• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد شیخ لطف الله شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد شیخ لطف الله

نام مرکز دیدنی

Sheikh Lotfollah Mosque

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

30 دقیقه الی 2 ساعت

ساعت بازدید

روزانه از ساعت 9 الی 12:30 و از ساعت 14 الی 17

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

اصفهان، میدان نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله یکی از مشهور ترین، زیبا ترین و البته متفاوت ترین مساجد ایران است. معماری این مسجد، کاشی کاری ها، هنر استفاده از رنگ و لعاب و ترکیب آن با نور، در این بنا به زیبایی خودش را نشان می دهد و فضایی شگفت انگیز به وجود می آورد. مسجد شیخ لطف الله مدورترین و زیبا ترین گنبد جهان بوده و طرح های بی نظیر و پارامتریک بر روی خود دارد. این بنا تا آن جایی ارزش جهانی داشته که خبرگزاری معتبر اسپوتنیک آن را یکی از عجایب 7 گانه ناشناخته دنیا معرفی می کند.
مسجد شیخ لطف الله جنبه های ذوق و هوش معماری ایرانی را به تمامی نمایش می دهد. ساخت این مسجد در سال 982 قمری به دستور شاه عباس صفوی شروع شد و معمار مشهور شهر، محمد رضا اصفهانی، 18 سال برای ساختن آن زحمت کشید تا در نهایت نتیجه ماندگاری از زحمات چندین ساله خود به جا بگذارد. 

داستان ها و نقل قول های مربوط به مسجد شیخ لطف الله
گفته می شود شاه عباس این مسجد را برای نمازگزاری زنان دربار ساخت و راهی زیر زمینی نیز بین کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله ایجاد شد تا زنان دربار نخواهند برای رفتن به مسجد از وسط میدان رد شوند.
در نقل قول دیگری گفته شده این راه زیرزمینی بین مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو کاربری دیگری داشته است. در آن روزگار وقتی از دیارهای دیگر به دیدن شاه عباس می آمدند، شاه با چرخش سپاهیانش از میدان به داخل راه زیرزمینی حقه ای را برای بزرگ نشان دادن ارتش خود در پیش می گرفت به صورتی که از دید دیگران سپاهی بی انتها در میان میدان رژه می رفتند.

وجه تسمیه
شیخ لطف الله نامی متفاوت از نام های سایر مساجد می باشد و دلیل آن احترام شاه عباس به شیخ لطف الله جبل عاملی، پدر زن شاه، بود. شیخ لطف الله در مناطق کوهستانی و ساحلی جنوب لبنان زندگی می کرد و به دعوت پادشاهان صفوی به ایران آمد، ابتدا در مشهد اقامت گزید و در آنجا به تحصیل علوم دینی پرداخت و پس از مدتی خدمتگذار آستان امام رضا شد. بعد از چند وقت وی تصمیمی گرفت به قزوین برود و در آن جا به تدریس فقه بپردازد . اندکی بعد شاه عباس از او دعوت کرد به اصفهان بیاید و در مسجدی به نام خودش به اقامه نماز و تدریس بپردازد و به این ترتیب او برای همیهشه تا پایان عمرش مسئولیت اقامه نماز در مسجد شیخ لطف الله را به عهده گرفت.
مسجد شیخ لطف الله در طول زمان به نام های ملا فتح الله و صدر نیز خوانده شد اما بار دیگر به نام اولیه خود بازگشت. در دوران حکومت پهلوی اول این مسجد مورد بازسازی قرار گرفت و طرح مسجد به طرح اولیه خود نزدیک شد.

علت مناره نداشتن مسجد شیخ لطف الله
از تفاوت های مسجد شیخ لطف الله با سایر مساجد، علاوه بر نام گذاری آن می توان به عدم وجود مناره در ساختار آن اشاره کرد. مناره ها در قدیم برای جهت یابی روز ساختمان ها قرار می گرفتند و به آن ها محل نار یا قرار گرفتن آتش می گفتند که نشانه ای از وجود شهر بودند. با ورود اسلام کاربری آن ها تغییر کرد و برای دعوت مردم برای اقامه نماز از آن استفاده شد.
2 دلیل برای عدم وجود مناره در مسجد شیخ لطف الله ارائه می شود:
1) این مسجد برای نماز خواندن درباریان و زنان شاه بود و لذا دلیلی برای وجود مناره در نیست.
2) مسجد شاه در ضلع دیگر میدان 4 مناره دارد و اگر از زاویه مناسبی به این مسجدخا بنگرید می توانید هر دو آن ها را ببینید، در حالی که 2 مناره مسجد شاه طوری دیده می شوند که گویی مناره های مسجد شیخ لطف الله هستند و به همین دلیل برای صحیح بودن تعداد مناره های 2 مسجد در 1 میدان، درنتیجه برای این مسجد مناره ای در نظر گرفته نشده است.

معماری مسجد 
همچنین مسجد شیخ لطف الله شبستان یا صحن ویودی نیز ندارد و گفته می شود دلیل آن حفظ تقارن مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان است.
مسجد شیخ لطف الله در زاویه شمالی جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد اما با یک راه رو مسجد را در راستا جنوب شرقی-شمال غربی قرار داده اند تا در راستا قبله باشد و سالن اصلی نمازگزاران به سوی قبله باشد، اما از عجایب معماری آن همین چرخش 45 درجه ای است که شما به هیچ وجه آن را احساس نمی کنید.
از دیگر تفاوت های مسجد شیخ لطف الله نقش طاووس بر روی گنبد آن است. نقش حیوانات معمولا برای مساجد به کار نمی رود اما این نقش طاووس در زمان هایی از روز و با تابش نور خورشید از کانال بالا گنبد کامل می شود و فقط درساعاتی از روز می توان آن را دید.

دیدنی های اطراف مسجد شیخ لطف الله
امکان ندارد به دیدن مسیجد سیخ لطف الله بیایید و ساختمان های اطرافش شما را وسوسه نکند. میدان با شکوه نقش جهان، عمارت عالی قاپو با معماری داخلی تحیر برانگیز خود و مسجد امام یا همان مسجد شاه در طرفین دیگر این مکان مذهبی-گردشگری قرار گرفته اند. بازار بزرگ اصفهان در دیگر ضلع این مجموعه نیز از اصناف متعددی تشکیل شده است که به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید سوغاتی هایتان حتما سری به آن ها بزنید.

مسجد شیخ لطف الله از آثار با ارزش جهانی است و در 15 دی 1310 خورشیدی با شماره 105 به ثبت ملی رسیده است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد شیخ لطف الله

تفریحات نزدیک به مسجد شیخ لطف الله

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 3 شهر محبوب آسیایی مناسب سفرهای تک نفره آشنا شوید

مکان‌ های شگفت‌ انگیز بسیاری در سراسر جهان برای کاوش کردن وجود دارد، اما برخی از این مکان ها برای سفرهای تک نفره مناسب تر هستند. آسیا مدت‌ هاست برای افراد ماجراجویی‌ که به تنهایی سفر می کنند، محبوب بوده است. در این مقاله 3 شهر برتر آسیایی را برای این افراد بررسی کرده ایم، پس بیایید نگاهی به آنها بیندازیم!

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید