• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد آقا نور شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد آقا نور شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد آقا نور شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد آقا نور

نام مرکز دیدنی

Aqa Noor Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، خیابان ابن سینا، محله دردشت، کوچه مسجد آقا نور

مسجد آقا نور یکی از مساجد قدیمی و دیدنی های ارزشمند شهر اصفهان است. ساخت این مسجد در زمان شاه عباس اول شروع شده و پس از مرگ او در نخستین سال سلطنت شاه صفی به پایان رسیده است. لازم به ذکر است شبستان آن در زمان حکومت قاجار به مجموعه اضافه شده است. 

بانی مسجد و وجه تسمیه
طبق کتیبه موجود در سردر شرقی مسجد، به خط محمد رضا امامی، فرد خیری به نام نورالدین محمد اصفهانی موسس وپایه گذار این بنا بوده است، آقا مومن و آقا نور الدین دو برادر بودند، یکی از آن ها مسجد آقا نور و دیگری حمام تاریخی دردشت را تاسیس کردند. به دلیل وقف مسجد توسط بانی آن، مسجد به اسم آقا نور، شناخته می شود.

معماری و ساخت بنای مسجد آقا نور
مسجد آقا نور به جز تفاوت های با ارزش نسبت به سایر مساجد، به طور کلی شبیه به برخی آنها بوده و به شیوه 4 ایوانه و شیوه معماری اصفهانی بنا شده است. این بنا 2 در ورودی دارد: یکی شرقی و دیگری شمالی. هر دو این ورودی ها به کوچه های محله تاریخی دردشت و بازار قدیمی محله منتهی می شوند.

تفاوت مسجد آقا نور با سایر مساجد
یکی از موضوعاتی که باعث تفاوت و اهمیت این مسجد شده است وجود کتیبه های تاریخی بسیار در آن است. این کتیبه ها از سر در مسجد شروع می شوند و تا هر 4 ایوان و محراب مسجد ادامه پیدا می کنند.

سردر شرقی بنا
سنگ نوشته اول در سردر شرقی مسجد است. این کتیبه قدیمی ترین کتیبه مسجد است و روی آن نام پادشاهان صفوی به عنوان پایه گذاران مسجد، یعنی شاه عباس و شاه صفی، با خط ثلث سفید روی کاشی های لاجوردی نوشته شده است، هم چنین روی آن اشعاری سفید رنگ به خط نستعلیق بر روی کاشی های لاجوردی به چشم می خورد. کتیبه سردر شرقی در سال 1039 خورشیدی نوشته شده است.

سردر شمالی
کتیبه بعدی در سردر شمالی مسجد قرار دارد و روی آن محمد باقر شیرازی با خط سفید ثلث، سوره اخلاص را خطاطی کرده است. در طرفین سردر شمالی دو قاب مربعی وجود دارد و در هر کدام نام محمد که از خطاطان دوران صفویه بود، چندین بار تکرار شده است.

ایوان جنوبی
در ایوان جنوبی مسجد کتیبه بعدی را مشاهده می کنید. در سال 1258 خورشیدی روی این کتیبه محمد باقر شیرازی به خط ثلث سفید رنگی را بر زمینه ای از کاشی های لاجوردی، خطاطی کرده است. در انتهای کتیبه کاشی های طلایی رنگ وجود دارد و روی آن ها سال 1279 حک شده است. پیش از ورود به داخل ایوان جنوبی می توان سوره اخلاص را در نما خارجی آن نظاره کرد، همچنین در داخل ایوان نام های محمد، علی، حسن و حسین در چند مربع بزرگ حک شده اند.

محراب مسجد
می توان گفت محراب مساجد مهمترین بخش این بناها را تشکیل می دهند و محراب مسجد آقا نور نیز از قسمت های دیدنی این مکان به شمار می رود. در طرفین محراب روی کاشی های زرد رنگ، با خط مشکی ساده، آیاتی نوشته شده است.

شبستان مسجد
دیگر جاذبه این مسجد زیبا، شبستان فوق العاده آن است. سردر خارجی شبستان در کنار سردر شمالی مسجد قرار داشته و گره های کاشی کاری در کنار خطوط بنایی از جمله تزیینات آن هستند. در این شبستان قطعاتی از سنگ مرمر شفاف کار شده تا نور داخل را فراهم کند. ستون های سنگی و پوشش طاق و چشمه سقف، در کنار قطعات مرمری برای افزایش نور رسانی در شبستان ساخته شده اند. همانطور که پیش از این گفته شد شبستان مسجد آقا نور در زمان قاجار، یعنی در قرن 13، با هزینه یکی از امامان جماعت به نام محمد ابراهیم قزوینی به مسجد اضافه شده است.

زیبایی های مسجد آقا نور محصور در این تعداد انگشت شمار نیست و تمام اجزا آن مثل سنگ آب قدیمی، حوض آبی رنگی، صحن بزرگ، سردرهای تماشایی، ایوان ها و کاشی کاری های لاجوردی همگی چشم نواز هستند. متاسفانه بخشی از این زیبایی ها در جنگ ایران و عراق، در بهمن ماه سال 1365 خورشیدی در اثر حمله هوایی تخریب شد، این بخش های تخریب شده شامل آیینه، تزیینات کاشی کاری، صفه جنوبی، گلدسته و لنگه طاق ها می باشد، البته باید گفت این اجزا به خوبی مرمت و بازسازی شده اند.
مسجد آقا نور در 16 فروردین 1377 با شماره 1971 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد آقا نور

تفریحات نزدیک به مسجد آقا نور

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید