• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  خانه شهشهانی شهرستان اصفهان استان اصفهان


خانه شهشهانی

نام مرکز دیدنی

Shahshahani House

نوع مرکز دیدنی

مکان تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

ساعت بازدید

امکان بازدید ندارد

آدرس

اصفهان، محله شهشهان، کوچه صحه میرزا اسدالله خان، پلاک 32

خانه شهشهانی از خانه های تاریخی شهر اصفهان است و خوشبختانه آثار سالم به جا مانده دوران قاجار این شهر هنر پرور می باشد. تاریخ ساخت بنا، بر اساس کتیبه موجود در ضلع شمالی اتاق میانی این خانه سال 1276 قمری تخمین زده می شود و احتمالا این تاریخ مربوط به تاریخ پایان ساخت خانه است.

سرگذشت بنا و مالکیت آن:
هرچند اسناد و مدارک تاریخی کاملی در دست نیست، اما گفته می شود این خانه توسط داروغه اصفهان به نام میرزا حسین آقانقلی ساخته شده است. در زمان قاجار محله شهشهان به خاطر نزدیکی به نقاط مهم شهر، محل سکونت بزرگان و دولت مردان بود و در واقع منطقه اعیانی نشین اصفهان محسوب می شد. گفته شده است این خانه جزو دارایی های میرزا اسدالله خان وزیر، پیشکار سلطان مسعود میرزا از شاهزادگان قاجاری، بوده است زیرا در کوچه ای با همین نام قرار داشته.
سگینه بیگم سینی ساز شهشهانی دختر میرزا رضا گفته است میرزا حسین آقانقلی هیچ فرزندی نداشت و پس از سفر بی بازگشتش، اموال او توسط اقوامش به فروش رسیدند. به دنبال این ماجرا سگینه بیگم و همسرش محمد جواد بزاز، این خانه را خریداری نمودند و از آن زمان تا الان حفاظت از این خانه بر عهده این خانواده می باشد. 

معماری و تزئینات عمارت شهشهانی
خانه شهشهانی با 300 متر مربع مساحت، 2 ورودی غربی و شرقی دارد و اتاق های مختلف آن حول حیاط قرار گرفته اند. حیاط خانه 1 حوض و 2 باغچه کوچک دارد. اتاق های خانه شامل اتاق آینه کاری شده، اتاق طلاکاری شده نیمه تمام و پنج دری، هستند. این اتاق ها همگی در ضلع شمالی بنا می باشند اما اتاق شاه نشین نیز در ضلع شرقی خانه قرار گرفته است. 
این خانه همچنین  زیر زمینی در زیر اتاق شاه نشین و اتاق طلاکاری شده داشته و  قهوه خانه، چاه آب، آب انبار و مطبخ نیز در ضلع غربی قرار گرفته اند. گوشواره های خانه در قدیم برای تولید کشمش و خشک کردن سایر میوه ها استفاده می شدند و در این خانه نیز در 4 طرف حیاط را احاطه کرده اند. در ضلع جنوبی خانه 1 ایوان و 2 اتاق کوچک مورد استفاده در تابستان را می بینیم. این خانه همچنین شامل بالاخانه به عنوان انبار چوب و ذغال و صندوق خانه برای انبار سلاح های سرد و گرم و آذوقه می باشد.
سایر اتاق های این خانه با گچ بری های زیبایی تزیین شده اند و مجموعه ای از عکس های فرنگی را در خود جای داده اند. این عکس های فرنگی از پارچه های وارداتی انتخاب می شدند و ماهرانه جاسازی می شدند.
لازم به ذکر است نقاشی های رنگی اتاق های شاه نشین و آینه کاری و پنج دری در دهه 60 توسط معمار نامدار ایرانی، مهندس سید هادی میرمیران خریداری و از خانه خارج شدند.

خانه شهشهانی با قدمتی بیش ار 1.5 قرن، در تاریخ 7 مهر 1381 خورشیدی با شماره 6525، با همین نام به ثبت ملی رسید.

نکته: امکان بازدید از این خانه در حال حاضر وجود ندارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به خانه شهشهانی

تفریحات نزدیک به خانه شهشهانی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید