• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


معرفی تمیزترین شهرهای جهان

  تاریخ ارسال : ۱۳۹۶/۱/۱۴   تعداد بازدید : 10513   گروه مطلب : ترین ها


تمیزترین شهرهای جهان

بعد از گذشت چندین دهه از وضع قانون هوای پاک مردم در مناطق متعدد راحت تر می توانند تنفس کنند. بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی گزارش های سالیانه از آنالیز کیفیت هوا در شهرهای مختلفی از سراسر جهان را ارائه می دهند. در حالیکه رتبه بندی ها به دلیل معیارهای متعددی که در آمارگیری و مقایسه از آنها استفاده می شوند، متفاوتند. بعضی از مکان ها مانند آنهایی که در لیست این مقاله آمده اند، طبقه بندی این لیست های سالیانه را به وجود آورده اند. سیاست های و سرمایه گذاری های حمایت از وسایل حمل و نقل پاک، استفاده از انرژی های کارآمد در منزل، تولید، انرژی، صنعت و مدیریت بهتر زباله های شهری همگی از عواملیند که کنترل آنها به منظور کاهش آلودگی از منابع اصلی انجام می شوند.

زوریخ سوئیس (Zurich, Switzerland)
می توان از زوریخ به عنوان یکی از معروف ترین شهرهای سوئیس نام برد، معروفیت این شهر تنها برای بانک هایش نیست بلکه موفقیت آن در توسعه یک سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد برای داشتن هوایی تمیز از دیگر عوامل محبوبیتش می باشد. در زوریخ وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار، قایق، اتوبوس و تراموا به طور گسترده و بسیار راحت قابل دسترسی اند، از این رو مردم از استفاده از اتومبیل های شخصی با مصرف سوخت بالاتر و انتشار آلودگی بیشتر در هوا اجتناب می کنند و ترجیح می دهند از وسایل حمل و نقل عمومی با سهولت بیشتر استفاده نمایند.

زوریخ سوئیس (Zurich, Switzerland)


اوسلو، نروژ (Oslo, Norway)
از شش سال پیش تا کنون که طرح استفاده از فضولات و پسماند انسانی به جای سوخت اتوبوس ها توسط دولت محلی راه اندازی شد، اسلو پایتخت نروژ اغلب در لیست تمیزترین شهرهای دنیا قرار می گیرد. در طی این دوران مقامات نیز در تامین هزینه ها برای آموزش مردم در حفظ محیط زیست دریغ نکرده اند. سیستم مدیریت ضایعات این شهر علاوه بر سوخت، برق را نیز تولید می کند. 

اوسلو، نروژ (Oslo, Norway)


کالگِری، آلبِرتا، کانادا (Calgary, Alberta, Canada)
کالگِری موفق به کسب عنوان تمیزترین شهرستان جهان در سال 2013 شد و هنوز هم در رده بندی تمیزترین شهرها قرار دارد. این شهر دارای پیشرفت هایی بسیار بزرگ در زمینه بهداشت و ابتکاراتی سازگار با محیط زیست می باشد که انعکاس این موفقیت ها در رودخانه های بسیار درخشان آن و خیابان های بستر آزادش کاملاً مشهود است. شهر سبز کالگِری مشاوره های محلی در خصوص ظروف بسته بندی غذاها را ارائه می دهد. همچنین جریمه های بسیار زیادی در خصوص ریختن آشغال برای اهالی این شهر در نظر گرفته شده است، علاوه بر این برنامه، برای از بین رفتن خیلی خوب است یا تو گود تو وِیست (Too Good to Waste) در سال 2007 برای کاهش میزان زباله های فرستاده شده به محل دفن آنها در این شهر راه اندازی شد.

کالگِری، آلبِرتا، کانادا (Calgary, Alberta, Canada)


آدِلاید، استرالیا (Adelaide, Australia)
این شهر جنوبی استرالیا تردد اتومبیل هایی که دود تولید می کنند را ممنوع کرده است، وجود پرچین های طبیعی آدِلاید در میان رشته کوه های وسیع یکی از دیگر دلایل هوای پاک و تمیز این منطقه محسوب می شود. پارک ها نیز در فاصله چند کیلومتری هم قرار گرفته اند. ریختن آشغال نیز در این منطقه ممنوع شده، با توجه به برآوردها تقریباً 85 درصد از زباله ای این شهر بازیافت می شوند.

آدِلاید، استرالیا (Adelaide, Australia)


هونولولو، هاوایی (Honolulu, Hawaii)
با توجه به تاکیدات انجمن حمل و نقل عمومی آمریکا خطوط اتوبوس اختصاصی برای سیستم حمل و نقل هونولولو به منظور کاهش ترافیک و انتشار آلودگی های ناشی از دود اگزوزها در هوا در نظر گرفته شده است. علاوه بر این پایتخت هاوایی دارای پایین ترین ازت در هوا و تقریباً 2.5 پی اِم پایین تر از سطح مجاز آن با توجه به موقعیتش نسبت به اقیانوس آرام می باشد.

هونولولو، هاوایی (Honolulu, Hawaii)


کوبِه، ژاپن (Kobe, Japan)
کوبه بر روی خلیج اوساکا (Osaka Bay) در مرکز ژاپن قرار گرفته و به عنوان تمیزترین شهر در بین کشورهای جهان مشهور است. این شهر به داشتن یکی از کارآمدترین سیستم های دفع زباله در جهان مفتخر می باشد. همچنین مردم محلی این شهر همواره در تلاش و تکاپو برای حفظ شهرت پاکیزگی و محیط زیست خود و تمیز نگه داشتن خیابان های خود با بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت هستند. سیستم تخلیه طوفانی در کوبه به طور کامل از سیستم فاضلاب جداست و با توجه به این موضوع بارش های سنگین باران بر روی ضایعات تاثیری نخواهند داشت.

کوبِه، ژاپن (Kobe, Japan)


کوپِنهاگ، دانمارک (Copenhagen, Denmark)
شهر کوپِنهاگ در راستای دستیابی و تکمیل هدف بزرگ خود یعنی رسیدن به هوایی با کربن خنثی تا سال 2025 تلاش می کند. شبکه های تولید گرمای منطقه انرژی خود را از طریق برخی از کارآمدترین نیروگاه های برق در جهان تامین می کنند و گرمای خود را تا 97 درصد تامین خواهند کرد. برای مردم این شهر مسیر 400 کیلومتری برای عبور دوچرخه، اتومبیل و موتور سیکلت در نظر گرفته شده است.

کوپِنهاگ، دانمارک (Copenhagen, Denmark)


وِلینگتون، نیوزیلند (Wellington, New Zealand)
بیش از یک سوم از ساکنان محلی این منطقه از اتوبوس برای تردد و طی کردن مسیر خانه تا محل کار و بالعکس استفاده می کنند. خود این مسئله کمک بزرگی به کاهش آلودگی های هوا ولینگتون می کند. در ولینگتون بادهای بسیار سریعی می وزد که وجود آنها نیز در کاهش دودهای و آلودگی های ناشی از اگزور اتومبیل ها و آتش سوزی بسیار موثر خواهند بود. سیاست های زیست محیطی بسیار سختگیرانه در این کشور نیز در تمیز نگه داشتن این شهر بی تاثیر نیست.

وِلینگتون، نیوزیلند (Wellington, New Zealand)


هِلسینکی، فنلاند (Helsinki, Finland) 
مردم محلی فنلاند ترجیحاً از اتوبوس و دوچرخه برای تردد به محل کار به منظور پاک نگه داشتن هوای شهر استفاده می کنند. به لطف تلاش های مکرر دولت فرآیند دفع مایعات صنعتی رو به کاهش است. سیستم حمل و نقل عمومی این شهر شامل مترو، اتوبوس، دو خط کشتی و مینی بوس می باشد. پایتخت در حال حاضر دارای دو برنامه برای تنظیم دسترسی به، به روزترین اِمیتِرها (پس دهنده امواج) در مرکز شهر می باشد. شاخص سالانه پی اِم 10 به معنای کاهش های حجم از 30 میلی گرم بر متر مکعب در سال 2006 تا 21.3 میلی گرم بر متر کعب در سال 2012 است.

هِلسینکی، فنلاند (Helsinki, Finland)


استکهلم، سوئد (Stockholm, Sweden)



فرایبورگ، آلمان (Freiburg, Germany)
فرایبورگ با داشتن درختان بسیار متعدد و تپه های غرق در گل به شهر گل نیز معروف است و می توان از آن به عنوان یکی از شایسته ترین شهرهای کوچک اروپایی برای ستایش و تمجید نام برد. ساکنان این شهر مشهور همواره در حال تلاش و تکاپو برای تمیز نگه داشتن و حفظ زیبایی های آن می باشند. در سراسر شهر نیز باغ، چمن و پروژه های کاشت فضای سبز به وفور قابل مشاهده است. خیابان های بدون خودروی فرایبورگ نقش به سزایی در پاکیزه نگه داشتن هوای این شهر داشته اند. 

فرایبورگ، آلمان (Freiburg, Germany)


آمستردام، هلند (Amsterdam, Netherlands)
می توان از آمستردام به عنوان پایتخت دوچرخه سواری اروپا نام برد، شهری زیبا با بیش از 600 هزار دوچرخه قابل اجاره. در این شهر استفاده از دوچرخه برای رسیدن به مقصد به دلیل فضا و محیط طبیعی بسیار زیبا اصلاً کار دشواری نخواهد بود و حتی لذت بخش هم می باشد. با توجه به اینکه درصد زیادی از جمعیت آمستردام از دوچرخه برای تردد استفاده می کنند، هوای این شهر بسیار تمیز و پاکیزه است. در سال 2012 آمستردام موفق به کسب عنوان دومین شهر برتر جهان برای زندگی از نظر واحد تجاری اکونومیست اینتِلیجِنس یونیت (Economist Intelligence Unit) شده است.

آمستردام هلند (Amsterdam, Netherlands)


پورتلند، اورِگِن (Portland, Oregon)
می توان از پورتلند به عنوان شهر گل های رُز و یکی از جذاب ترین مکان ها برای انجام دوچرخه سواری نام برد. این شهر دارای فضای سبز فوق العاده ایست که به یک بهشت واقعی برای علاقمندان به فضای باز تشبیه شده است. در این شهر زیبا علاوه بر دوچرخه سواری و مسیرهای پیاده روی فوق العاده امکان فعالیت های دیگری مانند کوهنوردی، قایقرانی، اسکیت بورد سواری و اسکی بازی فراهم می باشد. رودخانه ویلامیت (Willamette) که از وسط این شهر عبور می کند و آن را به دوقسمت تبدیل کرده است، رودخانه ای زیباست که از آن برای انجام فعالیت قایقرانی درون شهری استفاده می کنند. از عوامل موثر در حفظ هوای پاک این شهر می توان به پارک های عمومی 10 هزار جریبی و شبکه گسترده حمل و نقل عمومی آن اشاره کرد. 33 درصد از ذخیره برق مصرفی این شهر مربوط به انرژی های تجدید پذیر است.

پورتلند، اورِگِن (Portland, Oregon)


شهر لوگزامبورگ، لوگزامبورگ (Luxembourg City, Luxembourg)
این شهر نه تنها به دلیل ارائه استانداردهای بالای زندگی بسیار مشهور است بلکه از دلایل دیگر محبوبیت آن می توان به فضای سبز فوق العاده اش همراه با قلعه ها و جنگل های حفاظت شده نام برد. این شهر در لیست تمیزترین شهرهای اروپا قرار دارد و میزبان بیش از 200 کمپانی با انجام فعالیت های سازگار با محیط زیست در زمینه هایی مانند انرژی های تجدید پذیر، مدیریت پسماندها و مواد زائد و تصفیه آب می باشد و رسماً از آن به عنوان قلمرو بزرگ دوک لوگزامبورگ یاد می شود. این شهر به قرار گرفتن در لیست مکان هایی مناسب برای زندگی در زمان طولانی مفتخر است.

شهر لوگزامبورگ، لوگزامبورگ (Luxembourg City, Luxembourg)


وین، اتریش (Vienna, Austria)
پایتخت زیبای اتریش به قرار گرفتن در لیست تمیزترین شهرهای دنیا در جهان به صورت منظم و هر ساله مفتخر است. در این شهر بی نظیر سرمایه گذاری های عظیمی در راستای گسترش و بهبود سیستم های دفع زباله انجام شده است. نقش مردم وین نیز در پاکیزگی هوای شهر کم تاثیر نبوده و آنها همواره در حال تلاش برای حفظ هوای پاک و زیبایی های شهرشان هستند. مقامات محلی وین پروژه های گسترش فضای سبز بسیاری را در راستای کاهش آلودگی ها در خلیج طراحی و برنامه ریز کرده اند. حمل و نقل عمومی نیز نقش به سزایی در امر حفظ هوای پاک این شهر داشته است.

وین اتریش (Vienna, Austria)


ریکیاویک، ایسلند (Reykjavik, Iceland)
ارقام و آمار دروغ نیستند، در پایتخت ایسلند عملاً هیچ گونه آلودگی وجود ندارد و درصد استفاده از آب آلوده بسیار پایین می باشد. اما نارضایتی های اصلی در مورد این شهر زیبا مربوط به فضای سبز و پارک های آن می باشد. در ریکیاویک پروژه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2040 با انجام فعالیت هایی وارونگی زندگی شهری غیر منظم، ترویج پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی به منظور کاهش نشر گازها و رساندن آنها به صفر در حال انجام می باشد. در واقع ایسلند یکی از اولین کشورهایی است که پیمان پاریس که در چارچوب عهدنامه سازمان ملل در تغییر اقلیم می باشد را با یک رای پارلمانی به تصویب رسانده است.

ریکیاویک، ایسلند (Reykjavik, Iceland)


استکهلم، سوئد (Stockholm, Sweden)
استکهلم در سال 2010 برای اولین بار به اسم پایتخت سبز اروپا نامگذاری شد. این شهر دارای یک سیستم حمل و نقل عمومی بسیار بزرگ و کارآمد همراه با چند صنایع می باشد. ساکنین این شهر ترجیح می دهند به جای اتومبیل های شخصی از وسایل نقلیه عمومی برای تردد استفاده کنند. با توجه به این تفاسیر مصرف سوخت در استکهلم بسیار پایین و هوا در این شهر، فوق العاده پاکیزه خواهد بود. این شهر زیبا دارای سیستم مدیریت زباله بسیار پیشرفته ای است که بر مبنای آن زباله از خانه جمع آوری شده و از طریق یک شبکه حمل و نقل تونل زیزمینی منتقل می شود. این شهر 60 درصد از انرژی های خود را از طریق منابع برق آبی تولید می کند. 

استکهلم، سوئد (Stockholm, Sweden)


منبع: theactivetimes





نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.
محبوبترین مراکز دیدنی
ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله



خبرنامه توریستگاه
توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید