• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه قزوینی ها شهرستان اصفهان استان اصفهان


خانه قزوینی ها

نام مرکز دیدنی

Qazvini House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 08:00 الی 13:30

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، خیابان ابن سینا، میدان شهشهان

یکی از خانه های دیرینه شهر اصفهان خانه قزوینی ها است، بنایی زیبا با پنجره های گسترده و به رنگ خاک. با نگاه کردن به آن به عجین شدنش با زمین و معماری های تاریخی این شهر پی خواهید برد و حال هوای دلنشینی را تجربه خواهید کرد. 

وجه تسمیه
خانه قزوینی ها در واقع تحت تملک حاج حسن غفوری، یکی از تجار مشهور اصفهان در زمان حکومت قاجار بود و به دلیل داد و ستدهای تجاری وی با قزوینی ها این خانه اصیل را به نام خانه قزوینی ها یا خانه حاج حسن قزوینی می شناسند.

معماری و اجزای تشکیل دهنده خانه قزوینی ها
خانه قزوینی ها نیز مانند همه خانه های قدیمی و اصیل خطه مرکزی ایران، از 2 قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. با این حال بر خلاف سایر خانه ها که در آن ها بیشتر به تزیینات بیرونی توجه می شود، در این خانه تمرکز تزئینات در بخش اندرونی است. تفاوت دیگر این خانه با سایر خانه ها در وسعت قسمت اندرونی می باشد. به طور معمول در خانه های قدیمی ایرانی بخش بیرونی وسعت بیشتر دارد امام در خانه قزوینی ها قسمت اندرونی بزرگتر است و بخش بیرونی چندان بزرگ نیست.
برای ورود به خانه قزوینی ها شما وارد کوچه ای بنبست می شوید. خانه مورد نظر در انتها این بنبست بوده و قبل و بعد در ورودی شاهد فضایی مسقف خواهید بود. پس از عبور از درب اصلی وارد دالانی طولانی می شوید، این دالان به حیاط خلوت خانه می رسد. در قسمتی از حیاط خلوت راهرویی آن را به هشتی بیرونی خانه و راهرو دیگر، خانه را به قسمت اندرونی متصل می کند.
اگر راهرو اندرونی را انتخاب کنید به حیاط بزرگتر اندرونی می رسید. در ضلع شمالی این حیاط، خانه ای 2 طبقه وجود دارد. ضلع شمالی در تمام حیاط های آن از بقیه اضلاع بلند تر و مهم تر است. شاه نشین اندرونی در این ضلع با سقف بلند و گنبدی خود و همچنین تزییناتی مانند آیینه کاری، گچ بری و مقرنس کاری، جلب توجه می کند. درهای این شاه نشین به خاطر منبت و خاتم های بسیار زیبایش به ظرافت و هنرمندانه بودن بنا افزوده اند. شاه نشین پنجره ارسی و 3 در بسیار ارزشمند و زیبا با شیشه های رنگی و مشبک را در خود جای داده است که طاق آن با مقرنس گچ بری پوشیده شده است. در طرفین شاه نشین درب هایی با شیشه های رنگی قرار دارد تا آن را به اتاق های بزرگ مجاور وصل کنند.
در ضلع غربی حیاط سالن پنج دری را مشاهده می کنید. در 2 طرف این سالن 2 اتاق سه دری و 2 ایوان وجود دارد. ضلع جنوبی حیاط نیز 3 ایوان کوچک بر اساس اصل قرینه سازی را در خود دارد.
حیاط بیرونی و آشپزخانه در قسمت جنوبی بنا قرار دارد، اما تالاری زیبا و بلند تر از سایر اضلاع حیاط در ضلع شمالی حیاط بیرونی ساخته شده است. در ضلع غربی اتاق های سه دری و در ضلع شرقی آن 1 اتاق سه دری و ایوانی با ستون ساخته شده است.

کاربری خانه قزوینی ها:
این خانه تا سال 1350 خورشیدی کاربری مسکونی داشت و صاحب خانه ها در آن زندگی می کردند، اما از سال 1350 این خانه توسط دولت خریداری شد و از همان زمان در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. اکنون به عنوان دفتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده می شود.

نکته: با توجه به کاربری اداری این خانه، بازدیدی از آن به شکل بازدید از موزه ها یا سایر خانه های تاریخی نیست و شما در واقع از ساختمانی با کاربری اداری بازدید می کنید و به همین دلیل بازدید از آن رایگان است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه قزوینی ها

تفریحات نزدیک به خانه قزوینی ها

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید