• کشورها
  • شهرها
  • هتل ها
  • رستوران ها
  • مراکز دیدنی
  • مراکز خرید
  • سرگرمی ها
  • بازدیدهای اخیر
  • سراسر جهان


  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان
  •  موزه عصارخانه شاهی شهرستان اصفهان استان اصفهان


موزه عصارخانه شاهی

نام مرکز دیدنی

Assarkhaneh Shahi Museum

نوع مرکز دیدنی

موزه تاریخی

استان

شهرستان

اصفهان

ناحیه

مرکز شهر

مدت زمان بازدید

کمتر از 1 ساعت

ساعت بازدید

شنبه تا 3 شنبه از ساعت 09:30 الی 17:00, 4 شنبه و 5 شنبه از ساعت 09:30 الی 16:00, جمعه ها تعطیل است

نرخ قیمت ورودی

ارزان

متوسط قیمت بلیط

5،000 تومان

آدرس

شهر اصفهان، میدان نقش جهان، بازار عطار ها، ورودی سرای مخلص

عصارخانه در لغت به محلی برای عصاره گرفتن و روغن کشی گفته می شود و در آن روغن دانه های مختلف مانند کرچک و بزرک و آفتاب گردان گرفته می شود. عصارخانه را می توان نماد صنعت و مهندسی دوران گذشته دانست. این عصارخانه چون در سال 1021 قمری به دستور شاه عباس صفوی اول ساخته شده به نام عصار خانه شاهی شناخته می شود. روغن تولید شده در عصارخانه برای روشن کردن چراغ های اماکن عمومی، خانه ها و اماکن مذهبی استفاده می شد و شغل مهمی به شمار می رفت. در واقع ساخت آن در نزدیکی مجموعه دولتخانه نشانگر درایت حکام صفوی بوده و مشخص است در زمان ساخت دولتخانه صفوی به تمام نیازهای آن توجه شده بود زیرا هم روغن سریع تر به چراغ های اطراف دولتخانه می رسید و هم حاکم می توانست نظارت مستقیمی بر عملکرد این مجموعه داشته باشد.
ماهیت عصارخانه، قدمت هزاران ساله دارد و گفته می شود در زمان داریوش هخامنشی روغن کنجد از ایران به مصر صادر می شده است.

معماری و مشخصات موزه عصارخانه شاهی
معماری عصار خانه شاهی نیز همچون اکثر بناهای مناطق گرم و خشک ایران طوری طراحی شده تا با سقف های گنبدی شکل قرار گرفته در ارتفاع 11 متری، سبب خنک مانند فضا و روغن ها شوند. نور گیر های بزرگ تعبیه شده در آن فضا نیز سبب روشن شدن محیط می شود.جنس جداره ها نیز از خشت بوده تا باعث شود فضای داخلی از گرمای بیرون مصون بماند.
جالب است بدانید در این بنا اثری از تزئیناتی همچون کاربندی و تزئینات اطراف پنجره ها وجود ندارد و با رفتن به داخل آن متوجه خواهید شد که این مکان با سایر بناهای چشم نواز شهر اصفهان متفاوت است.
عصارخانه شاهی در ابتدا 1800 متر مساحت داشته و از بخش های مختلف ورودی یا پیشخوان، بارانداز، محل نگه داشتن دانه ها، گرمخانه، تیرخانه و محل روغن گیری و شتر خان یا محل نگه داری شتر ها تشکیل می شد. امروزه تنها بخش های گرمخانه و تیرخانه باقی مانده اند و مساحت مجموعه به 380 متر مربع تقلیل یافته است.
عصار خانه شاهی چندین ورودی مختلف مخصوص افراد گوناگون داشته است. از جمله این ورودی ها می توان به  ورودی مخصوص خریداران، مهمانان ویژه مانند تجار و بازرگانان، کارگران، ورودی مخصوص وارد کردن دانه ها و حیوانات اشاره کرد.

نحوه روغن گیری در عصارخانه
شیوه روغن گیری در این عصار خانه قبلا با تمیز و برشته شدن روغن ها در گرم خانه، در طبقه بالا عصار خانه آغاز می شد. سپس دانه ها در آسیاب سنگی خرد می شدند تا به آرد تبدیل شوند. در گذشته عملیات گردش آسیاب نیز توسط اسب یا شتر انجام می شد. اکنون شما می توانید مجسمه زنان را در گرم خانه و مجسمه آسیاب و شتر را در طبقه پایین مشاهده کنید. پس از این مرحله، آرد را با آب مخلوط می کردند و به بخش تیرخانه یا بخش روغن گیری می بردند.
در حال حاضر برخی از خمره های قدیمی روغن وجود دارد و شما این مجموعه را با تمام حساسیت های به کار رفته در ساخت کارخانه کوچک و جنس سازه های مورد استفاده، می توانید ببینید.

کاربری امروزه
با جایگزین شدن موتور برقی به جای حیوانات و صنعتی شدن این حرفه در سال 1349 عصار خانه تعطیل شد و در سال 1379 شهرداری اصفهان با خرید و به سازی این مجموعه آن را به عنوان موزه برای بازدید عموم آزاد کرد.
از سال 1392موزه عصارخانه شاهی نخستین مرکز تخصصی مطالعات فرهنگی مردم در کشور شناخته شد. لقب برترین موزه کوچک ایران نیز در سال 2017 میلادی به این بنا داده شد. موزه عصارخانه از سال 1395 خورشیدی نیز طرح تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان را اجرا کرد و در حال حاضر مکانی است برای برگزاری رویداد های فرهنگی این شهر.

امکانات مجموعه
در محوطه این موزه همچنین کافه ای تاسیس شده تا بتوانید در آن جا با نوشیدنی دلخواهتان خستگی در کنید.

موزه عصارخانه شاهی در 25 تیر 1354 با شماره 1085 به ثبت ملی رسید.


نقشه و موقعیت جغرافیایی

مشاهده دیدنی های اطراف روی نقشه

آب و هوا

دیدنی های نزدیک به موزه عصارخانه شاهی

تفریحات نزدیک به موزه عصارخانه شاهی

نظرها

هنوز نظری در این مورد درج نشده است.

ایران گردی
محبوبترین دیدنی های ایران

مقاله های گردشگری

پربازدیدترین کشورهای جهان در سال 2023 را بشناسید

آیا هنگام جستجو در میان محتواهای مربوط به سفرهای هیجان انگیز در رسانه های اجتماعی، فکر می کنید که همه در حال سفر به مکان های مشابه هستند؟ خوب اگر اینطور است باید دوباره فکر کنید. داده‌های آخرین گزارش سفر جهانی در "بازار جهانی سفر"، همه چیزهایی را که باید در مورد پرتقاضاترین کشورهای جهان بدانید را نشان می‌دهد. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.

متن کامل مقاله

معرفی 10 مکان در آسیا برای بازدید در ماه مارچ

سفرهای جدیدی که در این ماه محبوب هستند، سفر اورینتال اکسپرس از میان آسیا است که در فوریه امسال همراه با جشنواره‌ های محلی، کنسرت تیلور سویفت و نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا نپال، باز می‌ گردد. در حالی که جمعیت در سریلانکا در این زمان کم شده و جای خود را به سواحل خالی می دهد، ژاپن از مسافران خود استقبال می کند.

متن کامل مقاله

با 6 مورد از بهترین سفرهای قطار کوهستانی در جهان آشنا شوید

کوه‌ های باشکوه، دره‌ های رودخانه‌ دار و دریاچه‌ های یخی در این مسیرهای راه‌ آهن مرتفع منتظر شما هستند. از یک ماجراجویی مجلل و چند روزه در پرو گرفته تا یک سفر کوتاه از مرز سوئیس به ایتالیا، همه این مسیرهای ریلی یک چیز مشترک دارند و آن مناظر کوه های سر به فلک کشیده است.

متن کامل مقاله

توریستگاه را در تلگرام دنبال کنید