• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی) شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی)

نام مرکز دیدنی

Abbasi great mosque (Shah Mosque - Imam Mosque)

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

1 ساعت

ساعت بازدید

نیمه نخست سال: 09:00 الی 12:30 و 14:00 الی 17:00, نیمه دوم سال: 09:00 الی 11:30 و 13:00 الی 16:30

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

شهر اصفهان، میدان نقش جهان

مسجد شاه اصفهان یا مسجد امام یکی از آثار نفیس باقی مانده از زمان صفویه است. این مسجد به خاطر ابتکارات معماری، هوش و نبوغ مهندسان و معماران و خلاقیت در تزیینات، الگویی برای ساخت مسجدهای بعد از خود شد. 

دلیل ساخت مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی
شاه طهماسب صفوی توانسته بود از یکی از جنگ هایش جان سالم به در ببرد و به همین دلیل نذر کرده بود به خاطر سلامتی و فائق آمدن از آن، مسجدی بنا کند، اما به دلیل جنگ با ازبک ها نتوانست نذرش را ادا کند. پس از مدتی نوه او، شاه عباس صفوی نذر پدربزرگ خود را در رقابت با مسجد جامع، مساجد باز مانده از دوران سلجوقیان، ادا کرد و این مسجد با شکوه را ساخت. مسجد شاه بلندترین مناره های میدان نقش جهان را دارد و گنبد عظیم و فیروزه ای آن شاهکار معماری به حساب می آید. سردر عظیم آن با تلفیق رنگ های آبی و فیروزه ای با هنر زیبا کاشی کاری حال و هوای جالبی به این مسجد داده است.
شاه عباس در نظر داشت اصفهان را پایتخت ایران کند و در نظر داشت میدان نقش جهان را محور تجارت و حکومت قرار بدهد، به همین دلیل دستور داد این مسجد در مساحت بزرگ و با گنجایش برگزاری مراسم های دینی مختلف در اصفهان، پایتخت صفویان، ساخته شود.

نام مسجد 
این مسجد در گذشته به دلیلی ساخته شدن به دستور شاه با نام مسجد شاه شناخته می شد، برخی نیز آن را با نام مسجد سلطانی و مسجد جامع عباسی می شناختند. البته نام مسجد مهدیه یا المهدی در مورد این مسجد نیز به گوش می خورد. بعد از انقلاب فرهنگی سال 1357 نام این مسجد به مسجد امام تغییر داده شد و تا امروز نیز به همین نام خوانده می شود، اما برخی از مردم هنوز آن را مسجد شاه عباس می دانند و به اختصار آن را مسجد شاه می گویند.

وجود تمایز و موارد جالب در مورد مسجد امام
اختلاف زاویه مسجد و قبله
میدان نقش جهان در راستای 4 جهت اصلی ساخته شده است ولی مساجد باید رو به کعبه یعنی رو به قبله ساخته شوند. سایر بناهای میدان و تقارن آنها در میدان نقش جهان به سازندگان مسجد شاه اجازه نمی داد با ایجاد گوشه و زاویه در اضلاع میدان، نمای آن را بر هم بزنند. برای حل این مشکل سر در اصلی مسجد در ضلع میدان قرار گرفت و با گردنی راهرو مانند و نامحسوس مسجد به سمت قبله چرخانده شد، با این حال شما متوجه این چرخش هنگام ورود به مسجد نمی شوید. 2 مناره داخلی و گنبد مسجد نیز به گونه ای طراحی شدند تا این انحراف را بپوشانند و از تمام نواحی میدان گنبد مسجد به چشم بخورد. محاسبه میزان چرخش مسجد، توسط شیخ بهایی انجام شد.

تزئینات مسجد امام
هم زمان با ساخت مسجد شاه معدن سنگی در اطراف اصفهان کشف شد و سنگ های مرمر تراش خورده یکپارچه در قسمت های پایین دیوارهای مسجد از این معدن تهیه شدند. محراب که مهمترین بخش تمامی مساجد است، در مسجد شاه به زیبایی ساخته شده است. محراب مرمری یکپارچه این مسجد نیز از همین معدن تهیه شد و از بهترین محراب ها در میان مساجد هم دوره خود است. 
گفته می شود در ساخت مسجد شاه 18000000 قطعه آجر و 475000 کاشی به کار رفته است. هنرهای مختلف سنگ تراشی، منبت کاری، خوش نویسی و کاشی های هفت رنگ در این مسجد به وفور به چشم می خورد. هر چند هنرمندان و استادکاران متعددی در ساخت این مسجد نقش داشته اند، اما هویت و روح یکپارچه مسجد بر قرار است و به نظر می رسد توسط 1 معمار ساخته شده است.
این مسجد با رنگ های آبی و لاجوردی خود فلسفه انتظار و نگاه به آسمان را در شیعیان تداعی می کند، این ترکیب رنگ همچنین نمایی زیبا در میان سایر بناهای آجری میدان، به این مسجد داده است. سردر باشکوه مسجد شاه آنقدر دعوت کننده است که مانند آغوشی افراد را به سوی خود می خواند.

انعکاس صدا
یکی از عجایب این مسجد که بین گردشگران ایرانی و خارجی مشهور است و همه مشتاق دیدن و یا بهتر بگوییم شنیدن آن هستند، انعکاس صدا زیر گنبد اصلی مسجد است. گفته می شود ساختار گنبد مسجد دلیل این انعکاس است و به موذن اجازه می داده صدایش را به گوش همه نماز گزاران برساند. 
در بازدید از این قسمت مسجد می بینید راهنمایان معمولا اسکناسی نو را تکان می دهند و به سبب همین انعکاس شما می توانید صدای آن را در تمام صحن مسجد بشنوید. می توانید در مکعب مشخص شده، زیر گنبد بایستید و کف بزنید یا پا بکوبید تا این انعکاس صدا را تجربه کنید.

سنگ شاخص
بعد از بازدید از گنبد عظیم مسجد شاه، به حیاط غربی مسجد می روید و در آنجا سنگی مستطیل شکل کنار سنگ دیگری به شکل مثلث به شما نشان داده می شود. این سازه با نام سنگ شاخص شناخته می شود. در زمان های قدیم از این سنگ به عنوان شاخص ظهر استفاده می شد، چون در تمام روز های سال، هنگام ظهر این سنگ سایه ندارد و ظهر شرعی را نشان می دهد. 
این سازه توسط شیخ بهایی ساخته شده است. او اندازه سنگ مثلث را به گونه ای محاسبه کرده تا در هر زاویه از تابش نور خورشید مانع دیده شدن زاویه آن شود. در زمان ظهر سایه کوتاه تر است و زیر این سنگ قرار می گیرد تا به نظر برسد سنگ سایه ندارد. سایه های بلند تر مربوط به زمانی غیر از ظهر هستند و از زیر سنگ مثلث بیرون می زنند و به این ترتیب ظهر شرعی تشخیص داده می شود.

طراحی سرویس های بهداشتی
مسجد امام به دلیل مرکزیتش، از تعداد زائران بسیار زیادی برخوردار بود و این موضوع نیاز به خدمات این مکان مذهبی نظیر سرویس بهداشتی را افزایش می داد. با توجه به هوا گرم و خشک اصفهان، معماران از این مزیت استفاده کرده اند و فاصله سرویس های بهداشتی را تا حیاط مسجد به گونه ای طراحی کرده اند تا کف کفش ها قبل از رسیدن به حیاط خشک شود و حیاط مسجد پاک بماند. در عوض سرویس بهداشتی در داخل مجموعه و نزدیک مسجد هستند. 

معماری مسجد شاه
مسجد شاه در مقایسه با مساجد مشابه خودش، نظیر مسجد وکیل شیراز یا سایر مسجد های اصفهان، ابعاد بزرگتر و معماری با شکوه تری دارد و دلیل آن رقابت امپراطوری های بزرگ صفوی و عثمانی بود.
گنبد اصلی، 2 شبستان در شرق و غرب، 4 مناره، 4 ایوان در اطراف و حیاط میانی، قسمت های اصلی مسجد امام را تشکیل می دهند. شبستان ستون دار مخصوص مساجد سبک خراسانی بود، گنبدهایی با پوشش داخلی و خارجی و کاشی کاری های منحصر به فرد و ایوان در 4 طرف مسجد نیز شاخصه مساجد ایرانی محسوب می شد، مسجد شاه با داشتن تمام این المان ها مسجد ممتاز ایرانی اسلامی به حساب می آمد. این مسجد علاوه بر قسمت های فوق، مدرسه ناصریه و مدرسه سلیمایه را نیز در خود جای داده است.

گنبد مسجد شاه
گنبدی با رنگ فیروزه ای چشم گیر ترین بخش مسجد امام اصفهان در تمام میدان نقش جهان است و به دلیل اندازه بزرگ، ترکیبات زیبا و ارتفاع بلندش از تمام قسمت های میدان به چشم می خورد. داخل و خارج این گنبد با هنر زیبا کاشی کاری پوشیده شده است و روی ساقه آن 8 کتیبه با آیات قرآن وجود دارد. این گنبد از پر کارترین و هنرمندنه ترین آثار قرن 11 به شمار می رود و در همان زمان بلند ترین بنا در شهر اصفهان بوده است. البته که در کنار این گنبد، مسجد شیخ لطف الله و گنبد هنرمندانه آن نیز یکی از با شکوه ترین آثار تاریخ معماری به حساب می آید.
نحوه ساخت گنبد مسجد شاه اصفهان به صورت 2 پوسته گسسته است، به نحوی که پوسته بیرونی یا همان خود، ارتفاع بیشتری داشته تا از تمام بخش های میدان نقش جهان نمایان باشد. ولی از آنجایی که مساجد به انسان ها احترام می گذاشتند، این گنبد عظیم الجثه با ارتفاع 52 متر، با مقیاس های انسانی سازگار نبود. بنابراین بخشی گنبدی شکل در زیر گنبد اصلی ساخته شده است که فاصله آنها از یکدیگر به 16 متر می رسد. وجود این فضای خالی میان 2 پوسته سبب شده تا عایق گرمایی خوبی باشد و انعکاس صدا را به بنا هدیه دهد. زیر گنبد نیز صحن مسجد با 40 ستون و طاق قرار گرفته است.

مناره های مسجد شاه
مناره های مساجد نشات گرفته از منار یا همان محل نار و آتش بودند تا موذن بر سر آنها رفته و صدایش به تمام شهر برسد. مناره ها در مسجد امام نیز به صورتی زیبا و اندکی متفاوت با سایر مساجد ساخته شده اند. این مسجد 2 جفت یعنی 4 عدد مناره دارد. جفت اول مناره های اصلی با ارتفاع 48 متر هستند و در راستا قبله قرار گرفته اند، اما جفت دیگر در سردر مسجد در ضلع میدان نقش جهان ساخته شده اند و قامتشان به 42 متر می رسد.

ایوان مسجد شاه
4 ایوان و حیاط، این مسجد را در بر گرفته اند. ایوان اصلی در طرفین مناره های اصلی ساخته شده است و ارتفاع آن به 33 متر می رسد. این ایوان توسط هنر نقاشی گل و گیاه و هنر معرق تزیین شده است. در ایوان اصلی دری چوبی با روکش طلا و نقره قرار دارد. این در، در زمان شاه صفی ساخته شد و روی آن اشعار فارسی حکاکی شده است. تاریخی به خط نستیعلیق بر رویش به تصویر کشیده شده است که می توان متوجه شد در سال 1038 قمری ساخته شده است.

شبستان مسجد امام
حیاط شبستان 2 طبقه است و بخشی از آن حجره حجره می باشد. چون این مسجد، مدرسه علوم دینی را نیز در خود داشته، این حجره ها برای اقامت و تحصیل طلاب استفاده می شدند.
مسجد شاه 2 شبستان را نیز در ضلع شرقی و غربی خود جای داده و محلی برای برگزاری نماز در فضاهای بسته فراهم کرده است. شبستان شرقی ساده تر ولی بزرگ تر است، اما شبستان غربی تزیینات بیشتری دارد و در آن محراب مرمری چشم نواز و هنر کاشی کاری هفت رنگ هنرمندان خوش ذوق این مسجد را به نمایش گذاشته است. 
از دیگر تزیینات این مسجد می توان به کاشی کاری های فراوان، کتیبه و سنگ آب مشهورش اشاره کرد. سنگاب طرفی بزرگ از جنس سنگ به صورت یکپارچه و تراش خورده می باشد و از آن برای جمع کردن آب باران در حیاط مسجد استفاده می شد.

ثبت ملی
مسجد شاه اصفهان میراثی است جهانی که در 15 دی 1310 با شماره 107 به ثبت ملی رسید و همراه با میدان نقش جهان نیز در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نکته: ساعات باردید از مسجد امام در روزهای نماز جمعه، سوگواری ها و اعتکاف متفاوت است و در زمان نماز ظهر امکان بازدید ندارد.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی)

تفریحات نزدیک به مسجد امام یا مسجد شاه (مسجد جامع عباسی)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید