• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق) شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق)

نام مرکز دیدنی

Jameh Mosque of Isfahan

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

مدت زمان بازدید

1 الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزانه صبح ها از ساعت 09:00 الی 12:00, بعد از ظهرها از ساعت 14:00 الی 17:00

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

شهر اصفهان، میدان امام علی، خیابان مجلسی، مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان یکی دیگر از جاذبه های اصفهان است و همه ساله بازدیدکنندگان فراوانی را به سوی خود جلب می کند. این مسجد در بافت قدیمی شهر و در نزدیکی محله تجاری قدیمی شهر قرار گرفته و از بناهای مذهبی و تاریخی مهم اصفهان به شمار می رود. شاید یکی از دلایل اهمیت تاریخی آن وجود کتیبه های ارزشمند و نیز محراب گچ بری شده مربوط به زمان ایلخانی در آن باشد.
این مسجد به خاطر قرار گرفتن در انتها بازار بزرگ اصفهان و همچنین قرار گرفتن در میدانی به نام عتیق به نام های مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز معروف است. ساخت این مسجد در طول قرن ها رخ داده است و در هر زمانی بخشی به آن اضافه شده است، لذا شما می توانید تغییر و تکامل معماری و هنر را در  ادوار مختلف از قسمت های مختلف این مسجد متوجه شوید. برخی باور دارند این مسجد قدیمی ترین بنا اصفهان است. همان قدر که میدان نقش جهان گویای هنر و معماری دوران صفویه است، این مسجد گویا هنر و معماری دوران سلجوقیان می باشد.

تاریخچه مسجد جامع یا جمعه اصفهان:
گفته می شود این مسجد در طول 12 قرن به این شکل در آمده و در ابتدا به عنوان مرکز فرهنگی مذهبی حکومت های آل بویه، سلجوقیان، ایلخانیان و تیموریان بوده است. برخی معتقدند این مسجد همزمان با ساخت اصفهان، یعنی مقارن سال 156 قمری پایه گذاری شده است. در آن زمان مسجد با سبک خراسانی و احتمالا روی بقایای آتشکده با خشت خام ساخته شده است. 
گفته می شود با ساخته شدن این مسجد روستاهای سپاهان یکپارچه شدند و هسته اولیه شهر اصفهان پایه گذاری شد و سپس بناهای دیگری از قبیل میدان ها، محله ها و بازارها در اطراف آن شکل گرفتند.

سرگذشت مسجد عتیق اصفهان:
مسجد جامع اولیه در سال 266 قمری تخریب شد و به جای آن مسجدی در زمینی به مساحت 1 هکتار ساخته شد. این مسجد جدید 170000 جلد کتاب و کلاس های درس نیز داشت و از مصالحی مانند کاه و گل و خشت ساخته شده بود. بعد از مستقر شدن آل بویه ستون های آجری پر نقش و نگار به مسجد اضافه شد. در سال 442 قمری به علت سرما مردم برای زنده ماندن با ستون های چوبی مسجد آتش روشن می کردند. در زمان های بعد خواجه نظام الملک طوسی، وزیر ملکشاه تغییرات زیادی در اصفهان ایجاد کرد. در قرن 5 و 6 قمری این مسجد بیشترین تغییرات را تجربه کرد و سبک رازی به آن راه پیدا کرد، طی این تغییرات شبستان مسجد جامع به ایوان تبدیل شد، گنبد های نظام الملک و تاج الملک ساخته شدند، ایوان های در 4 طرف شکل گرفتند و سبک مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد. 
در سال 515 قمری اسماعیلیان به خاطر خشم از حکومت، مسجد جامع را به آتش کشیدند و تمامی مدارس و مخازن و کتابخانه بزرگ و ارزشمند آن از بین رفتند. در همان سال باری دیگر این مسجد از نو ساخته شد و همه قسمت های آن از جمله ایوان ها، چهلستون ها و شبستان به سبک رازی ساخته شدند. 
در سال 663 مغول ها از راه رسیدند ولی در زمان تیموریان این مسجد زیباترین محرابی که هر مسجدی می توانست داشته باشد را صاحب شد. این محراب زیبا ترین محراب گچ بری عصر ایلخانی محسوب می شود. در همان زمان شبستان ستون دار به فضایی بدون ستون تبدیل شد. در زمان تیموریان اما مسجد شبستان جدید داشت و راهروهای آن به وجود آمدند. در سال 874 آق قویونلوها تغییراتی در مسجد ایجاد کردند و در زمان حکومت صفوی نورگیرها، کاشی ها، لوح ها و کتیبه ها به خطوط ثلث و نستعلیق به این مسجد اضافه شدند و به راستی تحولی در آن پدید آوردند. در زمان قاجار بازسازی های محدودی روی آن صورت گرفت و سکوهای آجری برای برپا داشتن نماز های مغرب و عشا ساخته شدند. در سال 1333 خورشیدی 20 روز تمام باران بارید و سقف بسیاری از خانه ها فرو ریخت، در این زمان مسجد خانه بسیار از افراد شد و به آنها پناه داد. در زمان پهلوی این مسجد ثبت ملی شد و بودجه ای سالانه برای تعمیرات و نگه داری از آن اختصاص یافت. در سال 1363 خورشیدی یکی از بمب های هوایی عراق به مسجد اصابت کرد و خرابی هایی در آن به بار آورد ولی تا امروز این مسجد استوار، زیبا، و با اصالت استوار باقی مانده است.

معماری مسجد جامع اصفهان:
در این مسجد اصیل شما می توانید سبک های مختلف معماری را مشاهده کنید. می دانید مسجد جامع اصفهان ابتدا به سبک شبستانی وام گرفته شده از سبک خراسانی ساخته شده بود و در قرن 5 هجری قمری به سبک چهار ایوانی تبدیل شد، این سبک بعدها به سبک مسجد ایرانی معروف شد، برخی بناهای قدیمی نیز به این سبک تغییر کردند و حتی کشور های مسلمان نشین دیگر نیز از این سبک الهام گرفتند.
در مسجد جامع اصفهان برای اولین بار اسکلت باربر گنبد مورد استفاده قرار گرفت. این نوع اسکلت سازی برای گنبد به صورت تبدیل پلان گنبد از 4ضلعی به 8 ضلعی، 16 ضلعی، 32 ضلعی و نهایتا دایره ساخته می شود. گنبد ترکینه یا همان اسکلت بار بر روی استوانه گنبد قرار می گیرد و داخل و خارج آن با پوسته ای پوشانده می شود تا ترک های اضلاع گنبد و ترکینه دیده نشوند. 
مسجد جامع اصفهان در بیشتر قسمت ها از آجر ساخته شده است و در بخش هایی از آن نیز خشت خام دیده می شود. استفاده از آجرها علاوه بر ساخت و ساز برای زیبایی و نشان دادن جهت فشارها بوده است. در این مسجد شما می توانید ستون های آجری 2، 3 و 4 بخشی، طاق های چشمه ای، ایوان های 4 طرفه، سردرهای دوگانه و تزیینات مختلفی را ببینید. به عنوان مثال به 50 روش مختلف در این مسجد طاق هایی ساخته شده و تعداد آن ها به 47 می رسد. 

قسمت های مختلف مسجد جامع اصفهان:
گفته شد این مسجد مساحت زیادی دارد و لذا می توان انتظار داشت قسمت های مختلفی را شامل شود. از این قسمت ها می توان به صحن اصلی، لوح و کتیبه ها، حوض، ایوان ها، صفه ها، چهلستون ها، گنبد ها ، محراب ها، سردر ها و مناره ها اشاره کرد. 
در ادامه بخش های مختلف مسجد را بر اساس قرار گرفتن در اضلاع مختلف آن بررسی خواهیم کرد. 

صحن اصلی مسجد: 
این صحن 420 متر مربع است و در 4 طرف آن ایوان هایی قرار دارند. در این ایوان حوض ها و کتیبه هایی را می توانید مشاهده کنید. هنگام ورود به مسجد 2 لوح مربعی در فاصله کمی از زمین قرار دارند و قدمت آن ها به زمان حکومت شاه طهماسب اول یعنی سال 935 قمری می رسد و برخی هنگام ورود به مسجد به نیت تبرک دستی به آنها می کشند. 
2 حوض مربع و چند ضلعی نیز در این صحن قرار دارند. روی حوض مربع سازه ای با 4 ستون و 1 پله وجود دارد. برخی می گویند این پله برای انجام سنت های مذهبی در تابستان ساخته شده و حجاج می توانند در آن اعمال حج را تمرین کنند، برخی نیز معتقد اند این بنا برای صدا زند افراد ساخته شده تا روی آن بایستند و کی را صدا بزنند، چون در زمان آل بویه این مسجد بسیار شلوغ بود و از ایوان جنوبی صدا به همه جا نمی رسید.

ضلع شمالی مسجد جامع:
در این ضلع صفه درویش و ایوان شمالی را داریم. این ایوان کم عرض ترین، عمیق ترین و بزرگ ترین ایوان مسجد است و طاق عمیق آن را طاق آهنگ می نامند. تزیینات این ایوان خط کوفی، گل و بوته و کتیبه های آجری و گچ بری قرن 11 می باشد. در زمان صفوی فردی به نام درویش محمد در این ایوان به تدریس می پرداخت و لذا آن را به نام ایوان درویش می شناسند. در این ایوان همچنین 2 کتیبه ثلث به خط محسن امامی نیز وجود دارد. یکی از کتیبه ها مربوط به اهل بیت و اهل سنت و دیگری مربوط به آداب شرع و فضیلت می باشد. ستون های صفه درویش با آجر کاری و خط کوفی تزیین شده اند و ایوان آن از 5 طرف با شبستان های دیگر مرتبط است. در انتها این ایوان شاه نشینی با پنجره های مشبک مرمری و مقرنس گچی وجود دارد.
چهلستون ها در طرفین ایوان شمالی از قرن 6 قمری قرار دارند و طاق های آجری چهلستون شرقی نظر شما را قطعا به خود جلب خواهد کرد. 

ضلع شمالی مسجد جامع اصفهان
در ضلع شمالی، شما گنبد تاج الملک، گنبد خسروی، صفه حکیم، سنگاب شاه صفی، غسالخانه و سنگ شاخص را نیز می بینید.

گنبد تاج الملک:
این گنبد به سبک رازی و به صورت 2 پوسته در سال 481 قمری ساخته شد. چون این گنبد قبلا خارج از مسجد بود عده ای فکر می کردند کتاب خانه باشد، اما چون طرفین آن باز این نظریه رد می شود. برخی فکر می کردند سایه بان یا آب نما بوده ولی به خاطر هزینه ساخت بالا آن نمی توان این نظر را هم پذیرفت. ظرافت و تناسب این گنبد با تزیینات هندسی و نقش های زیبا اعتبار خاصی دارد. گنبد تاج الملک و نظام الملک هر دو از 8 ضلعی به 16 ضلعی رسیده اند و روی استوانه قرار گرفته اند. روی این گنبد کتیبه ای به خط ابوالغنائم بن خسرو فیروز شیرازی وجود دارد و روی آن آیه 54 سوره اعراف به خط کوفی نوشته شده است. سال ساخت این کتیبه 481 هجری قمری است. کتیبه دیگر این گنبد کتیبه ای با حکاکی بسم الله الرحمن الرحیم و آیاتی از سوره عمران در ضلع جنوبی آن است. 
صفه حکیم ایوان کوچکی از دوره سلجوقیان است و در سمت راست مسجد قرار گرفته است. دیوار رو به روی این صفه با گچ بری و مقرنس کاری تزیین شده است.

سنگاب شاه صفی:
سنگاب ظرف بزرگی از جنس سنگ یکپارچه است و برای جمع کردن آب استفاده می شد. آب داخل آن برای وضو گرفتن یا آشامیدن استفاده می شد. قدمت سنگاب ضلع شمالی به زمان حکومت شاه صفی می رسد و روی آن اشعار و جملات فارسی و صلوات با خط های ثلث و نستعلیق و به زبان های عربی و فارسی دیده می شوند.

گنبد خسروی:
گنبدی در شمال شرقی مسجد و در کنار قدیمی ترین سر در مسجد می باشد و بر طبق نشانه ای معماری آن را به دوران صفوی نسبت می دهند. 

غسالخانه:
در شمال غربی مسجد است و برای غسل دادن اموات و کفن کردنشان از آن استفاده می شود. 

سنگ شاخص:
ساعت آفتابی به شکل مستطیل است و از آن برای تشخیص اوقات شرعی استفاده می شد.

ضلع جنوبی مسجد
ساختمان های ضلع اغلب به سبک عربی هستند و در آن مسجدی با تزیینات آجری و گچ بری به قدمت سلجوقیان وجود دارد. 

صفه صاحب:
در قرن 6 قمری ایوان ضلع جنوبی با معماری سلجوقی و مقرنس های زیبایی ساخته شد و در قرن 9 حسن بیک آق قویونلو آن را نوسازی کرد و کاشی کاری های معرق در کنار تزیینات دیگر به آن اضافه شد. این ایوان محل تدریس صاحب بن عباد بود و از همین رو به این نام خوانده می شود. در زمان صفوی این ایوان بیشترین تغییر را تجربه کرد و 4 لوح بزرگ و 13 لوح کوچک به آن اضافه شد. در مقرنس های این صفه با خط بنایی روی زمینه آجری اسامی خداوند نوشته شده است. سنگابی نیز در این ایوان به چشم می خورد. 

مناره های مسجد:
مناره های ایوان جنوبی در زمان اوزون حسن آق قویونلو ساخته شده اند. این مناره ها 35 متر ارتفاع دارند. در کتیبه اوزون حسن به شکل مثلث و خط ثلث با زمینه لاجوردی به ساخت این مناره ها و ترمیم مسجد در سال 880 هجری قمری اشاره شده است.

گنبد خواجه نظام الملک:
در زمان خواجه نظام الملک طوسی شبستان جنوبی تخریب شد و به جای آن گنبدی به سبک رازی ساخته شد. این گنبد در ابتدا فضای سرپوشیده ای در اطراف خود نداشت و بناهای امروزه بعدها به آن اضافه شدند. با توجه به اندازه کوچک این گنبد می توان فکر کرد این گنبد برای اعیان و اشراف ساخته شده بود. کتیبه این گنبد به خط کوفی است و نام ملکشاه سلجوقی و نظام الملک را در خود دارد. در شمال گنبدخانه نیز کتیبه ای به خط ثلث وجود دارد و روی آن سوره انشراح و دهر حک شده اند.

شبستان صفوی:
در قسمت جنوب غربی مسجد است و محرابی مرمری با اشعاری بر روی آن در این قسمت قرار دارد. سمت شرقی این شبستان ستون های مربعی زیاد و 28 چشمه در سقف دارد و قسمت غربی آن 6 طاق و 7 چشمه روی این طاق ها را شامل می شود.

چهلستون ها:
در طرفین گنبد جنوبی چهلستون هایی از قرن 6 هجری قمری وجود دارد. در چهلستون غربی محراب مرمری را مشاهده می کنید که روی آن آیاتی حک شده است. 
چهلستون شاه عباس نیز در جنوب غربی مسجد است. طاق ها و ستون های این چهلستون به سبک سلجوقی ساخته شده اند. در این چهلستون نیز شما محراب مرمری با عباراتی به خط ثلث روی آن می توانید پیدا کنید.

محراب های بخش جنوبی:
در طرفین ایوان جنوبی 2 محراب از جنس سنگ مرمر با کتیبه هایی روی آن ها قرار دارند. 
سردر های بخش جنوبی شامل سردر باب الدشت در انتها راهرو سلجوقی با کتیبه از  بر روی آن، سردر جنوبی در غرب گنبد نظام الملک و آیاتی از قرآن بر لنگه های در می باشد.

ضلع غربی مسجد جامع
ایوان غربی و صفه استاد:
یکی از شهرت های این مسجد به صفه استاد و شاگرد است. در قرن 6 هجری قمری ستون های عباسی تخریب شدند و ایوانی ساده به جای آن ها بنا شد. در قرن 12 هجری قمری، یعنی در زمان حکومت شاه سلطان حسین این ایوان با نقش ها و خطاطی ها و کتیبه ها زینت پیدا کرد. این ایوان را استاد معماری به سبک رازی ساخت و ایوان شرقی را شاگردش از روی کار او کپی برداری کرد. به همین دلیلی صفه غربی را صفه استاد و صفه شرقی را صفه شاگرد می نامیم. 
سنگابی نیز در مقابل این ایوان قرار دارد ولی اندازه آن از سایر سنگاب های مسجد کوچک تر است.

شاخص ظهر دیواری :
در ضلع غربی از 2 کاشی لعاب دار فیروزه ای بین آجرهای ایوان غربی تشکیل شده است تا اوقات شرعی، به خصوص دقیق تر ظهر شرقی را نشان بدهد.

محراب الجایتو:
زیباترین محراب دوران سلجوقیان در شمال صفه استاد قرار گرفته است. گچ بری ها و نقش های گیاهان به آن زیبایی داده اند و کتیبه آن سال ساخت آن را مربوط به سال 710 قمری نشان می دهد. منبری نیز در راست محراب دیده می شود، این منبر نیز یکی از زیبا ترین منبر های منبت کاری شده این مسجد می باشد.
کتیبه های سلطان محمد خدابنده، کتیبه آیات قرآنی و کتیبه اطلاعات و اخبار ساخت محراب 3 کتیبه این محراب می باشند.

شبستان الجایتو:
فضای مقابل محراب الجایتو در قرن 3 هجری قمری موجود بود، اما بعد از 50 سال به فضایی بدون ستون تبدیل شد. ساخت این شبستان به سال 851 هجری قمری بر می گردد.
ورودی این شبستان در مقابل محراب قرار دارد و به حوضخانه می رسد. این شبستان تزییناتی مانند گچ بری، گل و بوته چینی دارد و در آن کتیبه ای حاوی نام الجایتو، وزیر دانشمند و سال ساخت اثر مقارن با سال 710 قمری می باشد.

بیت الشتا عماد یا شبستان زمستانی :
این شبستان به دستور سلطان محمد بن بایسنقر بن شاهرخ ساخته شده است تا در فصول سرد استفاده شود. این شبستان به سبک رازی ساخته شده است و طاق های متقاطع آن مانع ورود و خروج حرارت می شود لذا در تابستان ها باعث خنک شدن آن و در زمستان ها باعث گرم تر بودن آن می شد. در این قسمت برای روشنایی بیشتر و دریافت نور خورشید از سنگ مرمر استفاده شده و سادگی آن در کنار معماری خاص خود باعث اهمیت آن شده است و باعث شده فقدان تزیینات خاص اصلا به چشم نیاید.

مقبره و در مجلسی:
در زاویه شمال غرب مسجد جامع قبری منسوب به محمد تقی مجلسی و پسرش محمد باقر مجلسی قرار دارد. این مقبره با تزیینات کاشی کاری و آیینه کاری زینت پیدا کرده اند و در نزدیک آنها به در مجلسی شهرت یافته است. روی این در آیات 36 و 37 سوره نور نوشته شده است.

مسجد مصلی:
فضایی رو باز است و در آن مردم به اقامه نماز می پردازند. راهرو های جنوبی ایوان غربی مسیر ورود و خروج این قسمت هستند. این بخش در ابتدا طاق بلند و محراب داشت اما امروزه شبستانی زمستانی محسوب می شود.

گاو چاه:
در گذشته به چاه های بسیار عمیق گاو چاه گفته می شد. در غرب مسجد، میان شبستان الجایتو گاو چاه مسجد جامع قرار گرفته است. قدمت این گاو چاه با تزیینات نقاشی دیواری با ارزش آن به زمان حکومت صفویه می رسد.

ضلع شرقی مسجد جامع اصفهان
دروازه ورودی:
ورودی کنونی مسجد این قسمت می باشد و تزیینات آن مربوط به دوره قاجار است. این دروازه در سال 1218 قمری توسط محمد حسین خان صدر مرمت شده است.

ایوان شاگرد، صفه سنگ تراشان:
این ایوان در شرق مسجد قرار دارد و معماری سلجوقی آن به سبک رازی می باشد و سقف این ایوان مقرنس کاری شده است و هرچند در زمان سلجوقیان ساخته شده، اما در زمان صفویه ترمیم شده و به شکل امروزی در آمده است. کتیبه های کاشی کاری این ایوان به این تحولات در زمان شاه سلیمان صفوی اشاره دارند.
محراب این ایوان از سنگ مرمر ساخته شده است و آیاتی از سوره مائده روی آن حک شده. محراب دیگری در جنوب دالان ورودی این ایوان قرار دارد ولی زمان ساخت آن مشخص نیست، این محراب ویژگی های محراب الجایتو را دارد. شاه نشین ایوان شاگرد با کاشی کاری، مقرنس های آجری، خطوط ثلث و کتیبه های ارزشمند تزیین شده است. در شمال این صفه مدرسه عمر و شبستان 18 ستونی آل مظفر را می توانید ببینید.

مدرسه عمر و صفه:
این مدرسه از قرن های 6 و 7 قمری به جا مانده است و ساخت آن بر اساس کتیبه به زمان سلطنت قطب الدین شاه محمود بر می گردد. کاشی کاری های این مدرسه از اولین کاشی کاری های مسجد جامع است. 
مدرسه و صفه عمر در 2 طبقه در سال های 757 تا 778 قمری ساخته شده اند. این مدرسه از حجره ها، ایوان، گنبد و محراب جنوبی تشکیل شده است. از تزیینات آن می توان به کاشی کاری ها و خطوط ثلث اشاره کرد.

شبستان های ضلع شرقی:
این ضلع 2 شبستان شمالی و جنوبی دارد. شبستان جنوبی نشانه هایی از معماری دوره صفوی را با خود دارد و در زمان حکومت عباسی سر پوشیده و ستون دار بوده است. شبستان شمالی در قرن 18 هجری قمری ساخته شده و 18 ستون استوانه ای و طاق های آجری دارد. در این شبستان قبر و آثاری از دوره ما قبل اسلام کشف شده است.

سنگاب سقاخانه عزیز الله:
در ضلع شرقی نیز مانند سایر اضلاع سنگابی ساخته شده در سال 1093 قمری قرار دارد. 

کتیبه های شاه طهماسب:
در ضلع شرقی مجموعه ای از الواح و کتیبه ها در رابطه با تخفیف های مالیاتی، هدایا و آیاتی از قرآن قرار دارد. این مجموعه شامل 4 لوح سنگی است و به نام کتیبه شاه طهماسب شناخته می شود.

ثبت ملی
مسجد چشم نواز و با ارزش جامع اصفهان در 15 دی ماه 1310 با شماره 95 به ثبت ملی رسید. این بنا همچنین در سال 1390 خورشیدی یا همان 2012 میلادی با شماره 1397 در میان آثار گرانبها میراث جهانی یونسکو، قرار گرفت.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق)

تفریحات نزدیک به مسجد جامع اصفهان (مسجد جمعه یا عتیق)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید