• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


پنج مورد از قدیمی ترین درختان جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۴/۳   تعداد بازدید : 77108   گروه مطلب : ترین ها

در این مقاله قصد داریم تا 5 عدد از قدیمی ترین درختان موجود در جهان را معرفی کنیم، یک ادای احترام به این نگهبانان بی باک کره زمین!

5 - پنجمین درخت قدیمی جهان گران ابوالو (Gran Abuelo) در شیلی با قدمت  3640 سال
آلرس (Alerce) نامی برای فیتزرویا کیوپِرِسویدز Fitzroya cupressoides است، گونه ای از درختان بومی سر به فلک کشیده کوهستان آنداس Andes می باشد. در قرون 19 و 20 میلادی، تقریبا هیچ کسی وجود نداشت که بگوید این درختان به طور دقیق از نظر زمانی چند سال بزرگ تر از نمونه های دیگر هستند. بسیاری از گیاه شناسان بر این باورند که این درختان بعد از درخت کاج زبر میوه bristlecone pin در آمریکای شمالی، دومین و طولانی ترین عمر را در میان درختان بر روی کره زمین دارند. البته می توان گفت که تا به امروز، قدیمی ترین نمونه درخت زنده شناخته شده 3640 سال سن دارد.

پنجمین درخت قدیمی جهان گران ابوالو (Gran Abuelo) در شیلی


4 - چهارمین درخت قدیمی جهان سرو ابرکوه یا سرو زرتشتی Sarv-e Abarkuh در ایران با قدمت 4000
این درخت در استان یزد کشور ایران در شهر ابرکوه قرار دارد. درخت سرو ابرکوه که نام دیگر آن سرو زرتشتی می باشد یکی از جاذبه های ملی ایران نیز به شمار می رود. این درخت قامتی به بلندای 28 متر داشته و قطر داخلی تنه‌ آن به نزدیک 11.5 متر می رسد، همچنین شایان ذکر است که شاخه های این درخت از ارتفاع  18 متری سطح زمین شروع می شوند. الکساندر روف دانشمند روسی، پس از انجام مطالعاتی بر روی این درخت کهن، معتقد است سن آن بالغ بر 4000 سال است و شاید بتوان به این درخت، لقب کهن ترین درخت آسیا را نیز اعطا کرد. در برخی از افسانه ها یاد شده است که این درخت به وسیله پسر نوح، یافث کاشته شده است اما برخی مردم از برخی افسانه های دیگر معتقدند کاشت این درخت به دستان زرتشت پیامبر بوده است. شرایط مساعد طبیعی و مکان کاشته شدن این درخت از دلایل اصلی طول عمر سرو ابرکوه می باشد، هرچند که این درخت در حال حاضر توسط یک پارک شهری احاطه شده است و احتمال بروز اختلال توسط عناصرغیر طبیعی به این درخت زیاد است.

چهارمین درخت قدیمی جهان سرو ابرکوه یا سرو زرتشتی در ایران


3 - سومین درخت قدیمی جهان لنگرنویو Langernyw در شمال ولز با قدمت 4500
درخت سرخدار لنگرنویو که در حیاط کلیسای سنت دیگوین (St Digain’s) قرار دارد در حدود 4000 سال قدمت دارد. مقامات محلی این شهر، برای به رسمیت شناخته شدن درخت لنگرنویو یک پلاک و شناسنامه رسمی برای آن تدارک دیده اند. این درخت قطعاً یکی از کهن ترین موجودات زنده کره زمین محسوب می شود. لنگرنویو بسیار قدیمی و بزرگ است و دارای شاخ و برگ فراوانی می باشد. شما می توانید از قدم زدن در کنار این درخت لذت ببرید. لنگرنویو دارای سه تنه‌ اصلی در جهات مختلف است و امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم است. حیاط کلیسای سنت دیگوین  علاوه بر این درخت تاریخی، تعدادی سنگ تاریخی نیز دارد.

سومین درخت قدیمی جهان لنگرنویو Langernyw در شمال ولز


ده عنوان از نمادین ترین ساختمان های سرتاسر جهان



2 - دومین درخت قدیمی جهان متوسلاه  Methuselah در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا با قدمت 4847
این کاج باستانی غیر کلونال با قدمت 4847 سال دومین درخت کهن این کره محسوب می شود. درخت متوسلاه در پارک جنگلی ملی اینیو (Inyo) واقع در کوهستان سفید کالیفرنیا قرار دارد و به منظور حفاظت هر چه بیشتر، محل دقیق این درخت از دید مردم مخفی نگه داشته شده است. جالب است بدانید یک نمونه درخت به نام پرومتیوس (Prometheus) و با قدمتی بیشتر از 4900 سال، توسط یک محقق و به منظور تحقیق بیشتر با کسب اجازه از دولت ایالات متحده در سال 1964 قطع شد.

دومین درخت قدیمی جهان متوسلاه  Methuselah)) در کالیفرنی


1 - قدیمی ترین درخت جهان اولد تیجیکو Old Tjikko در سوئد با قدمت 9550
قدیمی ترین درخت جهان یک صنوبر نروژی می باشد که 9500 سال قدمت دارد. اولد تیجیکو اکنون به لطف رسیدگی های پرفسور لیف کولمن سایبرین هاسکی همچنان در سوئد رشد می کند. سن حقیقی این درخت در سال 2004، توسط همین پرفسور که استاد جغرافیای فیزیکی در دانشگاه اومئو است با استفاده از کربن 14 تعیین گشت. در نگاه اول به نظر می رسید اولد تیجیکو در حدود 600 سال قدمت داشته باشد اما در نهایت با کمک فناوری کربن دیتینگ و تطبیق ژنتیکی سن واقعی آن بدست آمد. همچنین جالب است بدانید در جای دیگر در کوهستان فولو Fulu بیست صنوبر که همگی بیش از 8000 سال سن دارند یافت شده اند!

قدیمی ترین درخت جهان اولد تیجیکو Old Tjikko در سوئد با قدمت 9550


منبع: wowtravel





نظرها

  • 2 1

    این مدل درختها کم نیستن ولی وقتی تو روستا ها باشن کمتر دیده میشن ما هم یه درخت سه هزار ساله تو محلمون داریم.یه جایی به اسم سیاه دشت بن

    • 2 0

      سلام مرسده جان، ممنون از توضیحاتتون

  • 1 1

    خیلی جذابه

  • 1 0

    درخت بایدجایی که رفتوامدوانسان هست زنده بماند مث سروخودمون نه این شاخای خشک امریکاو اینوراونور برام ثبت جهانی هم گردن بیسودا

    • 1 0

      سلام، درست می فرمایید. به سرو کهنسال و تاریخی ایران خیلی بیشتر باید توجه شود.

  • 0 0

    ما در استان کرمانشاه شهرستان پاوه, روستای شرکان درختی چهارهزارساله داریم که حتی ثب ملی هم شده. و به نوعی میشه گفت طبق این لیست شما چهارمین یا پنجمین درخت کهنسال جهان است

  • 0 0

    درخت چنار با قدمت خیلی قدیمی در روستای موچنان از توابع شهرستان چناران خراسان رضوی هست متاسفانه میراث فرهنگی شهرستان از ان بی خبر هست.

  • 0 0

    بنظر من درختهايي كه در ابر كوه و شيلي و كليساي سن ديه گو هستند به واقعيت نزديكترند از نظر سن وسال ولي اونهايي كه در امريكا و سوئد زياد به واقعيت نزديك نيست چون درخت كهنسال قطر بن درخت حداقل كمتر از ٢ متر نبايد باشه عكساشون دور از واقعيت نشون ميدهند

محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید