• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات) شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات) شهرستان اصفهان استان اصفهان


مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات)

نام مرکز دیدنی

Maghsoudbeyk Mosque (Zolomat Mosque)

نوع مرکز دیدنی

مسجد

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

نرخ قیمت ورودی

رایگان

آدرس

شهر اصفهان، میدان نقش جهان ضلع شمال شرقی

مقصود بیک از مباشران ثروتمند شاه عباس اول بود. او در سال 981 خورشیدی اقدام به ساخت مسجدی در ضلع شمال شرقی میدان نقش جهان کرد. به همین دلیل نیز این مسجد را مقصود بیک نام گذاری کردند. این مسجد البته با نام مسجد ظلمات نیز بین مردم شهرت دارد و این به سبب قرار گرفتن مسجد در محل تکیه ظلمات است.
در سردر مسجد کتیبه ای قرار دارد و روی آن تاریخ 1010 قمری حک شده است. نگاشته های این کتیبه با خط ثلث و به رنگ سفید روی زمینه لاجوردی رنگ، با هنرمندی جعفر علی امامی می باشد. روی این کتیبه به نام های پادشاه آن دوران یعنی شاه عباس اول و بانی مسجد یعنی مقصود بیک نیز اشاره شده است.
مقصود بیک را از بنا های مجلل و مشهور دوران صفوی می دانند و این به خاطر کاشی کاری های بسیار زیبا است. تزیینات شبستان جنوبی مسجد کاشی کاری معرق است و در محراب بسیار زیبا و ارزشمند آن نیز کتیبه دیگری با هنر محمد رضا امامی قرار دارد. روی این کتیبه با خط ثلث سفید تاریخ 1011 قمری، نام شاه عباس اول و مقصود بیک، روی زمینه لاجوردی کتابت شده است.
در سمت شرقی حیاط آرامگاه خطاط و خوشنویس مشهور دوران صفوی، میر عماد قزوینی قرار گرفته است. این مقبره کتیبه ندارد ولی سنگ قبر عمودی از جنس مرمر بر بالا آن نصب شده است. روی این سنگ با خطوط ثلث و نستعلیق اشعار فارسی و نام 14 امام شیعه نگاشته شده است. 


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات)

تفریحات نزدیک به مسجد مقصود بیک (مسجد ظلمات)

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

دیدنی ترین روستاهای جهان، بر اساس دفتر گردشگری سازمان ملل

همه مناطقی که در این لیست هستند، مقاصد جذاب و تاریخی با شگفتی های طبیعی خیره کننده مانند کوه ها، صخره های کنار دریا، پارک های ملی و غیره را شامل می شوند. در اینجا نگاهی دقیق تر به 11 مورد به تازگی اضافه شده می اندازیم که نظر ما را به خود جلب کرد.

متن کامل مقاله

با بهترین کشورهای اروپایی برای یادگیری زبان، بر اساس نظرسنجی ها آشنا شوید

با نزدیک شدن به سال جدید و تصمیمات جدیدی که در ذهن می آیند، یادگیری زبان یکی از مواردی است که اغلب در بسیاری از لیست های شخصی افراد ظاهر می شود. کارشناسان سفر و موسسات زبان مرتبا نظرسنجی‌ هایی را در مورد بهترین مقاصد برای انجام این کار منتشر می‌کنند و این واقعیت ساده را تکرار می‌کنند که در دنیای به هم پیوسته و «جهانی‌ شده» ما، توانایی برقراری ارتباط به بیش از یک زبان، فرصت‌ ها، تجربیات و درک جدیدی را برای ما فراهم می‌ کند.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید