• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  میدان نقش جهان شهرستان اصفهان استان اصفهان


میدان نقش جهان

نام مرکز دیدنی

Naqshe Jahan square

نوع مرکز دیدنی

منطقه و میدان

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 الی 4 ساعت

ساعت بازدید

تمام روزهای سال

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، میدان نقش جهان

نقش جهان میراث کهنسال ایران، یکی از زیباترین و بزرگترین میدان های جهان به شمار می رود. این میدان نه تنها در ایران بلکه در دنیا از شهرت ویژه ای برخوردار بوده و 4 مکان گردشگری ارزشمند شهر اصفهان را در خود جای داده است. 

تاریخچه میدان نقش جهان
شاه عباس به خاطر تدابیر سیاسی، پایتخت خود را به اصفهان منتقل کرد و به شیخ بهایی دستور داد طرحی نو برای شهر بریزد. در زمان شاه عباس اول، اندازه میدان که قبلا باغی در محل آن وجود داشت به اندازه های امروزی خود رسید و بناهایی از جمله مسجد جامع صفوی، عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله در آن بنا شدند. نام سازندگان این میدان طبق کتیبه های موجود در سردر مسجد جامع و محراب مسجد شیخ لطف الله استادان علی اکبر اصفهانی و محمد رضا اصفهانی است.
افزون بر استقرار ابنیه مختلف در اطراف میدان، از آن به عنوان محلی برای جشن ها و مخصوصا بازی چوگان استفاده می شد، دروازه های سنگی چوگان هنوز در دو ضلع شمالی و جنوبی میدان باقی هستند.

سرگذشت نقش جهان
در دوران قاجار میدان نقش جهان نیز مانند بسیاری جاهای دیگر مورد بی توجهی قرار گرفت و بسیار تخریب شد. یکی از این تخریب ها طبقه سوم یا نقارخانه بازار قیصریه در ضلع شمالی میدان بود. اما با روی کار آمدن حکومت پهلوی مرمت ها آغاز شد و میدان مورد توجه قرار گرفت لذا از آن پس میدان نقش جهان را میدان شاه و مسجد جامع صفوی را مسجد شاه نامیدند.
بعد از روی کار آمد حکومت جمهوری اسلامی نیز مرمت ها ادامه یافت و نام میدان و مسجد هر دو به نام امام خمینی تغییر کردند. 
اما این میدان در 28 بهمن 1313 با شماره 102 به نام میدان نقش جهان به ثبت ملی رسیده بود و در اردیبهشت 1358 با شماره 115 با همین نام نقش جهان به عنوان میراث جهانی در مرکز یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از ارزنده ترین اقدامات حکومت پهلوی بازگرداندن شور و زندگی و رونق خرید و فروش به میدان بود و این گونه هدف شاه عباس برای به وجود آوردن یک هسته مرکزی شهری، متشکل از مراکز اقتصادی، اجتماعی، حکومتی و مذهبی، هر کدام با نماد های بازار قیصریه، مسجد جامع شهر، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله بود مجددا به تحقق پیوست.

تفریحات میدان نقش جهان
امروزه شما می توانید مجموعه تمام ارکان شهری را در این میدان ببینید. هرچند اکنون امکان ورود به میدان با خودرو نیست اما شما می توانید از معبرهای مختلف وارد میدان شوید. به محض قدم گذاشتن در آن گویا از آن همه هیاهو شهری خارج شده اید و وارد شهری جدید با فضایی جدید شده اید. دور تا دور میدان حجره هایی قرار دارند و به ارائه محصولات مختلفی از قبیل صنایع دستی مانند مس، قلم زنی، مینا کاری، خاتم کاری و انواع خوراکی ها مشغول اند.
در کافه های موجود در برخی از این حجره ها و مغازه هایی موجود در معبر های اطراف میدان می توانید دقایقی استراحت کنید و در رستوران هایش به صرف غذاهای محلی اصفهان بروید. در همین حجره های اطراف میدان می توانید نوشیدنی های مناسب فصل مثل آب میوه، بستنی یا فالوده و حتی شیر کاکائو نوش جان کنید. یکی دیگر از تفریحات موجود در میدان عکاسی است، شما می توانید از سوژه های بسیار متنوع این میدان عکس بگیرید. از جمله این زیبایی ها، کاشی کاری های فیروزه ای مسجد جامع، فواره های زیبای وسط میدان، گنبد شگفت انگیز مسجد شیخ لطف الله، سردر بازار قیصریه، آجر های خشتی حجره های اطراف میدان و سقف معرق کاری شده کاخ عالی قاپو را می توان نام برد.
اسب ها و درشکه چی ها منتظر هستند تا شما را سوار کنند تا چرخی دور میدان بزنید. البته توصیه می کنیم به بهره کشی از حیوانات دامن نزنید، مخصوصا در فصل تابستان چون این حیوانات زبان بسته نمی توانند از نحوه نگه داری نادرستشان شکایت کنند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید میدان نقش جهان بعد از میدان تیان آنمن در پکن، بزرگترین میدان جهان است و به سبب شکل مستطیلی با سایر میدان های گرد و بیضی متمایز شده است. این میدان بیش از 500 متر طول و حدود 160 متر عرض دارد و همین نسبت 3 به 1 در طول و عرض آن باعث بزرگتر دیده شدن میدان می شود.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به میدان نقش جهان

تفریحات نزدیک به میدان نقش جهان

نظرها

  • 0 0

    قشنگه


ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید