب شاهرو و شرق این ناحیه دیده شده است و این مخروط های آتشفشانی موازی با دریاچه کیوو به اندازه طول آن ادامه خواهند داشت. بسیاری از مخروط های آتشفشانی که تا پایین کوه آتشفشان وجود دارند در زیر جریان گدازه ها مدفون شده اند.


منبع: volcanodiscovery - placestoseeinyourlifetime





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید